**Maaliskuun murut** Elokuun ajatuksia

Minä juotin ennen bileitä miehelle saunajuomana siideriä, sain muutaman pullon tyhjäksi, huuhdoin ja laitoin tilalle omena-päärynämehukivennäisvettä, sitruunalimpparia, vissyä.. Kuhan nyt on vaan sen väristä, ettei värillisessä pullossa aiheuta mitään epäilyjä :D Hyvin on menny joka kerta läpi, eikä kukaan oo kyselly mitään.

Jotenkin tuntuu, että heti joutuu selittelemään, jos ei juo, jos siis normaalisti juo. Ja jos menet omalla autolla, mitä et normaalisti tee, niin siitä jo herää epäilykset. Ainakin meijän kavereitten keskuudessa tulee ihan varmasti kysymyksiä heti!

Täälläkin on pahoinvointia ollu, mutta en oo vielä ainakaan oksentamaan joutunu. Yökkäilly kyllä oon. Ja täälläkin auttaa tuo syöminen.
 
Jooo-ohh!! Ultrassa käyty. Ja siellä näkyi ei yksi vaan kaksi sykkivää sydäntä!! Pituutta molemmin (ai kamala,molemmilla..:O ) 14mm vastaten rv 7+6. Herrajumala! Tätä mä en todellakaan aatellu tapahtuvan! Miten prkleessä me nyt sit viidestään mahutaan asumaan kaksiossa?!?! Ihan sairasta..:headwall:
Hitto kun aattelin ultraan mennessäni että juksaan miestä ultran jälkeen että odotan kaksosia..Noh eipä tarvinnu juksata vaan kirota ihan suoraan päin naamaa uutiset :stick:
Nyt sit tänne kaikki neuvot ja niksit kaksosten äideiltä,kiitos! Miten voi pärjätä kolmen alle 2v kanssa?!! Eieieieieiei,ei tän pitäny näin mennä!! :mad:


Että näin,ei ihme kun kohtuun on koskenu niin kovasti kun kahdelle pitää olla tilaa..Hohhoijaa. Pidätte mua varmaan ihan idioottina kun tälleen marisen,mutta en oikeesti tajua miten tästä voi selvitä..:(


-Tipetsu ja tyypit rv 7+3 (7+6)
 
fb-ryhmästä, elikkä tosiaankin sellainen on olemassa. Ryhmä on salattu, eikä sitä näe muut kuin ryhmässä olijat. ryhmään pääsee laittamalla vaikkapa mulle yks.viestiä täällä, jossa kertoo nimensä ja kuvailee profiilikuvaansa. Minun täytyy ensin pyytää kaveriksi, ja sen jälkeen kun kaveripyyntö on hyväksytty, pystyn lisäämään sinut ryhmään. tämän operaation jälkeen kylläkin saa poistaa minut kaverilistalta. :)

P.S Tipetsulle onnittelut kaksoslupauksesta! :)
 
  • Tykkää
Reactions: anu84
Tipetsu, ymmärrän kyllä huolen kun olet noista asuntoasioista kertonut ja tilanne ei välttämättä ole ihan optimaalinen... mutta jos tukiverkkoa löytyy, tuttuja joilta pyytää vähän apua, neuvolasta voivat tulla käymään kotona ettei tarvitse sinne lähteä kolmen kanssa, neuvolan kautta myös kaupungilta / kunnalta voi pyytää apua... Asiat tuppaa lutviutua. Ja onneksi on paljon aikaa varautua. Tässä tilanteessa tuollainen klisee ei varmaan tunnu hirveän rohkaisevalta mutta asiat järjestyy. Kun pikkuveli syntyi -96, meitä asui hetken viisi alle 50 neliön kaksiossa jossa oli yksi vessa. Minä (13 v.) nukuin parvisängyllä olkkarissa, sängyn alapuoli oli koulupöytä, pikkusisarukset nukkui makkarissa vanhempiensa kanssa. Ei se huonoa elämää ollut, ahdasta toki oli. Tärkeintä on että teet päätöksen miten aiot edetä ja sitten pyrit määrätietoisesti etenemään tavoitetta kohti. Miehenkin täytyy taipua, kun tilanne on tuollainen, periaate vuokrallaolosta ei saisi ajaa oman perheen ohi. Jutelkaa PALJON, yrittäkää ymmärtää toisianne ja tehdä töitä yhdessä :)

Haleja ja jaksamisia!
 
Tipetsu :heart::heart: Tuplasti onnea!!! Tietenkin hankala nyt ajatellakaan miten tulee pärjää asunnon ja kaiken kanssa mutta kyllä sä siitä selviät! Nyt kuitenkin aikaa miettiä tulevaa, kun saitte ajoissa tiedon kaksosista :) Voimia :)
 
Heips!

Tipetsulle onnittelut kaksosista, vaikka ymmärrän täysin tuon siun ahdistuksen asunnon pienuuden ja muun elämän tilanteen kannalta, mutta toivon kovasti, että teidän tilanne paranee pian ja pääsisitte vaikka omaan ja isompaan asuntoon :)

Noista vaivoista oli puhetta. Edellisessä raskaudessa vaivoina oli huimaus, nenäverenvuodot ja pukamat. Ihan lopussa, noin viikko ennen synnytystä alkoi kamalat liitoskivut, mutta pukamia lukuunottamatta vaivat jäi sairaalaan :) onneksi :D

Kysyisin sen verran, että onko kellään tietoa, että voiko raskaana ollessa käyttää lantionpohjalihaksien tekoon kuulia? Ostin esikoisen syntymän jälkeen ja mielellään niillä jumppailisin jos on vaan turvallista :D

Nonna88 ja muru 9+3
 
Onnittelut Tipetsu tuplaonnesta <3 <3
Mulla ei ole kokemuksia niin pienistä sisaruseroista, kun meidän tytöt oli ekat lapset, mut jos muuten tarvitset tietoa monikkoraskaudesta yms. niin autan jos suinkaan voin. Mä kuulun vissiin pariinkin fb ryhmään, joissa on kaksosten tai kolmosten vanhempia. Voin antaa vinkin siitä, jos haluat, koska siellä on niin paljon väkee, että sieltä vois saada vertaistukea just sun tilanteeseen, että on kolme noin pientä.

BigMomma mulla on se ultra ens torstaina. Millä sitä jaksaa odottaa niin kauan? Tuun kertoon sitten. Käyn vielä työpäivän aikana siellä, mutta ultrapaikka on työpaikan lähellä niin ei tarvii selitellä työkavereille sen kummempia. Sanon niille meneväni työterveysaseman lääkäriin, joka on myös samassa talossa kun tää ultrapaikka. Karseeta salailua niin kauan kun on mahdollista ja aiheellista.
 
  • Tykkää
Reactions: BigMomma
Tipetsulle tsemppiä asian sulatteluun! Asioilla on tapana järjestyä. Pari ensimmäistä vuotta on varmasti rankkaa aikaa, mutta luulenpa että sen jälkeen helpottaa. Tunnen yhden perheen kellä aivan sama tilanne, isosisko tasan vuoden vanhempi kuin kaksoset, hyvin ovat selvinneet. Ja lapset ovat toistensa parhaimpia kavereita :heart:

Ja omaa napaa: kuulin ekaa kertaa aamulla dopplerilla meidän vauvan sykkeen :heart::heart: Elossa ollaan ja hyvin vahvasti "juna" jumputti. :) Mä taidan leijua tän päivää :LOL:

Pikkusukka 9+4 (neuvolan mukaan 9+2, vaikka vu:ssa laittoivat saman kuin oma laskemani??)
 
).( Mulla on flunssa ja pientä lämpöä :( Mieskin lähti just koko viikonlopuksi reissuun ja mä jäin typykän kanssa kotiin kaksistaan. Huah : / Ekassa raskaudessa en tainnut olla koko aikana flunssassa kertaakaan, nyt mietin että voiko kuume aiheuttaa tässä ekalla kolmanneksella jotain pahaa alkiolle?

Arell ja Herne 6+6
 
Heipsan! Täällä yksi maaliskuinen lisää! Olen lukenut viestejänne jo pari viikkoa, mutta nyt päätin vihdoin liittyä mukaan. Mulla on kkm 10/12 ja 4/13 että pelko menetyksestä on kokoajan mielessä.

Eli siis Ellia/29/25.3/ensimmäinen/ulkomaat
 
Tipetsu onnea tuplauutisista! Varmasti kaikille tuo uutinen on aluksi shokki, mutta asioilla on tapana järjestyä :)

Arell flunssa ei tietääkseni voi vahingoittaa alkiota. Ainoastaan jotkut taudit, kuten parvorokko yms. voivat nostaa riskiä keskenmenoon, mutta normiflunssa tuskin vaikuttaa alkioon mitenkään. Eli ole huoletta!

Täällä pohditaan, että lähteäkö äitini ja tytön kanssa mökille jo tänään ja mies tulisi perästä sunnuntaina. Muuten lähtisinkin, mutta äitini palaa jo huomenna illalla kotiin ja jäisin isovanhempieni kanssa mökille keskenään. Mummu on vähän rasittava välillä omine mielipiteineen ja tarkkoine ruokavalioineen ja en jaksais kuunnella niitä valituksia... Mutta toisaalta olis ihan kiva saada viettää aikaa äidin kanssa.

Täälläkin sydänääniä kuunneltu moneen otteeseen ja eilen oli pikkunen siirtynyt oikealle puolelle :) Siellä se sydän jumpsutti vauhdilla <3

Jenniii90 & pikkunen 9+6 ja huomenna poksutaan!
 
  • Tykkää
Reactions: anu84
Tipetsulle tuplaonnittelut:)

Varhaisultrassa käyty, hyviä ja huonoja uutisia. Hyvät ensin, kohtu on parantunut täydellisesti, lääkärin mukaan ei mitään arpia, eikä jälkeä viillosta, vaikka sektio tehtiin maaliskuussa, hyvä näin.
Huonot uutiset oli, että sykettä ei löytynyt, viikkoja menkkojen mukaan 6+3. Ruskuaispussi on kohdussa ja lääkäri meinas, että raskaus olisi jotain 5+0 pitkällä, eikä sykettä vielä näy. Menen kahden viikon kuluttua uudestaan ja katsotaan mikä on tilanne, toivotaan parasta:heart:
Huolestuttaa..mutta päivä kerrallaan.

Hinnasta ollut puhetta, varhaislultra maksoi 151e ja siitä on jo kelan vähennykset pois. Samalla ultrasi munasarjat ja virtsarakon.

Nyt pakkaushommiin ja mökille.

Mukavaa viikonloppua kaikille:)

OivaAino
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut Tpetsulle tuplapotista! Oletteko ehtineet jo vähän sulatella uutista? :)

Flunssat ym normisetit ei vaikuta vauvaan. itse olin kamalassa oksennustaudissa esikoista odottaessa rv 9 ja luulin oksentavani pienen pihalle,niin kamala oli tauti mutta tosiaan ei ole mahdollista :D Ja olen myös useasti ollut kuumeessa ja poskiontelon tulehduksessa raskaanaollessani ja terveet lapset on syntyneet :)

Täällä poksuu tänään 8+0 POKS! Sen kunniaksi olenkin sitten yrjönnyt tavallista enemmän,hyi että ihan sappinestettä :eek: en käsitä miten maha on niin tyhjä vaikka yritän syödä. Kuinkahan herkästi sitä pitäis ollan yhteydessä johonki neuvolaan jos ei oikeen mitään voi syödä, muutenki huimaa ym ni eihän tässä kohta tolpillaa pysy. Mutta mulla kyllä pysyy nesteet ilmeisesti sisällä, oon juonu tänään tosi paljon vettä ja pari kertaa oon oksentanu ni näyttää ja maistuu pelkältä sappinesteeltä.
 
Diipeli, tosta oksentamisesta ja neuvolaan yhteydenotosta.. kannattaa ihan oman olotilan ja yleiskunnon mukaan ottaa yhteyttä. on hyvä että edes jotain nestettä pysyy sisällä. itse olin tiistaina tiputuksessa pahoinvoinnin takia, kun mikään ei pysynyt sisällä. eivät päivystyksessä yhtään poikkipuolista sanaa sanoneet vaan olivat heti nesteytyksen kannalla. sen verran hirveältä taisin näyttää.. :D verikokeista ne näkee, oletko päässyt kuivumaan. mutta kannattaa omaa olotilaa kuunnella ja sen mukaan soitella neuvolaan.

niinuli 8+6
 
Onnea Tipetsulle, kyllä se iloksi muuttuu, kunhan ehdit sopeutua!

Osaisikohan nyt enemmän kotidopplerilla leikkineet auttaa mua? Toissapäivänä sain sen dopplerin enkä saanut kuuluville mitään silloin enkä eilen. Tänään sain kuulumaan muuten niin tutun "hevosenlaukan", mutta alkoi heti rätisemään niin paljon, että jäi epäselväksi oliko se sittenkään sitä, mitä toivoin... Monta kertaa samasta kohdasta löysin, mutta aina se rätinä alkoi! On kyllä ihan halpisvehjekin, yritin säädellä volumeakin, että olisin saanut siitä jotain tolkkua, mutta ei auttanut. Onko muilla ollut tällaista? Arvauksia, miksikä tuo pitäisi tulkita?

Sydäntähti 10+0 (Jeeee!)
 
sydäntähti Molemmilta puolilta alhaalta löydät laukkamaisen äänen, joka on kohdun virtausta. Sen saattaa dopplerilla sekoittaa sydämen sykkeeksi. Oikea syke on kuitenkin täysin eri kuuloinen kun alkaa vertaamaan.
Oisko muuten raskauskeijun sivuilta löytynyt noi molemmat äänet esimerkkeinä??? Muistelen että jossain sivulla ne oli, jotta odottajat helpommin löytäisi oikean sykkeen.
Toi rätinä on vähemmän tuttu, taisi tulla silloin, jos äänet oli liian kovalla. Mullakin semmoinen karvalakkimalli.
Kokeile vaihtaa patteri? Tai lisää voidetta, mulla rätisi joskus kun oli liian vähän mönjää :) Jos ei tehoa, niin voi olla että laite sanomassa itsensä irti.
Niin ja ONNEA POKSUMISESTA! :)

OivaAino harmillisia uutisia, jotka varmasti mietityttävät :/ Toivotaan parasta, koeta olla stressaamatta liikaa. Tossahan voi olla kyse vaan siitä, että raskaus luultua vähemmän aikaa kestänyt eikä viikolla 5+0 pitäisikään vielä kuulua ääniä.

Ellia Tervetuloa ja onnea plussauksesta :flower: Tosi ikävä kuulla että edelliset odotukset päättyneet noin :( <3 Nyt peukut pystyyn sinulle! Turvallista odotusta :)

Arell ja Herne 6+6 oi kohta pääsee poksuu :)

Muoks* Täältä löytyy doppler-äänien esimerkit jos jotakuta kiinnostaa :) USEIN KYSYTTY
 
Viimeksi muokattu:
Hei täältäkin,

Ihanaa kuin paljon täällä on viestejä, itse ei vaan millään tahdo ehtiä. Eka työviikko loman jälkeeen on aina niin kovin työläs.

Paljon on keskusteltu ikäerosta ja lastentekoiästä. Minä olen aina tykännyt kamalasti lapsista ja periaatteessa olisin voinut vaikka lasta toivoa parikymppisenä, ehkä salaa siitä jopa haaveilinkin. Kuitenkin olin muka niin järkevä, että ajattelin että en halua ennenkuin olen 25 ja elämä vakiintunut jne. No sitten kun oikeasti vähän yli 25 vuotiaana alettiin lasta yrittämään, niin eihän sitä tullut aivan heti (olin 30 kun esikoinen syntyi). Joten sen koommin en ole miettinyt mikä on sopiva ikä tehdä ja ikäero, vaan niitä tulee silloin kun tulee, jos tulee. Kahden vuoden ikäero on ollut ihan mukava, mutta niin olisi varmaan ollut vuoden tai viiden vuodenkin ikäero. Nämä on niin lahjoja :) Nyt tuntuu tosi kivalta odottaa isojen kanssa ja vauva aika on varmasti aivan toiselaista kun 8-vuotta sitten. Täytyy vain toivoa että kaikki menee hyvin.

Tipetsulle kovasti onnea tuplauutisesta, asioilla on tapana järjestyä. :)

OivaAino toivotaan että oletkin hedelmöittynyt vähän myöhemmin ja seuraavassa ultrassa syke löytyy.

Olo täällä on suht oireeton, näin mulla on ollut aina. Rinnat on kipeät ja turvonneet. Muistelen että aikaisemmissa on rintojen kipeys helpottanut ja turvotus löysännyt jossakin vaiheessa. Välillä sitten alamahassa tuntuu. Aika menee äärettömän hitaasti. Pelkään aika kovasti keskenmenoa (muutamia ollut), joten toivoisin olevani jo viikolla12 ja kaikki kunnossa. No mutta sitten pitää kohta jo alkaa stressaamaan supistuksista. No mutta jos nyt yrittäisin vain odottaa. Onneksi syksy tuo mukanaa omat kiireensä, niin ei ehdi koko aikaa miettimään.

SanniRuu 6+0
 
OivaAinolle tsemppiä seuraavaan ultraan. Pidän sormet ja varpaat pystyssä että syke ilmaantuu näytölle.

Tipetsulle tuplasti onnea, kyllä elämällä on tapana suttaantua jotenkin =)

Omanapa-uutisia kans: Tänään alkoi sitten se pahoinvointi, yökkäsin ja kakosin ihan julkisesti. Ei kiva.. :x
 
Tipetsulle tuplaonnittelut! :heart: Olit mun mielessä kun sanoit varaavas ultraa.. Mutta onneksi kaikki sentään oli hyvin! Mun siskolla on 4v. täyttävät kaksoissiskot ja voihan sen sanoa, että alku on aika rankkaa. Tällä iällä ja siis aikaisemminkin pitävät toisilleen niin paljon seuraa, että kaikki on kääntynyt jo paljon helpommaksi kun tyttöjä on kaksin kappalein.

Ellialle tsemppiä! Mulla lähes samoilla kuukausilla km ja tiedän tunteesi. Koko ajan saa pelätä, mutta kun oireet ovat päällä, oon ajatellu että niin pitkään kaikki on hyvin (ja ne oireet voi oikeasti välillä stopata päiväksi, kahdeksi, mutta tulevat takaisin!)

OivaAinolle toivotan kanssa tsempit, että löytyisi sykkeet parin viikon päästä. Mikään ei ole niin pahaa kun epätietoisuus.

Omaa napaa.. Olin tiistaina murheen murtama, kun tuntui taas vaihteeksi, että tää on tässä. Oireet loppui jne.. Mutta voihan hormoonit! Kyllähän ne sitten illalla tuli takaisin ja siitä lähtien ollut päällä aika vahvoina. Pitäis nyt vaan oikeasti nauttia ja olla heti ajattelematta kaikista pahinta. Onneks mun mies on niin hyvin tukena ja ymmärtää (ainakin vielä :D) mun tuntemukset. Jaksaa aina tsempata ja olla läsnä.

9+2
 
Kiitos vaan kaikille onnitteluista ja tsempeistä! Mutta ei tätä kyllä pysty sulattamaan,en vaan pysty. Oli ja on kyllä järkytys! En kyllä tiiä miten tää menee jos en pysty näkemään asiassa mitään hyvää.. : / Enkä kyllä pystykään. Mitä hyvää voi olla siinä että yrittää pysyä järjissään kolmen alle 2v kanssa?! Ei oo ihan ihmisiä varten... Siis oma jaksaminen ja erityisesti hermojen kestäminen pelottaa ihan eniten.. Toki sekin että on aika suuret riskit tuplaraskaudessa ja pieninä keskosina voivat syntyä,miten sit muka jaksaa juosta jossain sairaalassa viikko kaupalla jo pahin tapahtuu..?! Musta ei oo siihen :( Ihan oikeesti,oisko tää vaan unta josta kohta herään? :confused:
En mä tietenkään km toivo,mutta mua pelottaa ihan sairaan paljon,ihan kauheeta. Ehkä jos kaksoset ois syntyny eka ja sit yksi,niin vois olla erilaista..mutta tokihan siitä turha urputtaae enää kun asiat on menny näin.
Eka ei saada lasta millään ilveellä ja sit niitä tulee 2v välein ja vielä 2 kerralla :stick: Miehen isän serkun tyttö eli onko se nyt miehen toinen serkku tai pikkuserkku tms. odottaa kaksosia eli tämän henkilön enot on kaksosia,mutta ei sen lähemmässä suvussa ole kaksosia,eikä munkaan puolella niitä ole tiettävästi yhtään. Mutta eipähän se sitä sano etteikö näköjään meille pysty tulemaan..
Pakko ois päästä puhumaan ja pian tästä asiasta johonkin,neuvolaan kai..


-Tipetsu ja tyypit rv 7+4 tai 8+0-
 
Tipetsu Usko pois, sä tulet pärjäämään :) Asian sulattelemisessa ja hyväksymisessä voi mennä muutamia viikkoja, joten itke, raivoo ja kiroile ihan rauhassa :) Et ole ensimmäinen ja tuskin viimeinenkään, josta (saattaa?) tuntua, että elämä on heittänyt ihan helvetin paskan vitsin, jolle ei osaa nauraa :)

Tuolla monikkopuolella on ketju monikko odottajille, sekä monikon arjesta synnytyksen jälkeen. Kun sun shokki menee ohi ja alat hyväksymään asiaa, niin tärkeintä on etukäteen ryhtyä asennoitumaan miten ja millätavalla eri tilanteissa toimitaan :)

On monikkoäitejä, jotka sanovat, että monikkojen kanssa on ollut helpointa ja yhden kanssa taas kamalaa, eikä niitä ole vain yksi äiti vaan useampi. Kannattaa myös monikko ry:hyn tai vastaavaan tutustua :)

Kyllä te pärjäätte ja sä pärjäät kanssa, ihan varmasti!
 
  • Tykkää
Reactions: Arell ja Cembalo

Yhteistyössä