**Maaliskuun murut 2014** Maaliskuussa - meidän kuukausi <3

Missä mennään? :) Alkaa maaliskuu olla kohta pulkassa :D

Meillä oli eka neuvola toissapäivänä, kaikki typykällä ok mutta viikon päästä mennään painokontrolliin oska syntymäpainoa ei oltu vielä ihan saavutettu. Ei se ollut kuin 30 grammasta kiinni. Tissiä vaan useammin niin eiköhän se siitä :) Viime yö meni aika pitkälti masuvaivojen kanssa joten tänään on tytölle uni maistunut senkin edestä.
 
Kiitos tsempityksistä :) kiva, että osa porukasta on vielä hengessä mukana.. :)

Tänään rv40+0! Joko saan ruveta odottamaan, että jotain alkais tapahtua :D No, ei täällä mitään tapahdu. Tukala olo kyllä, päivä kerrallaan eteenpäin. Mutta voi olla, että pienokainen haluaa viihtyä vielä yksiössään tovin jos toisenkin. Esikoinenhan mulla syntyi viikon yli, joten jos saman kaavan mukaan mennään niin vielä viikko odotusta. Huh.. oisin jo melkein valmis kyllä tositoimiin!
 
  • Tykkää
Reactions: Nynaeve
Täällä mennään massan kasvatuksen merkeissä :D poitsu syö ku mahoton ja on sylivauva, viihtyy oikeastaan tissillä, kantoliinassa tai kapaloituna sylissä. Nukkuu yöt, valvoo päivät :)
Ainoa vaan että itsellä vielä alapää vähän kipeenä, joten poitsun ja esikon kantelu antaa ikävästi painetta, ei oo lantionpohja vielä vahvistunu vaikka oon harjotellutkin. Suunnittelemaani tukivyötäkään en ole voinut käyttää :/

Hetken häivähdyksen ajan kaipaa sitä raskausajan rauhaa mutta kylläpä se silti on kivempi kun massu ei ole joka paikassa tiellä :D Eikä henkeen käy jokainen ponnistus.
 
Heippa kaikille!

Kuulumisia meiltä. :)
Tiistaina menin "käynnistykseen" eli ajatuksena oli, että kalvot puhkaistaan. Lääkäri tutki (oli sama tyyppi kuin sunnuntaina kontrollikäynnillä) ja totesi, että kalvot kyllä voisi puhkaista, mutta synnärillä on sen verran ruuhkaa, että saan "jonotusnumeron" ja paikan osastolta sekä cytotec-pillerin (50mg). Menin sitten osastolle ja odottelin, että jotain tapahtuu. Supistuksia, harjoitusmallia, jatkui päivän, mutta eivät muuttuneet mihinkään. Ei siis voimistumista, tihentymistä tai mitään muutakaan. Sain alkuillasta toisen, 75mg, ja ei muuta kuin odottamista.
Miehelle olin sanonut jo päivällä, että voi lähteä kotiin ja soitan jos jotain tapahtuu. Mitään ei tapahtunut. :D
Kävin nukkumaan puolen kymmenen aikaan ilman supistuksia.
Puoli kolmelta yöllä heräsin paukahdukseen. Mietin hetken, että voiko vauva potkaista noin kovasti vai mikähän oli. Samalla supisti ja napakasti! Nousin ylös, nappasin puhelimen mukaan ja painelin vessaan. Mitään ei lorissut, joten ajattelin, ettei lapsivesi ainakaan mennyt. Hoidin vessa-asiat ja taas supisti. Kipitin hoitajien luo ja sanoin, että minun oli pyydetty kertomaan, kun supistaa ja nyt tässä sitä kerron. :D Kätilö laittoi minut käyrille ja oli vielä hyvin rauhallinen -kätilö siis. Sanoin, että voin varmasti soittaa miehelle, että tulee. Kätilö hieman ihmetteli asiaa ja kerroin synnytysnopeudesta.. antoi luvan miehen tulla osastolle. Miehelle soitin 02:40 ja sanoin, että jos lähtisi kolmen aikaan ajaamaan..
Supisti ja laitoinkin heti miehelle viestin, että voisi oikeastaan lähteä heti.
Supistuksia tuli 2min välein ja kätilöt ihmettelivät, että kuinka voin vielä hymyillä noiden supistuksien aikana. Tuntuihan ne, mutta olipahan nyt jotain äksöniä. Siitä olin hyvilläni. En halunnut vielä mitään kivunlievitystä.
Hetken päästä sanoin, että pääsisinkö kävelemään, kun se helpottaisi oloa ja pääsinkin suihkuun. Hassua oli, että seisoskelin suihkussa yksin ja mietin, että tänne minut nyt jätettiin. Supistukset nojailin jo suihkuseinään tai pompin jumppapallon päällä. Alkoi tuntua paineentunnetta.
Mies saapui ja sanoi heti minut nähdessään, että nyt kätilö paikalle. En kieltänyt. ;)
Kätilö tutki ja sanoi, että reunoja on vielä, mutta 9cm olen auki. Heillä tuli kiire saada minut saliin.

Pyysin miestä hakemaan tavarani huoneesta ja kaapin avainta ei löytynyt mistään. Kävin itsekin sitä etsimässä, kun kätilö odotteli minua pyörätuolin kanssa käytävällä. Olisin halunnut kävellä toiselle osastolle, mutta kätilö halusi minut kyytiin ja paineli puolijuoksua saliin. Siinä matkan aikana ei jääty jutustelemaan ylimääräisiä. ;)

Salissa oli tuttu kätilö ja hieno tunnelma. Kätilö kysyi minulta toiveitani synnytyksen suhteen -haluanko kivunlievitystä ja missä asennossa haluan ponnistaa. Kerroin, etten tarvitse mitään ja mennään perinteisellä puoli-istuvalla.
Paikat tutkittiin, kalvorakkoa ei ollutkaan, eli lapsivedet olivat menneet joskus (tätä epäilin jo aikaisemmin, mutta lääkäri oli eri mieltä. Varmasti kalvot puhkesivat puoli kolmelta, mutta tihkunut oli aikaisemmin) ja kätilö sanoi, että itse tiedän mitä tehdä, eli ponnistaa saan, kun siltä tuntuu. Paikat olivat täysin auki.
Ensimmäinen ponnistus oli harjoittelua ja kaksi seuraavaa sain tikistää ihan tosissani. Supistuksen välissä kommentoin miehelleni, että miten ihmeessä häntä jännittää niin kovasti. :) Hän oli jotenkin ihan hukassa. :D
Eli pysyin itse hyvin synnytyksessä mukana, minä ohjasin eikä kukaan muu. Se oli upeaa!
Toisella ponnistuksella syntyi pää. Vähän joutui himmaamaan ja kun toinen supistus tuli, niin poika syntyi. :heart:
Elämäni hienoin kokemus.
Poika painoi 4015g ja oli 52,5cm pitkä. Täydellinen paketti.
Synnytys kesti 1h 18 min. Sain pienenpienen nirhauman ulkosynnyttimeen ja siinä kaikki.

Kotiin pääsimme heti torstaiaamuna. Olo on järkyttävän onnellinen. Poika nukkuu, syö ja katselee. Yöllä on herännyt kerran tai kahdesti, joten oma olo on hyvin virkeä.
Vatsa on kutistinut valtavasti ja parilla pienellä lenkilläkin olen käynyt. Tänään haetaan kanat kanalaan ja nautitaan ihanasta keväästä. :flower:

Itsekin haluan nauttia nyt jokaikisestä hetkestä, mutta käyn välillä lukemassa ja kirjoittelemassa kuulumisia. Kiitos kaikille tueasta ja onnitteluista. Olette huippuja! :)

Jaksamista odottajille. Hassusti se odottelukärvistely sitten unohtuu.. nimim. kokemusta on.

-Snuppa ja poika 4vrk
 
Heip! Täälläkin ollaan vielä yhdessä paketissa... Tänään viikkoja 41+0. Torstaisella neuvolakäynnillä terkkari ultrasi ja totesi, että lapsivettä on aika vähän, juuri siinä rajalla, että on riittävästi. Konsultoi äitipolia ja huomiseksi varattiin sieltä aika. Käski tarkkailla liikkeitä. Välillä tuntuu, ettei vauva liiku tarpeeksi, mutta kuitenkin ne kymmenen liikettä tulee täyteen aika nopeasti.

Perjantaina iltapäivällä alkoi tulemaan supistuksia, muutama tunnissa. Eihän ne mitenkään kovin kipeitä ollut, mutta tuntuivat kuitenkin. Illalla huomasin ison klöntin limatulppaa pyyhkiessä ja sitä onkin aina vähän tullut nyt viikonlopun aikana lisää. Supistuksia saattaa silloin tällöin tulla, mutta enemmänkin tuntuu sellasta menkkamaista jomottelua alavatsalla. Kylllä siellä kohdunsuulla siis ilmeisesti jotain tapahtuu, mutta ärsyttävän hitaasti :D Meinaa mennä hermot, kun sukulaiset kyselee, että joko se on syntynyt ja itse vaan odottaa, että millon lähtis synnytys lähtis oikeesti käyntiin :D

Niin ja kaiken lisäks on vähän nuhainen ja tukkoinen olo... Huomenna selviää sitten, että miten jatkuu, tarviiko käynnistää vai jäädäänkö odottelemaan. Kiinnostaa vauvan kokokin, kun täällä ei käydä automaattisesti loppuraskauden lääkärikäynnillä.

Tsempit muillekkin kärvistelijöille! :)
 
Jäiköhän Sohvi käynnistykseen viimeisen päivän kunniaksi? :)

Babytwo mullakin yhä aika kipiä alapää vaikka ei pahoja repeämiä tullutkaan. Pienillä lenkeillä olen kyllä käynyt. Ihana olisi tanssimaan jo kohta päästä mutta taitaa mennä vielä aikaa ennen kuin kykenee.

Snuppa ihana synnytystarina! :heart:
 
Tsemppiä Selina ja Sohvi ja muut odottajat! Jospa siellä Selina saisi sen toivesyntymäpäivän, meillä se menee 1 vk 1 pv ikäisen tytön kanssa, aprilli nimittäin. :)

Jotain kertomusta pikaisesti:

Päivitinkin 24.3. maanantaina, että jännän äärellä ollaan, kun aamusta lähtien tuli kipeempiä supistuksia. lähetin miehen kuitenkin töihin, että käsky käy kun ei pysty enää olemaan. Tiedotin asiasta myös veljelleni, joka oli lapsenvahtivalmiudessa työpaikallaan. Puoleen päivään oli vain satunnaisia supistuksen tapaisia, kipeitä, mutta niiden kanssa pärjäsi. Ajattelin että saan hyvin jatkoaikaa kun lounaan jälkeen vien esikoisen nukkumaan. Menikin hyvin kahteen asti, kun pötköttelin esikoisen vieressä ja kun kirjoitin viimeisen viestin tänne, mutta pyykkien ripustaminen sen jälkeen oli virhe. Jostain hanasta ne supistukset sitten alkoivat! Tuli heti sarjatulena parin minsan välein viisi ripustamisen ohessa. Möngersin esikoisen viereen makaamaan ja laitoin kello kaksi miehelle viestin että nyt sattuu ja sais tulla.

Vartin yli kaksi konttasin supistuksia jo lattialla kun mies tuli kotiin. Yritin lievittää niitä suihkussa, haha, siitä mitään tullut. Karjuin miehelle että nyt tavarat pakettiin, esikoinen syötetään autossa lapsenvahtia odottaessa ja sairaalalle! Olimme TAYSissa 15:10, ja mies jäi odottamaan lapsenvahtia sairaalan parkkipaikalle. Sain sitten sen pitkän synnytyskäytävän alussa säikäytettyä supistushuohotuksilla seinää vasten erään paikalle sattuneen miehen, joka lähti juosten hakemaan apua. Sain vaan soperrettua että tää käytävä on vaaaan niin pitkä ja kiitos avusta :LOL: Kätilöt tulivat vastaan ja veivät heti synnytyssaliin toiseen kerrokseen.

Tutkittaessa tullessa olin puoli neljältä kolmisen senttiä auki ja sain hoippua parin minuutin välein tulevat supistukset ilokaasun avulla sängyn reunaa puristaen. Seuraneitinä toimi ekaa kertaa synnytyksessä mukana oleva :D kätilöopiskelija, joka roikkui jalkovälissäni suunnilleen pitämässä sikiön sykekäyrästä selkoa. Sain itse valita, puhkaistaanko kalvot heti vai myöhemmin, että saan parempaa kivunlievitystä. Koska tiesin, että sitten lähtee rytisemään kunnolla ja liian nopeasti kun kalvot puhkaistaan, viivytin niiden kanssa noin tunnin, niin että en enää kestänyt kipua. Pyysin sitten kätilön suosituksesta kohdunkaulanpuudutteen puoli viiden maissa, muuta kivunlievitystä ei ollut siinä kiireessä tarjolla. Lääkäri puhkaisi kalvot ja laittoi kiemurtelustani huolimatta puudutteen. Supistukset olivat tosi vaikeita kestää ennen kuin puudutus vaikutti, taisin meinata pudota sängyltä siinä rytäkässä :LOL: Mutta onneksi puudutus leikkasi pahimman kivun supistuksilta pois.

Kalvojen puhkaisun jälkeen ei mennyt kauan kun tunsin kovaa tarvetta ponnistaa. Tietenkin kätilöt olivat siinä vaiheessa pois huoneesta, ja mies juoksi hädissään niiden perässä kun ei paniikiltaan löytänyt oikeaa hälynappia. Kun vaihdoin asentoa kätilön toiveesta, ponnistustarve katosi. Sitten meinasi tulla riita :LOL: kun kätilö kehottaa ponnistamaan, ja en tunne mitään tarvetta tai tuntumaa siihen hommaan. Huusin vaan että en ponnista! Sain olla rauhassa muutaman supistuksen, mutta sitten oli vaan pakko työntää. Vaihdettiin taas vähän asentoa, mulla oli pää jo ihan jossain toisella kiertoradalla kivuista ja ilokaasusta ja meinasin pudota sängyltä kätilöopiskelijan syliin :D Loppujen lopuksi muutaman ponnistuksen kautta "mä en haluu revetäää, mua pelottaaaa!" -huutojen jälkeen pää syntyi :LOL: Tunsin kun repesin, mutta ei haitannut, pään ulos saaminen helpotti. Pikkutyönnöllä sitten tyttö olikin vain yhtäkkiä jalkojen välissä parkumassa!

Synnytys kesti siis kahdesta alkaen 3 h 20 min, ponnistusvaihe 10 min ja kolmas vaihe 16 min. Pisteet oli 8/9 sinertävän värin takia. Häppäri repesi ja sitä tikattiin huolella. Aikaa tuntui menevän myös opiskelijan ohjaamiseen synnytyksen jälkeen, ja jouduin varmaan tunnin pitämään haaroja levällään epämukavassa asennossa siinä kaiken työn jälkeenkin. Kaiken kaikkiaan pidin tytön syntymää jotenkin esikoisen kiireellisen sektion aiheuttaman pelon ja trauman parantajana, ja mulla oli tosi voittajafiilis kaiken jälkeen :) Kivut unohtuivat heti ja vauva oli heti rinnalla kuin vanha tekijä.

Täytyy vielä kehua TAYSin potilashotellia loistavana juttuna. Oltais päästy nopeestikin kotiin, mutta koska meillä oli mahdollista mennä perheenä hotelliin, valitsin sen vaihtoehdon. Saimme pari päivää perheenä opetella vauvan kanssa olemista ilman kätilöitä ja sairaalameininkiä, omissa vaatteissa ja omalla tahdilla, kuitenkin tietäen että apua on parin huoneen päässä jos sitä tarvitaan. Ja mahtavaa vetää hotelliruokaa jonkun sairaalaosaston kämäisen mehukeiton ja kalkkunaleikkeen sijaan :D

Maitoa muuten tulee taas, meinasin itkee kun se lähti nousemaan ja meinas räjäyttää mun tissit! Nyt on eka satsi eli hieman vajaa litra viety maitoa maitokeskukseen, eli eiköhän sitä tälläkin kertaa se kolmisenkymmentä litraa kertyne muillekin vauvoille :)

Kiitos odotusseurasta kaikille teille muille :flower:

Nynaeve ja tyttö 1 viikko tasan :heart:
 
Nynaeve olipa mielenkiintoista lukea synnytyskertomus! Tuo mua just pelottaa, että mitäs jos synnytys menee liian nopeata, että miten ihmeessä kerkeän saada esikoiselle hoitajan tänne. Ja tuurillaan se osuu tietysti keskelle yötä ilman ennakkovaroituksia ja kun miehellä on yövuoro! Jää nähtäväksi, mä vaan etukäteen ajattelen kaikki kauhuskenaariot...

sohvin kuulumisia täälläkin odotellaan, joko jotain tapahtuu?

Meille taitaa tosiaankin syntyä huhtikuun lapsi - tai sit kohta alkaa lapsukaisella olla jo kiire tulla ulos :LOL: Kivuttomia supistuksia tulee silloin tällöin, mut niitä on tullut jo viikkotolkulla. Sukkapuikkomaisia vihlasuja tulee pari kertaa päivässä, mutta siinä kaikki. Veikkaan, että aprillipäivänkin yli mennään ihan reippaasti!

Selina76 + pikkuinen rv40+1
 
Nyvaeve, osaatko yhtään sanoa/arvioida kuinka paljon sitä maitoa sulta tulee? Itsekin haluaisin luovuttaa, mutta iltaan mennessä poitsu tuntuu niin tehokkaasti tyhjentäneen rinnat ettei niistä enää eded pumppauksella saisi. Yöllä taas kerääntyy ja aamun ekoilta syötöiltä jää yli selkeesti..
 
Selina, mekin mietittiin nopeiden synnytysten sukurasituksella kaikki mahdolliset skenaariot, mitä tehdään eri vuorokauden aikoina, kun lähtö tulee. Se auttoi, koska aikaa ei ollut juuri tuhlattavaksi, ja mitään kylppärisynnytystä en tosiaan halunnut! Onneksi meillä on sairaala ei-ruuhka-aikaan noin 20 minuutin ajomatkan päässä, se auttaa tietysti nopeissa lähdöissä. No, se vähän otti päähän että mies paniikissa hoitolaukun täyttämisen yhteydessä hajotti hyvän hoitolaukun vetoketjun, mutta sitten kotona nauratti kun huomasin, että oli pakannut esikoiselle mukaan noin viidet sukkahousut ja yhden bodyn kaiken muun lisäksi :D

Babytwo, Taysissa otetaan maitokeskukseen vastaan kahden päivän satseja kerralla kolmesti viikossa, ja minimiluovutusmäärä on puoli litraa. Kahden päivän ensimmäinen keräys oli minulla hieman vajaa litra. Pumppaan itse vain kaksi kertaa päivässä, että en orjuuta itseäni pumpun ääreen kokonaan. Oon jo aika pro hommassa, toiseen tissiin kiinnitän vauvan, toiseen pumpun ja syön itse samalla esim. aamupalan ja esikoisen kanssa saatetaan katsoa vielä samalla iPadista piirrettyjä. Isot rinnat ovat polven päällä imetettynä joskus jopa kätevät :LOL: Eilen tällä menetelmällä sain toisesta rinnasta n. 2,4 dl ja toisesta rinnasta vauvan lopetettua syömisen noin desin. Ei ole silti pelkoa että vauva jäisi ilman ravintoa. Imetyksen jatkuessa ja vauvan kasvaessa luovutusmäärä pudonnee siihen puoleen litraan/2pv, en kuitenkaan viitsi kaikkia antaa itsestäni, se on iso rasitus elimistölle syöttää oma vauva täysin ja puoli keskolaa kaupan päälle :) Motiivina on ensisijaisesti oman olon helpotus, koska sitä maitoa nyt vain tulisi joka tapauksessa tolkuttomasti, toissijaisesti hyväntekeväisyys, sitten painon lasku mässäilyistä huolimatta (vajaa 15 kg kehossa vielä ylimääräistä synnytyksen jälkeen) ja tietenkin tienaan verottomasti ihan hyvän lisän. Mutta jos menisi elämä hankalaksi tämän vuoksi, en luovuttaisi. Nyt plussaa on enemmän kuin vaiva pumppauksesta.

Esikoiselle 1 v 4 kk on ollut muuten aika rankkaa tulla isoveljeksi. Pari ekaa päivää meni kivasti, oli kivaa olla isin kanssa enemmän jne. Mutta kun vauva vain asuu äidin kainalossa, meni isommalta vauvalta hermo. Aikamoista draamaa ja itkua on ollut nyt kolmisen päivää! Yöllä ei saa isi koskea eikä suunnilleen nukkuakaan samassa sängyssä, äiti ei saisi imettää vauvaa eikä silitellä, ja aina kun vauva lähtee rinnalta pois, isoveli valtaa paikan ja painautuu ihoon niiin kiinni kuin pystyy. Toivottavasti tämä tästä helpottaisi, kun sydän melkein itseltäkin murtuu kun menin tämmöisen pikkusiskon tekemään :heart:

Nynaeve ja tyttö 1 vko 1 pv
 
Kyllä multakin varmaan se puoli litraa ehkä päivään heltiäisi, jos aamupäivästä pumppaisi pakkautuneet rinnat tyhjiksi. Mutta kun iltaa kohden tosiaan tyhjenee niin liekkö siitä vauvalle mitään jää? Toisaalta pumppaushan edesauttaa maidon herumista.. Lähinnä hyväntekeväisyys-mielessä haluaisin lahjoittaa, ne pienen pienet ihmisen alut tarvitsisi hyvää ravintoa alkutaipaleelle :)

Meillä on esikoinen 1,5v ottanut ihmeen hyvin tulokkaan :) Jatkaa vielä hoidossa toistaiseksi mutta kyllä tän mamman sydän särkyy se sinne joka aamu isin mukaan pakata, jotta en usko että on enää kauaa.. :D Muuten touhua tulee päiviin enemmän, nyt ollaan vaan nyhjätty beibin kanssa kotona kun isäntäkin jo töihin palasi, kaipaan äksöniä :D Mutta Nyvaeve, kyllä meilläkin muutamat raivarit koetaan aika ajoin ja isot tissit todellakin on kätevät kun pitää esikkoakin palvella :D Meillä myös kyhnytetään kylkeen niin maan mahottomasti aina kun voi, ja paijaillaan samalla pikkuveikkaa :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Nynaeve
Meillä arki alkanut ihan hyvin, tosin vauvalla ikää 2vkoa 2pv ja ollut viikon aika kovassa nuhassa, lääkärissä ei olla käytetty kun ei kuumetta, pystyy nukkumaan kun on niin korotettuna sänky kun on vaan mahdollista ja laitan nenätippoja vähän väliä. Mutta imetys tekee sen että menee ihan tukkoon eikä pysty imemään pitempään eikä jaksa, oltiin jo osittaisimetyksellä pari päivää oltu ennen tuota nuhaa kun maito ei taaskaan kunnolla riittänyt, alkoi sellaiset kiukuttelut olla imetyksien jälkeen ja pullolla oli ihan tyytyväinen, nyt sitten saa nähdä onnistuuko imetys enää ollenkaan jos ei pian parane kun ei vaan tule välillä mitään imemisestä.

Meillä poika 1v5kk on ottanut ihmeen hyvin vauvan vastaan, on kyllä enemmän mustasukkainen jos vauva on isän sylissä kun mun sylissä, iskän poika on ollut muutaman kuukauden. Mutta ei kyllä mitenkään kohtele vauvaa huonosti vaan haluais silitellä ja pussailla ja tutkia sormia ja käsiä ja kaikkea mahdollista. Auttaa kyllä kun on jo isosisko niin ei niin ehdi aina keskittyä vauvaan vaan touhuilevat kaikenlaista. Ja kyllä tuo 3v on kans innokas hoitamaan ja silittelemään vauvaa. Meillä on molemmat kotona niin aika tottuneita ovat jo vauvan kanssa elämään eivätkä kyllä välitä imetyksestäkään mitään.

Painonnousu vaan huolettaa kun käytiin neuvolassa ja reilu 100g oli tullut vaan lisää, nyt on parina päivänä jonkun kerran oksentanut maidot kun on niin limaa ollut kurkussa ja imettämälläkään ei paljoa syö. Tällä viikolla katsotaan tuota painoa vielä uudestaan.

Niin ja ristiäispäivä on varattu, 4.5. ja nimi onneksi keksitty jo ennen raskautta ja tarjoiltavat suunniteltu, kunhan vaan sitten ehtisin ne tehdä :D Ja muuttostressi painaa päälle, kesäkuuksi ois muutto edessä ja huh huh, mitenhän mahtaa onnistua näiden muksujen kanssa 3v, kohta 1,5v ja vauva jotka ei luultavasti pääse mihinkään hoitoon siksi aikaa, mahtaa tulla ihan hirveää :LOL: Aika stressaavaa oli jo kun esikoinen oli 2v ja kuopus 4kk, nyt näitä on 3 tässä sähläämässä. Mutta ollaan odoteltu rivitaloasuntoa tuolta paikkakunnalta vapautuvaksi niin halutaan kuitenkin sinne muuttaa, lasten mummu ja omakin mummu sitten ihan lähellä.

saraheinä&tyty 2vkoa 2pv
 
Onnea Selina aprillivauvasta! :flower: tuli helposti muistettava synttäripäivänä, tosin voi olla että joka vuosi pitää todistella, että ne synttärit on nyt ihan oikeesti :) Tuliko se pelkäämäsi nopea lähtö yövuoron aikaan?

Sepäs se meillä on ollut esikoisella niin hankalaa, kun ei ole ollut oikein koskaan hoidossa ja aina äidin tai isin kanssa, ja nyt maailma järkkyi siskon takia. Kovasti kyllä on pussailemassa siskoa ja halimassa ja tuomassa omaa tuttia, mutta sitten vanhempia kohtaan pitää osoittaa ne toiset tunteet. Jospa se tästä helpottaisi, kun arki tasaantuu.
 
  • Tykkää
Reactions: Selina76
Nynaeve ei meillä hirveästi aikaa tuhlattu, avautuminen kesti 3h ja ponnistus 10min, joten onneksi lähdettiin ajoissa sairaalaan ja mieskin oli vielä kotona! Ja älysin soittaa esikoisellekin hoitajan :D Sairaalaan lähdettiin kun supistuksia oli kestänyt 2h, onneksi sairaalaan on matkaa vain 10km.. muuten olis voinut tulla kiire!
 
Onnea Selina!

Ihanan nopeita synnytyksiä monilla :) ehkä sitä itsekin seuraavalla kerralla selviää vähän lyhyemmällä setillä, vaikka ei mullakaan niin super kauan tämä eka kestäny.

Olikos täällä vielä joku aktiivikirjoittaja synnyttämättä? Ei varmaan enää uutta pinoa kannata kyhätä vaan odotellaan tähän pinoon loputkin?

Meillä täällä on aloitettu taistelu ilmavaivoja vastaan, mutta melko huonolla menestyksellä. Rintakumista ei ihan lähiaikoina olla ilmeisesti pääsemässä eroon, sen verran tyttö tuntuu paljasta tissiä vieroksuvan. Harjoitellaan kuitenkin :) ja molemmilla tavoilla vetää ilmaa syödessään, sillä maitoa tulee alkuun niin paljon. Oon nyt yrittäny imettää tyhjemmistä rinnoista, josko se tuottais tulosta :) mutta nyt on mennyt jo toista vuorokautta vähäisillä raivoamisilla, joten ei ne ilmavaivatkaan tunnu mahdoton ongelma olevan.

Ps. Eilen vedin superpienet pillifarkut jalkaan :D mahasta vähän puristi, mutta muuten oli ihan sopivat!

Saaju ja tyttö 2vk 2pv
 
Owl
Synnytystarina vieläkin kirjoittamatta, olen niin vauvan lumoissa, että taitaa koneellaolo hiipua...
Neuvola oli perjantaina, (kun poika 12vrk) paino oli lisääntynyt sairaalan 4702g:sta 5110g:aan, eli hyvin syö iso pikku mies:)
Nukkuu yöt, herää kolmen maissa ja kuuden maissa tissille, päivät nukkuu...valvoo kerralla illalla ja iltapäivällä jopa 4h putkeen!
Ai, kamala olen varmaan ihan hilpeyshormooneissani täällä, eilen oli pakko harrastaa seksiä...ja synnytyksestä tuli pari päivää sitten 2vkoa...oli kivaa:rolleyes:
Kilot tippuvat itsekseen, nyt on lähtenyt 16kg, mutta kyllä tuo tankkaakin!Olen alkanut juomaan punaista maitoa, jotta saan helpommin maidon virtaamaan.
Luovuttamistakin pohdin, litran verran tuli ylimääräistä, mutta enpä tiedä sitten, kun poikakin tarvii kokoajan vain enemmän.
Ei ole kyllä aiemmin ollut kokemusta, että vauva pitää hetkittäin sairaalassa itse päätään ylhäällä!Tuo oli kyllä ihmettelyä herättävää, mutta onhan pojalla kokoakin, jotenka kätilöt selittivät sen johtuvan hyvin kehittyneistä niskalihaksista.
Aika helppo käsiteltävä, kunhan vaan ei potkisi lavuaarissa pylly pesulla välillä,
näyttää ihan loikkaavalta sammakolta:)
Tuolla hää nukkuu ja äiti on iloinen<3
Kyllä me ollaan tytsit onnekkaita!!!:wave:
 
Owl
Hei OWL!

Etkös sinä ollut tilannut amazonilta? Miten ja missä vaiheessa siellä saa valittua sen ilmaisen toimituksen? En uskalla tehdä tilausta loppuun ettei tule jumalattomia postareita :)
Tilaus on lopullinen vasta, kun klikkaat (place your order)eli vikalla sivulla, sieltä voitkin valita sitten sen free delivery ja poistaa niitä tuotteita, joissa mahdollisia postikuluja.
Mutta pääasiassa kaikki missä lukee amazon.euSarl niin ei tule postareita, kun valitset sen free delivery:)
Ja sieltä vikalta sivultakin voit vaikka siirtyä takaisin nuolilla edellisille sivuille.

Ja tilaus on vieläkin peruttavissa, vaikka ehtisitkin vikalle sivulle ja painaa sitä place your order.

Onnea kauppoihin:)
 
Saaju meillä myös taistelu vatsavaivoja vastaan aloitettu. Disflatyl-tipat aloitettiin toissapäivänä. Katsotaan jos ne vähän helpottaisi pienen oloa.

Owl, hilpeyshormoit :LOL: Ihan ei täällä olla vielä petipuuhien makuun päästy..tovi pitää vielä parannella pyrstöosastoa :D

painokontrollissa käytiin eilen ja nyt oli paino ylittänyt syntymäpainon joten ei muuta kuin vauvan tahtiin rintamaidolla jatkossa =)

Mimssu82 ja tyllerö jo 3 viikkoa, apua! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Onnea kaikille mammoille!!


Täällä aikamoista hässäkkää tää elämä...pojat on kyllä tyytyväisiä,syövät ihan hulluna ja nukkuvat 3-4h pätkiä,valveillakin ovat 1-2h putkeen. Esikoinen on ihan mahoton,huutaa ja rääkyy ja kilahtelee joka asiasta..se ääni on niiin raastava,pää halkee,hän työllistää eniten ja on vaativa. Sit kun yö-heräämiset pojujen kaa aiheuttaa oman väsymyksensä,niin eipä paljo jaksas kuunnella mitään jonninjoutavaa huutamista!! Onneks tyttö kumminkin nukkuu yöt ja omassa huoneessaan,eikä tarvii enää hänen kanssaan öisin vääntää.
Sekin vielä,että kun kerrostalossa asutaan ja täällä jotain kosteusvaurioita tuntuu olevan monessa asunnossa,niin sittenpä täällä piikataan seiniä auki ja voi jumaliste mikä meteli siitäkin on täällä kaiket päivät! :mad: Että kyllä on hermot ja korvat tiukalla!

Pojut on kyllä kasvaneet kovasti, 3vkossa +1kg tullu molemmille ja 5cm pituutta! Eipä oo paljon 44cm vaatteita tarvinnu pitää :) Syövät tissiä,korviketta ja tissimaitoo pullosta. Tyttöähän imetin 1v3kk ikään asti,mutta nyt poikien kaa en pysty millään keskittymään imetyksen auvoon,kun pitää revetä moneen suuntaan..Pyrin kumminkin imettämään edes jonkun verran pvässä molempia,yöllä imetän sitten. En jaksa stressata imetyksestä tai sen vähyydestä..

Hitsit kun tässä pitäs keksiä nimet,varata isyyden vahvistamista varten aika,sit ristiäisiä miettiä jne. Vaunutkin puuttuu vieläkin...: /

Mutta juuh,täälläkin hilpeyshormoonit hyrrää kuten Owl:lla ja seksiä on harrastettu ja ah, mii laik!! :p :heart: :LOL:


Mutta nyt pittää mennä!


-Tipetsu ja ukkelit 3vk2pvää-
 
  • Tykkää
Reactions: bambiina77 ja Owl
Teillä on varmasti aikamoinen hulina Tipetsu! Nostan kyllä hattua monikkoperheiden vanhemmille :) Hyvin on pojat kasvaneetkin :) Mokomat hilpeyshormonit sielläkin! :D

Ristiäisiä vietetään 27.4. Nimi alkaa olla jo aika hyvin selvillä..tai miehellä on ainakinjo oma suosikki :)
 
Joo, voin kertoa että hilpeyshormonit täälläkin kadoksissa, ei nimittäin paljoo eppari-haavan kanssa kiinnosta ees kokeilla :| Ei sen puoleen, ukolle jäi synnytyksestä sen verran pahat traumat jotta on tokassu ettei silläkään paljoa mieli tee :D
 

Yhteistyössä