**Maaliskuun murut 2014** Maaliskuussa - meidän kuukausi <3

Huomenta mamat! :)

Pakko oli tulla kirjottamaan, kun sen tajusin. Saatan olla viimeistä päivää elämässäni raskaana! Tai ainakin hyvin pitkään aikaan.. ;) Toki ei käynnistyskään ihan aina putkeen mene ja tiedä miten kauan venyy, mutta huomenna alkaa totiset toimet ja savustus pihalle.

Mitähän sitä näin viimeisen päivän kunniaksi touhuilisi? :) Oon rentoutunu jo varmaan vuosikymmenen edestä kotona, mutta koska meillei oo ku yks auto niin täällähän jumissa nökötän päivät. Arvelin josko sen perus-siivouksen tekis (ukon jälkeen en valitettavasti luota :D ) ja sitten tuijottas töllöstä ihan rauhassa kaikkia mahollisia lempi-sarjoja. Tai nauttis vaan tästä hiljaisuudesta hetken. On nimittäin varmaan viimenen aamu hetkeen kun saan rauhassa istua kahvikupin ääressä pohtimassa syntyjä syviä :p

No mutta, näistä syvällisistä tunnelmista takaisin tähän hetkeen ja tähän röllykkään. Jos ei jo aiemmin käynyt selväksi, niin kyllä, vielä yhdessä kasassa!
 
Huomentaa! Täälläkin yhdessä isossa paketissa vielä, enkä ole asiasta yhtään yllättynyt. Yö meni nukkuessa. Ei yhtään supistusta, vessareissua tai muuta häiritsevää tekijää. Pitää iloita, että saa vielä nukkua..

Babytwo: voi, saattaa olla sulla jännä fiilis. Muistan, kun odotin esikoisen käynnistystä ja se viimeinen ilta ennen operaatiota oli kyllä kummallinen. Toivottavasti sinullakin synnytys etenee hyvin ja helposti. :)

Miten muilla odottajilla menee? En halua jäädä tänne yksin.. Onhan vasta maaliskuun puoliväli. Hmph!
 
Onnittelut vauvan saaneille! Ja tsemppiä niille jotka vielä odottavat.

Pikainen ilmoitus että meille syntyi täsmällinen tyttö laskettuna päivänä 16.pv :) Kokoa oli ihan reippaasti, 4095g ja 49cm.

Synnytys meni ihan ok, alku oli taas jotenkin rajun tuntuinen ja synnytys alkoikin kuin salama kirkkaalta taivaalta, aamulla klo 5 yhtäkkiä vaan tuntui selässä pari kertaa polttamista noin 10min välein ja sitten kovat supistukset noin 5min välein, välillä tiheämmin. Lapset pääsi hoitoon enkä joutunut synnyttämään (onneksi) yksin kuten pelkäsin kun päätti tämä kolmaskin syntyä viikonloppuna (viikolla ei oltais saatu lapsille hoitajaa).

2,5h päästä supistusten alkamisesta olin sairaalassa ja 6cm auki, sitten tilanne hidastui kuten viimeksikin ja olin muutaman tunnin 7cm auki, lääkäri oli jo tulossa ultralla katsomaan kokoa ja tekemään sektiopäätöstä kun vauva tuntui kätilöiden mielestä isolta ja epäilivät ettei mahdu tulemaan ja siksi synnytys pysähtyi. Heti ei kerennyt lääkäri tulemaan paikalle ja kätilö katetroi mut kun olin käynyt viimeksi pissalla klo 5 aamulla ja senpä jälkeen avauduinkin hetkessä loput ja kun lääkäri oli tulossa ovelle niin ponnistustarve yllätti ja 6min ja meidän "pikku"emäntä oli maailmassa, repesin kyllä jonkun verran muttei ihmekään. Huh huh :)

Eilen päästiin kotiin, molemmat lapset on ihmeissään vauvasta ja varsinkin esikoinen on aivan haltioissaan, 3v tyttö :) Poika 1v5kk ei ole mustasukkainen ollut vielä vaan haluaa kovasti silitellä, katsotaan parin viikon päästä mitä tuumaa :D

saraheinä&pikkutyty 3pv
 
Viimeksi muokattu:
Täällä olen minäkin vielä yhdessä kasassa, juuri kotiuduin viimeiseltä neuvolareissulta. Kaikki kunnossa, painokin oli tippunut kilon :O!

Huomenna olisi aika sitten sinne Taysiin ja toivon, että lääkäri tekisi ronskimman puoleisen sisätutkimuksen, jos se sitten pistäisi vähän asioihin vauhtia, vaikka eihän sekään täällä ole kaikkiin tehonnut :D!


Onnea jo kaikille vauvautuneille :heart:!


Irene ja pimu 40+5
 
  • Tykkää
Reactions: Owl ja Mimssu82
Paljon onnea kaikille vauvan syliin saaneille! :heart: En ole ehtinyt erikseen onnittelemaan, mutta koko ajan seuraan, jännitän mukana ja tykkään. :) Kohta ei vaan ole enää jännitettäviä! :D

Meidän päivä alkoi ihan perseellään... Olin lähdössä neuvolaan vauvan ja 1v 10kk pojan kanssa ja menin laittamaan hevosia ulos, niin tamma, jonka piti varsoa heinäkuussa, oli luonut varsansa yöllä. :'( 4kk etuajassa siis, joten mitään toivoa ei olis ollut, vaikka olis joku paikalla ollutkin. :( Varsa oli suunnilleen meidän 9-kiloisen uroskoiran kokoinen... Paniikissa tietty soitin miehelle, kun oli ehtinyt jo lähteä asioille, ja kun ei saanut mun puheesta selvää, niin luuli, että se kahden viikon päästä syntyvä oli kuollut... Mut toivotaan, että saatais se ehjänä maailmaan.

Käytiin tytön kanssa kuitenkin neuvolassa ja pituudeksi saatiin oikein venyttämällä 50,5 cm, joten syntyessään ei oo voinu olla ku max 49 cm. :) Olihan hän pieni! :heart: Painoa oli nyt jo 3700g, mä en kestä ku aika menee niin äkkiä ja vauva kasvaa!

Tässä olis nyt synnytyskertomus aika pitkästi, kun kirjoittelin sen itelleni muistoksi. :) Lukee ken jaksaa!

Eli 3.3. oli sovittu käynti äitipolille ja tarkoituksena käynnistää, jos saleissa tilaa ja kohdunsuu kypsynyt edellisestä käynnistä. Painoarvioultrassa vauva jo noin 3647g, joten lääkärin mielestä ei vaihtoehtoja. Eli käynnistys heti. Jos olis odottanut viime viikkoon, niin la olis ollu jo "liian" lähellä eikä käynnistyksestä sinänsä hyötyä; käyrillä vauvan paino olis laskettuna aikana ollu jo reilusti yli 4kg, joka siis todistetusti mulle liian iso synnytettäväks, ja kun lopussa se paino nousee tosi nopeasti ja lasketun ajan jälkeen ei enää juurikaan, niin oli juuri oikea aika tehdä jotain. Kohdunsuukin oli sormelle auki ja kohdunkaulaa 2cm, eli edistystä oli tapahtunut. Siispä lääkäri päätti, et ballonki laitetaan ja kalvot puhki, kun tulee ulos. Mies oli autossa odottamassa, kun pikkupojat nukkui, ja mun kassikin oli siellä, joten eikun soittamaan, että haen kassin ja jään sairaalaan. No, itkuksi se meni samantien, paniikki ja pelko iski heti, kun jouduin sen miehelle sanomaan, että nyt se alkaa! Mies oli lähtenyt asioille, kun luuli että mulla kestää, joten sovittiin, että tulee takas, kun saa vietyä pojat kotiin ja hoitajan sinne, ja tuo mun kassin sinne. Istuin vielä hetken siellä äitipolin puolella ja soitin vielä itkien äidillenikin, että sinne jäädään... Muut äidit varmaan luuli mun vauvalla olevan joku hätä, kun itkin koko ajan... :p Mutta sitten kätilö tuli hakemaan (sama joka oli kolmannen synnytyksessä) ja siirryin tarkkailuhuoneeseen käyrille. Sinne tuli hetken kuluttua toinenkin äiti samassa tilanteessa.

Ballonki laitettiin klo 15 jälkeen ja lääkäri sanoi, että hyvin yksilöllistä, kuinka kauan kestää, eli voi mennä se vuorokausikin. Mies kuitenkin tuli seuraksi ja käytiin syömässä osaston puolella ym. Eihän siinä mennyt kuin pari tuntia, kun ballonki jo lähti vessareissulla. Vauva oli hyvin ylhäällä ja kalvot puhkaistiin 18.10. Oli todella vaikea toimenpide, kun mua sattu ja yritin kiemurrella sängyllä karkuun ja lääkäri ei meinannu millään ylettää kohdunsuulle. Lopulta onnistui, kun yritin rentoutua ja laitettiin alusastia vielä pepun alle, ja vettä tulikin kuulemma oikein reippaasti. Siinä sitten kulutin aikaa ja mies lähti kotiin hoitamaan hevoset ym. Pikkuhiljaa alko supistelemaankin ja tuntui hassusti kohdunsuulla, ei niinkään heti mahassa ja selässä. Makoilin välillä käyrillä ja välillä kävin kävelemässä, jos jouduttaisi. Huonekaverilla meni melko samaan tahtiin, aina vähän mun jälkeen tapahtui kaikki. :) Ja suht samoihin aikoihin alettiin vuorotellen kiroilemaan kipuja, kun kovenivat ja tihenivät. Yhden kerran sattui ihan tosissaan, kun vauva potki ekaa kertaa suoraan keskelle mahaa ylös; oliskohan siinä kääntynyt jotenkin, kun ultrassa vielä kysyin asentoa, ja silloin oli kuulemma kasvot ylöspäin. Molemmilla meillä oli sitten merkattu säännölliset supistukset alkaneeksi klo 20.00 ja sen jälkeen ainakin muistan kävelleeni osastoa ympäri ja aina samassa kohdassa alkoi supistus ja väli oli noin 4 minuuttia, kestäen jo jopa minuutin. Hyvin siis lähti etenemään. Joskus kymmenen aikoihin alkoi olla sen verran kipeä olo, että sain kaurapussin mahalle ja halusin kätilön jo katsovan, olisko edistynyt. Ja olihan se, 5cm auki! Olin ihan järkyttynyt, kun aina olen siinä kohdassa jo halunnut ( ja yhtä synnytystä lukuunottamatta) saanut epiduraalin tai spinaalin, jonka jälkeen tunnissa olenkin ollut kokonaan auki! No, kätilön kanssa päätettiin siirtyä saliin ja tarjosi mulle suihkua, mutta halusin heti jo TENSin ja ilokaasua. Aika nopeasti nimittäin alko sattumaan tosissaan, ja mua pelotti kovasti. Miehelle soitin heti, että nyt kiireellä tänne, jos vaikka aukeekin tunnissa ja meiltä se puolen tunnin ajomatka! Olisin halunnu spinaalinkin heti, mut kätilö meinas, ettei tässä ole niin kiire, kun on erilainen synnytys käynnistystavasta johtuen. Toki lupas tilata heti, jos sitä tarvitsen. Ja oikeasti kipujen puolesta en vielä siinä kohtaa tarvinnutkaan... Mutta pelko niitä kovia supistuksia kohtaan oli koko ajan, ja pelkäsin paniikin iskevän. Mies tuli aika nopeasti, ehkä klo 23 maissa? Mä hengittelin ilokaasua ja rämppäsin tensiä tarpeen mukaan vahvuutta ylös alas supistusten mukaan keinutuolissa keinuen ja välillä jaloittelin. Aika hyvin osasin olla ajoissa ilokaasun kanssa, vaikkei supistuksia seurattukaan heti käyrällä. Vauvalle oli laitettu scalp jo siis kalvojen puhkaisun yhteydessä, joten sydänäänet vaan näkyi.

Kipujen koventuessa kätilö viimein tilas anestesialääkärin ja siinä vielä pohdittiin, että laitetaanko epiduraali ja spinaali, mutta päädyin spinaaliin, kun kolmannessa synnytyksessä epiduraali ei toiminut. Ja lääkäri lupas sen tulla tarvittaessa uusimaan. :) Pistäminen oli inhottavaa, kun en vieläkään ollu varmaan "tarpeeksi kipeä", mutta pelkäsin niin paljon niitä kovia supistuksia, että halusin sen spinaalin... Auttoi kyllä heti ja tällä kertaa jaloissa säilyi sen verran tunto, että pystyin itse kääntymään ja liikkumaan sängyllä. Spinaali laitettiin 23.40 ja saman tien oksitosiini, että loput sentit aukeis spinaalin vaikutuksen aikana. Se olikin siis se helppo osuus synnytyksestä. :) Klo 00.45 kätilö katsoi kohdunsuun tilanteen, kun spinaali oli ollu jo tunnin ja vauvan sydänäänet vähän laski aina supistuksen tullessa (miehen kanssa peloissamme seurattiin käyriä...) ja kohdunsuu olikin kokonaan auki! Vauva vaan oli edelleen aika ylhäällä. Siitä sitten kuitenkin alettiin ponnistelemaan, vaikka en tuntenut ollenkaan, mihin suuntaan. Jokaisen supistuksen ja ponnistamisten jälkeen kysyin, tapahtuiko mitään, ja aika vähän oli tapahtunut. Ponnistin enemmänkin päähäni, mutta en vaan saanu suuntaa vaihdettua, kun en tuntenut kunnolla eikä ponnistuttanut. Lopulta ehkä puolen tunnin jälkeen lopetettiin ja päätettiin, että lepään vähän. Spinaali alkoi hiipumaan ja olisin halunnut lisää, mut kätilön mielestä mun piti jo synnyttää! :D Joten tilasi lääkärin antamaan pudendaalin; mulle oli sama, kunhan puuduin. :p Sen laittaminen meni ihan hyvin, vauva oli vielä hyvässä kohdassa. Mutta edelleenkään ei ponnistuttanut. Kovia supistuksia tuli, imin taas ilokaasua ja puristin miestä kädestä selällään sängyllä maaten, ja ravistin jalkojani, sekin jostain syystä auttoi. Yhden supistuksen puristin lääkärin kättä, kun sattui olemaan vieressä ja kivuissa ei ollu väliä, kunhan sain käden käteeni. :) Klo 01.45 on merkattu ponnistusvaihe vasta alkaneeksi, silloin varmaan muakin alkoi viimein ponnistuttaa. Edelleen oli aika tiukassa, mut lopulta aloin löytämään sen oikean suunnan ja vauva alkoi laskeutumaan. Jossain vaiheessa alkoi viimein kiristämään ja tunsin, että vauvan pää viimein alkaa tulemaan ulos. Kätilö käski miehen soittaa kelloa, et tulis toinen kätilö, ja mies soittikin monta kertaa. Kätilö joutui auttamaan vauvaa, ja mies yritti pitää mun jalkoja. Olin aika epätoivoinen, etten saa vauvaa ulos, mut sitten kätilö sanoi, että nyt suutut ja ponnistat, ja mähän päätin tehdä niin, jolloin vauvakin lähti tosiaan tulemaan. :) Apua ei saatu, kun kaikissa saleissa oli samaan aikaan tilanne päällä, mut lopulta tunsin vauvan pään tulevan ja sitten kätilö jo käski olla ponnistamatta, jota tosin en uskonut, ja vauva tulikin aika kerralla ulos. Saman tien kova huuto, pissas ja kakkas. :) Syntymäaika oli 2.05 eli ponnistusvaihe kesti varsinaisesti 20 min, kuten mulla kahdessa edellisessäkin. :) Päässä oli pahka, ja oli siis tullu kyljellään eli viistotarjonnassa, ja siksi niin vaikea saada laskeutumaan ja ulos asti. Mutta sai kuitenki 9/9 pisteitä ja hyvin virkeä heti. :heart: Yhtään tikkiä ei tullu, eka kerta mulla, ja muutenkin olo oli todella hyvä! Sattui enemmän kuin muistin, mutta muuten ihana kokemus, en voi uskoa, etten enää sinne pääse... Ja sitten kun tyttö oli ulkona, joku tuli jossain vaiheessa kurkkaamaan ovelta, onko kaikki hyvin. Osastonhoitajakin oli joutunut tulemaan jonkun synnytykseen avuksi, kun oli niin hulinaa ja vähän kätilöitä. Mutta meillä siis meni kaikki hyvin. :)

Päästiin osastolle vasta 5.30, kun kätilö joutu jo heti uuteen synnytykseen, ja me jäätiin saliin (torkkumaan :) ). Huoneessa olikin jo tarkkailuhuonekaveri poikaansa syöttämässä, joka oli syntynyt viereisessä salissa klo 2.02, eli kolme minuuttia ennen meidän tyttöä! :D Että näin yksilöllisesti meni ballongin kanssa, kun peräkkäin laitettiin. :LOL: Osastolla oltiin muuten samassa huoneessa ja sängyssä kuin edellisen kanssa! :) Ja tyttö taas syntyi samassa salissa, kuin esikoinen. :heart: Sitten siinä vaiheessa, kun lastenhoitajia vaihtui ja kaikki oli mulle ennestään tuttuja (kuten myös muutama kätilö synnärin puolella...), ja yksi hoitajakin sanoi muistavansa mut, rupesin miettimään, että olenko ollu siellä jo liian monta kertaa... :LOL: Mutta ihanasta syystä aina. :)

Jälkeenpäin mietin, että jos olisin tiennyt, mitä tulee, niin olisin hyvin mielelläni ottanut Saajun doulaksi. :) Ehkä olis vähän rauhoittanut mun pelkoa, kun aika pitkään olin ilman miestäkin siellä, kun oli hevoset hoidettava ym. Ja se, että yöllä synnyttäminen on paljon raskaampaa! Ei tosiaan pysytty sit vauvan synnyttyä enää hereillä; multa irtos tippakin kädestä, kun imetin vauvaa salissa ja torkahtelin, ja veret ja kaikki oli vauvan naamalla. :( Kätilö oli ihan järkyttynyt, ku ei kuulemma koskaan ollu tapahtunut sellasta, mut siitä ei onneks tullu ku patti ja mustelma käteen. Ja vauvan naama selvisi pesulla. :)

Vielä sellasta, että oletteko tehneet sormustestiä sukupuolen selvittämiseksi tässä raskaudessa? Kun kaveri kyseli sunnuntaina ja sanoin, etten muistanut, mut kysyi, tuleeko mulle "oikea suora", jos nyt teen, niin teinpä oikein kahdesti, kun pyysin esikoisen vielä viralliseksi valvojaksi, niin molemmilla kerroilla näytti lapset oikein ja vielä pojan ja tytön lisää, mutta siinä kohdassa itse pysäytin sormuksen ja lopetin!!! Eieieiei!!! :LOL:

Cassyput se on kyllä jännä, kuinka aina voi tulla niin ihania lapsia! Ja se just on niin vaarallista! Joka kerta siis oikeesti on vaan ihanampaa, siksi olis pitänyt laittaa jo piuhat poikki... :p Mutta hormonikierukka saa nyt riittää, neuvolantäti antoi tänään esitteenki mukaan. ;)

Hurjasti tsemppiä viimeisiin päiviin odottajille ja nauttikaahan kaikki kovasti ihanuuksistanne! :heart:

Bambiina & pieni prinsessa 15 vrk :heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Irene80
Owl
Onnea kaikille vauvan saaneille!:heart:

Meille syntyi su 16.3. poikavauva 4702g ja 54cm, aika jötikkä siis=)
Vedet meni silloin 7.35
8.30 alkoivat kovat puuskutussupistukset kotona,
ambulanssilla sitten sairaalaan ja klo.13.00 meillä oli poika sylissä. Kesto 4h 30 min.
Kerron myöhemmin lisää.
Tulimme tänään vasta kotiin muutama tunti sitten.
 
Vihdoinkin kotona.. Onnea muillekkin vauvan saaneille.. :D Meille syntyi tyttö 16.3 klo 6.53, painoa 2528g ja pituutta hurjat 45 cm

Synnytyskertomusta.. Muut menee synnyttämään polikliinisesti ni jonkun vaan on otettava pitkän kaavan kautta.. Torstai yöstä lähien kivuliaita supistuksia mitkä ei kuitenkaa ollut tarpeeksi tiheitä.. sama jatku myös päivän iltapäivästä ajoittain viiden minuutin välein. Soittelin ohjeita ja eivät uskaltaneet laskea kotiinkaan, vaikka kivuliaimmat supistukset katosi matkalla. Kipulääkettä ja nukkumaan..

Aamulla tilanne ei ollut juuri edennyt eli odottalua.. rappuskävelyä ja kiireessä huomasin pari kertaa unohtuneeni käyrille mitkä jätti osan piirtämättä.. Edelleen saatto tykittää 5 min välein kovia supistuksia 2 tunnin ajan ja sit pitää puolen tunnin tauon. Iltapäivällä kyselin että jos lähdetään kotiin mut ei halunnut laskea.. illalla sitten päättivät että turha odotella ja menkää kotionne nukkumaan.. kuitenkin halusin kipulääkettä joten en sitten suostunut joten unten maille.. Heräsin 23 kauheissin kipuihin noh tunnin kärvisteltyäni päätin haluta lisää lääkettä ups 8 cm auki. Synnytys salin puolelle missä edellen omat supisukset pitivät taukoja tai osa tuli laimeempana.. pelotti vähän että luomunako synnytän ku olin käsittämättömän rauhallinen.. apuna jumppapallo ja aqua rakkulat, mitkä oli käsittämättömän tehokkaita mut kyl niiden laitto sattu. Kalvotkin puhkastiin ja lapsivesi oli vihreetä ei kuitenkaan tiivistynyt omat supistukset joten tippan sain ei kauan kestänyt ku huusin puudutetta.. Spinaali oli taivaanlahja vaikka laittaminen olikin kivuissa hieman hankalaa. Ei mennyt kauan ku sokkona ponnistin ja tyttö synty 6.53 Mitoin paino 2528 ja pituus 45 cm py 32 Heti 9 pistettä. Itselle vain kolme tikkiä ja tänään jo loistava olo. Verensokeri seurantaan joutu pienen kokonsa vuoksi ja lisämaidolla mennään ja ketään ei oikeen eilen tokkuraiselle äidille kertonut että sen pitäis vaan maata ja imettää.. Tosin tänään vs kontrolloitiin labroina joka oli 3,6 ja samasta normimittarilla 2,7 ja 3 raja.. Aamulla lääkäri jo pelotteli nenämahaletkulla joten ollaan syöty ja syöty, saatiin kasaan tarvittavat 3 hyvää arvoa ja tosiaan tänään päästiin kotiin tuo sairaalassa oleminen ei niin oo mun juttu..

Hieman miettinyt miten tässä ois käynyt jos oltais lähdetty kotiin.. aika korkee kynnys palata, oisko kalvot puhkenneet kotona ja ambulanssilla takaisin..
 
Hei pitkästä aikaa!
Pitipä tulla tännekin kuikkaamaan ajan kuluksi..Yhdessä kasassa edelleen, tänään 41+0. Hassua aiemmat ovat syntyneet 38-40 välillä, pitäähän se nyt viimeisestä raskaudesta nauttia loppuun saakka! Pe aika yliaikaiskontrolliin, silloin 9pv yli ja todennäköisesti käynnistys silloin luvassa. Paikathan on hyvin olleet jo kolme viikkoa sormelle auki jne. mutta sielläpä tuo tyyppiäinen vain vielä viihtyy! Onnittelut vauvan saaneille!
 
Ihania synnytyskertomuksia ja uutisia! :flower:

Bulla Täällä sama tilanne edessä huomenna, ja tosiaan toinen muksu, edellinen syntyi jo 3 viikkoa sitten. Myöskin pitkään supistellut, paikat todennäköisesti kypsät jo useamman viikon mutta ei vaan beibi tahto ulos tulla. Tehdäänköhän liian hyvät oltavat niille? ;)
 
Onnea onnea vauvautuneille ja jaksamistä niille, jotka vielä odottelevat!!

Tyttö nukkuu rauhassa, joten kirjoittelenpa jotain synnytyskertomuksen tapaista minäkin :)

Elikä sunnuntai-iltana olo oli normaalin tukala, muttei mitenkään erityisen erikoinen. Ei selviä supistuksia tai muuta. Noin klo 1:30 painuttiin sitten miehen kanssa nukkumaan ja klo 1:45 tunsin kaksi lorahdusta ja pomppasin viivana vessaan. Vesi siis meni ja sitten alkoi hirmuinen jännittäminen :D Soitin sairaalaan ja pakattiin tavarat valmiiksi, vielä ei kuitenkaan supistellut. Mies meni nukkumaan ja minä jäin hermostuksissani hääräämään jotain. Ensimmäiset supistukset tulivat noin klo 3 ja hyvin epäsäännöllisinä. Kampesin itseni jumppapallon kanssa suihkuun, jossa olo oli hyvä noin puolen tunnin ajan. Heti suihkusta tullessani supparit alkoivat tihentyä ja voimistua. Kovasti jo "laulatti" ja menin uudestaan suihkuun. Siitä ei kuitenkaan enää apua. Mies heräs mun ulinaan ja alettiin tehdä lähtöä. Sairaalassa oltiin noin klo 6:50 ja siitä lähtien supisteli noin 2-5 min välein. Auki olin 3 cm joten siirryttiin saliin Tenssille. No eipä siitä masiinasta tosiaan enää apua ollut, joten ilokaasu kehiin. Sen kanssa pärjäsin joten kuten parikymmentä min paikoillani tanssahdellen kunnes totesin, että kuolema tulee, jos en saa jotain vahvempaa. Epiduraalia sitten alettiin valmistella ja tottakai mun tuurilla paikalle tuli harjoitteleva anelääkäri, joka turas puudutteen laitossa ihan helvetin pitkään. Yllättävän hyvin kuitenkin kestin vaikka kyllä siinä varmaan 20-30 minsaa kului. Imin vaan kaasua ja huusin maskiin :D viimenen suppari olikin sitten niin järkky, etten voinu kun itkee, en edes jaksanu enää kaasua ottaa kun ei se oikeasti edes auttanut. No mutta puudutus toimi hyvin sitten kun ohjaava anelääkäri sen lopulta laittoi. Parin tunnin päästä olin auki noin 5 cm ja sain lisäannoksen puudutetta. Kului 2,5 h ja olinkin täysin suki ja vauva hyvin matalalla. Nousin seisomaan ja odottelemaan ponnistamisen tarvetta. Noin 10-15 min ja vahva tunne tulikin.

Ponnistusvaihe alkoi klo 13:50. Osasin heti ponnistaa oikeaan suuntaan, mutta epätoivo iski nopeasti kun tuntui, ettei mitään tapahdu. Vauva oli viistossa ja sydänäänet laskivat aina supistusten jälkeen, joten hengittelin happea aina ponnistusten välissä. Supistuksetkin olivat oksitosiinista huolimatta melko heikkoja. Itkin koko ponnistusvaiheen ja tuntui, etten saa lasta ulos. Noin klo 14:25 tuli lääkärit ja kakkoskätilöt paikalle (erikoistuva lääkäri + gyne, kätilö + perehtyvä kätilö). Siinä sitten kuuden ihmisen kannustuksella katsottiin vielä muutama supistus ja vihdoin tunsinkin, että jotain tapahtuu. Lääkäri teki kuitenkin päätöksen imukupista etenkin sydänäänten laskujen takia. Kuppaus aloitettiin klo 14:35, kuppi irtosi kerran ja sitten kahdella vedolla ja minun työnnöllä syntyi pää. Kätilöopiskelija auttoi sitten hartiat vielä lopuksi. Koko synnytyksen kauhein hetki oli se kun pää oli puoliksi ulkona. Kipu alapäässä oli niin kova, etten tuntenut, onko supistusta vai ei, huusin vaan että haluan työntää. Kätilö tunnusteli mahaltani supistuksia ja ponnistin sitten sen mukaan kun kuulin hänen sanovan, että nyt tulee supistus.

Vauva syntyi säikähtäneenä, eikä suostunut itkemään. Oli kuitenkin silmät auki ja jäntevä. Noin minuutin iässä hänet vietiin virvoitteluun saamaan lisähappea. Pisteitä sai 7/8. Kätilö ja opiskelija alkoivat siinä sitten kursia minua kasaan, onneksi epparin lisäksi ei ollut tullut repeämiä. Jossain vaiheessa vauva tuotiin hetkeksi syliini ja itkin vaan enemmän ja enemmän. Lastenlääkäri tuli myös kertomaan tilanteesta; vauva siirtyisi lastenosastolle tarkkailuun, koska ei vieläkään ollut itkenyt, joten hapettuminen oli hieman liian huonoa. En kuitenkaan osannut ollut huolissani, sillä tyttö oli kaikin puolin muuten hyvävointinen. Loppuaika salissa meni rauhallisesti. Siirryttiin osastolle ja lähdettiin sitten vauvan luokse lastenosastolle. Siellä uudet superitkut, mutta lähinnä onnesta. Vauva voi hyvin. Istuttiin siellä muutama tunti ja odotettiin vauvasta iltalabrat, jouden perusteella saatiin lupa, että vauva pääsee siirtymään minun luokse :)

Osastolla kaikki on mennyt mukavasti, imetyskin on sujunut pieniä raivareita lukuun ottamatta hyvin. Nyt on tyttö alkanut vähän kellastua, mutta seurataan tilannetta, vielä ei arvot kuitenkaan ole hirmu korkeat. Jos kellastuminen ei lisäänny, lähdetään huomenna aamupäivällä kotiin :)

Synnytys oli omalla tavallaan melko raju, sillä supistukset olivat melkeimpä heti todella todella kovia ja ponnistusvaihe oli mikä oli.. Ei kuitenkaan jäänyt mitään hampaankoloon :)

Saaju ja tyttö (ei enää Enni ;) ) 2 vrk
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos ihanista tsempeistä! :)

Cytotec saatu suun kautta, eivät kuulemma heti puhko kalvoja kun liian rajua äidille.. Vähän pettyneenä ootellaan jotain tapahtuvaksi, pelottelivat vielä monella päivällä osastolla..
 
Jospa Cytotec pistää asioihin vauhtia, ettei tarvitse enää montaa päivää odotella.
Minulla puhkaistiin esikoisen aikaan vaan kalvot ja olihan se melkoista tykitystä seuraavat neljä tuntia, mutta niin siitä vaan selvittiin ja itsepäisenä urpona en halunnut mitään puudutteita. Silloin sitä piti olla jotenkin niin cool. :whistle: Nyt mukavuudenhaluisena haluaisin varmaankin kaikki porekylvyistä etälamauttimeen..

Mua jotenkin jännittää kamalasti aina toisten puolesta, joten pidähän babytwo meidät ajantasalla. Muista, että voit vaikka tehdä synnytyksestä youtube-videon tai sitten joku web-kamera, miten olisi? . :LOL: Ei tartteis meidän päivittää tätä kaksplussaa koko ajan.

Jaksamista sinulle, valtavasti. Pian koko homma on ohi ja minäkin saan täällä sitten kateellisena vain lukea vauvauutisia. :hug:
 
Haha, siinäpä vasta idea! Pitää pistää ukko kännykällä videoimaan ja samalla huutelen synnytys-vinkkejä supistusten lomassa, oikeeta opetusmatskuu! :D

Ei vieläkään oikein mitään, ehkä vähän enemmän jomotusta selässä ja alapäässä, mut siinäpä se..
 
Täällä kotiuduttu Taysista. Arvot ok, sain pissatikkuja kotiin, kun proteiinit yhdellä plussalla. Verenpaineita myös seurattava. Lääkäri ultrasi ja kokoarvioksi sai tällä hetkellä noin 3.600 gr eli pienempi olisi kuin esikoinen. Aika ronskisti lääkäri teki sisätutkimuksen ja paikat kolmelle sormelle auki, mutta kaulaa jäljellä 2 cm. Maanantaina sitten osastolle yhdeksäksi, jos sitä ennen ei mitään tapahdu :O.


Babytwolle tsemppiä odotteluun! Toivottavasti tänään jotain jo kuitenkin tapahtuisi :heart:!

Snuppa toi etälamautin voisi olla aika tehokas :LOL:!


Irene ja pimu 40+6
 
Moikka kaikille=)

Tulin kertomaan kuulumiset, vasta nyt aikaa asettua kirjoittamaan.. Meille syntyi terve poika sektiolla 10.3.2014 illalla, raskausviikkoja oli tuolloin 38+1. Pojalla painoa 3100g ja pituutta 48cm:heart:

Tuolloin viime maanantaina menivät lapsivedet ja mukana aika paljon myös verta, veren tulo jatkui joten suuntasimme naistenklinikalle. Siellä ultrattiin ja todettiin istukan reunassa repeämä, vauvalla oli kuitenkin koko ajan kaikki hyvin. Minulle oli alunperin sovittu voimakkaan synnytyspelon vuoksi sektio aika tälle viikolle joka nyt sitten muuttui kiirelliseksi sektioksi. Odottelimme kuitenkin leikkaukseen pääsyä muutaman tunnin koska vauvalla tosiaan oli kaikki hyvin eikä merkkejä hapenpuutteesta.

Sektio itsessään sujui hyvin, mutta miellyttävä kokemus ei missään nimessä ollut. Menetin melko paljon verta ja puudutus nousi jotenkin liian ylös jolloin verenpaineet laskivat melko paljon ja vointi ei ollut mitä parhain. Sain kuitenkin terveen pojan syliini melko nopeasti. Ja meillehän annettiin useammassa ultrassa tyttölupaus joten nämäkin voivat vielä nykypäivänäkin mennä vikaan;) On kätilöiden mukaan kuitenkin erittäin harvinaista, heh=) Istukan reunan repeämisen lisäksi pojalla oli vielä napanuora kaksi kertaa kaulan ympäri joten sektio oli tässä tapauksessa näin jälkikäteenkin katsottuna lääkärin mukaan oikea vaihtoehto.

Leikkauksesta toipuminen oli kovin hidasta ja kipeää, ylösnouseminen sängystä ja vauvan hoitaminen ensimmäisinä päivinä oli todella vaikeaa. Kotiin pääsimme neljäntenä päivänä eli siis perjantaina. Arki on alkanut tosi kivasti, poika nukkuu öisin noin 4 tunnin unia ja päivisin on hereillä enemmän, ehkä noin 4-6h. Rintamaidolla pärjää ja oli jo tiistaina neuvolassa ylittänyt syntymäpäinonsa painaen 3260g joten maitoa saa reilusti=)

On tuo pieni nyytti vaan niin ihana, ei sitä oikein muistanut miten paljon sitä voi toista jo heti rakastaa:heart:

Onnea kaikille vauvan jo saaneille ja tsemppiä kaikille viimeisille raskausviikoille! Kohta meillä kaikilla on se pieni nyyti sylissä:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: bambiina77
Paljon vauvaonnea Owlille, Ronskulle ja Saraheinälle! Meillä meni muuten samoin, että kaikki lapset on syntyneet viikonloppuna. Eka ja tämä kolmonen lauantaina, keskimmäinen sunnuntaina. :)

Tsemppiä Babytwo! Mä veikkaan että sulla on poika kainalossa tänään klo 22. :saint:

Bambiina olipas ikävästi käynyt varsalle. :( Kuka teillä muuten nyt ruokkii ja hoitaa hepat? Älä vaan sano että sinä!

Me oltiin eilen lysy-käynnillä sairaalassa. Kaikki oli kunnossa, ei oltu 4 päivän iässä edes paljoa enää alle syntymäpainon. Mun pieni rakas suursyömäri. :heart: Kävin sen jälkeen vielä vähän shoppausreissulla, isoille tytöille ja itselle oli tarvetta isolle kasalle t-paitoja ja toppeja. Nyt vois sitten hetken taas ottaa rennosti kotona, se vaan ei oikein sovi mulle...

Mitä me tehdään tuon meidän kerhon kanssa? Ite ainakin haluisin jatkaa keskustelua muiden aktiivisten kanssa. Olis kiva kirjotella vähän yksityisemmin, nyt kun tuntuu että tunnen jo monet teistä jollakin tavalla. :) Se kerho pitää sitten vaan siivota, siellä on sellaisiakin nyt jotka ei koskaan sano mitään täällä eikä siellä... Ehdotuksia?

Cassy ja pikkupikkusisko 5 vrk :)
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Nynaeve, napanuora kuristi ja jojotti vauvaa kaulasta kanavassa niin ettei päässyt laskeutumaan. Istukka oli myös kalkkeutunut ja kätilö sanoikin synnytyskeskustelussa että sellainen kalkkeuma johtuu joko äidin raskauden aikaisesta tupakoinnista tai korkeista verenpaineista. Katsoi kysyen päälle niin että tunsin tarpeelliseksi sanoa että lopetin polttamisen jo ennen plussaa. Verenpaineethan mulla oli koholla jo tammikuusta mutta kukaan ei ottanut mua tosissaan ja neuvolassakin asialle aluksi naurettiin. Lopulta sain verenpainelääkityksen neljän viikon taistelun jälkeen ja ehdin syödä pari viikkoa lääkkeitä ennen synnytystä. Siitä olen tosi pahana ja olenkin antanut jo palautteen neuvolaan ja ajattelin antaa vielä risuja äitipolin lääkärille. Neuvolan täti pyysi anteeksi ja sanoi että seuraavassa raskaudessa olen tarkemmassa seurannassa.

Mimssu82, ennen kotiin lähtöä pidettiin kätilön kanssa synnytyskeskustelu ja ajattelin hakeutua seuraavassa raskaudessa heti ru:n jälkeen pelkopolille. En anna saman toistua enää, huoli oli niin valtava.
 
Paljon onnea kiti pojasta! :heart:

Cassyput oikein arvattu. ;) Minä pääasiassa. No, tyttö on kyl yleensä antanut päiväheinät, ja siivonnut karsinat, jos mä en oo ehtiny, mut teen kaiken minkä ehdin, joinain päivinä siis kaiken. Vauva on niin helppo! :) Nukkuu autossa kiltisti, oikein talliystävällinen pieni heppatyttö. :heart: Eilen käytii tamman kanssa klinikalla, kyllä sielläkin ihmettelivät, kun toinen vaan nukkui. Tamman kohtu huuhdeltiin ja sinne olikin jäänyt iso pala kalvoa tms, olis tullu taas kohtutulehdus. Varsa harmitti ihan älyttömästi, kun oli näistä se, jota mä odotin enemmän ja olisin halunnut jättää meille. :'( Mutta mikään ei sitä takas tuo... Toivottavasti saadaan edes toinen ehjänä maailmaan, muuten ei huvita hetkeen noita ehkä astutella. Ja onneksi on toi oma prinsessa ilontuojana. :)

Kerho olis kiva elvyttää, jos siellä juttu jatkuis?!? Ja tosiaan vaikka niin, että sellaiset, jotka oikeasti osallistuu, olis jäseniä..?

Babytwolle tsemppiä, että cytotec tekis pian tehtävänsä! :) Ja voimia sitten koitokseen!!!

Toivottavasti Irenekin pääsee pian tositoimiin! :) Meillähän oli sama la ja meidän prinsessa tuolla nukkuu juuri mummin sängyllä onnellisena. =)
 
Oi paljon onnea vauvoista, isoista ja pienistä! :heart: Nythän tänne vallan satelee uutisia.

Sitkeimmät vielä sinnittelee, kohta on kaikilla nyytit sylissä :heart:

Mayinka, hyvä että saitte vähän käytyä asiaa läpi. Ja varmasti hyvä idea myös hakeutua pelkopolille ja vaatia seurantaa seuraavassa raskaudessa.

Täällä sujuu arki mukavasti, tänään kävi terveydenhoitaja kotikäynnillä. Vatsavaivat tosin on nyt alkaneet tylleröllä, toivottavasti eivät jää jatkuvaksi kiusaksi, reppana :heart:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä