**Maaliskuun murut 2014** Maaliskuussa - meidän kuukausi <3

Oi täällä on ollut niin paljon ihania vauvauutisia:heart: Paljon onnea vauvautuneille :flower: Voi kuinka jännää Saaju, tsemppiä synnytykseen:heart: Siitä se nyt lähti.

Täällä ollaan myös ylhäällä keskellä aamuyötä. Huomisen käynnistys alkoi selvästi jännittää. Tunti sitten heräsin, ja tunnin sängyssä pyörimisen jälkeen päätin nousta ylös ja keittää kahvit. No olenkin nukkunut aivan liian hyvin viime aikoina, joten tämä oli lähes odotettavissa. Jospa kuitenkin vielä ensi yönä saisi nukkua ennen synnytystä. Mutta luulen, että tämä jännitys vain pahenee ja valvon taatusti koko yön:(

Muutoinkin, perheessä on selvästi havaittavissa 'vauvastressiä'. Nelivuotias juniorimme sopersi illalla nukkumaan mennessä, että haluaisi että se vauva ei koskaan syntyisi: /

Mesimarjaana rv 39+0
 
Onnea Cassyput, Leijonanmorsian, Mimssu, Sukuti, tsemppiä Mesimarjaana ja Saaju! Owlillakin varmaan on jo vauva sylissä?

Tänään koitti päivä, kun esikoinen syntyi. Tää typykkä viihtyy lämpimässä kauemmin, joten eiköhän jatketa taaperrusta aprillia kohti =) On vaan kokoajan fiilis, että teenpä tuonkin rästiin jääneen homman, ennenkuin vauva syntyy ja käynpä vaikka kahvilassa ennenkin on "liian myöhäistä". Onkin saanut paljon rästihommia tehtyä ja esim. Rikkinäisiä vaatteita viimein korjattua... Toivottavasti päästäis taas vaikka perjantaihin asti, että ois taas lastenhoitokuviot selvemmät!

38+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
Voi teitä lorahtelijoita! Onnelliset..:D
Täällä ei mitään tuntemuksia, mutta mieli jo rauhoittunut. Tällä viikolla meilläkin on vauva. Wuhuu!
Mukavaa viikkoa kaikille!

Onnea vauvautuneille ja kiitos synnytyskertomuksista, niitä on ihana lukea.

S
 
Mitäs se Saaju rupeaa siellä etuileen :D, epäreilua!

No niin se oli ja meni se 40+2 ja täällä ollaan edelleen :kieh:! Ei siis niin yhtään mitään. Eilen jynssäsin pesuhuoneen ja saunan, aikaiseksi sain vain jäätävän selkäjumin :stick:. Nyt alkaa tuo esikoisen hoitokuviokin stressaamaan, kun synnytys kuitenkin lähenee ja lähenee ja isännän lista näyttää pelkkää yövuoroa. Ja minähän olen ihan varma, että lähtö koittaa yöllä. Miten se onkin, että kaikki asiat saa niin suuret mittasuhteet, kun keskellä yötä asioita miettii :LOL:!

No minä siirryn nyt siivoamaan jotain tästä talosta taas, kun pyykitkin on jo pesty :D!


Irene ja yksiössään viihtyvä pimu 40+3
 
Täällä ollaan auvoisen puuduksissa. Supistukset alkoivat kolmen jälkeen ja tihenivät noin klo 5. Seitsemän aikaan tultiin sairaalaan ja siitä etiäpäin supistuksia tuli tosi tiuhaan ja superkipeinä. Käyrällä pärjäsin kaurapussin kanssa ja saliin siirryttäessä ajatuksena Tens, mutta sitten alko olla touhu sellasta, että piti siirtyä ilokaasuun. Sitä sitten kiskoin jonkin aikaa, apu tais olla lähinnä henkistä. Nyt sitten epiduraalin ansiosta olo on taivaallinen :D ei onnistunu mun luomuilu ajatukset, ei.. On tämä kyllä ihan järjetöntä touhua!
 
Leijonanmorsian, Mimssu, Sukuti, PALJON ONNEA! :heart: Nythän näitä uutisia on tullut paljon.

Saaju vaude, paljon tsemppiä! Anestesialääkärit saa varmaan kuulla paljon kohteliaisuuksia, mäkin olin ekassa synnytyksessä menossa sen kanssa naimisiin, kun epiduraali tuntui niin ihanalta. :D

Mulle kävi vähän samoin luomuajatusten kanssa. Synnytys oli kestänyt vasta 1,5 h kun sanoin että ei vaan PYSTY enää, ja suostuin ottamaan sen kohdunkaulan puudutteen. Oikeesti se kipu noin nopeasti kohdunsuuta avaavissa suppareissa oli jotain ihan käsittämätöntä, ei sitä voi kuvailla. Ja kun niitä tulee ihan koko ajan ilman kunnon taukoja, niin kyllä siinä ihminen itsensä aika pieneksi ns. luonnonvoimien äärellä tuntee. :snotty: Vauva vielä kiemurteli ja painoi itseään alaspäin, oikein kirsikka kakun päällä oli se tuntemus lisäksi... Lääkäri tuli heti laittamaan tuon puudutteen, sanoi että olin tuon 5-6 senttiä auki supistusten tauolla, ja supistuksen aikana ainakin 7 cm. Tuosta kesti 20 min kun annettiin lupa ponnistaa, ja tyttö tuli ulos tosiaan 2 minuutissa.

Sanoisin kyllä että noin nopea toimitus on melkeinpä väkivaltainen kokemus, saatan tarvita vähän aikaa ennen kuin voin allekirjoittaa tuon Babytwon lausunnon mun piece of cake -synnytyksestä. :D Sinänsä kyllä meni tosi hyvin, että mitään ommeltavaa ei tullut. Jostain syystä vaan pylly on vähän kipee. :snotty:

Snuppalla astetta kovemmat häätökeinot käynnissä, kun jo kirveestä puhutaan! :LOL:

Cassy ja pikkupikkusisko pian 2 vrk :heart: (Meille muuten annettiin jo kolmannen kerran maailman söpöin vauva, aikamoista. :D)
 
  • Tykkää
Reactions: Irene80
Torstaina sitten meilläkin päästään tositoimiin, vihdoinkin! Silloin siis käynnistys-aika, vielä eivät sisälle hyväksyneet.

Saaju, murr, otit varaslähdön.. Tsemppiä! <3

Ihanaa cassy että olette jo kotona :) mullekin tehtiin tänään se maaginen kalvojen irrottelu, nauroin ja itkin vaan yhtä aikaa kun sanoi että voit tulla jo illalla takaisin, nii varmaan, in your dreams :D

Muakin toi kirveen kanssa heiluminen nauratti, on tää totista touhua! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
Nyt on täälläkin tehty kalvojen "irrottelu". Sain lähetteen neuvolasta verenpaineen ja synnytysvauhdin takia. Nyt Ikeaan odottamaan supistuksia. Päätin, että kotiin en mene ilman vauvaa. :D voikohan Ikeasta olla yötä..?
 
  • Tykkää
Reactions: Irene80
Snuppa, onhan siellä niitä mallimakuuhuoneita niin heität sinne vaan pitkäkseks :LOL:!


Täällä tuli Taysista tänään soitto ja torstaiaamuna pitäisi mennä sinne kontrolliin, silloin siis 40+6. Toivotaan nyt kuitenkin, että ei tarvitsisi sinne asti odotella :popcorn:!

Jokohan Owl on päässyt tositoimiin?
 
Nopea visiitti täältä vauvantuoksun keskeltä :)

Valtavasti onnea kaikille pienen pakettinsa jo saaneille ja tsemppiä odotukseen niille joiden muruset vielä viihtyvät lämpöisessä! :flower:

Meille syntyi 1.3.2014 klo 09:20 pieni poika, painoa 3824 g ja pituutta 51 cm. Pään ympärys oli 35,5 cm, syntyi SeKS:ssä raskausviikolla 40+5 kiireellisellä sektiolla.

Kirjoittelin kotiutumisen jälkeen synnytyskertomuksen ja kopsaan sen tähän:

"Mentiin äitiyspolille perjantaina 28.2. (rv 40+4) käynnistysharkintaan. Kohdun sisäsuu oli ballonkikypsä joten synnytystä lähdettiin käynnistelemään äiti-indikaatiolla asettamalla 60 ml ballonki paikkoja avaamaan. Ensimmäiset supistukset alkoivat puolenpäivän aikaan, suunnilleen tunti ballongin laitosta, ja muuttuivat melkein heti säännöllisiksi tullen viiden minuutin välein ja kestäen minuutin. Ajeltiin ympäriinsä suppareiden napakoitumista odotellen mutta koska mitään ihmeellistä ei tapahtunut, tultiin kotiin. Illalla lähdettiin aikaa tappaaksemme ajelemaan ja yhtäkkiä puoli yhdeksän aikaan supistukset muuttuivat kipeiksi kuin sormia napsauttaen.

Mentiin synnärille ja siellä todettiin ballongin tulleen ulos ja aiheuttaneen kivut. Mentiin käyrille jossa todettiin yksi äkillinen sydänäänten lasku supistuksen jälkeen mutta koska käyrä palautui normaaliksi pian supistuksen loputtua eikä laskuja enää tullut, siirryttiin perhehuoneeseen odottelemaan avautumista. Supistukset jatkuivat epäsäännöllisen säännöllisinä 2-5 minuutin välein mutta koska synnytys ei lähtenyt käyntiin eikä vauva laskeutunut, sain yöllä yhden aikaan Oxanestia kankkuun että sain nukuttua hetken. Aamulla tutkittiin, tilanne edelleen sama kuin illalla, 3 cm auki ja kaulaa 1 cm. Otettiin käyrää jossa todettiin jälleen sydänäänten laskuja, nyt useammin mutta käyrä palautui ilman lisätoimenpiteitä. Tämän vuoksi siirryttiin synnytyssaliin hieman ennen seitsemää aamulla tarkoituksena vauhdittaa synnytyksen kulkua Cytoteceilla vuoronvaihdon jälkeen.

Supistukset tuntuivat napakampina ja hengittelin kipuun ilokaasua joka auttoikin tosi hyvin. Salissa sydänäänet lähtivät romahtelemaan jokaisen supistuksen jälkeen ja palautuminen alkoi olla hitaampaa. Vuoro vaihtui ja uusi kätilö soitti lääkärin paikalle käyrien takia. Lääkäri puhkaisi kalvot ja asensi vauvan päähän pinnin ja kohdun sisäsuulle supistuksia mittaavan katetrin. Lapsivettä ei kalvojen puhkaisun jälkeen tullut yhtään ja paikalle tuli toinenkin lääkäri. Sydänäänet romahtivat ja katosivat hetkeksi kokonaan, palattuaan olivat liian matalat eivätkä tahtoneet lähteä millään nousuun. Paikalle tuli toinenkin kätilö, mut hoputettiin äkkiä konttausasentoon pylly pystyssä ja poski sänkyä vasten ja laitettiin happimaski kasvoille. Kuulin lääkärin sanovat että on pakko leikata nopeasti ja siinä tuli itsellekin jo niin iso hätä että itku pääsi. Lääkäri hälytti leikkurin valmiiksi ja molempiin kankkuihin pistettiin supistusta ehkäisevät piikit. Muutama supistus pääsi vielä läpi, ne odoteltiin yhä konttausasennossa happea hengittäen. Supistukset laantuivat ja sain siirtyä valmistelujen ajaksi selinmakuulle, pinni ja supistusmittari otettiin pois ja rakko katetroitiin. Kuulin puolella korvalla jomman kumman kätilön selittävän leikkauksen kulusta samalla mutta juuri mitään ei jäänyt mieleen, muistan vain sen mielettömän hädän ja pelon tunteen. Leikkaussalista soitettiin ja kyseltiin jo perään, mua lähdettiin viemään leikkaussaliin yhdeksältä aamulla. Salissa laitettiin kaiken maailman antureita ja lätkiä ja sitten piti köyristää selkä spinaalin laittoa varten. Se tuntui ikuisuudelta, ehdin hyräillä kaksi biisiä ja lääkäri katkaista neulan ennen kuin puudutus saatiin lopulta laitettua. Oli niin kiire että leikkaava lääkäri unohti melkein testata puudutuksen ennen ensimmäistä viiltoa.

Leikkaus alkoi klo 09:17 ja poika syntyi 09:20. Pieni sininen ja äänetön vauva juoksutettiin jonnekin mun selän taa ja muutaman ikuisuudelta tuntuneen sekunnin jälkeen kuului parkaisu. Hoitaja huikkasi että poika tuli ja multa pääsi helpotuksen ja onnen itku. Vauva puhdistettiin ja tuotiin hetkeksi kasvojen ääreen, sain antaa suukon ja koskettaa ennen kuin vauva vietiin isälle pestäväksi synnytyssaliin ja mua alettiin kursia kasaan. Pääsin itsekin saliin puolisen tuntia myöhemmin ja sain vauvan rinnalle."

Mayinka & Nyytti 16 vrk
 
Mayinka, onnea vauvasta! Pääsithän tuoreeltaan puhumaan sektioon joutumisesta, että ei jää mielen päälle murehdittumaan? Kuulostaa niin kovin samalta kuin oma esikoisen syntymä, tosin sillä erolla että ekoista supistuksista vauva oli pihalla jo alle kolmessa tunnissa. Se huoli ja pelko vauvasta on hirveää, ja kun itse ei voi auttaa mitenkään muutenkuin antamalla ammattilaisten hoitaa ja tekemällä kaikki käsketty. Selvisikö sinulle, miksi sydänäänet romahtelivat? Minulle ja muillekin tämä on ikuinen mysteeri, kun napanuora ei kuulemma sektiossa ollut enää jumissa eikä istukkaa lähetetty jatkotutkimuksiin. Mutta hyvä, jos olette jo toipuneet ja onnellisesti kotona :flower:

Nynaeve ja hikkaileva Nuppi 38+3
 
Täällä köllitään pienen tytön kanssa <3 epiduraali oli tosiaan taivas, mutta ponnistusvaihe ihan järkky. Olin just sellanen rasittavan dramaattinen "en pysty, en jaksa, mää kuolen" -synnyttäjä :D Noin 50 min ähersin epätoivon partaalla kunnes lopulta viistotarjonnan ja laahaavien sydänäänten takia lääkäri auttoi kupilla. Tyttö oli syntyessään vähän tillin tallin ilmeisesti mun peruslääkityksen takia eikä päästänyt ääntäkään, tollotti vaan silmät pyöreinä. Hän sai sitten lisähappea ja meni vielä lastenosastolle tarkkailuun. Reilu tunti sitten sain tytön viereeni osastolle, sillä hapetus ja kaikki labrat ovat kunnossa :) Painoa tytöllä 3113g, muita mittoja ei ole tuon alkuhärdellin takia otettu.

Nyt olen vaan järjettömän rakastunut tähän pieneen ihmiseen <3
 
Onnea Saaju! ja Mayinka :heart::flower:

Minä en ollut Ikeassa yötä. Kotiin palasin kauppareissun jälkeen ja supisteli mukavasti illan. Lämpimän suihkun jälkeen supistukset laimenivat ja lähdin lenkille.. Taas napakoituivat ja menin nukkumaan mukavasti supistellessa. Aamulla heräsin ja ei niin mitään tuntemuksia.. Tai no sain minä siitä kalvojen irrottelusta jotain -hiivan! Juhlitaanko sitä? :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Irene80
Snuppa, minäkin kävin eilen kaupoilla illasta ja lenkillä ja muutenkin tuli seisottua normaalia enemmän jaloillaan tän sisätutkimuksen jälkeen, mitä sain? Kipeitä supistuksia, kipeän alaselän, ei vauvaa :D Joten samoissa lähtötilanteissa ollaan! Joko sulle oli käynnistys-aika sovittuna?
 
Onnea Mayinkalle ja Saajulle!

Saaju, onko niitä muunkinlaisia synnyttäjiä? :D Mä olen alkanut epäillä, että ne rauhalliset ja harmoniset synnyttäjät ovat pelkkä urbaanilegenda. Kaikki ovat kuulleet niistä, mutta kukaan ei ole nähnyt. :LOL:

Mä nauroin eilen itseni tärviölle yhden synnytyssalikuvan takia, mikä löytyi miehen puhelimesta. Mä olen siis aivan käsittämättömän vihaisen näköinen siinä, näytän ihan jonkun etelä-amerikkalaisen huumekartellin pomolta. Siinä mun lukemassa hypnosynnytyskirjassa lukee että hypnosynnyttäjän tunnistaa supistusten välillä esiintyvästä rauhallisesta hymystä. Ei musta sitten tullut mitään Mona Lisa -synnyttäjää. :xmas:

Täällä tyttönen on edelleen rauhallinen ja ihana. Enimmäkseen nukkuu. Kauhea määrä kakkaa siitä kyllä tulee, me ollaan kaikki sitä täällä äimistelty. :D Maito on nyt noussut kunnolla, ja sitä mukaa olen saanut uusia kipuja.. No, eiköhän tuo pian tasoitu.

Mutta missä on Babytwo? :whistle:
 
Oi onnea Mayinka ja Saaju!! :heart:

Mayinka, onneksi kaikki meni lopulta hyvin! Voin vain kuvitella miten kova huoli on ollut vauvasta. Mulle esikoisen kohdalla sektioon päättynyt synnytys jäi jonkin verran kaivelemaan joten kannattaa ehdottomasti puhua asiasta :heart:

Mikäs täällä on muutoin tilanne? Eteneekö kirveen kanssa tai ilman? :D

Ihana lukea kaikkien synnytystarinoita :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Babytwo: huh, onneksi sinäkin olet vielä yhdessä paketissa. :D me ei tehdä näitä juttuja hätiköiden. ;)
Täällä on sunnuntaina käynnistys, jos ei mitään tapahdu sitä ennen. Olen jo asennoitunut siihen sunnuntaihin..
 
Joo, me ollaan vähän niinku viinitynnyreitä, pitkä kypsytys takaa hyvän lopputuloksen :D Niin minäkin torstaihin, helpottavaa toisaalta tietää että on tietty päivä mistä ei ole paluuta, loppuu se kyttäily :)

Kiitos virtuaali-supistuksista, on niitä kivuttomina ilmaantunut pitkin iltaa, ei jaksa edes huomiota kiinnittää liiemmin :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mimssu82 ja Irene80

Yhteistyössä