Maaliskuun muruset 2012

Parin päivän reissu takana reissuhan meni hyvin mutta tuli syötyä paljon tarkemmin koska tiesin syömisen laiminlyömisen aiheuttavn pahoinvointia....nyt kotona ja olo ihan kamala ja tämä viikko on ihan kamala kamalaa menoa ja meininkiä ja pelottaa oma jaksaminen ja lähinnä se että jos olen huonovointinen olen kiukkunen ja sukujuhlissa pitäisi jaksaa viikonloppuna...

PAHOINVOINTIRANNEKE jostain olen lukemnut, kokemuksia ? suunnittelin et hommaan sen jos se edes auttaisi...

KERTOMINEN: yksi on tiennyt alusta asti ja eilen kerroin ystävälleni jonka luona olimme, olo oli niin tukala et pakko oli jakaa tuntui että sekin helpotti pahaaoloa.

Pikkuviikinki: voimia :hug: minäkin olen hämilläni näistä tunteista mutta liitän ne täysin tähän oloon jos voisin paremmin olisin varmasti paljon iloisempi jne. tämä vie kaikki voimat.

Paljon oli tekstiä mut oikein mikään ei jääny korvan taakse... käyn illalla varmaan uudestaan läpi ja palailen olon mukaan kommentoimaan.

minnarun&matonen 6+5
 
Viimeksi muokattu:
minä hommasin ja ei auttanut yhtään, nyt syönyt b-vitamiinia viikon ja tänään tunsin ehkä pientä vaikutusta. tosin tähän oloon tarvitaan superlääke,et mieli ees hiukan kohenis... TÄMÄ TULEE OLEMAAN VIIMEINEN RASKAUS IKINÄ!!!!!!!!!!!
6+1
 
Pahoinvointirannekkeista: Sellaiset tuli hankittua edellisen raskauden aikana ja ne kyllä veivät pahimman olon pois, vaikkakaan eivät ihan kokonaan pahoinvointia poistaneet. Mulla turposi niistä ranteet ja peukalon tyvi niin, että pidin niitä sitten vain ruokaillessa. Laitoin ne n. 0,5h ennen ruokailua ja pidin saman verran syömisen jälkeen. Varsinkin töissä ne olivat ehdottomat lounaalle mennessä (että sain edes syötyä ja uskalsin muiden seuraan syömään) ja tärkeissä kokouksissa pidin niitä myös.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sinisilmä91;24218758:
Pientä hehkutusta alkuun... Aijaa.com - 8336630.jpg Oli aivan pakko tilata tuo digi ja testata sillä. Aiemmin oon tehny sillä muutaman kerran ja aina negatiivinen. Tuli vaan semmonen tunne et pakko näyttää pitkää nenää tolle testille. :LOL: Kuulostan varmaan ihan hullulta. Syytettäköön vaikka niitä hormooneja. Huomenna pitäis soittaa neuvolaan.. :| Saapa nähä millon saa ajan.

Niistä haluista en omalla kohalla tiiä ku mies on lomailemassa 100 km päässä. Keskiviikkona vasta seuraavan kerran näkee. Se on sitten eka tapaaminen tän raskausuutisen jälkeen. :kiss:

Kunnon omanapa vuodatus taas. :ashamed:

Hei te rovaniemeläiset (joita oli muistaakseni ainaki 1...)! Onko Roissa mahollisuutta käyvä varhaisultrassa missään? Terveystalolla?
http://www.helistin.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=33270

Itse pääsen varhaisultraan Lapin keskussairaalan naistentautien polille, koska raskaus saanut alkunsa koeputkihedelmöityksellä. :)
 
iltoja :)

Neuvolassa käyty,vatsakivuista th konsultoi lääkäriä joka määräs mut huomena labraan,ottavat verenkuvan,CRP:n,ja sit viel pissatestit.. ei jaksais mutta pakko kai tuo on,että selviää johtusko jostain tulehduksesta.. : /

Kertominen vanhemmille kerrottiin heti,niinku esikoisestakin,muutamat kaverit tietää mutta ei olla yleisesti kerrottu vielä. tuskin julkastaan facebookissakaan ennenkuin on lähempänä vauvan syntymä :)

PIKKUVIIKINKI : oon sua miettinyt,ja on niin epäreilua että sulla on noin paha olla :( sanat ei varmaan helpota tarpeeksi,mutta mielessä olet,ja toivon että saat asiat kuntoon ja asianmukaista apua kun pääset lääkärille :hug


itsekin mietin tuota pahoinvointiranneketta mutta se on niiiin käyttäjäkohtainen että auttaako,sen apu taitaa olla enimmäkseen tuolla korvien välissä vaikka sehän siis painaa jotain akupisteitä tai jotain että helpottais siihen pahoinvointii. :)

Viivi mangomeloni jäätelö on NIIN IN !! nam <3

sunniee ja vilperi 7+0
 
  • Tykkää
Reactions: PIKKUVIIKINKI
Laretzki
Ensimmäisenä, mulle voi listaan päivittää iäksi 21, tuli nimittäin eilen täytettyä vuosi lisää

Nyt ollaan sitten vihdoin ja viimein kotona ja olen erittäin onnellinen, ettei vähään aikaan tarvitse minnekään höösätä. Kissoista toinen nimittäin paskoi alkumatkasta koppaan ja sitten pitikin äkkiä jo pysähtyä, ettei meikäläinen ala oksentamaan hajusta johtuen (on meinaa hajuaisti pahojen hajujen kohdalla selkeesti herkempi). Mies sitten Ylöjärven Nesteellä suoritti kopan puhdistuksen kun minä koetan olla oksentamatta ja pitää kissoja hihnassa kurissa. Tän jälkeen posotettiinkin yhtä kyytiä kotiin asti, vaikka piti väli etappi pitää opiskelukämpilläni, jossa kissat olisivat päässeet laatikolla käymään, mutta oli sittenkin turhaa jo.
Väsy on nyt ihan tavaton, enkä edes yritä kahlata läpi sitä mitä ootte juttustellut täällä sinä aikana kun en oo käynyt...

Oli tullut ultra ajatkin postissa, np on 9.8. joten sitä odotellessa. Vähän harmittaa että on tiistaina, koska joudun maanantaiksi menemään kouluun, maanantai iltana ajamaan Kokkolaan, ja sen jälkeen sitten vielä tiistaina ajamaan takasin kouluun jos vaikka ehtisi toiselle puoliskolle. Mutta jos en, niin en ota kyllä siitä stressiä, ei niitä ultria niin montaa elämän aikana tule. Toivoisin kuitenkin että kun neuvolalääkäri on 1.8. niin siellä yrittettäisiin kuunnella sydänääniä, kun ilmeisesti ne voisivat jo silloin kuulua

Vielä sen verran, että ihana kun mieskin alkaa sisäistämään tätä hommaa, kun toi Liverpoolin reissultaan sellaisen ihanan hempeän vihreän kapalointivaatteen pikkuiselle.

Silmäilin noita kirjoituksia läpi, mutta näillä väsyneillä aivoilla ei kyllä hirveästi mitään kommentoitavaa löydy.

Oloja Pahoinvointi on edelleen kuvioissa, samoin ajoittainen närästys, päänsärky ja huimaus. Teki meinaa pikkasen tiukkaa jaksaa edustaa sunnuntaina pikkusiskon rippijuhlissa. Alavatsan kipujakin on aika ajoin, joten kai siellä edelleen jotain johonkin suuntaan venyy :D

Lare ja Spyro (jo? tuntuu aika menevän ihan älyttömän nopeasti) 8+3
 
Hei kaikille ja tervetuloa uusille munki puolesta:) en oo kerenny taaskaan kirjottaa ennemmin ku oon vaasassa sukulaisten luona ja kannettava jäi kotiin mut nyt pystyn serkkujen luona:D
Niin täälä on jokku kyselly kuinka grilli juttujen kans meni ja sanoin et oon paksuna ettei varmaan oo hirveen hyvä mennä täs pahenevas määrin olevas iltapahoinvoinnis sinne paistelee toisille ranskalaisia,niin sano ettei sitte kannata tulla ja kysy et jos tiän joitai muita jokka ettis töitä niin ilmottelen sille:) HITTO! just nyt ku tulin paksuks nii sataa työtarjouksia:/ just soitti tuos hetki sitte että yhtee kauppaa pääsis vakiotyöntekijäks ja sinne grillillekki ois päässy vakioon:D No mielummin ootan vauvaa;D

Eksynyt_enkeli: (olitkohan sinä jolta kysyin vanhemmille kertomisesta:D?) Mä kans muutin poikakaverin kans 16v yhteen ja vuoden päästä siittä kihloihin ja nyt on vihkiäiset tulos:D (ja vauva<3) Ja mä kans ku en suuta osaa kiinni pitää ainakaa omista asioista niin kerrottu jo kaikille:D ja vanhemmat ei mitää erikoista meinannu onnitteli:D nyt taas meen ja huomenna palailen:) voimahaleja PIKKUVIIKINKI:hug: ja JENDDE:hug:

mimma & piskuinen 6+4<3
 
  • Tykkää
Reactions: PIKKUVIIKINKI
Tekstiä on kertynyt taas! Isoja halauksia kaikille ankarasta pahoinvoinnista kärsiville! :hug: Täällä on siltä vältytty, pelkkää lievää etomista vaan. Mutta väsyttää kylläkin aika lailla!

Tänään kävin tsekkausultrassa viikko sitten tulleen vuodon takia. Kaikki ok :) Mittaa oli vähän päälle sentti, rv:t vähän laski mutten taida tehdä muutoksia omiin laskuihin kun marginaali oli +/- 4 pv. Tarkennetaan sit np-ultrassa. Vuotoja kuulemma voi olla, pieniä, eikä niistä kannata stressata. Huh :)

Muu kommentointi jää nyt, kiirettä pitelee lomalla ollessa :)

marika & pieni 7+5 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Mä pystysin selittää nää kaikki mun "raskausoireet" jollakin ihan muullakin, mua ku jokatapauksessa aina väsyttää -ja nyt viel rankkaa työputkee tekee ni menis sillä. Sit en yleensäkään syö mitään ni tää "ei tee mieli" menee siinä, ja syömättömyydestä aiheutuu välillä huippaamista. Ja mielialavihtelut: mä oon muutenki yks tuuliviiri ni ei mitään eroo normaaliin... En ees kokoaikaa muista et oon raskaana -tänäänkin ihan innoissani mietin työkavereiden bileitä et toivottavasti ei oo sit aamuvuoro seuraavana päivänä ni pääsee sinne vähä relaa -sit muistin et öö....

Mä päätin (huomenna voi olla eri päätös :D ) et en käy sitä digitestii vaan odotan kiltisti siihen tiistaihin kun on se ultra... sit mä rupesin jo miettii et voi shit et mahtaa vituttaa jos siel masus ei ookkaan mitään ja joudun silti maksaa sen reilun 100e...rahahan se oli taas se suurin murhe siinä tilanteessa. on taas ongelmat!!! Mua pitäs jonkun varmaan vähä ravistella :D :D Ja sit päätin etten varaa neuvolaakaan ennen ku se ultra on ohi -viimeks ahisti ihan älyttömästi soittaa sinne ja peruu se sit ku tuli km :/ Jotenkin ennen tota keskenmenoo ajatteli kaiken paljon mustavalkeemmin -ei mulle vois käydä niin,kaikkihan on itsestään selvää -nyt sit entistä pahempi pessimisti...

onpa taas lässynlässynlää tekstii -kenties jollai tekemisen puute ku tarvii vaan turista vaikkei mitää asiaa olekaan :D :D

ja ainii...seksiä.. mä voisin kyllä! mut on vaan sellanen pieni ongelma... 500km välimatkaa :D :D


t. aivan liian adhd pikkumökö jolla aivan liikaa turhaa aikaa..
 
Loretta: Jimii oottaessa miulla ei ollu minkäänlaisii seksihaluja, että ei ainakaa minuu siirtyny nuo jäbän testosteronit.. :D

Pahoinvoinnista: Aamusta iltaan. Oksentanut en oo tosin kertaakaan ja toivottavast ei tarviikaan, mutta tää kaamee kuvotus 24/7 on jotain ihan yääääk.. Ostin apteekista gefiluksen maitohappobakteereit+kamomillateetä oon juonu, toivon mukaan nuo auttanee. Mitää ei tee mieli syödä, mutt ei voi olla syömättäkää, nii keitot on aikas pop. Ei mitään rasvasta miulle yök.

Kertomisesta: Ollaan kerrottu miun ja miehen vanhemmille sekä sisaruksille. Lisäks miun pari lähintä ystävää tietää. Facebuukkia en nykyää enää omista, nii sitäkään kautta kukaa ei saa tietää, eli loput saa tietää varmaa kun massu alkaa kasvaa.. :)

Marika27: Hyvä kuulla, ett kaikki hyvin pienellä ! :) Ja jaksuja PIKKUVIIKINKI! :hug:

Mmm joo, nyt tää vaa oottelee ett Jimpsu heräis, ett pääsis puuron keittoon ! :)
 
Tuossa veskissä käydessä tuli pyyhittäessä ruskeaa vähäistä verta.. Tietenki mä säikähdin ihan hirveenä,mutta muistaakseni mulla oli myös esikoisesta tuota. Eilen juili kyllä mahaa aika reippaasti, muttei kipeästi. Täällä tais olla muitakin jolla ollut alkuraskauden vuotoa?
Pelottavaa silti :(

H & mörssäri 7+3
 
Huomenta :)

Labrassa käyty heti aamusta,oltiin tuon esikoisen kanssa 7.45 labrassa vaikka se aukee 8.. ne onneks otti heti vastaan ettei tarvinnu jäähä venaileen :D huomenna saan sitten tulokset soittaa terveyskeskuksesta :)

(.): pahaolo senkun jatkuu,nyt se tulee jo sillonkin ku on syönyt :( aamupala meinas nousta samaa vauhtia ylös :/ mä niin pelkään ja vihaan oksentamista,jotta toivon että tää olo helpottais ja pian !

Mimma] :voithan sä vastaanottaa sen työn kaupasta? vai mikset vois? :) kannattais kyllä,saa paremman äitiyspäivärahankin jos on töissä :) mikäli sulla siis vointi vaan antaa periksi ..

sunniee ja vilperi 7+1
 
Huomenta :)

Ihanan kesäinen päivä näyttäisi olevan tulossa. Tultiin juuri puistosta ja tyttö kävi nukkumaan. Viime yö meni taas omalta osalta pyöriessä. Oli mukamas nälkä ja kuuma ja lonkkaa kolotti ja vaikka mitä. Niin ja viikkoja vasta 5+3 ja vaivat kuin niitä olisi 30 enemmän :D Luulen, että johtui tuo unettomuus siitä kun vetäsin tytön kanssa vielä myöhään iltapäivästä tunnin päikkärit. Ei vaan silloin silmät pysyneet millään auki ja sitten yöllä kyllä pysyi. Tänään sinnittelen valveilla ettei mene unirytmit ihan pyllylleen.

Marika: Onneksi pienellä kaikki hyvin, onnea hyvistä ultranäkymistä.

Emmuska: Voi kurja, toivottavasti on vain harmitonta. Eiköhän se niin ole, kun sullahan oli ultrassa kaikki vallan mainiosti. Inhottavaa kun pitää tulla ylimääräistä huolta :hug:

Omaan napaan ei mitään erikoista. Tänään taas maistui kahvikin eikä pahaa oloa ole näkynyt. Rinnat on nyt tulleet vähän aroiksi ja vähän tavanomaista enemmän väsyttää. Siinäpä se. Välillä iskee kamala ahdistus (joka onneksi menee nopeasti ohi) sen suhteen, että onko kaikki kunnossa kun oireita ei ole kovinkaan paljon. Toisaalta ne vähäiset joita on, ovat edelleen tallella ja jotain pientä on tullut lisää. Mutta eipä mulla kait ollut esikoisestakaan juuri mitään vielä näillä viikoilla. Voihan se olla niinkin, että tämä raskaus on helpompi tai sitten mulle iskee jotkut megaluokan pahoinvoinnit muutaman viikon päästä. No, ultraa odotellessa.

Tulihan taas jaariteltua....

Sipsunen & SV 5+3
 
Tänään on ollut ehkä pahin aamu tähän asti,tiedätte varmaan miltä tuntuu oksentaa pelkkiä mahanesteitä,no niitä tässä sitten oksentanut aamuyöstä lähtien, olo helpotti hiukan tunti sitten. viikkoon en ole yöllä nukkunut kun muutaman tunnin ja näytänkin kävelevältä raadolta.
KOSKA TÄÄ LOPPUU JA MIKSI EVOLUUTIO EI OLE MUUTTANUT ASIOITA HIUKAN???eikö se olisi lisääntymisen ja lajin kannalta edullista? tällasia pohdin,taidan olla sekoamassa:LOL:.
paskat tullu housuun eilen ja tänään, uloste on jo niin vetistä ,et se vaan valuu pois, ja tämän varmasti halusittekin kuulla.
rinnat on ku melonit,verisuonet paistaa läpi ja ne on NIIN kipeät, maha pullottaa luiden välistä ja kohtu on yli navan korkeudella, mistä alan jo epäillä kaksosia,sillä miehen ja minun suvussa niitä on yksin kappalein, siinä kohtaa ne joudutaan poistamaan, sillä lääkärin mukaan on liian suuri vaara minun hengelleni :'(, mitä mä oon ikinä tehny ansaitakseni tän....
yöllä oli aivan kamala tappelu miehen kanssa, musta tuntui et sydän repeää liitoksistaan.
6+2
 
Viimeksi muokattu:
Emmuska10 Mulla on ollu kohta viikon verran jo ruskeata kokkareista vuotoa, perjantaina ultra onneksi. Esikoista odottaessa oli myös vuotoa, mutta vähemmän. Viime raskaudessa kätilö kertoi sen olleen merkki alkaneesta keskenmenosta, ja niinhän se oli. Mutta kun ei mahakipuja eikä yltiömäistä verenvalumista niin kaiken pitäisi olla ok.
 
Voi Pikkuviikinki:hug::hug: Etkö pääsisi sinne lääkäriin tai terkkarille jo aikaisemmin? Tai päivystykseen? Sullahan kuivuu kroppa tota menoa! Saatko yhtään mitään nesteitä tai ravintoa pysymään sisällä? Kun saisit ensin fyysisen puolen kuntoon, niin sitten voisi henkinenkin helpottaa tai ainakin sen hoitoon voisi sitten keskittyä.
 
joo päivällä on pieni hetki ,n. 2h ku olo on sen verran hyvä,et saan juotua nesteitä sen 2l ja syötyä ees jotain. kyllä mulla kai painoa on pudonnut ihan sairaasti, sillä kasvot on menettäny kaiken pyöreyden. soitan tänään sinne terveyskeskukseen, ei tästä meinaan tuu mitään.
kiitos kaikille ku jaksatte tätä mun ainaista valitusta, mutta se vaan jotenkin helpottaa oloa.
 
Voi pikkuviikinki :hug: kuulostaa aivna painajaismaiselta, itse sain lääkärin tähän kamalaan närästykseen/polttoihin jo tälle päivälle... mie en oksentele on kamalan korkea kynnys oksentaa mut pahoinvointi ottaa muuten vallan kehostani huimaa heikottaa pelottaa ahistaa jne. toivottavasti saan tänään kunnon tropit hoitaja kuulosti ainenkin aivan ihanalta..

minnarun&matonen 6+6
 
minnarun :hug::hug: mikä sua ahistaa? ja juu tuli kyyneleet kun luin sun tekstin,mä tiedän ton olon.
sain täks päiväks ajan mielenterveyshoitajalle :LOL:,olen siis pimahtanut ,sekä lääkärille.
rukoilen apua ja et sellasta saisin, mä en meinaan kestä enää selväjärkisenä tätä.
 
Viimeksi muokattu:
PIKKUVIIKINKI: Hyvä et saat apuu! ja myönnät et tarviit apuu -siitähän se paraneminen alkaa. Voimia kovasti ja toivotaan nyt et se hoitaja käynti on hyödyllinen. ja se osaa asiansa -mikään ei oo ärsyttävämpää ku odottaa et jes nyt saan mun elämää helpommaks ja sit vastassa on joku "robotti" :D

mulla on taas vaihteeks niiiiiiin tylsää!!! kaheks pitäs mennä töihin mut sitä ennen ehtis vaikka käydä ostaa yhen digitestin...:whistle::ashamed: hitto noihin sais kulumaan rahaa tällä neuroottisella päällä!!
 
pikkumökö pystyn niiiin samaistumaan suhun. tän neuroottisuuteni kanssa.
Kävin meinaan aamulla ostamassa digitestin, toistamiseen. Saman 3+ näytti, mutta silti epätodellinen olo kun ei oireitakaan niin hirveästi ole. Yöllä saa ravata pissalla kylläkin tiheään tahtiin, ja närästystäkin ilmaantunut. Mitää kamalia huonoja oloja ei ole, mutta ilmavaivoja senkin edestä. Huomenna sen sitten näkee onko kaikki kunnossa. Klo 14:50 ultra, jännittää kyllä. Ihmettelen kun mulla on väsymys poissa, mikä on mulle outoa koska olen normaalistikkin todella uninen ja kova nukkumaan. Nyt en illalla meinaa saada unta, ja uni on tosi katkonaista. Päivälläkin jos koitan ottaa tirsat niin ei taho onnistua.... todella outoa.

Kertomisesta: Parille kaverille kerroin plussan saatuani, koska tiesivät hoidoistamme. Muuten olen koittanut salassa pitää, mutta tänään äitini soitti, ja alkoi kyselemään miten niiden meidän hoitojen kävi. Olen ollut tästä hoidosta kovin vaitonainen hänelle, koska on joskus vähän liian utelias tietämään... hänelle sitten kerroin, mutta vieläkään en siis uskalla tuulettaa.

Anopista:Mieheni on ainut lapsi, ja alussa emme tulleet kovin hyvin juttuun. Jotenkin vaistosin ettei minusta pidetä. Välimme ovat ystävälliset, mutta emme kauheesti juttele... mukavia appivanhemmat ovat, mutta välit eivät kovinkaan läheiset.

Jep, lähdenpä katsomaan miltä mun uunissa oleva karjalanpaisti näyttää :)

Nanniga + Tirriäinen 7+1
 
Emmuska: Tuo vuoto (varsinkin ruskea) voi ihan hyvin olla täysin harmitonta! Itsellähän tuli ihan kirkasta verta ja kaikki ok. Lääkäri eilen sanoi että hyvinkin voi tulla vuotoja ja kaikki ok. Se ettei oo kipuja on ehdottomasti hyvä merkki! Tsemppiä, älä mieti ja murehdi asiaa liikaa! :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Hayley82
Laretzki
Mä ärsytän taas itseäni ihan kunnolla. Ihan hirveitä "raivo"kohtauksia taas tänään ollut jo vaikka kuinka monta, äskenkin siitä etten saanut tehosekoitinta kiinni moottoriosaansa Onneksi en sentään vielä ole heittänyt mitään minnekään.:ashamed:

Hävettää tosiaan välillä ihan kunnolla tää oma käytös, ja sit toisessa hetkessä tuntuu jo että kaikki syy on miehessä, ettei se ollenkaan edes yritä ymmärtää mua ja mun heilahteluita, vaan syyttää niistä ainoastaan mua, vaikka kyllä miehelläkin aika hyvin on tässä tilanteessa osuutensa...
 
Terppa taas kaikille hyvinvoiville ja pahoinvoiville:)
SUNNIEE:kysyit tuosta että voinhan mennä sinne kauppaan töihin mutta tässä pikku este:D
Koulut alkaa;D ja pakko käydä niin pitkälle kun mahdollista:) onneks aineet mukautetussa koska en pysty olemaan luokassa jossa pelkkiä poikia kun ei pysty keskittymään ku kaamee meteli ja opettajat vaa puhuu autoista niille:D joten ensiksi aion olla puupuolen ammattipoit putkeeen ilman aineita johonki jouluun asti (tai niin kauan ku voi) ja sitte kaikki aineet rysään.Niin ja korvaan tunteja olemalla päivät n.9-18:) Noin suunnitellu alustavasti..

On: Hirveä kaamea pahoinvointi:/ Nyt ymmärrän kaikkia teitä jotka saatte oksennella päivät pitkät meinaan sama vaiva tullu mulle.ja ku yks kerta päiväs ei riitä vaan ainaki 5 :/ ja mulla ailahtelee pahoinvointi aiva koko päivän nyt :O mikään ei mee ales:( hyvä ku vettä voi juoda.. ja just ajoin reilu 100km ja pian uudestaa auton rattiin ja suuntana armeija...sinne n.80km ja siitä parin tunnin päästä taas takas kotio :O emmä toki kuole kuumuutee ku ei ilmastointia autos:D

mimma & piskuinen 6+5<3
 

Yhteistyössä