Voi jumantsuikkale, prkl jne jne... Tässä tarina meikäläisen aamusta:
Ultra-aika 8.30 ja tapani mukaan istun tyksissä 8.05. 8.30 mulle tullaan sanomaan, että lekureita on saikulla, joutuvat ottamaan ensin jonkun muun ja mun aika viivästyy. Nyökkäilen ja asia on ok, ei mulla mihkään ole kiire.
9.15 pääsen ultraan sisään, hoitaja istuttaa mut sänkyyn (tässä vaiheessa muistetaan, että olen menossa rakenneultran kontrolliin, joka tehdään 4d laiteella, jotta näkyvyys olisi parempi. ), pöräyttää puoli pullollista sitä geeliä mun vatsalle ja alkaa tavis ultra laitteella sitä levittelemään. Mutisee yksinään jostain esikatselusta ja mä mietin, että a)missäköhän se lääkäri on ja b) vaihdetaanko mut kohta huoneeseen, jossa on 4d laite ja lääkäri.
Kohta ilmestyykin lääkäri, jolle tää hoitaja sanoo, että näkyvyys on tosi huono, ei nää oikein mitään. Lääkäri ottaa laitteen ja toteaa asetusten olevan väärin ja he keskenää siinä keskustelevat aiheesta. Hoitaja poistuu hiukan takavasemmalle, lääkäri mittaa pään ja kertoo, että normaali on, vastaa viikkoa 19. Minä siihen ihmeissäni, että pitäis olla 21+4. Lääkäri hämmentyy, huutelee hoitajalta mun neuvolakorttia ja hoitaja huutelee multa neuvolakorttia, jonka sanon jättäneeni ilmoittautumiseen kuten normaalistikin. Muutaman minuutin kuluttua kortti löytyy ja he toteavat, että viikkoja pitää olla 21+4. (hurraa meidän joukkue!). Lääkäri toteaa asiantuntevasti, että ehkä se sit on vaan pieni se pää...
Sitten lääkäri jo kyseleekin, että mitä muuta tästä piti katsoa? Hoitaja toteaa, että sydäntä. Lääkäri heilauttelee ultrauslaitetta muutaman kerran, totetaa, ettei näy ja otetaan uus aika joskus joulukuussa kiitos hei.
Koko tänä aikana tosiaan puhuivat keskenään, aikaa meni 5-10 min, keskuteluiden välistä bongasin luottamusta herättäviä "kyllä toi taitaa olla...eikun....on sen pakko olla se"-kommentteja jne. Poistuin hämmentyneenä, itkua pidättäen taskussani uusi aika joulukuun puolessa välissä.
Pidättelin itkua autolle asti ja soitin miehelle. Mies oli kummissaan ja huolestunut (lähinnä musta, hän on koko ajan ollut varma, että kaik on hyvin). Hän kyseli paljonko yksityisellä maksais ja mä sanoin, että 4d saattaa maksaa 300 euroakin (ei oikeesti mitään käryä). Mies totesi, että aja kotiin, varaa aika, ei tommonen summa maailman loppu ole.
Ajoin kotiin, kello oli 9.50 (pääsin ultraan siis 9.15, kävelin autolle, soitin hysteerisen itkupuhelun miehelle, ajoin kotiin 5km ja olin kotona 9.50, niin se kertoo jo ton ultran keston ja sen, miten paljon lekuria kiinnosti etsiä yhtään mitään sillä laitteella), katsoin varsinais-suomen lääkäripalvelulta vapaita aikoja kun siellä kävin varhaisultrassa. Aika olis 10.30, varasin sen, pääsin Savonlahdelle, joka totesi hetken katseltuaan, että pää vastaa viikkoja, sydämestä löytyy kaikki tarvittavat rakenteet ja tyttö olis tulossa. Lysti maksoi 100e tavis ultraliatteella, mutta voin kertoa, että oli kyllä joka sentin arvoista.
Savonlahti vielä kyseli, miksi näin kiireaikataulu, selitin TYKS episodin ja hän kovin ihmettele, koska tää Pertti Palo, joka mua ultras, on kuulemma ympäri Suomen hyvin arvostettu ultraaja, lääkäri ja kouluttaja. Totesi kyllä, että kiire toki vaikuttaa ja ehkä kiireessä unohtuu, että se on ihan oikea ihminen siinä laitteen alla.
Joten kiitos TYKS ja anteeksi teille jotka jaksoitte tän lukea
Mariaja & Tyllerö 21+4 (Savonlahti siis bongasi myös häpyhuulet kaiken muun lisäksi)