Ihanaa, tänään on ollut normaali olo ja vieläpä koko päivän. Viimeisen yhdeksän viikon aikana mulla on ollut kaksi kertaa normaali olo ennen tätä päivää. Toivon todella, että tämä ei taas huomenna kostautuisi vaan normaali olo jatkuisi.
Löysin ihan sattuamalta muita papereita etsiessäni
raskauspäiväkirjan edellisen raskauden ajalta. Luulin heittäneeni sen pois muutossa, mutta tuolla se olikin. Sitä selailin ja vertailin tähän raskauteen. Tässä muutamia juttuja joita vertailin, jos jotakuta sattuu vaikka vahingossa kiinnostamaan...
Rv20 mennessä olin ollut jo 5vkoa saikulla pahoinvoinnin ja supistusten takia. Tässä raskaudessa oksentelu on ollut vielä rankempaa, joten ihan hyvä että olen nyt hoitovapaalla. Muistin oksentamisen loppuneen rv22, mutta kauhukseni huomasin sen loppuneen vasta rv24 ollessa täynnä. Yhteensä oksensin 14 vkoa. Toivottavasti tällä kertaa ei jatku niin pitkään kun on ollut rajumpaakin. Nyt siis menossa yhdeksäs viikko ja alkaa jo tuntua, että saisi riittää.
Ekoja liikkeitä olin epäillyt tuntevani 16+0 alkaen ja varmoja liikkeitä olin kirjoittanut tuntevani 20+2 alkaen. Ekat ulospäin näkyvät potkut olin kirjannut 21+0. Nyt siis tuntunut jo jokusen viikon ajan möyrimistä, joka alkoi hipaisuina ja nyt siis voimistunut selviksi muljahduksiksi. Enää ei varmaan mene kovin kauan, että mieskin saa tuntea/nähdä potkut. En malta odottaa!
23+1 alkaen olin kirjannut verenpaineen kohonneen, sydämen tykytyksien alkaneen ja supistusten vaivanneen öisinkin. Siinäpä olikin alkanut taas parin viikon saikku jakso, että aika vaivainen raskaus ollut viikolle 28+6 saakka, josta eteenpäin vointi oli ollut hyvä (jos kohonnutta verenpainetta ja turvotuksia ei lasketa vaivaksi).
Käytiin katsomassa
vaunuja ja kyllä meille ne Phil & Tedsit tulee. En mä vaan halua niitä leveitä monsterivaunuja (Mountain buggy/Easy walker).
P&T explorerit tuntui yllättävän tukevilta (olin olettanut olevan kiikkerämmät) ja olivat tosi ketterät. Eihän ne ole yhtä jämäkät (esim. istuimet) kuin vierekkäin istuttavat, mutta paremmat kuin uskoin. Ovat selvästi jämptimmät kuin laadukkaat sateenvarjot. Vauvan tila on maatessa riittävän suojaisa. Sitä kantokassia en aio hankkia, kun on niin onnettoman lyhyt (60cm). Myyjä sanoi sinne menevän muiden valmistajien reilumman pehmeän kantokassin, mutta mun mielestä aika tunkemista se varmasti tulisi olemaan. Jos vauva syntyy maaliskuussa, se menee hyvin paikalleen pelkässä jääkarhu-lämpöpussissa, kun tila on muuten niin suojaisa. Kesällä riittää vain joku kevyt pussi (esim. ä-pakkauksen) tai täkki alle ja seuraavana syksynä hän jo istuu sisaristuimessa.
P&T Viben sulki heti pois se, että sen sisaristuimen selkänoja on huomattavasti (silmämääräisesti mitattuna melkein 10cm) lyhyempi kuin explorerissa! Muutoin sen istuimet olivat hieman leveämmät ja mun makuun laadukkaamman oloiset, samoin kuin runko. Jalkatuki pääistuimelle oli tässä avuttoman näköinen.
Nelipyöröisiä P&T malleja ei liikkeeseen ollut vielä tullut.
Hammerheadia ei kuulemma edes tule enää Suomeen.
Vervejä on tulossa, mutta ovat lähinnä nelipyöräinen versio Vibestä, joten ei kiitos.
Vaunuvalintani on siis P&T explorer (musta-harmaa). Sisarusvaunuissa valinnanvaraa ei ole kovin paljon ja täydellistä lienee mahdoton löytää. Kaikissa on jotain "vikaa", joten on tyydyttävä siihen joka vastaa eniten omia tarpeita. Vierekkäin istuttavista EW tuntui ketterältä ja muutoinkin tosi käytännölliseltä (erilliset kuomut, vauvalle hyvä kantokoppa kuin normi vaunuissa, kääntyvät/lukittavat etupyörät, hyvä tavaratila jne), mutta se leveys ja mahdollinen lyhyt käyttöikä olivat pois pudottavat seikat meidän kohdalla. P&T:ssa on hankalampaa se vauvan pujottaminen ahtaaseen soppeen ja varmaan se vaihe kun vauva on jotain 4-6kk, jos on yhtä iso kuin siskonsa oli (onneksi tömä ajoittuu kesään). Sitten kun istuu mielellään, niin varmasti toimii taas hyvin. Näistä saa kuitenkin myös vaunut/rattaat yhdelle ja ne saa tarvittaessa autoon niin, että koiran ronttikin mahtuu mukaan, puhumattakaan matkatavaroista. Niiden kanssa mahtuu myös lähikauppaan ja bussiin paremmin ja ovat riittävän tukevat lenkkeilyyn.
Kokeilin huvikseni myös
Teutonian tuplia, mutta ne vasta leveät onkin ja niissä on yhteinen kuomu. Ei siis meille niitä, ovat varmasti tosi kätevät kaksosten kanssa, mutta eri ikäisille ei niinkään.
Tässäpä tulikin romaanin verran vaunupohdintaa
Se
H&M:n villakangastakki oli tosi hyvä! Juuri mun tyylinen ja ennenkaikkea istui hyvin. Siinä oli kolme nappia ja niiden jälkeen piilonepparit alas asti, joten lämmittää isoakin mahaa. Siinä Ellokselta tilaamassani (ja sinne palauttamassani) Vertbaudetin takissa ei ollut kolmen napin lisäksi mitään alhaalla. Henkkiksen takki päällä näytti raskaana olevalta, mutta ei lisäksi älyttömältä valaalta, kuten taas tuossa toisessa mainitsemassani takissa. Mikään megapakkasten takkihan tuo ei villakangastakkina tietenkään ole, mutta silloin voin lyllertää tarvittaessa vanhassa isossa untsikassa tai miehen untsikassa.
Nyt katsomaan Diiliä...
Sipsunen & SV 16+3