Maaliskuun muruset 2011 *syyskuussa*

hei vaan kaikki taas, uuteen pinoon minäki itteni ahdan :D

vaunuista: ei edelleenkään osteta niitä vielä, kateltu kyllä jos missä vastaan on tulleet. Vaunu-hankinta jää todellakin loppuvuoteen tai miksei jopa siihen saakka kun vauva on syntynyt, en aio sen kanssa ensimmäisiin kahteen viikkoon kuitenkaan kotoa mihinkään lähteä, joten vaunuja ei tarvita. Ihan maltilla mennään :) En aio häntä viedä alle 2-viikkoisena mihinkään, ettei vaan saa mitään pöpä, toisen lapsen kanssa kun kävi niin et liian aikaisin lähdettiin ja sen seurauksena saikin pahan viruksen, ja viikko meni sairaalassa kolmeviikkoisen vauvan kanssa.. Eli uutta samaa en halua! Ja onhan se kiva olla kotonakin rauhassa, isäkin ehtii rauhassa lapseensa tutustua:heart:

koira on, ja iso. Ei kyllä kukaan ole sanonut että koira pois. Entiset appivanhemmat kyllä olivat kärkkäinä sanomaan ja silloinkin kun koira ISO sellainen hommattiin,niin jo tuli kauheeta tekstiä et just se koira tappaa lapset heti, kun tappaja koira on jo luonnostaan.. juu bullmastiffi... ja nehän ne ihmisisä hengiltä saa joka päivä. olosuhteet ja ihmiset joilla sellasia on niin voi olla et ois hyvä tarkistaa ennen ku yleistää mitää rotua.
Dobermanni mun käsittääkseni on just oman perheensä vauva, ja nauttii lapsista, siks en kaida itekää tätä isoa rotua mikä meillä tällä hetkellä on. Ja todellaki tulee toimeen lasten kans, ihan parivuotiaankin kanssa. kun kaverin muksu tässä on poikennut.

Omat srtetch-housut sattuukin menemään vielä jalkaan, aika kiva, ei sit ainakaa perse oo levinny kauheesti:LOL: maha on ja suhteessa aikas iso... huh... mut ihanaa on kun niitä liikkeitä tuntuu, ja tosiaan istuessa tai maatessa :heart:
ja meillä aivan kaikki tietää jo, kun olin viidennellä viikolla, kerrottiin kavereita myöten kaikille :D ei sellasta voinu kertakaikkiaan sisällään pitää :D

flower again ja rakkauspakkaus 13+4 JIIIIIHAAAAA!!!!
 
Tervetuloa uudet!

Meillä on kissa, ihan tavallinen maatiaiskissa. Se on tommonen yliseurallinen, kaikki saa silttää ja paijata. Ei vierasta ketään. Siinä mielessä huono juttu jos joku kissanvihaaja sattuu kohdalle ja lahtaa sen : /

Vaunuja ei olla hankkimassa pitkään aikaan, katotaan sitte helmi/maaliskuussa.. Mä oon sen tyyppinen ihminen, et mua kyrsii jos nurkissa pyörii jotain turhaa. Teenkin monta kertaa vuodessa ratsian kaappeihin jolloin ylimääräistä roinaa ja lumppua lähtee nurkista. Oon ennen ollut todellinen sottapytty ja keräilijä, sitten tuli totaalinen kyllästyminen siihen järkkyyn törkymäärään.. Taitaa olla jo neljä vuotta harrastettu kaappiratsioita ja eipä hirveesti enää ole mitään poistettavaa :D

Mulla on ainakin niin törkeen kokonen maha jo etten edes kehtaa laittaa kuvaa. Jos ei tietäisi kuinka monta viikkoo on nyt niin voisi veikata 18-20 :ashamed: Vitsit ko ihan hävettää ihan olla tämmönen plösö. Hain netistä kaikkia kevyitä reseptejä, et saisi ton painonnousun hallintaan. Tätä menoo loppupaino on varmasti jotain 85-90kg.. ääh, ahdistaa :ashamed:

Gorthaur ja Hemmo (toivottavsti Hempukka :whistle: ) 10+5
 
Heips..

Meillä myös kissa, enää yksi, tällä tyttökissalla oli siskopuoli, mutta meidän muuttaessa tänne uuteen asuntoon 1 ½ kuukautta sitten, se kakkaili joka paikkaan ja luuli ettei saa syödä, juoda tai käydä vessassa. Ei millään sopeutunut, muutenkin oli pienestä asti ollut vähän arka ja pelokas. Päätimme sitten lopettaa sen. Jäljellä oleva kissa kyllä huusi vajaan viikon varsinkin öisin ja etsi kaveriaan : / Nyt pikkuhiljaa tainnut unohtaa, lopettamisesta on n. 3 viikkoa. Jäljellä oleva kissa tuli entistä seurallisemmaksi ja huomionkipeämmäksi kyllä ja tuleekin helpommin nykyään luo pyydettäessä, ennen sillä oli niin vahva oma tahto :D

Kerran meillä oli täällä käymässä kaveripariskunta kahden pienen lapsensa kanssa, toinen 2-vuotias ja toinen oli silloin alle kuukauden ikäinen. Ei kissa juuri tykännyt siitä metelistä, mutta luulen että tottuu ajan kanssa sitten :)

Mulla ei oo maha kasvanut omasta mielestäni juuri ollenkaan, en muistanut kysyä mun äidiltä milloin sillä alkoi kasvamaan, muuten kyllä ollaan paljon nyt käyty läpi kaikkea, kun toissapäivänä paljasatin :) Ollaan siis äidin kanssa samanlaisia ruumiinrakenteelta, lyhyitä ja hoikkia.

misc ja 11+3
 
dindei
Ihan mahtava masukuva! Ja ByTheWay -hienot tatuoinnit! Taitaa olla juuri oikeissa paikoissakin ettei raskaus pääse aiheuttamaan mitään vahinkoa/venymistä kuviin.

OmaaNapaa
Neuvolapäivä takana ja arvot kohdilaan. Hienosti jumputtaa pikkuisen sydän -160 tais olla lukema. Paino tippunut kilon verran joka on erikoista, esikoisesta en painanut edes näin vähän lähtöpainona. Mutta tästä se noususuhdanne alkaa kun pikkuiselle alkaa painoa kertymään, nyt on vasta iltaturvotusta.

Ihanaa iltaa kaikille, aletaan olemaan kohta koko sakki niillä ns turvallisilla viikoilla!!

A 12+1
 
Moiks!

Me käytiin tänään np-ultrassa, ja siellähän se meidän ihanainen köllötteli, imi peukkua eikä suostunut vaihtamaan millään asentoa vaikka kätilö tökki, ihana :heart: Tosi ihana kätilö oli! Juteltiin pitkät pätkät tytön sairaudesta, kätilö oli tosi kiinnostunut. Vauva vastasi viikkoa 13+1, pää-perämitta oli 70mm, laskettu aika pysyy kuitenkin siinä 12.3 kun ei ollut kuin muutama päivä eroa. Turvotusta oli 2,1mm eli normaalin rajoissa, ja veriseulaan me ei osallistuttu edes.

Rakenneultran meille tekeekin lääkäri, me kyllä sanottiin ettei meidän tytön sairaus näy ultrassa, eikä sitä pysty mitenkään tutkimaankaan kun ei ole diagnoosia, mutta mielenkiinnosta kuulemma lääkäri haluaa katsoa tarkemmin. Sain rakenneultra-ajan vasta viikoille 21+3, marraskuun 2. päivä.

misc: meidän pojalla on myös crohn...

Meillä on iso saksanpaimenkoira, joka ei ole moksiskaan lapsista, lapset saa oikeesti tehdä sille ihan mitä vaan. Enemmän lapsia joutuu komentamaan kuin koiraa, ovat vähän rajuja välillä... Lisäksi löytyy kaksi kania, ja kolme akvaariota (1100l meriakvaario, 500l ja 180l makeavesiakvaariot).

Huomenna alkaa lopultakin työt, mukava saada hoitolapset tänne, on jo ollut ikävä!

Tänään on ollut eka päivä viikon 5+ jälkeen kun en ole oksentanut kertaakaan :attn: Huono olo on kyllä ollut, mutta on kyllä hurjasti olo helpottanut viimeisen viikon aikana. Ihan outoa, näin aikaisin ei ole kummaltakaan lapselta loppunut oksentelu, pojalta oksensin päivittäin viikolle 17 ja tytöltä viikolle 15. Hyvä näin päin! Väsymys edelleen vaivaa, onneksi voin pötkähtää hoitolasten kanssa päiväuniaikaan :)

Ainiin, eilen tuli lopultakin miun doppler, hienosti kuului sydänäänet! Tuleva isoveikka halusi tänään aamulla kuudelta nousta kuuntelemaan vauvan sydänääniä, ja varmisteli äsken, että saahan hän kuunnella huomisaamunakin ennen kun lähtee eskariin :heart:

Nyt pojun iltatoimille...

Teto ja vekaraväkkärä rv 12+5 :heart:
 
Adalaine Voi kiitos. Toinen tähti massussa sai vähän ruhjeita viime raskaudesta mutta eipä juurikaan muuya kuin peinesti huokahtanut sakara :LOL:

Ihania ultrakuulumisia taas tullut :flower:

Noista suurista koirista sen verran viellä että ei minusta koiran koko ratkaise luonnetta. Niinkuin juuri itselleni todistin monellakin perheellä on suuria koiria pienten lasten kanssa. Meidänkin koira on otettu 8kk ikäisenä huonosta kodista. Tai oikeestaan ennen meitä se oli ollut muutamassa kodissa. Emme varmaan muuten olisi uskaltaneet ottaa mutta meillä oli samasta pentueesta eli siis tämän nykyisen koiramme veli joka kuoli aika traagisella tavalla tapaturmaisesti. No meillä ei ole ollut tästä rodusta mitään pahaa sanottavaa ja aivan ihani tapauksia ainakin meillä ovat olleet. Dobermanni on perhekoira henkeen ja vereen. Sukulaiset eivät vaan jotenkin tunnu ymmärtävän juurikaan mitään meidän koiraamme liittyvää. Onhan se sentään Dobermanni :LOL: Ja jokseenkin aika hassua että täällä oli muitakin joille on "motkoteltu" koirista. Kyllä nuo sukulaiset ovat sitten välillä pahimpia. Nytkin koiramme hakeutuu pitämään päätä massun päällä ja odottaa yhdessä perheen kanssa koska meille taas syntyy perheenlisäystä :heart:

jaa jospas sitä menis takaisin sohvalle makkoilemaan ja röyhtäilemään *:kieh:
Dindei + pikku
 
Pikasesti tulin päivittää ennenku meen maata... työt siis alko keskiviikkona ja oon tehny kaikkea hirmusen vaativaa, kuten talousarvion ens vuodelle ja toimintasuunnitelmaa... tosi hankalaa, mut eiköhän se siittä... työmatkaa on siis noin tunti suuntaansa... oon ihan kuoleman väsyny... kuudelta ylös ja viideltä on kotona... onneks kahvi ja ruoka tauot on säännöllisiä, et niitte kans ei tarvi murehtia... selkää iltasin jomottelee ja havahduin eilen ja tänään ajatuksistani töissä kun vattassa tuntu liikkeitä... töissä pitäs vetkuttaa kertomista ens viikkoon asti ainakin, mut se vaatteiden valinnan vaikeus, et miten mahan saa piiloon, onkin sitten hemputin hankalaa.

Kuopus on valvottanu öisin, kun tekee hampaita urakalla, muutenkin on ollu kiukkunen kotona päivähoidon alottamisesta johtuen, siel onneks on muksuilla menny hyvin ja on tykänneet.. pienemmälä vaikeuksia aamulla jäämisen kanssa, isommalla ei.

Muuten olo on ihan hyvä... mut tää väsymys...zzzzZZ!

Joku sano niistä kuvista, en saa laitettua retro vaatteista kuvia koneelle, kun on muistikortin lukija sökö koneella... katsotaan josko kevääseen mennessä asia korjaantuu =)

mutta nyt pehkuihin et jaksaa aamulla lähteä töihin.

Maariana ja Nyytti POKS 11 (tai sitten jotain ihan muuta?)
 
Kyllä mä sinne nt-ultraan menen vaikka jännittääkin.. Sitten on hyvä mieli jos/kun kaikki on hyvin :)

Mistä johtuu kun viikkoja on sikiön koon mukaan vähemmän kuin menkkojen mukaan? No joo eihän se hedelmöitys heti tapahdu.. Mulla kun ei "alulle-pano-päiviä" ole kuin yksi mahdollinen. Mulla siis eka ultrassa menkkojen mukaan viikkoja 9+4 mutta sikiön koko vastas viikkoa 8.

Mä rakastan kissoja ja täällä äidillä onkin kissa, mutta kun muutan tästä niin en ota lemmikkiä. Ainakaan hetkeen. Varmaan mulla riittää tarpeeks tekemistä vauvassakin.

Mä olen huomannut että nää mun alavatsakivut tulee säännöllisesti. Pari päivää kipua, pari päivää ilman, ja siks en enää oikein jaksa pelätäkään näitä kun tähän on tottunut. Tänään kipuillut taas aika paljon, varsinkin lantion alueelta.

Littledeath + pikkunen 11+3
 
Heippa!
Meillä perheessä myöskin koira ja kissa. Koirulilla ikää 7v. ja kissalla 11v. Kovinhan nuo ihmeissään olivat kun esikoinen taloon tulla tupsahti, nyt kyllä jo ovat tytön parhaita kavereita.

Eilen tosiaan käytiin nt-ultrassa. Ja hyvinhän siellä asiat tuntui olevan, eli turhaan jännitin etukäteen. Kovasti pikkuinen mylläsi ja jumppaili, välillä lepäili käsi poskella. Mittaa päästä-peppuun oli 64,8mm ja niskaturvotusta 1,3 mm. Pieni vastasi kooltaan tasan tän hetkisiä viikkoja joten LA ei muuttunut. Viikon kuluessa kuulemma soitetaan jos ultran, verikokeen yms yhteenlaskettu riskiluku on enemmän kuin 1/250. Mut levollisin mielin olen. :heart:

Päivänä muutamana on pariin otteeseen tuntunut jotain pientä alamahalla, ikäänkuin siellä liikuttaisiin! Ilmavaivat kyllä edelleen vaivaavat mut ei tää sitä kyllä enää ole... :rolleyes: Lähinnä levossa ollessa on vaan tuntunut joten hyvin pieniä tuntemuksia vielä, sitä ihanaa kunnolla tuntuvaa mylläystä siis odotellessa.... ;)

Nyt pitää mennä nukkumaan. Loppuukohan tää väsymys ollenkaan...huoh. |O

Marilla ja otus 12+6
 
dindei, aivan ihana masu sulla,mulla kun tuota painoa pikkasen liikaa,ni tuntuu kauheesti masu on kasvanu...Ainut vaan,et ku tiedän et ne makarat vain siellä nousee ylöspäin:LOL:.

(.) Kävin eilen np-ultrassa ja verikokeissa,vaavilla kaikki hyvin,siellä nukkui kädet pään takana,sanoinkin kätilölle,et poika varmaan ku tolleen nukkuu:p. Nt oli 1,3mm ja pituus tais olla reipas 5cm.

Painoa on nyt itelle tullu muutama kilo,kun oli tossa kakkosen (5v) synttärit ja tuli vähän herkuteltua:whistle:,ei enää lähekään normiduunilla tollaset herkuttelupäivän seuraukset,et tarttee olla pikkasen tarkempi syömisten suhteen... Sit pyysin labrantätiä ottaan hempan,piti soittaa nla tätille,joka sit kirjotti lähetteen. Hb oli noussu 123,eli hiukkasen noussu,mut vielä väsymys painaa niin pahasti ,et nla-täti kyl ehotti saikkuaki ja oisin saanu jo tälle päivälle lääkäri ajan,mut ajattelin et ku on lomia pitämättä,ni koitan ensin niitä...Ja sainkin sit ens viikolle 3 pv vapaata ja sitä seuraavalle 4pv, et josko tämä tästä :|

Axda ja nimetön 11+4
 
Heipparallaa!

Ultrakuulumisia täältäkin :) Sikiö vastasi viikkoja täysin (12+2) ja niskaturvotus oli normaali (1,8). Kaikki näytti olevan hyvin. Ei paljoa liikkunut, oli muutenkin aika "huonossa" asennossa kädet ja jalat supussa. Kätilö oli joksenkin nuiva, en tykännyt ollenkaan. Mies oli innoissaan, näki ensimmäisen kerran pienen :) Itte kävin pienen taistelun itseni kanssa aiheesta: onko normaalia olla "tuntematta" sen suurempia euforioita ja onnen tunteita? Tulin siihen tulokseen, että tämä on toka, joten ei ole enää niin ihmeellistä olla ultraa tuijottamassa, kuin esikon kohdalla. Juttelin myös rakkaan siskoseni sekä kaverin kanssa aiheesta (heillä siis 2 ja toisellan 4 tulossa). Olivat samaa mieltä, että selaista se on toisen kohdalla :D

Nyt pian BB:n pariin.. Mä oon niin addiktoitunut :D

GCS15 & Masukki 13+2
 
Annattehan anteeksi kun tästä tulikin näin hiton pitkä juttu.. Yritän taas jatkossa käydä useammin ja kommentoida lyhyemmin...

Lemmikkieläimistä: Meillä on koira, 7,5v Hachiko siis akita. Rauhallinen ja ihan kiltti omalle porukalle. Vieraista ihmisistä ei välitä ja toisia koiria vihaa. Tytön tullessa taloon oli ihan lunkisti, ei muistaakseni stressannu ainakaan paljon. Alkuun tietenki ihmetteli mutta nyt on jo ihan tottunu. Itsellä vaan on muuttunu suhde koiraan ihan täysin ja joskus saanki taistella omaa typeryyttäni vastaan kun tuntuu että koirasta on vaan harmia ja koko ajan saa kytätä missä koira tai missä likka. :ashamed::snotty: Rakastan kyllä koiraa paljon ja se on mulle tärkeä.
Yhden kerran on käynyt semmonen läheltäpiti tilanne lapsen ja koiran välillä, itse en ollu ihan vieressä (en kosketus vaan näköetäisyydellä) ja tyttö meni liian lähelle koiraa joka varottamatta ärähti ja vähän nappasi lasta käsivarresta. : / Tuon tapauksen jälkeen vielä enemmän oon "hermona" koiran kanssa. Toisaalta tyttö ei mene yllättäen koiran luokse enää, varmaan pelästyi itsekin. Koirassa vaan eniten ihmetyttää, ettei murissut edes, heti nappasi. Surettaa koko homma vieläkin vaikka tästä on jo ainakin pari kk aikaa.

Enemmän huolissani olen anoppilan koirasta. Se kun on kasvatettu vähän miten sattuu, heidän vauvanansa.:kieh: Lapinkoira rodultaan ja ihan ääliö luonteeltaan. Pardon my French. Siis eihän se kyllä ole koran vika, ettei sen ihmiset sitä ole kunnolla kasvattaneet. Tämä ruffe on esimerkiks mökillä ollessamme hyökännyt pöydän alta mun miehen käteen, siis näykkäämään kun mies sattui kävelemään ohi siitä pöydästä ja appiukosta joka istui pöydän ääressä. Appiukko selitti tilanteen niin, että kun se kultapossu siellä nukkuu niin se välillä tuolla tavalla vahtii ja pelästyy sitten. WHAAT. :headwall::headwall::headwall: Näillä on semmonen koiranpito historia, että aiemmin heillä oli kaks urosta samanaikaa toinen lhasa apso toinen tiibetinterrieri. Apso oli ihan jees omine pikku juttuineen, ihan semmonen mukava luontonen mut aika juntti sekin. tb oli taas niin pässi, että murisi aina sieltä mamman kainalosta kun appiukko meni nukkumaan, hyvä ettei käyny kiinni. Koirat otti yhteenki harvasepäivä, eli jonkinnäkönen johtajuuspula mun koira tuntemuksellani. Eihän tervepäiset ja lauman arvojärjestyksen tuntevat koirat ota yhteen ihan tosta noin vaan. Jos mä nyt vielä jauhan niin summa summarum olis että laumajärjestys on niinku ihan oikeesti kaiken a ja o. Ei se meidänkään katon alla ole ihan kunnossa, mies ei millään voi ymmärtää sitä, että koiraa ei tartte joka hiton välissä rapsutella ja lässyttää sille, koira olis paaljo enemmän mielissään jos iskä veis sen kunnon lenkille! Ootteko kattonu koirakuiskaajaa tms. Cesar Millan (tai joku sinne päin) on siinä. Se jätkä on rautaa!! Sen ohjeilla kun pystyis elää niin ei varmaan oman koirankaan käytöksestä tarvis olla niin murheissaan. No joo, se koirista. Ja anteeks avautuminen.:whistle:


Vaunuista yms hankinnoista: Meillä on tytölle hommattu silloin aikoinaan Emmaljungan city crossit. Niissä on beigecamo-kuvioinen koppa ja nyt käytössä on sit ratasosa joka on vihreecamo. (ne oli alessa silloin, koko setti oli muistaakseni himpun alle 600€). Tyttö syntyi huhtikuussa ja vaunut hommattiin tammikuussa. Lastentarvikkeesta ne olis voinut hakea vasta sit lähempänä laskettua mut halusin ne tohon olohuoneeseen mahd pian :D Ne menee mainiosti tällekin beebikselle.
Kaukalona meillä on Britax-Römerin baby safe plus. Ei o telakkaa ihan vaan siks, että meillä on kaks autoa ja silloin liikuttiin vielä 50/50 molempien autoilla. Ei se vöiden kiinnittäminen nyt ihan ylivoimasta ole ja en sitä telakkaa silloin ainakaan unelmoinu. Nyt jos hankkisin niin saattaisin harkita, koska pääasiassa liikutaan vaan mun autolla. Kandee muuten katsoa ihan huvikseen noita kaukaloita ja telakoita sellasesta kaupasta kuin mytoys.de Siellä oli ainakin joku telakka satasen halvempi kuin suomesta ostettuna. Ja tokihan niitä myydään muuallakin. Mytoysta oon itse tilannu vaikka sanaakaan en osaa saksaa (google translate rulettaa) ja toimitus on nopeeta ja luotettavaa. Paketit tulee ihan kotiovelle asti ainakin täällä meillä.
Kaikki muukin pikkuvauva tavara on vielä tallessa, kaikki on vaan aika tyttöä et tiedä sit mitä käy jos sattuis että tää tulokas olisikin pikkunen poika.. Kasvaako hänestä identiteettikriisillinen yksilö jos joutuu käyttää isosiskon vanhoja punasia vetimiä :D
:attn:Aijuu, ja hankinnathan kannattaa sit oikeesti tehdä hyvissä ajoin. Loppuvaiheessa voi olla puhti jo pois ja sit ei tuu mitään mistään. Hyvissä ajoin osaa vielä ajatella "järkevästi" *neuvoo* :attn:


Sukupuolen selvittämisestä:
En usko että selvitetään, ellei nyt selvästi käy ilmi rakenneultrassa. Luulen kuitenki et tämäkin on tyttö vaikka kovasti toivotaan poikaa. :saint:

Gorthaur Paljon tullu painoa?

KatsuAmsku Oon pyytänyt monta kertaa jo päivittämään ton mun lasketun ja laittanut yksäriäkin asiasta :(


(.) Tänään kävin neuvolassa. Kaikki ihan kunnossa. Syke siinä 150, rr 110/69, pissa puhdas, liikkeitä en vielä o tunnistanu. Hemppa oli 130 tjsp. Paino mulla on pysyny samana, tai se on alusta laskenu jopa ruhtinaalliset 200g! Vikojen viikkojen painonnousu tulee kuitenki taas olemaan jotain ihan käsittämätöntä turvotuksen takia, joten yritän pitää himot kurissa ja syödä tosi järkevästi. :xmas:

Mahantoimintagallup: Miten teillä muilla toimii tai ei toimi. :$ Itse voisin sanoa toiminnan olevan todella vaihtelevaa, siis joskus on niin kiire ettei ees uskalla pierasta kun tuntuu et teflonit on housuissa ja sit enemmän on kyl niin, että ei toimi. Tänäänki ollu koko päivän semmonen suoli tukossa-olo ja vasta illalla sain vähä helpotusta. Luulen että en juo tarpeeks vaikka yritän kyllä. Omenoitakin syön paljon kun omat on nyt parhaimmillaan. Jos ei muu auta niin sit on taas pakko alkaa ottaa levolacia pahimpaan oloon, se ainakin "avaa röörit".;)

Pahoinvoinnista mullakin alkaa olla jo mennyttä elämää vaikkei mitään überpahaa ole ollutkaan. Vähä öllöttää jos ei syö tarpeeksi usein ja sit ällöttää jos syö liikaa/liian nopeasti. Myöski hajut tökkii ja tuntuu tosi voimakkaasti. Kahvin haju on yks karseimmista. :x

Seulontoihin osallistumisesta [vielä, sit pakko mennä nukkuu] Itse oon osallistunut sekä tytön aikana ja nytkin. Molemmissa raskauksissa on mitattu niskaturvotus ja oon käynyt verikokeessakin. Mun mielestä ihan ok että tutkitaan, se on sit sen ajan murhe jos jotain löytyy ja aiheuttaa jatkotutkimuksia. Sainki jo pari viikkoa sit kirjeen kotiin jossa todettiin et kasvanutta riskiä ei ole jne. onnea loppu odotukseen.
Ultrassa kannattaa mun mielestä käydä aina kun mahdollista, ainakin näissä maksuttomissa :whistle: *mitenniipihi* mutta eihän sitä niskaa tosiaan ole pakko mitata. Sanoo vaan ultraajalle ja jos on yhtään asiansa osaava kätilö niin kuuntelee toiveen. Verikoe sama juttu, ei pakko.

Nyt siis nukkumaan
Teppana ja Masuvauva 15+1


Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki sulle joka jaksoit kokonaan lukea :whistle:
 
Sukupuolen selvittämisestä: Meillä taas baba haluaisi tietää sen ja mulla se on se ja sama. Joten jos sen saa tietää, niin otamme tiedon toki vastaan. Onkohan ne arviot usein menneet pieleen?

Silvia ja Vilianna 12+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Täällä onkin sitten vähän oudot ajat menossa... Eilen joskus alkuillasta ihmettelin kun jotain valahti housuun ja menin vessaan niin housut oli ihan veressä. Siis ihan kirkkaassa veressä. No sitten alkoi sattua maha ja vuoto jatkui. Mulla on normisti tosi niukat menkat joten pelästyin kyllä todella. Vuotoa jatkui joku tunti ihan solkenaan vatsan kipeytyessä lisää. Mentiin siinä vaiheessa sit päivystykseen mistä ne olisi laittaneet mut tipassa ja ambulanssilla naistenpolille mutta sain lähteä omalla autolla miehen kanssa. Polilla sitten ultrasivat ja katsoivat niin kaikki oli kunnossa. Vauva paikallaan, liikkui ja sydän sykki. Vastasi täysin viikkoja 12+6. Kohdunkaula, kohdunsuu ja istukka yms. normaaleja. Lääkäri ei löytänyt vuotokohtaa vaikka etsimällä etsi ja vuoto jatkuu. Koko yön on vatsaa sattunut ja välillä kouristaa mutta ei voi kun katsoa tässä seuraavat päivät. Vuoto ja kipu jatkuu edelleen mutta hieman niukempana kuin illalla.
Ekalla kerralla mulla ei ollut vuodon vuotoa ja ei tässäkään raskaudessa ole aiemmin ollut. Nyt kyllä menee seuraavat pari kolme viikkoa sen paremmin iloitsematta kuin pelkäämättäkään... Pitää yrittää ihan vaan olla.

Koirista niin olen samaa mieltä ettei koko ratkaise! Tosin myönnän silti et itse en pidä pienistä koirista. Ne ärsyttää mua ja ehkä jopa pelkään niitä vähän. Musta ne on arvaamattomia. Olen siis itsekin kokorasisti :whistle:
 
kisak79 hui hui! Peukut pystyssä täältä että kaikki on kunnossa. En nyt muista olikos sulla ollut noita vuotoja ennen tätä kun täällä oli niin monta :ashamed: Toivotaan että loppuisivat ja olisivat harmittomia..
 
kisak79 Peukut pystyssä täälläkin että kaikki jatkuisi hyvin, minulle tuli se selitys ä.polilta siitä verenvuodosta alkuviikosta (mikä oli rv 7 ja vuoti ihan solkenaan kirkasta verta), johtui siis avonaisesta verisuonesta kohdunsuulla, se siellä vuoteli toista viikkoa. Kun lääkäri poltti sen kiinni, ei ole vuotanut enää yhtään.

Maha on jo kasvanut isoksi, yritän lisäillä kuvia kun saan aikaiseksi. Meillä anoppi murehtii mun työn takia, opetan siis ratsastusta ja kouluttelen heppoja. Ratsastuksen oon nyt jättänyt minimiin mutta käsittelen kyllä hevosia kuten ennenkin. Olen molempien poikienkin aikana tehnyt täysin työtäni enkä voisi kuvitellakaan että eläisin ilman mun kavioliittoa koko 9kk.

Väsymys ehkä vähän helpottanut, oon ollut viime päivät aamusta iltaan liikkeellä ja on ollut kiire, joten ehkä en ole väsymystä ja etovaa oloa edes huomannut.

Painosta, älkää hyvät ihmiset ressatko sillä, mitä puntari lopuksi näyttää. Itsellä oli vaikka kuinka painoa esikoisen aikana ja neuvolatäti siitä kiusasi joka kerralla. Sitten kun laihduin entiselleni, mietin jälkeenpäin että miksi vaivasin päätäni painolla ja annoin sellaisen asian pilata raskausaikaa. Tämä on kuitenkin aina ainutlaatuista aikaa, odottaa vauvaa. Laihtumaan ehtii vaikka lopun ikää.

Nyt laittamaan esikoinen kouluun, pitää herättää nuorempi poika ja lähteä kaverille muuttoapuun, sitten illalla tallille nauttimaan hevosista ja liikunnasta. Mukavaa viikonloppua kaikille :hug:
 
Heips!

Mäkin olin tipahtanut pois listalta kuukausivaihdoksen myötä. Mutta samallapa saa laitettua uuden lasketun ajankin. Aiempi (oviksesta) laskettu aika oli 16.3, mutta nt-ultrassa vauveli oli kasvanut niin hyvin, että kätilö sanoi menkkojen mukaisen 10.3 olevan pysyvä.

Heinähatulle siis la päivitys 10.3. Muut tiedot: ikä 27 ja synnäri NKL.

Kiitos!


Muuten on sujunut hyvin tämä odotus. Ruoka maistuu jo liiankin. Painoa ei ole tullut lisää, mutta vatsa hiukan pömpöttää. En tiedä, onko se normaalia suuremmasta syömisestä johtuvaa, vai sitten jo oikeaa vauvaa... Dindeillä oli jo kyllä aivan ihana maha. Toisaalta haluisin sellaisen, mutta toisaalta hyvä ettei vielä näy noin selvästi - me kun kerrotaan vanhemmille vasta 3 viikon päästä synttäreiden yhteydessä. Sitten ainakin ollaan jo turvallisemmilla vesillä :)

Niskaturvotusultra oli reilu viikko sitten. Turvotusta 0.9mm. Veriseulan tulokset eivät ole vielä tulleet.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Heinis 13+1
 
koska tämä pahoinvointi loppuu? neuvolasta sanoivat että kyllä näillä viikoilla pitäisi jo alkaa helpottamaan, mutta eipä helpota. Tänäkin aamuna yrjö tuli kylään :':)x. Puolentoista vkn päästä alkaa 6pvn työputki jotka ovat kaikki aikasia aamuja, joten luvassa "mukavat" työpäivät :eek:. Inkiväärihän auttaa tietääkseni pahoinvointiin, mutta saako sitä ottaa raskausaikana????
Tytöstähän mä tosiaan ykäsin vklle 17, nyt en kyllä halua samaa kohtaloa :kieh:

Ultrakutsua odotellessa...

lkike79 & pikkupieni 10+2 ( - 10+4)
 
kike79 Mä olen miettinyt ihan samaa, että millonkohan mahtaisi pahoinvointi loppua. Itse olen kohta 7 viikkoa oksentanut. Nyt on tosin ollut välillä päivä jopa kaksikin välissä etten ole oksentanut mutta pahaa tekee koko ajan kuitenkin. Eilen aamupäivä meni oksentaessa ja loppu päivän nieleskelin oksennusta! :x

Sukupuolen selvittämisestä Tästä olikin jo heti alussa puhetta. Me ollaan miehen kanssa niin uteliaita persoonia että tullaan selvittämään myös tämän kolmannen sukupuoli mikäli on yhteistyö kykyinen ja suostuu sen näyttämään. Kahdesta edellisestä on arviot pitäneet täysin paikkansa! =)

Hyvää viikonloppua!!! :flower:

Liro ja piupau papunen 10+5
 
Heipparallaa!
Kiva, kun masu kuvia alkaa jo ilmaantumaan. :)
Omani on vielä kamerassa. Pitäis siirtää koneelle ja laittaa tänne ku ennättää.

Lemmikeistä oli puhetta. Meillä ei ole nää mitään lemmikkejä. Silloin kun kuopus syntyi meillä oli 2 koiraa ja 2 kissaa. Toinen koirista oli Irlanninsetteri ja sen mahdoton elämäniloisuus oli ainoa asia mikä vaaratilanteita aiheutti... :D Muuten ei koirien kanssa ollut mitään ongelmaa. Kissat olivat taas hyvin innoikkaita menemään nukkumaan vauvan koppaan ja vaunuihin. Niitten kanssa sai kyllä olla tosi tarkkana etteivät vaan vauvan päälle menneet. Kissat kun osasivat aukoa ovet, joten suljetut ovet eivät kissoja pois pitäneet huoneista.

Pahoinvoinnista Täällä pikkasen helpottanut. En enää oksentele, mutta huonoaoloa on edelleen melkein päivittäin.
Kuopuksestahan jokapäiväinen oksentaminen kesti rv 20 asti ja jatkui siitä epäsäännöllisenä vielä usean viikon.
Olen kyllä hyvin mielissäni, että nyt on ollut vähän helpompaa kuin kahdesta edellisestä.
Tsemppiä vaan teille oksentelijoille! :hug:

Sukupuolen selvittämisestä Me ei aiota selvittää sitä. En ole kahdesta edellisestäkään halunnut tietää etukäteen. Tosin nyt kyllä tekis vähän mieli tietää, koska ois niin kiva ostella vaatteita ym sukupuolen mukaan.... Mutta mies ei halua tietää, joten en sitten minäkään. :)
Veikkaaan kyllä, että tää on poika. Mies (kuten kaikki muutkin suvussa ja lähipiirissä ) taas on varma, että vauva on tyttö. :D Luulenpa kuiteskin, että minä olen se joka on oikeassa! ;)

Neuvola oli maanantaina. Sydänäänet oli 150-160. Painoa mulle on tullut melkein 4 kiloa ihan alusta katottuna. ( Ilmankos vaatteet puristaa ja kiristää! :kieh: ) Hemoglobiini oli 100! Ei siis yhtään nousua ole havaittavissa. Pvk:ssa hemppa oli ollu 96. Ärsyttää kun se on noin matalaa, tää väsymys ja vetämättömyys suututtaa.

Esikoisesta mulle tuli painoa 13kg ja esikoinen synty rv 39+3. Kaikki raskauskilot oli lähteny alle parissa viikossa.
Kuopukselta painoa tuli 20kg. Kuopus syntyi rv 41+1 ja raskauskilot oli historiaa alle parissa kuukaudessa.
Nyt veikkaan että kiloja tulee enempi kuin kuopukselta... Mutta se ei mua haittaa enkä niistä sen isompaa stressiä ota. Eiköhän nekin sit aikoinaan lähe.

Olen ajatellut jatkaa taas vähän kuntoilua, kun olo on parempi. Ensiviikolla menen kahvakuulaan ja Gymstickiin. Saas vaan nähä kuinka niissä sit jaksaa olla. Pulssi kun nousee edelleen ihan pienestäkin liikunasta hurjiin lukemiin.
Oletteko muut huomanneet pulssin nousua?

Mahantoiminta Mulla se ei vielä ole muuttunut millään mallilla. Ihan samanlailla suoli toimii kuin ennenkin.
Ilmaa on vaan älyttömästi! Röystäytyttää koko ajan ja pierettää... Ihana nainen mun miehellä, kun mies saa jatkuvasti kuunnella luonnon ääniä! :D : /

Kisak79 peukut pystyssä täälläkin. Uskon kyllä, että kaikki on hyvin, kun sikiö kerran voi hyvin ultrassa. :)

Täällä alkaa olemaan hermot lujilla! Stressiä häistä ja ja näköjään tässä raskaudessa hermo on paljon tiukemmalla näköjään kuin aiemmissa...
Onneks on muutama viikko lomaa töistä, kerkee vähän miettiä jotain hääjuttuja... mutta silti tuo aika vaan meinaa käydä vähiin. Huhuij, kuhan tästä nyt jotenki selviäis.

Maistuuko teille muuten paremmin suolainen vai makea? Mulle melkeinpä makea. Syön iiihan liikaa karkkeja... mitään ruokaa ei tee vieläkään mieli ja onkin kova homma miettiä mitä laittaisi ruuaksi kun kaikki meinaa tehdä pahaa.
Appelsiinit, porkkanat, omenat ja juusto maistuu, mutta liha lähinnä oksettaa...

Hyvää viikonloppua kaikille pallomahoille, sekä isoille että pienille! ;) :wave:

Tiitulipiituli 13+4 :heart:
 
Moikka!

Täällä maistuu suolainen... Viimeks enemmän makea mutta nyt on suklaalevykin ollut toista viikkoa avattuna eikä tee yhtään mieli. Suolakurkkuja, euron juustoja (tätä en ymmärrä ollenkaan - enkä ole edes syönyt mutta mieli tekee koko ajan!!!), greippiä, viiliä... Siinä ne mitä eniten himoitsen :p.

Ihanaa... Poika istui sohvalla ja mä makasin siinä kanssa. Katsottiin jummi jammia ja kysyin et mentäiskö päiväunille. Poika tuli viereen ja laittoi käden rinnan päälle, pään kainaloon ja alkoi nukkumaan! Nyt hän tuhisee sohvalla tyytyväisenä, eikä nukahtaminen tänään aiheuttanut normaalia 10-30min huutosessiota. Se on nykyään vakio joka nukahtamiskerralla. Oli sitten kyse päikyistä tai yöunille menosta. Taisi eiliset ensimmäiset unet päiväkodissa vaikuttaa ;).

Verenvuoto on muuten vähentynyt. Vatsa nippailee edelleen, mutta ei niin pahasti kuin vielä aamulla. Välttelen nyt nostamasta mitään, kumartelemasta äkkinäisesti jne. Mulla on vissiin se istukka aika lailla nyt kohdunsuulla eli saattaa johtua siitäkin. Tosin ehkä se lääkäri olisi siinä tapauksessa huomannut jos kohdun suusta vuotaa. Veikkaan kuitenkin että tän jälkeen ja raskauden jatkuessa sitä on koko loppuajan varovaisempi. Kestän hyvin ilman hikiliikuntaa jne. kunhan saan käydä kävelemässä koirien kanssa, sauvalenkillä yms. Turhat ponnistukset, nostot sun muut jätän ihan suosiolla vaikkei niistä kukaan lääkäri eilen sanonutkaan pidemmän päälle mitään. Kehottivat ottamaan muutaman päivän rauhassa, mutta oman mielenrauhan takia taidan alkaa sohvaperunaksi. Potematta siitä edes huonoa omatuntoa. Kuten joku täällä sanoi lahduttamisesta niin sama tässäkin et kerkeän juosta ne maratonit sun muut myöhemminkin ja eipä se edellinenkään raskaus massiivista tuhoa ulkonäölle tehnyt ;). Vaikka tuolloin lopetin myös lähes kaiken kävelyä ja crosstraineria raskaamman pelkojen takia, vaikkei silloin ollut edes syytä!
 
Inkiväärihän auttaa tietääkseni pahoinvointiin, mutta saako sitä ottaa raskausaikana????
Muistelisin että inkivääri on nyt ihan vastikään lisätty kiellettyjen aineiden listalle.


Inkivääriä ei suositella raskaana oleville

Inkiväärivalmisteiden ja -teen runsasta käyttöä olisi syytä välttää raskauden aikana, suosittelee eliuntarviketurvallisuusvirasto Evira. Eviran teettämän asiantuntija-arvioinnin mukaan osa inkiväärin kemiallisista ainesosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle ja aiheuttaa muun muassa solukuolemaa.

Odottavia äitejä tuleekin jatkossa varoittaa inkiväärivalmisteiden käytöstä pakkausmerkintöihin tehtävällä erillisellä merkinnällä "Ei suositella raskaana oleville". Yritysten on tehtävä varoitusmerkintä inkivääriä sisältäviin ravintolisiin, inkivääriteehen sekä sitä vastaaviin juomajauheisiin.


Linkki juttuun.. klik klik
 

Yhteistyössä