Maaliskuun muruset 2011- Alkutaivalta heinäkuu

[/b]Dindei Jaksamista :hug:

Uusille onnitteluja ja tervetuloa mukaan. :flower:

Vitamiineista Itse syön multivita plussaa, aina silloin kun vaan muistan niitä syödä. Kuopukselta söin sitä raskaus ja imetysvitamiini jutskaa (en muista nimeä :D ) Pitäis nytkin käydä sitä ostamassa, kun kans olen noita tämän hetken vitamiineja välttänyt A-vitamiinin takia, tosin eipä sitä sit varmaan liikaa noissakaan ole.

).( Jee, en ole oksentanut vasta kuin muutamia kertoja! :) Kahdelta ekalta, kun oksensin jatkuvasti.. Huonoa oloa on kyllä päivittäin ja röystäytyttää tosi paljon (en tiedä onko tuo oire vai mitä). Ajattelin, että en selviä vkonlopun pitkistä työpäivistä millään, mutta ne menikin yllättävän hyvin eikä vielä tarvinut paljaStaa kellekkään raskautta.
Rinnat on kyllä turvonnu paljon ja ovat arat. Edellisissä raskauksissa rinnat eivät aristaneet vaikka vähän turposivatkin..
Ei oikein meinaa tehdä mitään ruokaa mieli, monen ruuan ajatteleminenkin saa yökkäilemään.Kaalilaatikkoa voisin kyllä syödä vaikka kuinka paljon :p :D Näkkäriä, suolakurkkuja ja maitoa menee paljon. Karkkia ei tee yhtään mieli ja ainoa imeläherkku mikä maistuu on jäätelö.
Maha on kyllä tosi turvoksissa! Ajan kysymys vaan koska ihmiset alkaa kysymään raskaudesta.. Vatsalihaksien näkyminen on muisto vain enää! :D Jännä kuinka nopeaa tuo maha on muuttunut.. :)

En ole kertonut vielä kellekkään raskaudesta. Tosin sisko arvailee jo vähän... Mies on kertonut vain työkaverilleen, oli kuulemma pakko kertoa heti jollekkin kun plussasin. :D
Saas nähä kauan jaksaa asian omana tietona pitää. :heart:

Siivoushommat kutsuu!
Jaksamista kaikille kivuista ja pahoinvoinnista kärsiville :wave:
Samsuma (Oliko nikki tuo.. en muista ihan tarkaan.) Jaksamista töissä ja toivottavasti selviät tiputuksen voimalla 2 viikkoa ilman sairaslomaa.

Tiitulipiituli 6+5 :wave:

heh onnistupas ton laittaminen :D

onko muilla ollu huimausta?? itellä on ja huomaan kun alan siivoo esim niin vähän väliä meinaa tipahtaa :( kuin pitkää muuten teil on ollu yrityksiä ennen nyt tätä plussaa? meil oli 31kertaa.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Minsku82:
onko muilla ollu huimausta?? itellä on ja huomaan kun alan siivoo esim niin vähän väliä meinaa tipahtaa :( kuin pitkää muuten teil on ollu yrityksiä ennen nyt tätä plussaa? meil oli 31kertaa.. :D
Mä alunperin ymmärsin ostaa testin just siks kun alkoi omituisesti huimata. Oltiin kyllä helteessä ulkona Tallinnassa, mutta jotenkin tuntui oudolta että meinaa yhtäkkiä maa kadota alta. :D On vissiin kohtuuyleinen raskausoire sekin. :)

Minsku82 : On huimaamista ollut paljonkin. Verenpaineet laskee alas niin siitäpä se sitten johtuu :) Omat paineeni oli töissä mitatessa 105/55 ja pulssi on korkeampaa kuin normaalisti...
Ei kiva oire tuokaan.

Meillä oli yritystä vain yksi/kaksi kiertoo. Yllättävän nopeaa tärppäsi! Kuopukselta kuin on se kokemus, että lapsia ei tuu noin vain... yritystä oli silloin n. 2 vuotta.

moikka moi! täällä yksi onnellinen 5+4rv noin. laskettu aika 17.3.2011. liittyisin miellelläni mukaan tänne..:) tulokas on kolmas, aikaisemmat ipanat niko7v ja eeli 1,5v. keski-pohjanmaalla asustellaan ja nautitaan kesästä..:)

Täällä on ollut ruskeaa ja hieman veristäkin vuotoa eilisestä lähtien.. Kovasti pelottaa että kesken on menossa!! Huomenna on alkuraskauden ultra joten eiköhän se silloin selviä. Onko kellään muulla ollut mitään vuotelua?

Santtu

Tänään tosiaan tein testin ja siinä luki "RASKAANA" :heart: Ajattelinkin kysäistä, josko mahtuisin vielä tänne?! Eli olen 32v ja perheeseen kuuluu myös 1,5v poika (synt 1/09) ja aviomies 33v. Maaliskuun 30. päivä olisi sitten laskettu aika uudelle tulokkaalle :) Ja synnytyssairaalana tulee toimimaan K-HKS. Tätä kakkosta tehtiin parin kierron ajan, ja itse olin koittanut saada miestä lämpenemään tuolta vuodenvaihteesta alkaen. Olen edelleen kotona pojan kanssa ja töihin aion palata sitten hamassa tulevaisuudessa jos vaan tämä raskaus menee suunnitelmien mukaan. Miehen kanssa ei tästä raskaudesta ole vielä puhuttu, kun on ollut päivän töissä, mutta taidanpa lähteä kohta kauppaan kakkua ostamaan, niin juhlistetaan sitä sitten illalla :)

3+5

Heipodei mammat!
Melkein 2vko:a kun ei ole kerkenyt käymään. Ja tekstiä paljon! Hyvä juttu, toivottavasti kirjoitus ei laannu raskauden aikana:)
Tänään vietettiin Laurin muistopäivää, Lauri olisi täyttänyt tänään 10.vuotta :ashamed:
Käytiin haudalla viemässä kukkia ja muutenkin muisteltiin, ikävä on yhäedelleen kova.
Pahoinvointeja ei ole ollut mitenkään häiritsevästi, väsymystä ja pahaa-oloa. Pitäisi lähteä vielä mökille käymään ja muutenkin esikko viedä huvipuistoon:)
VOINTEJA KAIKILLE JA UUSILLE TERVETULOA.

EveliinaQ ja Jyvänen

Oon täällä käyny lukemassa, ja miettiny uskaltaisko liittyä joukkoon

Meillä on sikäli erikoinen tilanne, että meillä on lapsettomuustausta. Perheestä löytyy 6-vuotiaat IVF-kaksoset ja yksi 3-vuotias PAS-lapsi. Ollaan oltu kuopuksen syntymän jälkeen ilman ehkäisyä, ajateltu, ettei se kuitenkaan tule, mutta jos tulee niin ei ole katastrofi...
Mulla oli suunnitelmissa lähteä opiskelemaan syksyllä, ja olin jo päättänyt, että tämän kierron jälkeen laitan kierukan.
No, hämmästys oli suuri kun menkkoja ei alkanutkaan kuulumaan. Viikko sitten tein apteekin oman testin, johon paukahti saman tien, ennen kuin lopetin pissaamisen kirkuvan punainen testiviiva =)
Heti seuraavana päivänä vuosin vähän ruskeaa valkovuotoa, ja ehkä teelusikallisen kirkasta verta.Ajatettelin tietysti, että se oli nyt sitten siinä :'( Vuotoa ei kuitenkaan tullut enempää, eikä kipujakaan. Eilen sitten taas pyyhkiessä tuli hieman ruskeaa valkouotoa.
Siitä hermostuneena sitten ratkesin varaaman ultran tälle päivälle, vaikka viikkoja pitäs menkkojen mukaan olla vasta 5+6.
Ja voi onnea! Siellä on yksi pieni kyytiläinen, oikeassa paikassa. Pituutta oli huimat 4mm ja pieni sydän siellä sykki! Koko vastasi viikkoa 6+1, vaihtoi lasketun ajan päivää aiemmiksi, eli yksi lisäpäivä tuli raskaudelle. :heart: Olo on aika nöyrä. Kaikkien vaiheiden jälkeen minulla on vatsassani Ihme.
Nyt vaan pistän kädet ristiin, että pieni pysyy matkassa mukana. Kuopusta odottaessa vuotelin viikot 6-13, viikolla 11 tuli ISO verinen vuoto. Silloin vuoto tuli etisestä istukasta. Kuopus syntyi terveenä, laskettuna päivänä.Lääkäri ei tänään vielä pystynyt sanomaan, mihin kohti istukka on kehittymässä, mutta kuulemma hyvin tavallisia on alkuraskaudessa vuodot, noin 15% naisista on jotain vuotoja. Ja keskemenoista kuulemma 80% on tuulimunaraskauksia, joten sekin on nyt poissuljettu :)
Joten jospa sitä uskaltaisi alkaa iloita tästä raskaudesta pikkuhiljaa. Seuraavan kerran ajattelin mennä ultraan tuossa viikolla 9+, tarkistamaan, että kaikki on ok. Mulle on tuttua tää ultrissa juokseminen, kun ei mulla näköjään ns. normaalia raskautta voi olla.

Ipanapiina ja Ihme 6+0

Alkuperäinen kirjoittaja ziina:
Mun esikoinen laps on ollu tosi iso, enkä haluais enään niin isoa synnyttää,(tai ainakaan siitä yhtään isompaa).. kertokaapa vinkkejä miten kannattee syödä,ja olla syömättä :). ekaa lasta oottaessani siis söin ihan mitä millonkin teki mieli.. huomenna tilaan neuvola ajan, ja tottakai kyselen sitten eka neuvolas neuvolatätiltä vinkit ja neuvot ja ynnämuut... Mutta teidänkin mielipiteet/kokemukset myös kiinnostais? :) =)
Tervehdys tuolta muilta pinoilta!

Suosittelen tutustumaan raskausdiabeteksessä käytettävään ruokavalioon. Säännöllisyys on myös erittäin tärkeää, jotta verensokerit pysyvät tasaisena päivän mittaan. Usein alkuraskaudessa auttaa myös pahoinvointiin.

Herkuttelut kannattaa jättää vähiin tai ainakin yhdistää ne aterioihin. Silloin ne eivät nosta sokereita pilviin ja laske niitä heti alas. Kuitupitoinen ruoka on myös hyvä sekä vatsalle, että niille sokereille.

Tuoremehut, sokeriset hedelmät, murot, vaalea leipä ja makeat jugurtit ovat ainakin suositeltavaa jättää pois tai vaihtaa toisiin tuotteisiin. Yllättäen myös maito kuuluu nopeisiin hiilihydraatteihin, joten sitäkin vain kohtuudella..

Toivottavasti näistä olisi pientä apua :)

Bubbeli, myöskin yhden "jättiläisen" äiti

No niin, nyt on takana ensimmäinen neuvola ja la olisikin 10.3. Lähtöpaino on 64,3kg, saas nähä paljonko tulee raskauden myötä, veikkan että 15kg menee rikki...
Mulla on perussairautena kilpirauhasen vajaatoiminta, joten lääkitystä nostetaan ainakin jonkun verran jo näin alussa, huomenna lääkäri soittaa ja kertoo oikean annostuksen. Hiukan oli pitkäveteinen käynti, reilu tunnin kesti,huhhei!
Eka ultra olisi vkolla 10-12

Santtu- mulla on ollut aikaisemmassa raskaudessa vuotoa ja nyt tässäkin on hieman ollut. Saattaa johtua myös ns.valekuukautisista, eli jos tällähetkellä sulla pitäis olla kuukautiset, tai kuulema jotain vanhaa verta, jota on jäänyt sisälle. Noin mulle ainakin on kerrottu. Kunhan sulle ei kipuja tule, niin uskoisin kaiken olevan hyvin =)

Terve vaan :)

Varovasti uskallan tännekin jo kurkata. Plussa pärähti eilen testiin ja tänään toinen :LOL: Sekavat on tunteet, jännittää, pelottaa, naurattaa, hymyilyttää, kaikkea yhtä aikaa. Laskureiden mukaan LA olisi 24.3., mutta sitä kai tarkennellaan sitten myöhemmin. Esikoista tosiaan odotamme. Niin ja HYS tulee olemaan meidän synnäri, jos kaikki nyt vaan menee hyvin :)

Oireita on, että eiköhän tähän pitäisi oikeasti uskoa. Nukkua voisin koko ajan. Puolen päivän kieppeillä olen voinut pahoin jo useamman päivän. Vessassa saa juosta koko ajan, jopa yöllä, mitä en normaalisti harrasta IKINÄ. Tissit on kipeät. Mahassa juilii, mutta aivan eri tavalla kuin menkkojen aikaan. Kahvi ällöttää jo toden teolla. Ei kai mieli tätä kaikkea voi keksiä? :LOL: Ja en mä usko, että ne kaksi hailakanpunaista plussaakaan ihan tyhjästä ilmestyi. Silti sitä vaan on niin skeptinen :D

Tsemppiä kaikille kovasti!

Mömmis 4+4

Hirmuisesti tullut uusia, onnea kaikille :flower:

Minä täällä taas iloitsen kaverini puolesta joka tänään teki muuten vain raskaustestin kun oli täällä käymässä.. Itkien se sitten yhtäkki tulikin vessasta ja sanoo:"Ei tää voi pitää paikkansa, tää on vanha tää testi." :LOL: Oon niiiiiin onnellinen, laskeskeltiin jo että meillä olis 3vko eroa LA:ssa.. :p

Sasuma ja taapero 7+2

Moi!
Sain sitten miehenikin tänään takasin :heart: . Se oli päättäny yllättää mut ja ajo Suomen halki nukkumatta kotiin. Täällä se keppaloi aamutakissa kun mä tulin töistä, oli raukka valvonu yli vuorokauden putkeen. Nukkumattomuus luultavasti se vähän vaikutti miehen reaktioon. Annoin sille ne kaks plussatestiä käteen ja sanoin mulla olevan asiaa. Mies vaan istu ja tuijotti niitä minuutin. Sitten se kysy "ootko paksuna?" ja hetken päästä "onks se meiän?" :LOL: Se oli raukka ihan sekasin, mietti että pitäiskö sen oksentaa vai aikooko se pyörtyä (se tekee molempia järkytyksestä :) ) No, lopulta se vaan istu hiljaa kädet silmillä ja sano elämän vilisevän silmien ohi... Kun mä sanoin että mä olin totutellu ajatukseen jo 4 päivää, mieskin alko rauhottua. Vartin päästä se tuli yllättäen halaan mua ja sano "Pääasia että sä oot onnellinen" ja "Mä rakastan teitä molempia". Eli se toipu vartissa kun mulla meni koko päivä! :D Nyt se jo miettii kummeja ja millasen satulan vois koiralle tehdä...

Ja Minsku miten oot saanu ton viikkolaskurin näkymään?

Tervetuloa uusille plussanneille!

Kiitos Heipa vastauksesta. Juu, eipä tässä kannata kaikkea toivoa heittää, kun mitään vuotoja ei ole. Ja vaikka olisikin, kuten joillain täällä on ollut, niin sekin voi sitten vaan kuulua asiaan.
Meillä on muuten aika sama lähtöasetelma: Eikös sullakin ole eka raskaus kyseessä ja clomi-avusteisena alkanut... Ja ikäkin on suht sama.

No, eipä muuta kuin onnea odotukseen! Kaikille!

Heinähattu

Liityn nyt tähän ketjuun laskettu aika pitäis olla 30.3 ja synnytys kotona. Eli meillä olisi kolmas kyseessä, vielä ollaan taivaassa testi tuloksesta. Eli meillä on kotona 3/06 ja 5/07 syntyneet tytöt. Olen ulkosuomalainen ja sen takia kirjoitus ei oikeen luista kieliopillisesti enään.

Ensimmäinen syntyi sairaalassa raskausmyrkytyksen kanssa, vedet meni muutama päivä ennen kun oli 40 viikkoa kasassa. Jouduttiin käynnisteleen kun suppareita ei kuulunut. Tuolloin sain epiduraalin koska en auennut ollenkaan ja rupesin oleen aika loppu. Se vasta kokemus on Hollannissa. Kärrätään leikkaussaliin suppareiden kanssa. täpötäydessä hississä.

Toinen syntyi kotona ja kestoksi merkattiin 5 tuntia. Se etenikin sitten vähän liian nopiaa ja kätilä oli n. 40 minsaa aiemmin meillä. Ja kätilö soittaa hoitsun paikalle, kun on todennut että on tosi kyseessä. Meidän hoitsu vaan myöhästy synnytyksestä ja kätilö joutu tytön pukemaan. Sitten niitä aputunteja kerty kotona ihan hirveesti kun täällä saa pitää sen hoitajan apuna sitten about viikon ajan apuna. Auttaa kodinhoidossa ja vauvanhoidossa ja tunti määrä riippuu äidin kunnosta ja imetyksestä ym. asioista.

Olen lähdössä Suomeen 3 viikoksi, joten en tiedä miten järkkään ton neuvolan kun ettei koko kylä tiedä kun miehellä on iso suku. Tarkoitus on kertoa vaan miehen kummitädille ja sitten sen tyttärelle, nyt aluksi. Tiedetään mitä anoppi tästä asiasta on joten ei jaksa. Mulla on nyt huoli että miten mä mahdun hääpukuun näiden tissien kanssa kun nää on kun ilmapallot. Hääpäivä kun olis 10.9

Toivon salaa tyttöä, ettei tarvitse miettiä nimiä koska on tosi vaikeata löytää pojan nimi joka sopii Suomeen, Hollantiin ja Englantiin. Koskaan sitä ei keksitty meidän tytöille kun käytiin sitten ylimääräisessä ultrassa viel kurkkaamassa mitä sieltä tulee.

Mutta nyt jos sais tota pyykkivuorta hupeamaan.

Mucho + pippuri

Alkuperäinen kirjoittaja majj:
Onko täällä muita jotka eivät syö lihaa? Itse syön vaan broileria ja lohta, muuta lihaa syönyt viimeeksi ala-asteella. Viime raskaudessa takertuivat tähän aika kovaa, meinasivat pistää ravintoterapeutille, mutta antoivat sit olla kun sanoin että en halua mennä..

Majj & 6+4 :heart:
Minä olen täysin kasvivyöjä! Tai siis en syö kanaa enkä kalaa, mutta maitotuotteita ja kananmunia syön.
Hyvin on pärjännyt kolme raskautta ja aion tämänkin pärjätä :D
Mulle antoivat ekaa odottaessa sellasen jonkun tekemän opinnäytetyön kasvissyöjän raskaudesta.
Minä olin jo pelännyt että joudun raskauden takia aloittaan lihan syönnin..

Tuosta turvotuksesta.. Mulla ainakin turvottaa ihan mikä tahansa. Heti iltapäivällä kun syö niin johan pomppaa :LOL:

Minsku82
Täällä tahtoo välillä kans vipata, eli taitaa olla tuskaset työkuukaudet tulossa.. Hankalaa kun ei ole sitä tuuraajaakaan jonka vois paikalle hälyytellä.. No..Pitänee hakea saikkua jos alkaa paheneen.
Viimeksi oli varmaan 4-5kk loppuajasta sellasta et en tahtonu pysyä pystyssä ja taju meinas lähtä jos väkisin yritti jatkaa töitä..
Ei kivaa ei.. Varsinkin kun se tienesti on täysin itsestä kiinni ja liikkeen menestys myös..

Meillä tämä tulokas tuli yhdestä ainoasta kerrasta ilman kortsua, ja samoin teki edellinenkin.. Ekaa yritettiin 1kk ja tokaa 3 tai 4kk. nämä kaks viimesintä raskautta on vieläpä olleet niin, että nyt oltiin menkoista seuraavana päivänä ilman kortsua ja edellisestä kolme päivää menkoista :LOL: Taitaa olla sitkeitä siittiöitä isukilla :LOL:
Ollaan vitsailtukki että ei kai meijän tarvi ku saunaan kävellä peräkkäin niin oon raskaana :LOL:
No joo, mutta mielelläni yrittäisin joskus kauemminkin jos siitä olis niille apua joilla se on vaikeaa...

Onnittelut ipanapiinalle ja kaikille muillekkin uusille!!!!

Mutta nyt pitää laittaa ittensä valmiiksi että ehtii töihin..
Hyviä vointeja kaikille ja pysytään pinossa!!!!

Vaavimasu ja nimetön kullannuppu 7+4

heinähattu, muistit oikein: esikoista tosiaan odottelen ja clomeilla onnistuttiin, eli samat kuviot :) Jos haluat niin liity kanssa tonne esikoishaaveista plussanneisiin, siellä on meitä ensikertalaisia ihmettelemässä! Helpompi jakaa kokemuksia :)

Heipa 7+0

Heips! Minäkin varovaisesti tulisin mukaan jos sopii?? Siis ekan plussan sain perjantaina hyvin haalea viiva tuli RFSU:N testiin, sunnuntaina tein apteekin oman siihen tuli jo kunnon plussa ja vielä tänään varmistin Glearbluella "raskaana 2-3".. Eli esikoista odotellaan, LA olis 28.3,KAKS. Edellinen raskaus 4.2.10 päättyi tuulimuna diagnoosiin.. :ashamed: Kerkesin viikoille 9+0 kun vuoto alkoi.. Tätä tuulimunaa ennen kerettiin yrittää melkein kaks vuotta ja nyt ton tuulimunan jälkeen meni melkein puol vuotta. Jouduin tuolloin 4.2 ensin lääkkeelliseen tyhjennykseen joka ei toiminutkaan minulla joten toivoin omasta halusta kaavintaa.. :snotty:
Nyt tämä plussa tuli aivan puun takaa kun yrittäminen laitettiin taka-alalle parikuukautta sitten kun en enää jaksanut sitä tunnetta että en koskaan saisi omaa nyyttiä ilman apuja. Ja kerkesinkin tilata ajan gynelle joka olis 2.9 mutta ehkä jos onni suosii niin menenkin ultraan kurkkaamaan vauvan alkua.. :) Vielä en ole uskaltanut iloita tuosta plussasta eikä kyllä mieskään juurikin ton edellisen tuulimunan takia.

Katjahei ja nimetön 4+1

Yhteistyössä