Maaliskuun muruset 2011- Alkutaivalta heinäkuu

Tervetuloa munkin puolesta uusille!

OIREISTA:
Mulla oli ekassa raskaudessa, joka oli kaksosraskaus tosi ällö olo viikot 6-13. Rinnat ei olleet juuri millänsäkään, eivät kipeät. Janotti kovasti ja väsytti.
Kuopusta odottaessa oli vähän kehnoa oloa, mutta ei tarvinut kuitenkaan oksentaa. Samoin janotti ja väsytti.
Nyt tässä raskaudessa oli ihan alkuun enemmän ällötystä. Nyt on pientä kuvotusta jos nälkä tai jano pääsee liian pahaksi. Väsyttää aika reippaasti ja janottaa koko ajan. Rinnat ovat alkaneeet turvota, mikä ei tosiaan haittaa :whistle:
Verisuonia mulla on noussut paljon pintaan mahaan ja nivusiin, ja nyt jo vähän rinnan alueellekin. Ja rinnoissa tuntuu sellaista pientä kihelmöintiä, vähän samanlaista kuin vauvaa imettässä maidon noustessa. Itse olen ajatellut, että jos ekassa raskaudessa oli tyttö+poika, tokassa poika, niin oisko tämä nyt sitten tyttö, kun ei tän pahempi olo ole. Tai sitten tää hormonimylläkkä ei ole enää niin uutta kropalle. Hajuherkkyys tulee luultavasti mukaan jossain vaiheessa, mikäli mennään vanhan kaavan mukaan. Ja pissalla saa tietty juosta koko ajan.

ON: Maha on järkyttävän turvonnut. Omista housuista ei mene enää napit ja vetskarit kiinni. Ja vaikka kuinka koittaa pukeutumisella peittää, niin kyllä tuo maha näyttää aika isolta. Ei se mua haittais, jos raskaus olis pidemmällä, mutta ei viitsisi tässä vaiheessa vielä kaikille paljastaa. Pitää tosiaan paikkansa, että mitä useampi raskaus, sen nopeammin se näkyy ulospäin. Mä odotan tässä, että säät viilenisi, ja saisi pistää vähän vaatetta mahan peitoksi :) Muuten täällä on mieli ihan hyvä, vaikka koko ajan stressaankin jonkun verran, että tuleeko vuotoja, niin ei niitä nyt taas ole näkynyt. KOPKOP.

Ipanapiina kera Ihmeen 6+2
 
Onneksi olkoon uusille plussista ja tervetuloa mukaan! :wave:

Kylläpä te olette ihanan ahkeria kirjottajia. En muista enää vikasivulle päästyäni puoliakaan mitä piti vastailla... :D

Fairytales lover: Olen kuullut, että pahin ällötys olo ja oksentelu alkaa yleensä rv6 eteenpäin. Minulla se on alkanut aina juuri tuolla viikolla... Onhan sinulla muuten hyvin noita oireita, että ei sinun varmaan huolissasi tarvi olla. :hug:

Ipanapiina: Meillä on näköjään samaa ongelmaa tuon mahan kanssa. :D Mahdoton pömpylä on kyllä tää munkin maha... Äiti eilen jo leikillään kysy, että olenko raskaana ku mulla on niin valtavan näkönen maha, mutta nauroin vain niin se ei siitä sit sen enempää kyselly. Vielä siis olen pystynyt asian salaamaan, mutta tällä paisumisen vauhdilla sitä on kohta mahdoton peitellä..
Ja tosiaan jos raskaus ois pidemmällä niin ylpeänähän sitä masua esittelis :D Mutta ei vielä näillä viikoilla... ;)

Mitäs teidän miehet on tuumaillu perheenlisäyksestä?
Meillä mies on ihan täpinöissään :heart: Oli hommannut eilen jo matkasängyn vauvalle ja käynyt kirjakaupassa ihmettelemässä vauvakirjoja :D On myös jo tilannu työkaveriltaan pinnasängyn (olin jo antanut aiemman sängyn pois ) ja kertonut kaikille työkavereilleen vauvasta.
Niin meillä siis kukaan muu ei tiedä vauvasta vielä mitään, muuta kuin nuo miehen työkaverit.
Mies työskentelee hoitoalalla niin miehen työkaverit on etupäässä naisia ja nyt ne siellä jo hösöttää, että mitä kaikkea he sitten vauvalle antavat kun se syntyy. :D
Pitäis pikkuhiljaa varmaan alkaa sukulaisille vauvasta puhumaan, mutta sitä ennen vois heitä järkyttää kertomalla, että menemme muutaman kuukauden päästä naimisiin! Siitäkään kun kukaan ei vielä tiedä mitään... :D Aiomme pitää ihan pienet häät ja sit joskus juhlia isommasti. Lähisukulaiset vaan kutsutaan. Huh, kova suunnitteleminen niissäkin on, varsinkin kun vasta nyt aletaan niitä miettimään, mutta eiköhän ne tästä. :D

).( Oksentelemassa käyn n. kerran päivässä, en edes ihan joka päivä. Oksettava olo on kyllä tosi usein. Tosin nyt kun helteet on helpottanu niin olokin on parantunut. Huimaamista ja hajuherkkyyttä on paljon. Päiväunet tulee nukuttua melkein päivittäin ja rinnat paisuu ja ovat edelleen kipeät.
Niin ja tää röystäily on ihan mahdotonta!! Röystäytyttääkö teitä muita?? Ja voiko tää edes olla raskausoire vai onkohan mussa jotain vikaa...

Viikon päästä ois eka neuvola, sitä odottelen jo kovasti! :)

Tiitulipiituli 7+0
 
Tervetuloa uusille

Minsku82 älä vielä panikoi. Raskausaikanahan voi tulla ruskehtavaa vuotoa aina silloin, kun menkkojen pitäis olla. Mulla tuli ensimmäisessä odotuksessa viikolla 7-8 ja 11-12 parina päivänä ruskehtavaa vuotoa, mutta kaikki oli aina ok ja terve esikko sieltä syntyi. Oma kroppa voi tehdä tepposen ja antaa "mukamasmenkkoja" :hug:

Ihanaa lukea ultrauutisia niin monelta :heart:

Tiitulipiituli kyseli miesten tuumailuista :) Meillä mies on ollut täpinöissä. Heti uutisen kuultuaan alkoi miettimään kummeja ja nimiehdotuksia. Tällä hetkellä rauhoittuneempi. Luopas olla ilman alkoholia mun odotusajan ja sitä mä toivon :) Esikon isä oli nimittäin täys rappioalkkis joka joi mun laskettunapäivänäkin... :/

Kauheesti tullu taas tekstiä yritän muistaa kommentoida edes joihinkin

(.)
Olo on suht ok, ällöttää vain edelleenkin. Hajuherkkyys on jotain ihan käsittämätöntä!!! Tulee niin huono olo, jos haistaa kahvin, valkosipulin, hajuveden tms. voimakkaan hajun.
Me muutettiin just uuteen kämppään. Maanantai meni siivotessa ja eilinen päivä siirreltiin tavaroita, olin pojat poikki!!!
Eipä tänne muuten ihmeempää =)

GCS15 & masukki rv 7+0 POKS POKS POKS :heart:
 
Minsku82: älä vielä luovuta! Toivotaan ettei vuoto lisäänny :hug:

mucho: kiva kun on odottaja eri maassa! Mua ainakin kiinnostaa miten siellä äitiyshuolto toimii =)

KatsuAmsku: onnea hyvistä ultrakuulumisista :heart:

Onko kenellääkään käytössä doppleria? Kysymys kuuluukin: millä viikoilla olette saaneet sydänäänet kuuluviin? Itse hommasin edelliseen raskauteen sen, mutten koskaan ehtinyt ääniä saada kuuluviin.

Peppioliina & 8+0 POKS!!!
 
uusille onnea plussasta ja tervetuloa

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista.

Kuittaan luetuksi ja menen jatkaan huilailua. Viime yö meni valvoessa ja kaksi kertaa oksentaessa, niin nyt väsyttää.

sane & toivo rv 6+5
 
Minsku82 Toivotaan, että vuoto on harmitonta. Täällä on peukut pystyssä, ettei se meinais mitään huonoa.. :hug:

GCS15 Meilläkin on mietitty jo nimiä kuumeisesti.. :D

Peppioliina Meillä ei ole tuota doppleria. Olen kyllä harkinnut sitä.. Kertokaas te joilla se on kokemuksia siitä? :)
 
Minsku82 toivttavasti on ihan vaan harmitonta. Monillahan on jonkinlaista vuotoa alkuraskaudessa eikä se silti mitään merkkaa. Mulla tuli esikoisesta jotain vaaleanruskeaa vuotoa muutaman päivän ajan ensimmäisillä raskausviikoilla.

Niin ja noista oireista/ oireettomuudesta piti vielä sanoa: älkää ihmeessä murehtiko jos ei kunnon oireita ole! Mulla ei ollut esikoisesta pahoinvointia ollenkaan, ei sitten yhtään. Eikä ole tästäkään vielä ilmaantunut. Viime raskaudessa sitä murehdin ja pelkäsin tuulimunaa tai km mutta kaikki sujui hyvin, ihan turhaan murehdin. Eli rennosti vaan ja nauttikaa hyvästä olosta B)
 
Minsku täällä kans sama paniikki!!! |O mulla on tullu myös viime viikolla muutamana päivänä punertavaa limaa. eilen neuvolas kävin,niin sanoi ettei tarvii huolehtia jos ei kovien kipujen kans vuoda. mut ei se tätä paniikkia estä |O
luin joltaki sivulta netissä,et joskus emättimen limakalvot voi olla verestävät (tai jotain) ja sieltä voi vähä punasta tulla... tiiä sitte mistä se tulee... :headwall:

 
Jos sitä jo uskaltaisi kirjoittaa :saint:
Meille olisi tulossa esikoinen maaliskuussa.
Ensi viikon tiistaina on ensimmäinen neuvola ja ton raskauskiekon mukaan la olisi 16.3.
Tarkoittaako tämä raskausviikkojen a päivien määrä 6 viikkoa ja 0 päivää tätä 6+0 niin ku monella tuolla lukee?
toisessa kohdassa lukee raskausviikko 7.

Mulla välillä, varsinkin öisin nipistelee mahaa, kuuluuko se asiaan?
huono-olo tulee heti jos ei syö ku o nälkä ja sitten onkin mahdoton saada olo paremmaksi
:/

Mitkä hedelmät ovat muuten kiellettyjä, jos syö tiukimman mukaan? En siis ole vielä neuvolassa käynyt, mutta painoa on sen verran että aloitan ihan suosiolla heti tiukan ruokavalion.

Onko mitään kevyt limua mitä saa juoda? Kaikissa tuntuu olevan aspartaamia :/

Synnytys paikasta ei vielä ole tietoa, mutta veikkaan kättäriä.

Isukki on ollut todella onnellinen, puhuu innoissaan mun mahalle ja on kovasti odotuksessa mukana :heart:


Silvia logo ja Vilianna :heart:

Asuin paikka Helsinki ja ikää 34
 
tuli mieleen semmonen juttu, että nyt kun toista lasta odotan, niin mites ne äitiysneuvolakäynnit? Että voiko sinne ottaa esikoisen mukaan vai pitääkö järjestää hoitopaikka siks aikaa? Täällä vissiin on useammankin lapsen äitejä, niin miten te nuo neuvolakäynnit hoidatte? Mulla kun ei oikein ole ketään kuka vois auttaa esikoisen kaitsemisessa silloin kun mies töissä...
 
Mitään ei olla vielä ostettu enkä ole alkanut neulomaan.
Mutta vanhammat tarkastivat että kohta 50v. vanha pinnis meidän mökillä on vielä kunnossa.

Mulla on tosi kova neulomis himo. En vaan ihan vielä viiti aloittaa. Mietin että en ainakaan osta talveksi pienempää haalaria vaan laitan villasta päälle. Tai riippuu millainen kevät on.
 
Täällä yksi uusi ilmottautuisi mukaan.

Eli ikää 22v ja ensimmäinen tulossa. LA 1.3.

Olen jo pitkään lueskellut teidän juttuja ja nyt päätin tulla mukaan. :)

Mulla tällä hetkellä ei oo mitään oireita. Pahoinvointia ei oo ollu ollenkaan.
Väsymystä kylläkin, mut sekin on jo helpottanu.
En tiedä mitä tästä oireettomuudesta pitäis ajatella.

Nunnika rv 8+1
 
Hei tytöt!

Ihanan paljon taas uusia plussaajia ja vanhoilta plussaajilta mukavia ultrakuulumisia!! :heart:

Tiitulipiituli
Meillä 1,5v esikoispoika ja edellinen kierto päättyi keskenmenoon, joten mies suhtautuu suhteellisen rauhallisesti. Sanoi kyllä juuri vähän aika sitten että se edellinen km tuntui kyllä tosi pahalle niin haluaa nyt odotella tän alkuvaiheen hieman rauhallisemmin. Esikoisesta ei osannut pelätä mitään alkuodotuksessa. Se on niin totta että kun on kerran km:n kokenut niin alkaa ymmärtämään minkä vuoksi monet salailevat odotustaan pitkään. Itse kerroimme jo hyvin varhain raskaudesta esikoista odottaessamme ja saman virheen teimme km plussan kanssa. Nyt pidämme asian salassa ja nautimme tiedostamme itse!! Ihana kuulla että teillä mies on innoissaan, se on tärkeää että mieskin osaa nauttia ja olla onnellinen jo hyvin aikaisilla viikolla!! Teillä useampi lapsi taitaa ollakin joten mies tietää enemmän näistä kuvioista!! Ihanaa odotusaikaa koko teidän perheelle!!

Dopplerista vielä, olen sen suuri puolesta puhuja. Esikoista odottaessa tuli paljon vuotoja. Doppler säästi monet ultrauksen hinnat kun sain illalla aina kuunneltua että masussa oli kaikki hyvin! Suosittelen siis

Minsku82
Pahoittelut tiputtelusta!! Älä silti huolestu liikaa vielä, itsellänikin alkoi esikoisesta jo rv6+ viikoilla vuoto ja se jatkui pitkälle. Välillä tuli vain pyyhkiessä vaaleanpunaista/ruskeaa tuhrua. Kaikki meni kuitenkin loppuun asti hyvin!! Tiedän että jokainen tapaus on silti yksilöllinen, seuraile tilannetta ja jos alkaa huolestuttamaan suosittelisin varhaisultraa. Gyne voi löytää syyn vuodoille jos kohdussa kaikki hyvin! Täällä toivotaan parasta!!

Peppioliina
Täällä olin dopplerin himokäyttäjä esikoista odottaessa. Kuulin sykkeet laitteella jo rv9+. Tosin tuo kuuluvuus riippuu aina odottajan ruumiinrakenteesta ja siitä onko kohtu kallellaan. Tuo laite on kyllä loistava! Itsekin tilasin juuri uuden Raskauskeijusta kun sielä oli alennuksessa geelin kans! Vanhan kerkesin jo myymään ystävälle.

tombatar

Hyvinkin voi olla vuoto ihan normaalia limakalvojen vuotoa. Limakalvot ovat alussa usein kovin kuivat joten vuotavat ja verestävät hyvin useilla!

Silvia Logo
Kivaa, olemme täysin samoilla päivillä!! Nyt siis menossa raskausviikko 7 (6+0-6+6). Mahannippailuja täälläkin, kasvukipuiluja veikkaisin :)

empompii
Itse kysyin samaa ja neuvolasta vastasivat että esikoisen voi ottaa mukaan. Eivät oleta että löydät hoitajaa päivisin pienelle! Onneksi toisesta nuo neuvolakäynnit ovat varmasti lyhyempiä kuin esikoisista! Itselle ainakin kaikki oli aikaisemmin niin uutta, mutta nyt ovat kyllä vielä hyvinn muistissa kun esikoinen vasta 1,5v.


OmaaNapaa
Oireeton. Pieniä mahanippailuja jotta voisin olettaa että masussa jotain tapahtuu. varhaisultraa odottelen kuin kuuta nousevaa!

6+0 POKS POKS POKS :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minsku82:
tombatar me mennään näköjään samoil viikoil.. :D

ite oon laskenu ton LA:n et olis 25.3 ja sul 23.3 oleks ite vai käviks neuvolas? miten sun ov ym menny? viimiset menkat.. itel viimiset oli 17.6 ja ov ollu 1-2.7
taisin perhesuunnittelun sivuilla laskee. mun kierto kun on 25 pvä,ni varmaan se vaikuttaa...
viimmeset alko 17.6 ja ovis 29.6

 
Alkuperäinen kirjoittaja tombatar:
no johan on!!! tän mukaan mulla olis 5+2!!!!! :eek:

http://www.vau.fi/Laskurit/raskauslaskuri/
heh mulla on ton mukaan 4+5 mut eiköhän ultra kerro tarkempaa ajankohtaa :D Mitens sun tiputelu joko lakkas? mulla ei olekkaan tullu enää aamun jälkeen ole tullu mitään.. :ashamed:
 
Minsku82 ei nyt aamun jälkeen oo tullu tuhrua,mut just laitoin neuvolaan viestin,et mun pitää päästä varhaisultraan ;) jo ihan sen takia,et saa sen kohdunulkoisen laskuista pois :ashamed:
oon ny vähä hermona,kun kuitenki lähes vuosi yritetiin |O

muoks ei kuulemma mitään tarvetta ultraan... mut jos alkaa lujaa kipuilla sit voi mennä suoraan päivystävälle gynelle.(lähetettä ei voi tehdä,kun viikkoja vielä liian vähä) mut se vuoto tod.näk. johtuu istukan kiinnittymisestä
HYSTERIAA :headwall:
 
heipsan!
Jospa minäkin hyppäisin porukkaan mukaan. =)
Tänään tehty kaksi raskaustestiä joihin molempiin pamahti puhdas plussa!!

Laskeskelin että viikkoja olisi nyt 4+2 ja laskettuaika menisi sitten maaliskuun loppuun.

Ennestään meillä tyttö 01/07 ja poika 04/08, eli kolmas lapsi olisi tulossa! :heart:

Listaan voi lisätä: [/b] 28.2.2011, Liro, kolmas lapsi, ikää mulla 24 ja synnytyssairaalana Satks

Nyt poistun sulattelemaan tuoreita uutisia :D

Liro ja papu nro.3 4+2
 
huh, kun on tullut tekstiä...nyt en kyllä ennättänyt pysyä kaiken perässä - pahoittelut

Dopplereista: Mulla oli kakkosta odotellessa lainassa kaverin "angel sound" ja tykkäsin kyllä. Aloin kuulla suurin piirtein samoihin aikoihin kotona, kun neuvolassakin kuului. Sillä pitää vaan aluksi kuunnella tosi alhaalta, sikiö on siellä karvarajan korkeudella, vaikka masu turpoaakin sieltä navan korkeudelta. (Moni ei siksi onnistu kuulemaan, kun kuuntelee liian korkealta). Toivottavasti nytkin saisin jostakin lainaan - kyllä se omaa mieltä rauhoitti aina pelokkaina päivinä!

Neuvoloista: Kakkosta odottaessa oli aina ykkönen mukana neuvoloissa ja ultrissa, mutta nyt en kyllä viitsi kahta lasta mukana "raahata". Pitää järjestellä jotenkin muuten.

Vuodoista: Esikoista odotellessa vuodin viikolta 8 aina viikolle 11-12 saakka. Kohdussa oli hematooma, eli jonkinlainen verenpurkauma. Pikkuhiljaa vuoto sitten loppui. Oli se silti tosi pelottavaa, vaikka kaikki vakuutteli, että raskaus voi edetä siitä huolimatta ihan normaalisti.

Onnea kaikille uusille odottajille!

maamo79 7+6 jo!
 
Alkuperäinen kirjoittaja tombatar:
Minsku82 ei nyt aamun jälkeen oo tullu tuhrua,mut just laitoin neuvolaan viestin,et mun pitää päästä varhaisultraan ;) jo ihan sen takia,et saa sen kohdunulkoisen laskuista pois :ashamed:
oon ny vähä hermona,kun kuitenki lähes vuosi yritetiin |O

muoks ei kuulemma mitään tarvetta ultraan... mut jos alkaa lujaa kipuilla sit voi mennä suoraan päivystävälle gynelle.(lähetettä ei voi tehdä,kun viikkoja vielä liian vähä) mut se vuoto tod.näk. johtuu istukan kiinnittymisestä
HYSTERIAA :headwall:
meilläkin pitkään yritystä takana 31yk:ta.. aamusen jälkeen ei täälkään enää tuhrinu ja kuullema kans normaalia.. kiinitysvuotoa.. noh toivottaan vaan näin.. mäkin haluisin päästä ultraan saamaan varmistuksen..
 

Yhteistyössä