Meillä mentiin sitten huhtikuun puolelle, nimittäin meidän poika syntyi 1.4.2018 klo 9:20 rv 40+4. Kokoa pienellä oli syntyessään 51 cm ja 3725g. Aivan ihana pieni mies, olemme ihan myytyjä <3
Synnytys meni hyvin ja minulle jäi positiivinen kokemus koko tapahtumasta. Lauantaina oli supistellut harvakseltaan puolesta päivästä ilta 10 asti, kuitenkin siten, että pystyi ihan hyvin elelemään supistusten kanssa. Supistukset loppuivat kuitenkin siinä 10 aikaan lauantai-iltana. Aamuyöllä ne alkoivat kipakampina uudelleen, siinä 3-4 aikaan. Hetken siinä kuulostelimme ja kävin suihkussa. Tuli sellainen olo, että nyt pitää lähteä. Lähdimme sairaalaan hiukan ennen viittä (vajaa 50 km ja 45 min ajoa). Olikin tuskaa jo autossa istuskella supistusten kanssa, kun niitä alkoi tulla jo tiheästi ja entistä kipakammin. Oli myös melko tuskaa olla sairaalassa sen 20 min käyrillä. Tutkittiin kohdunsuun tilanne, ja se olikin jo 4 cm auki. Pääsimme saliin heti.
Salissa sain ensin ilokaasua. Se oli tosi outoa hengitellä alkuunsa, kun se tietysti tuoksui ikävän kumiselta se maski, joten tuntui ikävältä tunkea maski tiiviisti nenälle ja hengitellä supistuksien ohi sieltä. Pahimman terän se vei supistuksilta, kun vaan uskalsi sitä vetää. Kuitenkaan ilokaasu ei kauaa riittänyt ja kohdunsuun tilanne tutkittiin. Se olikin auennut noin tunnissa 4 cm:stä 9 cm:n, joten tässä vaiheessa minulle uskallettiin antaa spinaalipuudute, koska homma eteni nopeasti. Se oli ihanaa, kun kivut loppuivat. Hetki siinä sitten odoteltiin, spinaalinhuuruissa, kun vauva laskeutui kanavassa. Ponnistusvaihe kesti 25 min ja poika tosiaan oli maailmassa klo 9:20 ja istukka 10 minuuttia myöhemmin. Välilihaan ei tullut repeämiä, ainoastaan 3 pientä nirhaumaa etupuolelle, joihin tuli yhteensä 3 tikkiä.
Minulle synnytys oli oikein voimaannuttava kokemus, ainoastaan nuo supistukset olivat sellaisia pahimmillaan, että mietin sillä hetkellä, mitä tästä tulee, ja mihin olen itseni laittanut.
Kotiin pääsimme tiistaina 3.4.2018. Kotiinlähtöpäino oli vauvalla 3485g. Torstaina kävimme neuvolassa pikapunnituksella ja silloin vaaka näytti jo 3700g. Ensi viikolla sitten neuvolasta tullaan käymään meillä kotona.
Tässä on kyllä aika mennyt vähän pysähtyneessä tilassa, kun vaan ihmettelee tätä pientä rakasta elämän ihmettä <3