Maailman uusavuttomin äiti - saa haukkua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono ja väsynyt mama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono ja väsynyt mama

Vieras
Mä en tiedä miten tämä arjen pyörittäminen on mulle niin VAIKEETA. :(
Mulla on 2 lasta, 2,5v ja 5kk. Päivät on pitkiä kuin nälkävuosi ja rytmi on täysin hukassa.

Aamuisin noustaan 7-8 aikaan, kun mies lähtee töihin. Lapset herää siihen, eikä suostu enää jatkamaan unia. Koko aamupäivä menee yhdessä kaaoksessa kun yritän ruokkia molemmat, vaatettaa ja kammata, sekä suoriutua vielä itsekäin pois yöpaidasta ja saada itseni jotenkin kuosiin.

Suurin ongelma on, etten osaa rytmittää meidän elämää niin, että päästäisiin ulos. Vauva nukahtaa päiväunilleen vaunuihin puolen päivän aikaan, jolloin mulla on kiire ruokkia esikoinen ja saada hänet päiväunille - nukuttaminen kun ei onnistu jos vauva on hereillä. Meidän lähin leikkipuisto on parin kilsan päässä, ja meidän pikkupihassa ei ole _mitään_ lapsille. Olisi siis lähettävä sinne kilometrien päähän, mutta missä välissä?

Vauva on aina ollut haastava ja itkuinen, eikä todellakaan viihdy vaunuissa hereillä ollessaan. Ja enhän mä ton ikäistä voi maahankaan laskea kun ei osaa vielä edes istua! Raahaan sitä siis toppapuvussaan sylissäni vai?

Nää päivät on yhtä kidutusta meille kaikille kolmelle. Mies tulee kotiin 18 jälkeen illalla, jolloin mä oon sekä henkisesti että fyysisesti täysin finaalissa. :(

Onko muilla samanikäisiä lapsia? Millaisia on teidän päivärytmit ja MITEN IHMEESSÄ PYSTYTTE ULKOILEMAAN???

tuohon ulkoiluun vaan sen verran sanon, että kantoliinasta voi olla apua, mulla on kantoliina ja sen saa myös hyvin talvitakin päälle, siinä meiän 8kk ikäinen välillä on, ekoja kertoja aloin käyttämään kantoliinaa kun vauva oli noin 4kk.

No mulla on tuolla kantoliina ja joskus kesällä vielä yritin kädä puistossa niin että vauva oli kantoliinassa ja esikoista työnsin rattaissa. Meinasi vaan olla vähän rankkaa, sektio mulla vieläpä takana. Ja nyt varsinkin kun ollaan toppavaatteissa ja lunta on riittämiin..

No jos heräätte esim. kello 8, niin heti reippaasti ylös. Lapsille aamupala, taapero katsomaan lastenohjelmia, vauva lattialle leikkimään ja laitat itsesi valmiiksi. Kyllä kahdessa tunnissa pitäisi tuosta suoriutua? Kello on kymmenen, lähdette puistoon ja ennen 12 tulette pois. Simple as that.

Vai mikä niissä aamuissa tökkii, että sinulla menee aamutoimiin 4-5 tuntia?

No varmaan vaikeaa onki jos yrität tunkea sitä isompaa sinne rattaisiin ja kantaa pientä? Isompi on kyllin vanha kävelemään. Vauva rattaisiin vaan. Kyllä se oppii.
Jo pienikin lapsi näkee äidin epävarmuuden ja pistää ranttaliksi jo siksi koska äitiä voi pyöritellä miten sattuu. Nyt tiukka linja ja eiku rytmit kuntoon. Mitään järkeä ei ole syöttää lapsia erikseen. Ensin yks ja nukkumaan sitte toinen ja nukkumaan.. Eihän siinä kerkee mitään sitte enää, ihmekkää jos väsyt! Ruokit vauvan samalla ku vanhempi lapsi syö itse. Nukkumaan samaan aikaan päikkäreille ja lapset pärjätkööt.!

Minulla 2v 2kk ja 3kk ikäiset lapset. Olen alkanut heräämään nykyisin aikaisemmin kuin lapset, jotta saan aamut sujumaan. Pyrin siis heräämään noin puoli tuntia ennen lapsia. Ehdin pestä hampaat, ehkä käydä suihkussa, pukea itseni, laittaa hiukset ja jopa meikata :) Sitten kun lapset herää, voin hoitaa heidän aamutoimensa ja lähteä ulkoilemaan.

Itse olen muokannut päivää niin, että esikoinen menee myöhemmin päikkäreille kun aikaisemmin. Pääsemme siis ulos kun vauva nukkuu, tulemme sisään ja syömme edellisenä päivänä tehtyä ruokaa lounaaksi (ei mene aikaa ruuan tekoon). Sitten esikoinen nukkumaan. Olen myös opettanut esikoisen vauvan syntymän jälkeen nukahtamaan itse, eli luen kirjan ja vauva katselee toimitusta sitteristä, sitten esikoiselle pusut ja poistun paikalta.

Viimeksi muokattu:
Auttaiskohan sua, jos tekisit itsellesi päiväohjelman ja noudattasit sitä?
Jos saisit ulkoiltua aamupäivästä lasten kanssa, niin varmaan itsekin jaksasit iltapäivän vähän paremmin.

[QUOTE="Hmm";22682045]No jos heräätte esim. kello 8, niin heti reippaasti ylös. Lapsille aamupala, taapero katsomaan lastenohjelmia, vauva lattialle leikkimään ja laitat itsesi valmiiksi. Kyllä kahdessa tunnissa pitäisi tuosta suoriutua? Kello on kymmenen, lähdette puistoon ja ennen 12 tulette pois. Simple as that.

Vai mikä niissä aamuissa tökkii, että sinulla menee aamutoimiin 4-5 tuntia?[/QUOTE]

Ei niissä aamuissa todellakaan mene niin kauan. Pistän töpinäksi (hirveällä showlla kylläkin) niin ollaan klo 10 valmiita. Mutta se ulkoilu oli tässä se ongelma! Sillon klo 10 on vauva hereillä ja saa raivarin vaunuissa hereillä ollessaan. Marssi siinä sitten esikoista raahaten 2 kilometrin päähän puistoilemaan kun vauva huutaa täysillä vaunuissa koko sen ajan. Koettu on. Toinen vaihtoehto on, että vauva nukahtaa - mutta herää klo 12 kun tullaan kotiin. Ja mites mä sitten laitan esikoisen nukkumaan kun vauva on täällä täysillä hereillä??

En vaan osaa!!!

Ei niissä aamuissa todellakaan mene niin kauan. Pistän töpinäksi (hirveällä showlla kylläkin) niin ollaan klo 10 valmiita. Mutta se ulkoilu oli tässä se ongelma! Sillon klo 10 on vauva hereillä ja saa raivarin vaunuissa hereillä ollessaan. Marssi siinä sitten esikoista raahaten 2 kilometrin päähän puistoilemaan kun vauva huutaa täysillä vaunuissa koko sen ajan. Koettu on. Toinen vaihtoehto on, että vauva nukahtaa - mutta herää klo 12 kun tullaan kotiin. Ja mites mä sitten laitan esikoisen nukkumaan kun vauva on täällä täysillä hereillä??

En vaan osaa!!!

Opeta esikoinen nukahtamaan yksin.

Jotain on pielessä kyllä, jos ei selviä. Aamulla vaatteet valmiiksi tuolin päälle. Pikainen pesu isommalle lapselle ja keittiöön leivän ja maitolasin kanssa. Mitään puuroja kun ei pakko ole aina keitellä. Pienempi pesulle ja vaatteet päälle. Sitten vaikka joku dvd pyörimään puoleksi tunniksi niin saat vaatteett päälle ja jotain suuhusi. Jos vaavi on haastava niin pidät sen lähellä siinä ja välillä seurustelet. Ei ole niin kuolemanvakavaa, jos vauva pari minuuttia joutuu itkemään, kun äiti pukee itselleen vaatteita.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;22682057:
No varmaan vaikeaa onki jos yrität tunkea sitä isompaa sinne rattaisiin ja kantaa pientä? Isompi on kyllin vanha kävelemään. Vauva rattaisiin vaan. Kyllä se oppii.
Jo pienikin lapsi näkee äidin epävarmuuden ja pistää ranttaliksi jo siksi koska äitiä voi pyöritellä miten sattuu. Nyt tiukka linja ja eiku rytmit kuntoon. Mitään järkeä ei ole syöttää lapsia erikseen. Ensin yks ja nukkumaan sitte toinen ja nukkumaan.. Eihän siinä kerkee mitään sitte enää, ihmekkää jos väsyt! Ruokit vauvan samalla ku vanhempi lapsi syö itse. Nukkumaan samaan aikaan päikkäreille ja lapset pärjätkööt.!

Mun esikoinen ei kävele yli kahta kilsaa. Ei onnistu. Seisomalauta on olemassa, mutta ei kulje tuolla hangessa.

Tää esimerkki, että vauva syliin oli siihen, kun sanoin ettei se suostu olemaan hereillä vaunuissaan vaan itkee. Miten ulkoilen esikoisen kanssa jos vauva itkee?? Silloin tarkoitin, että pidän sitä sylissä koko ajan vai?

Rytmit laitettais heti kuntoon kun ymmärtäisin miten se rytmi menee!!

[QUOTE="vieras";22682109]Jotain on pielessä kyllä, jos ei selviä. Aamulla vaatteet valmiiksi tuolin päälle. Pikainen pesu isommalle lapselle ja keittiöön leivän ja maitolasin kanssa. Mitään puuroja kun ei pakko ole aina keitellä. Pienempi pesulle ja vaatteet päälle. Sitten vaikka joku dvd pyörimään puoleksi tunniksi niin saat vaatteett päälle ja jotain suuhusi. Jos vaavi on haastava niin pidät sen lähellä siinä ja välillä seurustelet. Ei ole niin kuolemanvakavaa, jos vauva pari minuuttia joutuu itkemään, kun äiti pukee itselleen vaatteita.[/QUOTE]

Joo, juuri näin teen ja klo 10 olen valmis (ja täysin uupunut). Mutta mitä sitten?? Miten mä järjestän ton esikoisen ulkoilemaan?

En vaan osaa!!!

Menkää myöhemmin ulos jolloin vauva nukkuu vaunuissa eikä huuda.Tulette sitten myöhemmin sisään, nopea lounas ja esikoinen nukkumaan. Sitten vauvan kanssa seurustelua. Olisiko teidän lähellä esim. metsää jossa esikoinen voisi kävellä ja sinä kantaisit vauvaa kantorepussa? Silloin ei tarvitsisi aina lähteä puistoon asti.

[QUOTE="hmm";22682107]Opeta esikoinen nukahtamaan yksin.[/QUOTE]

On yritetty, ei ole onnistunut. Tällä hetkellä on täyden työn ja tuskan takana, että ylipäätään saan sen nukkumaan ollenkaan. Ja sitten mun pää räjähtää viimeistään, jos senkin päiväunet jää kokonaan pois......

Menkää myöhemmin ulos jolloin vauva nukkuu vaunuissa eikä huuda.Tulette sitten myöhemmin sisään, nopea lounas ja esikoinen nukkumaan. Sitten vauvan kanssa seurustelua. Olisiko teidän lähellä esim. metsää jossa esikoinen voisi kävellä ja sinä kantaisit vauvaa kantorepussa? Silloin ei tarvitsisi aina lähteä puistoon asti.

Joo, näin mä oon ajatellut seuraavaksi kokeilla. Että vasta 11 aikaan yrittäisin lähteä ulos, silloin saisin vauvan jo päikkäreille. Mutta siinäkin on se, että usein vauva herää heti kun tullaan kotiin, jos on nukahtanut liikkuviin vaunuihin. Kantoreppuja ja liinoja en enää jaksa kokeilla, ei toimi.

Lähellä ei ole kun autotie ja muiden pihoja, ei siis mitään ulkoilualueita. :(

On yritetty, ei ole onnistunut. Tällä hetkellä on täyden työn ja tuskan takana, että ylipäätään saan sen nukkumaan ollenkaan. Ja sitten mun pää räjähtää viimeistään, jos senkin päiväunet jää kokonaan pois......

No, siihen kannatta alkaa sopeutumaan. Meilä joka ikinen mukula on lopettanut päikkärit alle 2-vuotiaana. En sano tätä pahalla, mut sulla taitaa olla nyt asennoitumisongelma. Sä oot joko tylsistynyt tai masentunut tai molempia. Onko sull aketään äitikaveria, jolta saisit vertaistukea ulkoiluun tms? Käytkö perhekerhossa tai vastaavassa? se vois olla teille hyvä juttu. Älä suotta syyllistä itseäsi! Kyllä sä pärjäät! JA jos sä tyrmäät heti kaikki "auttamisyritykset", niin ei hyvä!

No tää on nyt tällanen että sun olisi pitäny opettaa nää rytmit ja hommat jo ennenku se toinen synty! Opettaa esikoinen nukahtamaan itse, syömään itse jne. Mut kun et ole opettanu, ni sulla on nyt kauheempi show. Kyllä 2 vee kävelee tuon matkan kevyesti jos on opetettu alusta asti. Seisomalauta on ollu myös meillä ja takuulla kulki myös lumessa. Missä te oikeen asutte jos teitä ei aurata???
Anteeksi, mutta olsi kannatanu ennakoida ja opettaa nää etukäteen.

Vauva kantoliinaan/reppuun...

Ja tiedän itsekin miten aamuihin saa tuhlattua aikaa :D Mä en ymmärrä mikä aamuissa on. Me mentäis varmaan vasta iltapäivällä ulos jos olisin sun tilanteessa ja ulos haluttais mennä.

Onko sinne puistoon saakka pakko mennä? 2,5 vuotias keksii hyvin yksinkertaisita paikoista mielenkiintoisia, ei tarvitse välttämättä olla kuin iso lumikinos. Mielikuvitus on sitä luokkaa vielä tuolloin. Eli ilman liukumäkiä ja keinuja pärjää kyllä.

Ja esi´koinen on niin iso jo, että voi olla että jättä päikkärit jo pois. Et voi sanoa että sitten uuvut täysin. Sit on jotain pilalla jos yrität itselles tehdä kaiken vaan helpoksi. Sun täytyy nyt vaan kestää se että esikoinen kasvaa ja ,mahdollisesti ne unet jää pois. Toisaalta, sillon se arki jopa helpottuu, usko pois. Mut sekin pitää osata suunnitella Muuten saat sen vaan pahenemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti;22682173:
No, siihen kannatta alkaa sopeutumaan. Meilä joka ikinen mukula on lopettanut päikkärit alle 2-vuotiaana. En sano tätä pahalla, mut sulla taitaa olla nyt asennoitumisongelma. Sä oot joko tylsistynyt tai masentunut tai molempia. Onko sull aketään äitikaveria, jolta saisit vertaistukea ulkoiluun tms? Käytkö perhekerhossa tai vastaavassa? se vois olla teille hyvä juttu. Älä suotta syyllistä itseäsi! Kyllä sä pärjäät! JA jos sä tyrmäät heti kaikki "auttamisyritykset", niin ei hyvä!

Joo, ei ole tarkoitus tyrmätä kaikkia ehdotuksia - olen vaan käynyt ne kaikki melkeinpä jo läpi ja miettinyt pääni puhki tätä meidän kamalaa arkea jo pitkään.

Mutta kyllä, olen varmasti myös tylsistynyt ja masentunut, mun elämä on suoraan sanottuna sitä, että vaan odotan että nää lapset kasvaa edes vähän isommiksi. :( Ja että pääsen töihin, kun ei musta kertakaikkiaan ole kotiäidiksi.

Ei ole äitikavereita, eikä muitakaan ystäviä lähimaillakaan. Lähimmät kerhot on siellä parin kilsan päässä - mutta vauvani on ollut niin haastava (refluksi + koliikki) ettei ole tullut mieleenkään lähteä huudattamaan sitä kerhoihin. Tai niin, sitäkin olen yrittänyt useampaan kertaan ja ollut aina karmea kokemus kaikille. :(

Ylös klo 7- 8
pue itsesi. juo aamukahvi samalla ku lapsi syö ja syötät toista. pue lapset.

Klo 9 ulos, leikitte ihan kotipihassa, harjoittele riinä vauvan kans jotta opitte kuinka parhaiten sujuu. taapero tykkää taatusti leikkiä lumikasoissa. omat vauvani ovat nukkuneet päiväunet 9-10 noin.

Klo 11 sisälle. teette jotain kivaa ja klo 12 lämmität ruokaa ja syötte.

Klo 13 päiväunille, jos siis vauva nukkui ulkona pienet unet. jos ei niin menette sänkyyn klo 12, heti syönnin päälle.

Klo 15 lapset herää? sit välipalaa, leikkiä, siivoilua, ruuan valmistusta ja joskus neljän jälkeen ulos. sisälle ku ulkoilu riittää ja syömään. sit miehes onki Kn kotona.

Näin meidän elämä sujui kun olin kotiäiti, paitsi että mies tuli kotiin vain perjantaisin.

Kuule. Mitäs jos ulkoistaisit ton 2veen ulkoilut parin viikon ajan, että voisitte rauhassa opetella uutta rytmiä. Tarkoitan siis, että joku MUU hoitaisi sen puolen. Mummot, tädit, kummit, enot, tai maksetut apulaiset kehiin? Niin mä oon tehnyt kun kaaos on ollut liikaa.

Yhteistyössä