Naisen tavallinen tarina Afganistanista: Isäni pakotti minut naimisiin 9-vuotiaana
Shamina on 35-vuotias, neljän lapsen äiti Kabulista. Huumeisiin sortunut aviomies jätti perheensä ja Shamina elättää nyt lapsensa 40 dollarin apulaisen palkalla. Lapset, tyttö ja kolme poikaa, myyvät kadulla kukkia ja pesevät autoja.
En voi laittaa lapsia kouluun, koska minulla ei ole rahaa siihen. Vihaan elämääni ja haluaisin kuolla, mutta kuka sitten huolehtisi lapsistani? En tiedä mitä minun pitäisi tehdä, Shamina valittaa.
Hänen tarinansa on tavallinen Afganistanissa.
Isäni pakotti minut yhdeksän vanhana naimisiin serkkuni kanssa. Tämä oli kymmenen vuotta minua vanhempi. Elämäni on ollut hyvin tuskallista hänen kanssaan. Hän hakkasi ja pahoinpiteli minua jatkuvasti. Minun piti palvella miestä ja hänen perhettään aamusta iltaan enkä saanut nukkua tarpeeksi. Lisäksi mies epäili koko ajan, että haluan löytää itselleni nuoremman miehen, Shamina kertoo.
Aviomiehen huumeriippuvuus selvisi Shaminalle vasta häiden jälkeen.
Köyhdyimme joka päivä lisää, mutta mies ei välittänyt minun tai lasten tarpeista. Hän möi 12-vuotiaan tyttäremme vaimoksi 38-vuotiaalle miehelle. Tyttö karkasi avioliitostaan ja etsin häntä turhaan pitkän aikaa. Sitten poliisi ilmoitti, että tyttö on löydetty ja toimitettu turvataloon.
Halusin saada tyttären takaisin kotiin mutta hänen ei annettu lähteä turvatalosta. Vasta kun olin saanut apulaisen paikan koulusta ja koulun rehtori puuttui asiaan, sain hänet kotiin, hän jatkaa.
Media voi muutta asenteita
Shaminan tapaus on yksi miljoonista afgaaninaisten tarinoista tänään. Mikä on hänen suurin ongelmansa? Mitä hänen pitäisi tehdä?
Afganistan on vahvojen perinteiden ja kulttuuritraditioiden maa. Kolmen vuosikymmenen sota-aika on vienyt maamme kehitystä taaksepäin. Tiedon puute, heikentynyt turvallisuus, valtion surkea taloustilanne ja ikiaikainen kulttuuri ovat syitä afgaaninaisten yhä huonoon asemaan ja Shaminan elämän ongelmiin.