MÄ vihaan KIVAkoulu juttua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äpå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äpå

Vieras
Lapseni koulussa on kiva koulu jutut menossa.

Yksi tärkeä aihe on että kaikkien kanssa tulee leikkiä ja kellekään ei sanota EI.

Näin ainakin opettaja on asian lapsille opettanut.

Nyt ongelma on että yksi kaveri tahtoo jäädä tiiviistä porukasta joka on 3 vuotta pyörinyt ulos. Eli tämä yksi ei ole ollut aiemmin porukan kanssa tekemisissä.

Tämä Lapsi kysyy minun lapselta että voitko leikkiä tänään koulussa ja lapseni on niiin pöljä ettei osaa sanoi EI kun se on vastoin koulun sääntöä. Hän sanoo kyllä kaikille jos vaikka joku ihan tuntematon kysyisi niin JOO voin.
Sitten ongelma tulee kun on se bestis jonka kanssa haluaa olla jonka kanssa on omat jutut niin bestis osaa sanoa EI mikä on tietenkin tämän yhden kannalta valitettavaa. Ja lapseni sentään rohkaistuu siinää vaiheessa sanoon ei.
Nyt tämä ulkopuolinen kaveri on alkanut päivittäin laittaa viestin jo aamulla aikasin että leikitkö ja lapseni edelleen sanoo JOO vaikka ei haluaisi. KIITOS kivakoulu projektin. Puhuin tämän ulkopuolelle jäävän äidin kanssa mikä mättää sain sellaista huutia että ei tosi.
"KAIKKIA pitää ottaa leikkiin ja minun lapseni on oikeutettu pääsemään juuri tähän porukkan"
MIKSI kun koulussa on 700 oppilasta niin miksi tämä ulkopuolelle jätetty ei etsi ratkaisua itse ongelmaan ja katsoa muitakin kaveri vaihtoehtoja? Ei tämä porukka ole kovin kummoinen, riitelee keskenäänkin ja jokainen lapsi etsii omaa paikaansa.

Nyt sitten saan päivittäin vihaisia katseita tältä äidiltä ja lapseni ei halua mennä kouluun koska ei uskalla sanoa ei , ettei opettaja suutu.
Opettajan kanta on, että koulumme kanta on tämän kiva projektin mukainen ja lapseni on kiusaaja ja on syystä jälkkärissä.
MINÄ ymmärtäisin jos tässä oikeasti kiusattaisiin ja asiaaan puututtaisiin. Nyt homma on niin ettei tämä kaveriporukka voi leikkiä toistensa kanssa kun tämä ulkopuolinen lapsi tulee ja heittelee lunta päälle, huutaa tönii ja haukkuu näitä ja sitten kysyy että voitteko leikkiä ja jos vastaus on EI niin kipittää joko opelle kertoon tai äidille soittamaan.

EIKÖ lapsella saisi olla edes jotain päätäntävaltaa kenen kanssa välitunnin viettää?
Onko KIVAkoulu projektin kehittäneet ajatelleet tätä kun lapsi opetetaan ettei saa sanoa EI toiselle jotta ei tule paha mieli tulee ongelmia jossain vaiheessa???
"Hei ota tupakkaa ! Sä et ole mun kaveri kun sanot EI! "
"Lähe mun kaa pikku tyttönen ja ole sedälle oikein kiltti, että mulle ei tule paha mieli. Sähän et sano kaverille EI"

Miettikääs näitä tilanteita mitä voi tulla vastaan?

Ja kyse on 8 vuotiasta laspsista jottein pitäisi saada puolustaa itseään ei toivotuilta tapahtumilta. Ja jos tämän kaverin kanssa leikkiminen aiheuttaa lunta niskaan, nimittelyä ja muutenkin väkivaltaista käytöstä, niin eikö ole oikeutettua poistaa sellainen joukosta miettiin tekojaan?

Minusta koulukiusaaminen pitää saada kuriin mutta myös tälläinen tapahtuma pitäisi estää. Nyt aikuiset ovat kehittäneet säännön, että kaikki pitää alkaa mutta heillä ei edelleenkään ole aikaa tai halua puuttua asiaan kunnolla vaan lapsilleon annettu uusi kiusaamisväline.
Oikea kiusaaminen on todellkin porukasta ulos jättöä, tönimistä, hakuumista pään uittamista pytyssä kaikkea fyysisestä henkiseen väkivaltaan. Mutta tässä kaveri jutussa homma ei toimi näin yksinkertaisesti.

Mä ehkä tuossa tilanteessa selittäisin lapselleni asian, ottaisin vaikka opeen yhteyttä, enkä alkaisi vihaamaan kokonaista hienoa projektia.

Mun koululaiseni täyttää pian 8 v, enkä osaa kuvitella samanlaisia ongelmia hänen kanssaan, vaikka koulu KIVA-koulu onkin.

Olen siinä asiassa samaa mieltä, ettei kaikkia voida pakottaa olemaan sellaisten ihmisten seurassa, joiden kanssa kemiat eivät vain natsaa. Meillä töissä on pari epämiellyttävää tyyppiä ja olisi aivan kamalaa, jos minut pakotettaisiin yhteistyöprojekteihin heidän kanssaan.

Jos tämä ulkopuolinen lapsi tulee tönimään tai heittelemään lunta, niin silloinhan hän on kiusaaja. Siitä pitäisi mennä heti valittamaan opelle. Typerää, jos kiusaajan kanssa pitää väkisin leikkiä.

Projektia pitäis laajentaa KIVA vanhempi projektiksi. Voin kuvitella miten voimattomalta opettajistakin joskus tuntuu. Koulukiusaamista ei koskaan saada loppumaan, kun vanhemmatkin riitelevät.

Mä ehkä tuossa tilanteessa selittäisin lapselleni asian, ottaisin vaikka opeen yhteyttä, enkä alkaisi vihaamaan kokonaista hienoa projektia.

Mun koululaiseni täyttää pian 8 v, enkä osaa kuvitella samanlaisia ongelmia hänen kanssaan, vaikka koulu KIVA-koulu onkin.

Itse näen tässä ongelmana sen että lapseni on sen varran naivii, että ei osaa sanoa EI ja tämä toki minuakin huolestuttaa. Toisaaltaan hänen pitäisi oppia ottaan vastuuta sanomisista.
Ja miten tämän selvittään kun opettajilla ei ole näytettävästi aikaa selvittää näitä kiusaamisia jotka nyt on peräisin KivaKoulu jutusta. Ja jota tämä porukasta ulosjätetty on alkanut käyttää hyväkseen ja saa nyt minun lapselle jälkkäriä hyvinkin helposti. Kun kaikkia pitää alkaa ja Ei sanota EI .

Kaikesta tekstipaljoudesta huolimatta en ymmärrä, miksi lapsesi saisi tuossa iässä harrastaa syrjintää poikkeusluvalla.

ONKO syrjintää jos lapsien kemiat ei kohtaa? Lapsnei ei tykkää lumisodasta, hän ei tykkää lyönneistä ja hän ei tykkää huutamisesta suoraan korvaan? Ja tämä on aina seurausta kun lapseni alkaa tätä porukasta ulos jätettyä.
Miksi hän ei saa suojella itseään??

Meillä oli aikanaan ihan sama ongelma, että lapsi ajatteli tunnontarkasti, että aina pitää olla niiiiiiin kaveria. Mä sanoin, että eihän aikuisetkaan ole kaikkien kanssa, jos voi valita. Sanoin myös, että toisille ei saa ilkeillä, mutta mä en ainakaan tykkää kaikista ja halua olla aina kaikkien kanssa. Siis löysensin sääntöä lapsellemme sopivammaksi. Hän kun on täydellisyyteen pyrkivä.

Olen siinä asiassa samaa mieltä, ettei kaikkia voida pakottaa olemaan sellaisten ihmisten seurassa, joiden kanssa kemiat eivät vain natsaa. Meillä töissä on pari epämiellyttävää tyyppiä ja olisi aivan kamalaa, jos minut pakotettaisiin yhteistyöprojekteihin heidän kanssaan.

Jos tämä ulkopuolinen lapsi tulee tönimään tai heittelemään lunta, niin silloinhan hän on kiusaaja. Siitä pitäisi mennä heti valittamaan opelle. Typerää, jos kiusaajan kanssa pitää väkisin leikkiä.

Tätä ollaan opettajalle selvitetty mutta joukon ulkopuolelle jätetty tekee niin kun hänellä on paha mieli.
Olen ollut koulun välkällä muakna ja lapsi on todella raju otteissaan ja tässäkin porukassa on muutama tätä ulkopuolista pienempi kokoinen ja saa aika kovaa kyytiä ja ovat mustelmilla.
Mutta lapseni opetan sanomaan EI tulkoon sitten jäkääriä ja istun siellä jälkkärissä lapseni kanssa sillä olen opettanut sanoon EI joka on ihan hyvä sana elämässä.

Minä oon tuolle omalle kakkosluokkalaiselleni sanonut, että koulussa pitää yrittää sietää kaikkia, mutta vapaa-aikana saa olla juuri niiden kanssa joista oikeasti tykkää.

Jos tuo yksi lapsi on sellainen, joka "pakottaa" muut lumisotaan, huutaa suoraan korvaan jne, niin lapsesi voisi selittää opelle ettei pidä sellaisesta eikä siksi haluaisi olla tuon lapsen kanssa. Pieniä ovat vielä nuo 8-vuotiaat, ja opettajan/jonkun aikuisen olisi ehkä hyvä ohjata leikkejä välitunneilla.

Ottaisin myös itse opettajaan yhteyttä, ja kysyisin että oikeastiko on ok, että uhrin viitan harteilleen ottanut lapsi saa vapaasti kiusata ja häiritä toisten välitunteja käytöksellään? Sehän on nimenomaan sitä kiusaamista - ja kiusaajan kanssa ei kukaan halua olla, se on selvää.

Ja yhteenkään aamulla tulleeseen tekstariin me emme vastaisi.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Minä oon tuolle omalle kakkosluokkalaiselleni sanonut, että koulussa pitää yrittää sietää kaikkia, mutta vapaa-aikana saa olla juuri niiden kanssa joista oikeasti tykkää.

Jos tuo yksi lapsi on sellainen, joka "pakottaa" muut lumisotaan, huutaa suoraan korvaan jne, niin lapsesi voisi selittää opelle ettei pidä sellaisesta eikä siksi haluaisi olla tuon lapsen kanssa. Pieniä ovat vielä nuo 8-vuotiaat, ja opettajan/jonkun aikuisen olisi ehkä hyvä ohjata leikkejä välitunneilla.

Ottaisin myös itse opettajaan yhteyttä, ja kysyisin että oikeastiko on ok, että uhrin viitan harteilleen ottanut lapsi saa vapaasti kiusata ja häiritä toisten välitunteja käytöksellään? Sehän on nimenomaan sitä kiusaamista - ja kiusaajan kanssa ei kukaan halua olla, se on selvää.

Ja yhteenkään aamulla tulleeseen tekstariin me emme vastaisi.

Eniten kaipaisin aikaa opettajilta näihin tilanteisiin. Ja todellakin puuttumista ja yhdessä oloa lasten kanssa että opettelevat olemaan erilaisten lasten kanssa mutta kaikki oppisivat kunnioittamaan toisen fyysistä koskemattomuutta. Tämä säännön luonti ja pakottaminen sitä noudattamaan ilman tukea tuon ikäislle on todella typerää.
Nyt lapseni ei halua kouluun kun ei osaa leikkiä kenenkään kanssa kun olisi mukava leikkiä bestiksen kanssa mutta pelkää jälkkäriä.

Alkuperäinen kirjoittaja äpå;25087216:
Tätä ollaan opettajalle selvitetty mutta joukon ulkopuolelle jätetty tekee niin kun hänellä on paha mieli.
Olen ollut koulun välkällä muakna ja lapsi on todella raju otteissaan ja tässäkin porukassa on muutama tätä ulkopuolista pienempi kokoinen ja saa aika kovaa kyytiä ja ovat mustelmilla.
Mutta lapseni opetan sanomaan EI tulkoon sitten jäkääriä ja istun siellä jälkkärissä lapseni kanssa sillä olen opettanut sanoon EI joka on ihan hyvä sana elämässä.

Ihan hyvä on opettaa EI sanan käyttö lapselle.

Surullinen esimerkki on serkkuni, joka ei tätä osannut. Olisi hypännyt varmaan kaivoonkin, jos kaverit olisivat käskeneet. Teini-ikäisenä hän otti syyt niskoilleen autolla humalassa ajamisesta ja kaahailusta. Tämän seurauksena häneltä meni yksi hyvä työpaikka sivu suun. Nyt on tehnyt paskaduunia vuosikaudet.

Vähän on teidän koulussa menny kivaprojekti yli... Teidän koulu siis yrittää kasvattaa jo pienestä burn out lapsia, kun eivät opis mihinkään sanomaan EI! Käsittämätöntä!!! Mun lapset sanoo EI jos niistä tuntuu joku asia epämiellyttävältä, ihan sama vaikka jou loukaantuu asiasta. Silti lapseni eivät kiusaa koulussa ketään, vaikka osaavat sanoa ÉI!!

Tässä asiassa joku nyt valehtelee mallikkaasti ja se pitäisi selvittää. Joko sinun lapsesi kiusaa ja syrjii, tai toinen lapsi kiusaa ja häiritsee leikkien kulkua. Sitä varten on teilläkin KIVA-tiimi. Esittäkää asiaa sinne, ja vanhemmat yhteisen pöydän ääreen eikä niin että kyräillään koulun pihalla.

Muistakaa että lapset osaavat esittää kotona asiat itselleen parhaassa valossa. Tarvitsevat aikuisilta objektiivisuutta - ei sitä että haukutaan lapsen kanss yhdessä lyttyyn kaveriperhe. Koko totuus ei löydy yhden lapsen suusta.

[QUOTE="vieras";25087446]Tässä asiassa joku nyt valehtelee mallikkaasti ja se pitäisi selvittää. Joko sinun lapsesi kiusaa ja syrjii, tai toinen lapsi kiusaa ja häiritsee leikkien kulkua. Sitä varten on teilläkin KIVA-tiimi. Esittäkää asiaa sinne, ja vanhemmat yhteisen pöydän ääreen eikä niin että kyräillään koulun pihalla.

Muistakaa että lapset osaavat esittää kotona asiat itselleen parhaassa valossa. Tarvitsevat aikuisilta objektiivisuutta - ei sitä että haukutaan lapsen kanss yhdessä lyttyyn kaveriperhe. Koko totuus ei löydy yhden lapsen suusta.[/QUOTE]

Noh uskon lastani sillä olen omin silmin nähnyt useaankiin otteeseen nämä.

Alkuperäinen kirjoittaja äpå;25087189:
ONKO syrjintää jos lapsien kemiat ei kohtaa? Lapsnei ei tykkää lumisodasta, hän ei tykkää lyönneistä ja hän ei tykkää huutamisesta suoraan korvaan? Ja tämä on aina seurausta kun lapseni alkaa tätä porukasta ulos jätettyä.
Miksi hän ei saa suojella itseään??

Jos sääntöjä ei ole erikseen kirjoitettu, leikkijät luovat itse säännöt. Hän voi leikkiessään saada säännöt muuttumaan.
En pidä mistään noista mainitsemistasi asioista, mutta siinä viidennen ja kuudennen luokan aikana sain kiusanneet muuttamaan käyttäytymistään juuri samojen asioiden suhteen. Enkä todellakaan käyttänyt EI-sanaa.
Mitä ihmettä tarkoittaa "lapseni alkaa tätä porukasta ulos jätettyä". Ei ole ainakaan suomea. Mitähän se sinun lapsesi alkaa?

Ketään ei jätetä! Se on sääntö numero yksi. Ja se lause sisältää myös ajatuksen, että kaikkien on tultava kaikkien kanssa toimeen. Myös aikuisena.

Olen sitä mieltä, että parhaita kavereita ei tarvitse olla, mutta toimeen on hyvä opetella tulemaan. Erilaisissa yhteisöissä kun tulee vastaan tilanteita, joissa ei voi tykkäämisien perusteella valita kenen kanssa on tekemisissä ja kenen ei.
Näin mä sanoin omalleni kun joutui entisen kiusaajansa kanssa mm. samaan autokyytiin ja porukkaan eräässä tapahtumassa.

No kaikessa yksinkertaisuudessaan lapsi vastaa kyselyihin, että "katsotaan sitten välitunnin alussa, mitä silloin huvittaa tehdä. en halua mitään varauksia etukäteen". Ja jos kyselyitä tulee jatkuvasti, niin lopettaa vastaamasta niihin.

Jos nyt tulkitsin oikein, minusta tämän tarinan pahis on se lapsesi bestis. Siis jos se ei voi leikkiä sekä sinun lapsesi että sen toisen kanssa. Ja tuo viesti asia minua myös häiritsi. Älkää antako kännyköitä lapsille, nuo asiat on parempi oppia hoitamaan naamatusten.

Eikö sieltä kivakouluhomman oppilasjaoksesta voisi löytyä tähän ratkaisua, keskustelun muodossa? Kiusaamistahan tuokin on, siis sen uuden tytön toimesta.

Tässä kohtaa toteaisin omalleni, että ei ole pakko leikkiä, jos ei halua.

Jos sääntöjä ei ole erikseen kirjoitettu, leikkijät luovat itse säännöt. Hän voi leikkiessään saada säännöt muuttumaan.
En pidä mistään noista mainitsemistasi asioista, mutta siinä viidennen ja kuudennen luokan aikana sain kiusanneet muuttamaan käyttäytymistään juuri samojen asioiden suhteen. Enkä todellakaan käyttänyt EI-sanaa.
Mitä ihmettä tarkoittaa "lapseni alkaa tätä porukasta ulos jätettyä". Ei ole ainakaan suomea. Mitähän se sinun lapsesi alkaa?

Ketään ei jätetä! Se on sääntö numero yksi. Ja se lause sisältää myös ajatuksen, että kaikkien on tultava kaikkien kanssa toimeen. Myös aikuisena.

Täysi peesi!
Olisinhan mäkin voinut sanoa tytölleni, että dumppaavat sen koulukiusaajan porukasta heti ensimmäisen tilaisuuden tullen, jolloin tämä olisi jäänyt yksin tilaisuuteen jossa oli ainoastaan vieraita aikuisia valvomassa - vaan siksi koska en erityisemmin tykkää tästä kiusaajatytöstä tai hänen perheestään. Miltähän se olisi mahtanut tuntua sen tytön äidistä?
Ketään ei jätetä, ei edes sitä vastenmielistä räkänokkaa.

Tuli vaan mieleen, että jospa se yksi heittelee lumipalloja yms juuri siksi, että hänet on aina jätetty porukan ulkopuolelle? Yrittää tuolla saada huomiota, edes negatiivista, parempi sekin kuin ei mitään.....

lappi murretta. Alkaa / leikkiä toisen kanssa yleinen lasten kysymys tääl.
Nyt on muksun kanssa puhuttu ja todella on patti tilanteessa.
Pelkää tosissaan tätä ulkopuolista lasta joka satuttaa. Ehdotin että tulisivat meil leikkiin. Nyt liekkivät tuol lapsen huoneessa ja kielen käyttö on todella hirveää noilla kirosanoilla höystettynä tällä ulkopuolisella. Ja puutuin asiaan mutta käytös ei muuttunut.
Nyt saa lähtä kotiaan ja meille ei ole asiaa ennen kuin käytöstavat oppii niin äitinsä kuin lapsensa.
Ja tämän seuran saa lapseni kyllä luvallla jättää ! Mun ei ole pakko hyväksyä lapseni kanssa viereen ihmistä joka on töykee, kiroilee ja kaiken lisäksi satuttaa. Ei vaikka olisi mikä KIVA koulu. TÄmä ei ole todellakaan kivaa lapselleni.

Inhoan tälläistä teennäistä kaikki ollaan kavereita kun ei se vaan onnistu jos joukossa on yksikin tälläinen lapsi joka tykkää väkivallasta ja keskisormen näytöstä.

Yhteistyössä