Mä välillä ihmettelen? Koulusta.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun eskaripojalla on "vasta" tokaa talvea luistimet ja saletisti alle 15krt käytetyt. Ei tykkää luistelusta (luistelee kyllä kun eskarissa on pakko) mutta luistimet on hankittava kun "sään salliessa luistellaan kahtena päivänä viikossa" Siinä vaiheessa kun jää saatiin luistelukuntoon ni alkoikin jo näpsäkät pakkaset ja luistelut jäi. Eli nyt sit jää tälle keväälle 4krt luistelua jos sää sallii. Ja en todellakaan koe että olis pakko väkisin raahata poikaa jäälle iltaisin kun "suomessa vaan kuuluu luistella joka jumalan talvi, tykkäsit tai et". Sama koskee hiihtoa.

Itse oon 25v ja muistan elävästi kuinka ala-asteella hiihdettiin koko talvi, joka ainoa liikuntatunti. Ensin sukset ja monot oli isot kun ostettiin kasvuvaralla ja halvalla, sitte pienet kun ei uusia raaskittu ostaa. Koita siinä sitten nauttia kun luokan välineurheilijat vetelee 10km lenkkejä eikä tunnu missään. Itse menet tuskissas sen 1,5km naarmuuntuneilla ja väärillä voiteilla olevilla peltosilla ja saat opettajalta naljailua kun et sitte päässyt sen enempää ja ottaisit mallia "heikistä ja timosta". Yläasteella mentiin talvisin joka tunti luistelulla. Tytöille ihkua ringetteä ja taitoluisteluhyppyjä. Varpaat jäässä 2x2h viikossa palelit + sait valituksia kun luistelit hokkareilla ja tytöillä _kuuluu_ olla kaunoluistimet. Viimeistään silloin jo päätin että mun lapsilla tulee aina olemaan uudet, sopivat ja hyvät ulkoliikuntavälineet. Jos se edes vähän helpottais talviurheilun tuskaa.

Ja kenenkään ei tästä tarvii suksiaan katkoa eikä kommentoida typeriä, kunhan purin omat 9 vuoden talviurheilupatoumat ja ihmettelen että miks suomessa muka olis pakko tykätä luistelusta ja hiihdosta? Ihan naurettavaa vouhotusta ja kyllä minäkin ostaisin (ostankin) uudet kamat vaikka sitte vaan sitä muutaman kerran tarvetta varten. Makso mitä makso. KYLLÄPÄ HELPOTTI! :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja talviurheilu jäi kouluun..;25615811:
Yläasteella mentiin talvisin joka tunti luistelulla. Tytöille ihkua ringetteä ja taitoluisteluhyppyjä. Varpaat jäässä 2x2h viikossa palelit + sait valituksia kun luistelit hokkareilla ja tytöillä _kuuluu_ olla kaunoluistimet. Viimeistään silloin jo päätin että mun lapsilla tulee aina olemaan uudet, sopivat ja hyvät ulkoliikuntavälineet. Jos se edes vähän helpottais talviurheilun tuskaa.

Mä vedin aina luistinten päälle sellaiset hiihtäjienkin käyttämät mononsuojat, joita oli itse hiukan modifioitu luistinten päälle paremmin sopiviksi.

Ymmärrän aloittajan ajastusta. Tavallaan onkin tosi hölmöä, että kaikki 100 oppilasta raahaa kävellen/taksilla/vanhemmat vie sukset/sauva/monot parin kerran takia kouluun ja takas. Mutta vaihtoehtoja on aika vähän:
- kaikilla on omat
- kaikki lainaa koulusta (iso ongelma on siinä, että ne on kalliita ja vaikka koulu sais ne ilmaiseksi niin osa aina rikkois tahallaan/valittais omista/vanhemmat valittais jne)
- vois vuokrata koulusta välineitä (ne olis ehkä paremmassa kunnossa, mutta työläs tapa)
-ei hiihdetä lainkaan (siitiäkin tulisvalitusta)
- koulussa muutamia noloja pareja, joista hätätilanteessa voi lainata.

Mutta eipäkai paljon vaihtoehtoja ole, tää nykyinen toiminta on musta iha toimiva, jokaisella on omat mutta koulusta voi lainata ellei ole mukana. Tuo aika on kuitenkin aika lyhyt, jolloin suksia tarvitaan, yläasteela ei varmaan enää missään ole pakko hiihtää/hiihdetä. Eli kovinmonia suksia/monoja/sauvoja ei kenenkään perheen tarvitse ostaa ja tosiaan käytettynäkin niitä saa tai voi koittaa lainata joltain joka ei ole samalla luokalla.

Jaaha, pakkokos ne on kalleimmat ostaa?
Itse kävin ostaan paketin Kärkkäiseltä (joo tiedän ettei siellä sellaista liikettä ole mut on vastaavia) monot pari nroa isommat että menee vielä ens talvenkin, ja jos monot jää pieneksi ostetaan ne vain sit isommat sukset menee useamman talven, sauvatkin voi uusia jos tarvis on mut tää mun pointtini on vain et lue kerranki mainoksia ja mene ja osta sieltä teidän jostain muusta kuin merkkiliikkeestä!

Niin ja ei ne lapset vaadi eikä koulukaan niihin kekkereihin mitä koulussa järjestetään mitään ihmeellisiä pukuja yms. mut taitaa lapsilla olla vain äiti jolle ei kelpaa muukuin kaikkein näyttävin ja kallein että pääsee muut puhumaan.

Joka talvi täällä ainakin hiihdetään ja luistellaan kouluissa niin paljon,kuin kelit sallii ja eskarilaisetkin käyvät hallissa luistelemassa jos on liian kylmää ulkona.
Käytettynä saa suksia ja luistimia kirppareilta tai kavereiden kautta jos ei uusia halua ostaa.
Mun mielestä on tärkeää,että aloittelijalla on kuitenkin hyvät välineet jotta into hiihtoon tai luisteluun ei lopu..Kuten itsellä kävi.
Kouluilla on muutamia vara suksia ja luistimia,mutta ne ei aina ole mitä parhaimmassa kunnossa eikä tältä vuosisadalta..
Koulujen budjetit ei vaan yksinkertaisesti riitä hommaamaan kaikille sopivia luistimia ja monoja sekä suksia.
Koulutus on Suomessa jo ilmaista,lapset saavat ruoan koulussa..kyllä se talviurheilu varusteiden osto on pientä..varsinkin jos saa innostettua lapset hiihtämään ja luistelemaan koulun ulkopuolellakin. :)

Me asumme Turun kupeessa ja onneksi omien lastemme koulussa on niin, ettei kenenkään tarvitse ostaa suksia koulun liikuntatunteja varten. Suksettomat voivat siis luistella silloin, kun sukselliset ovat hiihtämässä. Meidän perheessämme kaikilta lapsilta löytyy sukset, sillä he käyvät hiihtämässä vapaa-ajallakin joko putkessa tai luonnonladuilla (kun sellaisia on).

Mutta siis luistimet varmaankin koulu vaatii, ei molempia.

Kouluhan ei voi pakottaa ketään hankkimaan yhtään mitään. Ja maitsemasi asut ja muut, eivät kyllä kouluun liity millään tavalla! En usko, että kaikilla koululaisilla on sukset ja luistimet!

Me asumme Turun kupeessa ja onneksi omien lastemme koulussa on niin, ettei kenenkään tarvitse ostaa suksia koulun liikuntatunteja varten. Suksettomat voivat siis luistella silloin, kun sukselliset ovat hiihtämässä.
Jos porukka jakautuu liikuntatunneilla kahtia, onko molemmilla ryhmillä myös omat valvojansa?

Joo, kyllä on. Asiat on koulussa silloin järjestetty niin, että toinen iltapäiväkerhon ohjaajista toimii valvojana luistelemaan jääville.

me käytiin tänään kahdella kirppiksellä, ja uhreiludivarissa. siellä divarissa oli kaikki alle 130cm sukset 59e, monojen hinta vaihteli 25-29e. Kirppikseltä lopulta sukset+sauvat 15e, monot 15e, samanlaisilla siteillä mitä se divari tarjoili. JA tadaa, niin on taas säästetty :)

Muistan edellistalvilta samanlaisia aloituksia, joissa mammat kilvan valittivat samaa: tyhmää ostaa kalliita välineitä vähälle käytölle. Ja sivutolkulla peesaajia. Mites nyt on mieli muuttunut -johtuuko siitä, kuka keskustelun avaa? :whistle:

vaikka meillä olisi seuraava käyttäjäkin, en silti mieluusti ostaisi kallilla uusia. tiedän että ei niitä käyttökertoja tule kun kymmenisen talvessa.. ehkä sitten eriasaia kun hiihtäminen on hallussa ihan yksin, ja voi lenkkejä hiihtää jäällä. sitten kouluikäisenä tms :) tosiaan tuolla kirppiksellä meni vartti, ja toisella mistä ei niitä löytynyt, toinen vartti. oli vaikka minkä kokoisia suksia, ja mallisia ja erilaisilla siteillä.

Yhteistyössä