Mä taidan siirtää lapsetkin karppilinjalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitikarppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja he:
Näitten hiilarihirmujen mielestä rasva on se, joka lihottaa. Ne kuvittelee, että kaikki ihmisen syömä rasva tarrautuu henkensä hädässä elimistöön ja siten sitä sitten ihminen lihoo.

:D

Oikeasti, kannattais edes pikkuisen ottaa selvää lihomisen biologiasta, sitä opetetaan ihan peruskouluissakin ;)

Mun mielestä se lihottaa että syö enemmän kuin kuluttaa. Ja se ylimääräinen energia voi tulla rasvasta, hiilareista tai mistä tahansa, kun syö kulutukseen nähden liikaa, lihot.

Se ei ole noin yksinkertaista. Ihminen lihoo siinä vaiheessa, ku verensokeri nousee tietyn rajan yläpuolelle. Silloin ihminen alkaa varastoimaan energiaa koska ei tarvitse sitä heti käyttöönsä.

Sen takia ns nopeat hiilarit lihottavat enemmän kuin rasva.

VHH siis antaa enemmän anteeksi; ei tarvitse niin tarkkaan laskea kuinka monta kaloria menee sisään ja milloin. Eikä tarvitse kituutella nälkäisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja pullamössö:
Jotenkin aivopestyiltä vaikuttaa nämä karppaajat.. :)

Itse syön tavallista ruokaa, myös vaaleitä viljoja, karkkia, leivonnaisia KOHTUUDELLA ja painan 53kg ja pituutta 170cm.

Kolesteroli 3.4 LDL 1.2 Mites karppein kolesterolit?

Ehkä jopa turhan matalalta kuulostaa sun kolesteroli. Mites hdl ja triglyt?

Karppien kolesterolit pääsääntöisesti oikein hyvät. Triglyt putoaa ja HLD nousee. LDL miten milloinkin, mutta triglyt ja hld ne tärkeämmät.

HDL oli noin 1.5 ja trigly 0,5 Kyllähän tuo LDL:n osuuskin on aika tärkeä juuri se kerääntyy verisuonien seinämiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ei-karppi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai että kalorit ei lihota, pelkästään hiilarit? :o

Huhhuh mitä juttua...

:laugh:

Tuo on siltä osin totta, että kaikki kalorit eivät ole samoilla linjoilla. Sama kalorimäärä sokerista lihottaa enemmän kun jos syö tasapainoisen aterian. Vaikka niissä olisi aivan yhtä monta kaloria. Mysteeri, eikö? :xmas: Ei niille, jotka tietävät ravitsemuksesta ja elimistön toiminnasta enemmän.

Niin mutta silti jos syöt vaikkaa 10 000 kcal päivässä etkä liiku ollenkaan, niin se lihottaa tuli se energia ihan mistä vaan.

Musta on niin herttaista kun jankutetaan liikaa syömisestä ynnä muusta eikä ymmärretä eri ravintoaineiden metaboliareiteistä mitään. Saatika että ymmärrettäisiin ravitsemuksestakaan mitään, toistellaan vaan niitä kliseitä mitä media toitottaa eikä kuunnella lainkaan mitä toinen sanoo. Suljetaan korvat ja jankataan: pasta hyvä, läski paha, pasta elintärkeä, läski tappaa, peruna on perusruokaa, läski tappaa.....

Itse syön tavallista ruokaa, myös vaaleitä viljoja, karkkia, leivonnaisia KOHTUUDELLA ja painan 53kg ja pituutta 170cm.

Karppien kolesterolit pääsääntöisesti oikein hyvät. Triglyt putoaa ja HLD nousee. LDL miten milloinkin, mutta triglyt ja hld ne tärkeämmät.

HLD??? :D

Huhhuh mitä juttua...

Tuo on siltä osin totta, että kaikki kalorit eivät ole samoilla linjoilla. Sama kalorimäärä sokerista lihottaa enemmän kun jos syö tasapainoisen aterian. Vaikka niissä olisi aivan yhtä monta kaloria. Mysteeri, eikö? :xmas: Ei niille, jotka tietävät ravitsemuksesta ja elimistön toiminnasta enemmän.

Mä ketokarppaan, ja hiilarit on päivässä alle 20g. Koska mä merkkaan syömiseni erääseen laskuriin joka laskee ruuan makroarvot, mä näen samalla myös kalorit. Mun päivän kalorit vaihtelee 2000-3500 välillä ja SILTI mä laidun reilun kilon viikko vauhtia! Mistähän tämä sitten johtuu, arvoisa vieras?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mun päivän kalorit vaihtelee 2000-3500 välillä ja SILTI mä laidun reilun kilon viikko vauhtia! Mistähän tämä sitten johtuu, arvoisa vieras?

Ei se tiedä, enkä minäkään oikein tiedä. Villi arvaus on se että kun elimistö saa riittävästi energiaa rasvoista, se toimiikin täysin eri tavalla kuin normi runsashiilarisella. Ite söin laihdutusvaiheessa ihan samoin, yritin kyllä siihen 3000 kaloriin joka päivä koska huomasin että paino tippui kuin kivi niillä kaloreilla. Ketokarppi on vaan huono asia koska ruoka ei juuri maistu ja kalorit jää alhaalle. Ehkäpä se peruna silloin tällöin ei ole huono asia :D

HDL oli noin 1.5 ja trigly 0,5 Kyllähän tuo LDL:n osuuskin on aika tärkeä juuri se kerääntyy verisuonien seinämiin.

Ldl on isompaa ja pienempää kokoa, ja se pienempi on se pahis (tai pahempi). Sitä kokoa ei yleisesti mitata, mutta triglyistä (ja hdl:stä?) voi jotain siitä päätellä. Näin mä oon asian ymmärtäny...(mutta lieneekö kellään totuutta asiasta). Eli pelkkä korkea kokonaiskolesteroli tai ldl ei kerro riskeistä vielä oikeen mitään...

Hyvältähän nuo sun hdl ja triglyt kuulostaa, ruokavaliosta huolimatta.

Huhhuh mitä juttua...

Niin mutta silti jos syöt vaikkaa 10 000 kcal päivässä etkä liiku ollenkaan, niin se lihottaa tuli se energia ihan mistä vaan.

En menisi vannomaan, en tiedä aiheesta niin paljoa, että olisin tuollaisiin erityistapauksiin perehtynyt.

MUTTA: Jos karppi jättää sokerit ja suurimman osan muun hiilareista pois, niin onko mikään yllätys, että laihtuu, vaikka syö enemmän kaloreita? Ei pitäisi olla yllätys; verensokeri pysyy tasaisempana joten keho ei ala varastoimaan energiaa rasvaksi.

Itse koen pystyväni pitämään verensokerin tasaisena erilaisella metodilla enkä usko karppauksen olevan paras vaihtoehto, mutta jos ei rahkeet riiät muuhun niin kyllä se on yksi vaihtoehto toki.

Alkuperäinen kirjoittaja he:
Näitten hiilarihirmujen mielestä rasva on se, joka lihottaa. Ne kuvittelee, että kaikki ihmisen syömä rasva tarrautuu henkensä hädässä elimistöön ja siten sitä sitten ihminen lihoo.

:D

Oikeasti, kannattais edes pikkuisen ottaa selvää lihomisen biologiasta, sitä opetetaan ihan peruskouluissakin ;)

Mun mielestä se lihottaa että syö enemmän kuin kuluttaa. Ja se ylimääräinen energia voi tulla rasvasta, hiilareista tai mistä tahansa, kun syö kulutukseen nähden liikaa, lihot.

Se ei ole noin yksinkertaista. Ihminen lihoo siinä vaiheessa, ku verensokeri nousee tietyn rajan yläpuolelle. Silloin ihminen alkaa varastoimaan energiaa koska ei tarvitse sitä heti käyttöönsä.

Sen takia ns nopeat hiilarit lihottavat enemmän kuin rasva.

VHH siis antaa enemmän anteeksi; ei tarvitse niin tarkkaan laskea kuinka monta kaloria menee sisään ja milloin. Eikä tarvitse kituutella nälkäisenä.

Mä en karppaa enkä silti kituuttele nälkäisenä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hoh hoh:
Meen itseasiassa lounastamaan kanaa, kasviksia kohta. Päivällisellä voin jopa syödä yhden perunankin että jotain hiilaria tulee tälle päivälle.

Selevishän se, sä oot niitä jotka ei oikeesti tiedä karppauksesta hölökäsen pöläystä. Kuvittelet että karppaus tarkoittaa sitä että hiilihydraatteja ei syödä ollenkaan ja kuvittelet että kasviksista ja maitotuotteista ei niitä sais. :D

Enkä haluakkaan tietää. Tää kaveri PT sano että se ei tee aivoille hyvää, muutenkaan. Ripaus sali treeniä 5 krt vk, ei karppausta mulle niin kroppa on kuosissa eikä tarvi miettiä et tarvii laihtua 5 kg.

Alkuperäinen kirjoittaja Mykkä kissa on mauton:
Alkuperäinen kirjoittaja :D:
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Meen itseasiassa lounastamaan kanaa, kasviksia kohta. Päivällisellä voin jopa syödä yhden perunankin että jotain hiilaria tulee tälle päivälle.

Ei ne kasviksetkaan hiilarittomia ole. FYI

No ei ni :D Ja jos nimimerkki hohhoh syö "yhden perunan että jotain hiilaria tulee tälle päivälle" niin sehän kuulostaa ihan karppaamiselta ;D Kyllähän mekin jostain ne vähät hiilarit ruokavalioomme repäistään. Miksei sitten vaikka yhdestä perunasta, jos ilman sitä ei voi olla :laugh:

Lähinnä naurattaa kun ootte niin tietävinänne kaikista ruuista, karppaaminen on ainut tie terveelliseen elämään. Jatkakaa rauhassa :)

Mua naurattaa lähinnä se että monet tietävät sekä sinun suosimasta ruokavaliosta ja karppauksesta ja sinä tunnut tietävän vain omasta ruokavaliostasi, et muuta ole edes kokeillut ja silti tunnut tietävän kumpi on parempi vaihtohto ;)

Karppaaminen ei sovi ihmiselle joka treenaa monta krt viikossa, liikkuu tavis mammoja enemmän. Mutta on se varmaan kiva olla karppi, laiha läski B)

*hakee popcorneja* eiku sori *hakee pähkinöitä*

:xmas: eipä iha hetkeen taas näin kiivasta väittelyy oo ollukkaa :xmas: Pitkät pyhät, porukka kotona..

Jään siis innolla seuraamaan :xmas:

Karppaaminen ei sovi ihmiselle joka treenaa monta krt viikossa, liikkuu tavis mammoja enemmän. Mutta on se varmaan kiva olla karppi, laiha läski B)

Kuulehan, jos sä haluat oikeasti provoilla jahaastaa riitaa, niin opettele ensin edes perusasiat ;) Karppaamalla häviää rasvakudos, ei lihaskudos. Sä voisit ottaa selvää, että miksi? Ja että kumpi häviää rasvattomalla kitudieetillä, rasva vai lihas? Ja edelleen, miksi?

Vaikka mä luulen että sun ollessa kysymyksessä, mun pitäis varmaan aloittaa kysymällä että mikä sun mielestä on "laiha läski"?

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:

Kuulehan, jos sä haluat oikeasti provoilla jahaastaa riitaa, niin opettele ensin edes perusasiat ;) Karppaamalla häviää rasvakudos, ei lihaskudos. Sä voisit ottaa selvää, että miksi? Ja että kumpi häviää rasvattomalla kitudieetillä, rasva vai lihas? Ja edelleen, miksi?

Vaikka mä luulen että sun ollessa kysymyksessä, mun pitäis varmaan aloittaa kysymällä että mikä sun mielestä on "laiha läski"?

Mä en edes usko että karppaajat pahemmin liikkuu, mut ei kiinnosta jankata B)

Alkuperäinen kirjoittaja äitikarppi:
Alkuperäinen kirjoittaja narikka:
just,just...

No niinpä. Lapset ei tietenkään ketokarppais, vaan lisäisin heidän ruokavalioon hyvälaatuisia hiilareita. Siis lisää kasviksia ja vihanneksia, täysjyvätuotteita ja marjoja. Pois perunat, pastat ja valkoinen riisi. Ja vehnäjauhot. Sokerinkin vois vaihtaa johonkin luonnollisempaan vaihtoehtoon.

No tuohan kuullostaa ihan terveelliseltä, jos kerran kaikkia viljatuotteita tms. ei jätetä pois vaan vaihdetaan täysjyvään. Eri asia olis pitää lapsia jollain Atkinsin dieetillä, siis ihan sairasta. Mutta tuo äitikarpin ruokavalio on yksinkertaisesti terveellinen, eikä mun mielestä oikeestaan edes karppausta. Ja vielä jos koulussa syövät normiruokaa niin mikä ettei.

Ihmiset olis paljon terveempiä jos jättäisivät valkoisisita jauhoista tehdyt pastat, lisätyt sokerit yms. "turhat " hiilarit pois. Tuohan on ihan nykyisten ravintosuositusten mukaista ajattelua, ei karppausta.

Alkuperäinen kirjoittaja joopa:
Hei, mä lyön vetoa ihan mistä summasta tahansa, että jos vedät vaikka sen 5kiloa rasvaa vuorokaudessa, mutta todellakin rajaat tarkkaan että hiilareita tulee alle 20g/vrk, niin sä ET LIHO vaan laihdut! Tai jätä vaikka ihan tyystin hiilarit pois, vedä pelkkää rasvaa, niin katotaan. Mä tosiaan lyön mitä tahansa vetoa, että sä laihdut ja että tuo viis kiloa rasvaa ei päädy renkaiksi sun vyötärölle. Uskallatko ottaa haasteen vastaan, vai uhitteletko vaan?

Joo, ketoosissahan on hyvä olla. Tuskin suositeltavaa kenellekään, laihtuipa siinä kuinka paljon tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mimmu:
Hei, mä lyön vetoa ihan mistä summasta tahansa, että jos vedät vaikka sen 5kiloa rasvaa vuorokaudessa, mutta todellakin rajaat tarkkaan että hiilareita tulee alle 20g/vrk, niin sä ET LIHO vaan laihdut! Tai jätä vaikka ihan tyystin hiilarit pois, vedä pelkkää rasvaa, niin katotaan. Mä tosiaan lyön mitä tahansa vetoa, että sä laihdut ja että tuo viis kiloa rasvaa ei päädy renkaiksi sun vyötärölle. Uskallatko ottaa haasteen vastaan, vai uhitteletko vaan?

Joo, ketoosissahan on hyvä olla. Tuskin suositeltavaa kenellekään, laihtuipa siinä kuinka paljon tahansa.

Suurin osa ihmisistä on "ketoosissa" esimerkiksi yöllä...'

Mahtaisi tulla rasvaripuli.... :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja hehheh:
Te jotkat karppaatte, ni ootteko miettinyt että teettekö tota hautaanne asti? Sit kun palaatte normi rytmiin niin kyllä paino tulee alas. Puhuin just yksi kerta kaverini kanssa joka on Personal Trainer, nauro et ei herranjumala sellasia ihmisiä jotka karppaa.

=)

Sä oot hiukan hassu, huomaatko?

Te vasta tavan hassuja olette jotka karppaatte. Tarkoitin kyllä että paino tulee takasin ku lopettaa karppaamisen, se ei tee todellakaan kropalle hyvää karpata vuodesta toiseen. Mutta tehän olette ammattilaisia. * nauraa *

Miten niin ei tee kropalle hyvää? :D Mitä sä horiset?
Jos leivästä, perunasta ja muusta hiilarimössöstä tulee paska energitön olo, jatkuva turvotus ja paska mieli niin sekö on terveellisempää ja parempaa? Hah! :D

Tarviiko sitä leipää ja perunaa joka päivä syödä? Kyllä ihminen hiilareitakin tarvii. Mutta jatkakaa toki samaa rataa, kyllä se vie takasin ottaa B)

Kyllä, ihminen tarvitsee hiilareitakin, mutta miksi en söisi niitä mieluummin vaikka marjoista ja salaateista kuin esim. perunasta??

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Huhhuh mitä juttua...

Mä ketokarppaan, ja hiilarit on päivässä alle 20g. Koska mä merkkaan syömiseni erääseen laskuriin joka laskee ruuan makroarvot, mä näen samalla myös kalorit. Mun päivän kalorit vaihtelee 2000-3500 välillä ja SILTI mä laidun reilun kilon viikko vauhtia! Mistähän tämä sitten johtuu, arvoisa vieras?

Johtuu siitä etteä ennen karppausta et laskenut kaloreita. et siis tiedä vaikka silloin olisit vetänyt 5000 kcal päivässä. Lisäksi söit paljon hiilareita, pulla, karkkia ym., josta tulee hetkessä 1000 kcal tai ylikin kaiken muun ruuan lisäksi, vaikka tuntuu ettei syö yhtään mitään. Rasvaa ei voi samalla tapa mättää suoraan purkista kuin lähes pelkkää sokeria karkin muodossa.

Eli oikeasti sait silloin paljon enemmän energiaa päivässä kuin nyt karpatessasi.

Sä et puhu mitään missä ajassa pitää tapahtua eli sovitaan että vedän huomenna sen 5kg rasvaa ja jos ei ole paino ylihuomenna yhtään tippunut, niin maksat mulle 1 miljoona euroa. Ihan reilu tarjous mun puolelta, kun olisin voinut laittaa summaksi mitä vaan, sähän sanoit sen maksavasi.

Yhteistyössä