Mä sit varmaan laitan pienet hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäiti

Vieras
Me ollaan tällanen 6 lapsinen perhe. Mies tekee töitä aamusta iltaan ja minä olen ollut lasten kanssa kotona 14vuotta. Olen pyrkinyt esimerkilläni näyttämään lapsille että kotitöitä pitää tehdä joka päivä ja pyytänyt heitä myös mukaan siihen.
Jossain vaiheessa siivoukset sujui hienosti yhdessä, nykyään ei.
Mies ei arkisin jaksa enää osallistua töidensä jälkeen kotitöihin ja ymmärränkin sen.
Viikonloppuisin sitten kyllä on mukana hommassa. Mutta kun pitäähän täällä viikollakin tehdä monta kertaa ne samat asiat kuin sitten viikonloppunakin.
Töitähän täällä piisaa ja likaa kantautuu viiden vilkkaan pojan ja yhden neidin ansiosta oikein mukavasti. Lelut räjähtää pitkin poikin monta kertaa päivässä. Pyykkiä... no sitä piisaa, sehän on sanomattakin selvää ;)
Lasten huoneet on ihan totaallisen kamalassa kunnossa aina :/ Isommat kyllä huoneensa siivoavat kun käsken, mutta sitten nuo alle kouluikäiset ei sitten millään.
Tästä on sitten väännetty kättä taas koko tämä vuosi ja minä jo menetin viikonloppuna hermoni kun joka päivä on samanlainen selviytymis operaatio tämän siivouksen saralta. Mies sitten heitti ilmoille että "laita pienet hoitoon niin saat siivota rauhassa ja samalla saat vähän omaakin aikaa".
Siis vau =) Tuo ajatus kolahti kyllä todella.
Niinpä minä hain aamulla jo hoitopaikka hakulaput ja meinaan tuossa koululaisten kesäloman jälkeen laittaa pienet hoitoon kahtena päivänä viikossa ja pyhittää ne päivät siivoamiseen ja itselleni. En koko päivää siivoa mutta osittain ainakin ne hommat mitkä on vaikea tehdä kun pienet pyörii jaloissa. Esim. lattioiden pesu.

Onko yhtään hullu idea?

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Jokainenhan tekee niin, kuten omalle perheelle parhaiten sopii.
Olethan sie tietoinen sit siitä, että jos lapset menee kunnalliseen hoitoon vaikka osapäiväisiksiki, niin heistä ei saa enää kotihoidontukea?

Olen kyllä tietoinen. Tyttö täyttääkin kolme syyskuun lopulla joten siinä mielessä.

Minä kovasti ihmettelen, että ole jaksanut olla kotona 14-vuotta. Vanhimmat lapset on siis jo murkkuja? Sinuna lähtisin töihin! Eikö tuossa ajassa jo kovastikin ole mennyt kotona olemisen mielekkyys/ilo.

No jos pienet on jo 3-vuoden kieppeillä tai yli, niin sehän on jo lapsillekin mukavaa saada ikäistään seuraa sekä ohajttua toimintaa :) Ja tokkiinsa sinäkin saat olla joskus muuta kuin siivouskone ;)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti täälläkin:
Minä kovasti ihmettelen, että ole jaksanut olla kotona 14-vuotta. Vanhimmat lapset on siis jo murkkuja? Sinuna lähtisin töihin! Eikö tuossa ajassa jo kovastikin ole mennyt kotona olemisen mielekkyys/ilo.

Vahva peesi!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No jos pienet on jo 3-vuoden kieppeillä tai yli, niin sehän on jo lapsillekin mukavaa saada ikäistään seuraa sekä ohajttua toimintaa :) Ja tokkiinsa sinäkin saat olla joskus muuta kuin siivouskone ;)

No niin minäkin ajattelin. Nuo alle kouluikäiset käyvät kerran viikossa srk:n kerhossa sen pari tuntisen olemassa ja tykkäävät sielläkin kovasti olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:

Vahva peesi!

Kyllä minä nautin kotona olosta. Ja lapset tykkää kun olen kotona. En vielä vois kuvitellakaan lähteväni töihin. Miten ihmeessä jaksaisin töiden jälkeen tehdä vielä kaikki kotityöt :o

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:

Vahva peesi!

Kyllä minä nautin kotona olosta. Ja lapset tykkää kun olen kotona. En vielä vois kuvitellakaan lähteväni töihin. Miten ihmeessä jaksaisin töiden jälkeen tehdä vielä kaikki kotityöt :o

Kummasti nuo jaksaa tehdä. Sitten kun on töissä, niin kotia katsookin vähän eri kannalta, eikä kaikki asiat hypi samalla lailla silmille- siis jos nyt ajattelee siivousta. Ulkopuolinen siivooja on ihan hyvä juttu. Sellaista voin suositella.

kuulostaa hyvälle idealle. :)

mutta muista, että sun ei yksin kuulu siivota koko talon sotkuja.. kyllä lasten kuuluu siivota omat lelunsa ym.. osan omasta ajasta voit sitten käyttää ihan johonkin omaan juttuun, kuten lukemiseen tai telkun katseluun. :)

Onko pakko hankkia liikaa lapsia, jos ei jaksa enää kodista huolehtia sen takia? Että yhteiskunnalla lisää kustannuksia, kun ei itse viitsiä kakaroitaan hoitaa. Mene töihin, niin sitten sulla on varaa palkata siivooja kerran viikossa

Kiitos tuesta =) Vaikka nyt tuntuukin hyvältä idealta tuo niin silti mielessä kummittelee huono omatunto.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkä ikäiset lapset sinulla on. Itsellänikin on 6 lasta ja taidan olla aika lailla sinun vastakohtasi tässä kotona viihtymisessä...

Kiitos tuesta =) Vaikka nyt tuntuukin hyvältä idealta tuo niin silti mielessä kummittelee huono omatunto.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkä ikäiset lapset sinulla on. Itsellänikin on 6 lasta ja taidan olla aika lailla sinun vastakohtasi tässä kotona viihtymisessä...

Lapset ovat syksyllä sen 3v täyttävä, 4v, 5v (lähtee syksyllä eskariin), 9v, 11v ja 14v.

Minä kovasti ihmettelen,

Ei kotona ole läheskään niin paljon kotitöitä tehtävänä, kun aikuiset käy töissä ja lapset on koulussa/hoidossa. Sotkevatpahan muualla ;)

Hienoa, että olet jaksanut olla noin kauan kotona. Jatka ihmeessä, jos se itsellesi sopii. Ja ehdottomasti laitat nuoremmat pariksi päiväksi viikossa hoitoon. Saatpahan vähän rauhaa ja aikaa kotihommille. Olet varmasti sen ansainnut kuuden lapsen katraan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaisa:
Minä kovasti ihmettelen,

Ei kotona ole läheskään niin paljon kotitöitä tehtävänä, kun aikuiset käy töissä ja lapset on koulussa/hoidossa. Sotkevatpahan muualla ;)

Hienoa, että olet jaksanut olla noin kauan kotona. Jatka ihmeessä, jos se itsellesi sopii. Ja ehdottomasti laitat nuoremmat pariksi päiväksi viikossa hoitoon. Saatpahan vähän rauhaa ja aikaa kotihommille. Olet varmasti sen ansainnut kuuden lapsen katraan kanssa.

Kiitos =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kaisa:
Minä kovasti ihmettelen,

Ikä tekee tepposensa, ap ei varmaan ole enää yhtä nuori 14 vuotta sitten.

Yhteistyössä