Luulisi monen anorektikon ottavan nokkiinsa. Ei heille laihduttaminen ole helppoa, se on oireryhmä. Ja heidän elämästään pikkuhiljaa muodostuu yhtä helvettiä ilman ulos pääsyä, pakkomielteinen laihduttaminen, ja terveys on uhattuna. Heillähän on periaatteessa sama mutta päin vastainen ongelma kuin sairaaloisen/yli-lihavilla. Juuri vain päinvastainen reakointi tapa. Hävettää ap:n puolesta.
Yleensähän lihavien ongelma on se että havahdutaan liian myöhään. Siinä vaiheessa on todella hankala alkaa liikkumaan ja syömään eri tavalla kun tunnet jo olevasi poispääsemättömässä ahdingossa. Ja luultavasti mieltä kalvaa vielä se että, tästä kun laihdun täytyy mahdollisesti leikata ihoa pois. Ja kunto voi olla niin huono että portaita ei välttämättä kävellä ylösasti.(tottakai voi sen 3 askelta kävellä ja viikon päästä prkiä jo 6askelta). Siihen vielä mahdollinen vakava masennus, niin moni olisi jo varhaiseläkkeellä.
Ja toisekseen, jos et ole huomannut, niin ihmisiä on erilaisia. Vaimoni kanssa ollaan suunilleen samanpituisia. Itse olen onnistunut painoni nostamaan jopa yli 100kiloon, kun hänellä on pysynyt siinä 70kilon hujakoilla(normaali/hoikka, koska ei olla mitään 160senttisiä). Raskaus kilot tulivat minulle, samat ruuat, ja välillä tuntuu että jopa minä syön vähemmän. Ja minä lihoan vaimoni käytännössä ei. Vaikka minun teoreettinen päöivä kulutus on n.3300-3800kcaloria päivässä kun hänen tas sitä 2000kcalorin luokkaa, teen suht fyysistä työtä. Mutta en laihdu kun vasta jos päivässä kulutan alle 1500kcaloria. Ja jos syön 1800-2200kcaloria, niin minun tulee liikunnalla kuluttaa se 500-800kcaloria pois että paino jatkaa tippumista.
En sano etteikö laihduttaminen olisi mahdotonta, ja se on jopa tavotteena ja paino onkin nyt tippunut taas alle 100kilon. Siinä olet oikeassa että itsestä ja toimista se on kiinni. Iso ongelma on ihmisillä jotka eivät ole ikinä liikuntaa harrastaneet tai olleet laihoja, ei edes osata alkaa liikkua. Mutta halusin vain havainnoida että ei ne ihmiset oikeastikkaan samalla viivalla laihduttamis asioissa ole. Ja anorektikko kommenttisi oli todella hävytön..
Sitten hävettää vielä enemmän alottajan puolesta, jos olet henkilö joka on aina ollut laiha eikä ole oikeastaa ikinä lihonnut, vaikka söisit sipsipussin päivässä, pysyt samoissa muodoissa. Kyllä tämmöisiä ihmisiä välillä käy kateeksi. Vaan onneksi laihuus ja kunto/hyväterveys ei kävele täysin käsikädessä.