Mä oon niiiin onnellinen että päästään pois tästä rivarielämästä!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oiuöiuyg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei ole laitonta olla vihainen tai olla osallistumatta pihatalkoisiin. Kaikilla ei ole sama elämäntilanne eikä samaa käytöstä voi olettaa kaikilta.

Se että asuu rivitalossa ei välttämättä ole oma valinta eikä sen pitäisi edellyttää mitään käytöskoodia, jonka suorittamalla pääsee naapurin hyväksymäksi. Jos on murheita ja huolia, ei pihatalkoot ole päälimmäisenä mielessä eikä siihen todellakaan tarvita vittuilevia naapureita kertomaan kuinka "meidän talossa on tapana tervehtiä ja osallistua".

[QUOTE="Satu";24816179]Onnea ap:lle!

Itsekin olen ollut viimeiset 5 vuotta omakotitalossa asuessani todella tyytyväinen siitä, ettei enää tarvitse kuunnella naapurien metelöintiä, haistella heiltä tulevia käryjä, tapella pyykkivuoroista yms.

Elämä helpottui suuresti, kun ei tarvinnut rahdata vaunukoppaa enää portaita yläkertaan. Painavat kauppakassitkin on helppo nostaa auton takakontista suoraan tuulikaappiin. Oma suojaisa piha on täydellistä luksusta. Pienet lapsetkin uskaltaa päästää pihalle keskenään, kun näkee ikkunasta tilanteen koko ajan ja piha on aidattu.[/QUOTE]

Ihminen(varsinkin länsimaalainen) on tehnyt itsensä niin nirsoksi, mieleltään niin heikoksi ja ylimieliseksi luonnollisuutta kohtaan, että ei ihme kun maapallo alkaa kuihtua.

Ei ole laitonta olla vihainen tai olla osallistumatta pihatalkoisiin. Kaikilla ei ole sama elämäntilanne eikä samaa käytöstä voi olettaa kaikilta.

Se että asuu rivitalossa ei välttämättä ole oma valinta eikä sen pitäisi edellyttää mitään käytöskoodia, jonka suorittamalla pääsee naapurin hyväksymäksi. Jos on murheita ja huolia, ei pihatalkoot ole päälimmäisenä mielessä eikä siihen todellakaan tarvita vittuilevia naapureita kertomaan kuinka "meidän talossa on tapana tervehtiä ja osallistua".

Huokaus. Tervehtiminen on kohtelias ja hyvä tapa, onko se toisille niin vaikeaa? Mitään muuta ei oikeastaan tarvitse kerrostalo- tai omakotitaloasunjankaan naapurilleen tehdä, kuin tervehtiä. Vai?

Enkä sanonut että joku olisi laitonta, tai että jonkun pitäisi saada minun hyväksyntäni. Mutta kaltaisestasi ihmisestä oikeasti tulee mieleen, että olet hankala. Ja rivitalo on yleensä osakeyhtiö missä välillä ihan joutuu ainakin jollain tavalla puhumaan jostain asiasta tai hoitamaan jonkun asian. Ellei ole vuokralla.

Naiset on kyllä juurikin tällaisia, jos ihmiset eivät toimi täysin samalla tavalla kuin itse toimii, heidät haukutaan vaikeiksi tai hulluiksi tai erikoisiksi. Ilmeisesti kirjoittajat elävät niin pumpulissa etteivät tiedä oikeasta maailmasta mitään..muuten ei naapurin tehvehtimisestä tai tervehtimättä jättämisesti tehtäisi tällaista ongelmaa itselleen.

Ja ne leimaavat maalaiset taas ovat niitä jotka ovat oikeassa aina? Mustavalkoista ajattelua teiltä suurimmalta osalta..
en väitä missään vaiheessa ett ois oikeessa, ihan esimerkkinä tarkotin näistä ihmisistä jotka ei ees voi tervehtiä naapuria! eiköhän muissakin tiiviissä naapuriyhteisöissä tule leimattua ihmisiä jotka ei toimi niinkun ne muut. varmasti tulee myös naapureiden kesken ruodittua tuon omissa oloissa viihtyvän ihmisen elämää. hyväntahtosta uteliaisuuttahan se vaan on, siks on varmaan ihan hyvä tutustua naapureihin ja ainakin tervehtiä niitä ohi kulkiissaan..

Hm. Me asutaan rivarissa ja ihan hyvä tässä on. Ei ole talkoita ja en paljon ole naapureille jutellut. Tervehdin, kun tuossa pihalla vastaan tulevat. Olen ollut siinä käsityksessä, että okt-alueilla niiden naapureiden kanssa pitää myös olla tekemisissä.

Minä en ole tällä hetkellä varma, että haluanko asua kerrostalossa, rivarissa vai omakotitalossa. Omakotitalossa olisi tietysti iso oma piha, mutta sikana hommaa ja isot kulut. Kerrostalossa pääsisi helpolla, mutta ei olisi edes pientä omaa pihaa. Rivarissa taas olisi se piha, mutta isoissa asunnoissa on aika isot vastikkeet sitten... onneksi ei vielä tarvitse päättää tästä asiasta :)

varmasti tulee myös naapureiden kesken ruodittua tuon omissa oloissa viihtyvän ihmisen elämää. hyväntahtosta uteliaisuuttahan se vaan on, siks on varmaan ihan hyvä tutustua naapureihin ja ainakin tervehtiä niitä ohi kulkiissaan..

Taas täytyy olla erimieltä, juoruamista ja selän takana puhumista omien ennakkoluulojen perusteella se ennemmin on kuin hyväntahtoista uteliaisuutta.

Tulee mieleen Ulla Taalasmaa, eikös sekin aina vaan yrittänyt tehdä hyvää omien sanojensa mukaan..?

[QUOTE="Satu";24816497]Ahdasmieliset ja suvaitsemattomat ihmiset lyövät leimoja toisten otsaan.[/QUOTE]

Voipi olla. Vaan maalta kotoisin olevana sanon, että enemmän siellä on sitä "pakkoa" olla tekemisissä naapureiden kanssa kuin kaupungissa.

[QUOTE="vieras";24816601]Voipi olla. Vaan maalta kotoisin olevana sanon, että enemmän siellä on sitä "pakkoa" olla tekemisissä naapureiden kanssa kuin kaupungissa.[/QUOTE]

Jos nyt jollekin jäi epäselväksi, niin minusta kenenkään kanssa ei ole pakko olla tekemisissä, mutta se että ei edes tervehdi ja suunnilleen halveksii pihatalkoita ja niihin osallistuvia muita naapureita, niin se menee vähän yli ymmärryksen. E usko monenkaan ajattelevan, että on pakko, mutta jos nyt meillä on vaikka naapurin kanssa yhteinen aita niin miksi en silloin tällöin hänen kanssaan juttelisi?

Minusta on hyvin epäkohteliasta olla tervehtimättä ja olla sellainen naama norsunveellä muita kyräilevä ja halveksiva naapuri. Suurin osa ihmisistä on kuitenkin ihan normaaleja ihmisiä hyvine ja huoneine päivine ja puolineen.

[QUOTE="vieras";24816601]Voipi olla. Vaan maalta kotoisin olevana sanon, että enemmän siellä on sitä "pakkoa" olla tekemisissä naapureiden kanssa kuin kaupungissa.[/QUOTE]

Tämä on totta. Siksipä taas yksi syy lisää miksen ikikuunapäivänä muuttaisi maalle. Haluan valita itse seurani ja sen, milloin sen seurassa olen. Sosiaalinen elämä on rikasta ja vilkasta kaupungissa, mutta rauhassakin saa olla ja kukaan ei tule ihmettelemään. Mutta useimmilla maalaisilla ei oo muuta kuin aikaa tapettavana, joten sitten häiritään muita eikä voida ymmärtää, että kaikilla ei sitä aikaa turhanpäiväiseen juoruiluun aina ole (terveisiä vaan mökkinaapurille...). ai niin, sitten se verhoillaan "helsinkiläisten itsekkyydeksi". itsekkäimmät ihmiset olen aina maalla tavannut.

Ja alkuperäiseen, en minäkään muuttaisi rivariin, ellei olis tosi hyvä ja iso yhtiö Nyt uudessa kerrostalossa on oma rauha ja kaikki lähellä ja naapureidenkin kanssa viitsii jutella, kun se ei ole pakko. :)

Tuli mieleen hassu tarina maalta, jossa yksi perhe vuokrasi autotallin yläpuolella olevan kaksion jollekin miehelle. Tämä vuokralainen alkoi omia pihasta aina vaan isompia alueita itselleen ja kielsi muita oleskelemasta niillä. Mies ei myöskää suostunut tervehtimään vuokraisännän vaimoa tai lapsia, eikä sitten suostunut siihen että vuokrasopimus puretaan.

Mistä tuollaisia ihmisiä oikein tulee?

Taas täytyy olla erimieltä, juoruamista ja selän takana puhumista omien ennakkoluulojen perusteella se ennemmin on kuin hyväntahtoista uteliaisuutta.
no joo, oikeessa oot, en taas osannu ilmasta itteeni oikein.. :) yritin selittää ettei ne muut nyt pahaa tai pahalla juorua, mut mites muuten puhut kun selän takana jos naapuriin ei mitään kontaktia saa.. helpompi miusta on käydä esittäytymässä ja tervehtiä. sillä saa sen enimmän uteliaisuuden taltutettua. sit jos vielä juoruiloovat ni se ei enää tervettä oo.. :)

Jos nyt jollekin jäi epäselväksi, niin minusta kenenkään kanssa ei ole pakko olla tekemisissä, mutta se että ei edes tervehdi ja suunnilleen halveksii pihatalkoita ja niihin osallistuvia muita naapureita, niin se menee vähän yli ymmärryksen. E usko monenkaan ajattelevan, että on pakko, mutta jos nyt meillä on vaikka naapurin kanssa yhteinen aita niin miksi en silloin tällöin hänen kanssaan juttelisi?

Minusta on hyvin epäkohteliasta olla tervehtimättä ja olla sellainen naama norsunveellä muita kyräilevä ja halveksiva naapuri. Suurin osa ihmisistä on kuitenkin ihan normaaleja ihmisiä hyvine ja huoneine päivine ja puolineen.

Sinä se kuulostat halveksivalta naapuriasi kohtaan. Ei häntä ole syytä ruveta haukkumaan ja nimittelemään sen takia, että on erakkoluonne.

[QUOTE="Satu";24816724]Sinä se kuulostat halveksivalta naapuriasi kohtaan. Ei häntä ole syytä ruveta haukkumaan ja nimittelemään sen takia, että on erakkoluonne.[/QUOTE]

Olen alkanut halveksia tätä yhtä naapuria, koska hän on mitä on. Hänen kanssaan ei voi tehdä yhteistyötä eikä hän meinaa suostua mihinkään, mitä asunnoissa pitäisi tehdä. Hän ei tervehdi ja käy valittamassa muille kerran vuodessa.

Mutta toki, annetaan kaikkien kukkien kukkia vaan ja halveksutaan vain niitä, jotka yrittävät elää sovussa :xmas:

Yhteistyössä