Mä oon niiiiin lopen kyllästynyt lapseeni! Miksei se voi mennä nukkumaan ihan niinku muutkin lapset, kiltisti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tosi huono äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulla on kyllä muutakin tekemistä kuin "nukkua" sängyn vieressä vaikka parisen tuntia...! Päiväaikaan en ehdi tehdä kotona mitään kotitöitäkään, joten on saatava iltaisin aikaa tehdä ne! Pari kertaa oon kokeillut kuinka kauan valvoo: ekan kerran 45min ja toisella kertaa 1.5h. Siihen jäi ne kokeilut!

Jos alkaa kokeilla jotakin, niin samaa hommaa on toistettava vähintään viikko jotta lapsi ennättää tottua uuteen malliin. Kerta silloin tällöin vain sekoittaa lapsen. Uuden rutiinin opettelussa pari ekaa iltaa tuntuu menevän vain huonompaan suuntaan, mutta vähitellen sinnikkyydellä tilanne paranee. Olennaista on, että ei itse anna periksi!

Taalla ollut myos pahoja ongelmia lapsen nukkumisen kanssa, joten ymmarran miten raivostuttavaa tuo voi olla. Mutta nyt kun olet ylittanyt tuon rajan, eli tehnyt jotain fyysista lapselle, niin nyt sinun pitaa ottaa itseasi niskasta kiinni.

Eli googletapa Dana Obleman. Sielta sivustoilta voi tilata unikirjan. Suosittelen sen lukemista, jos ymmarrat englantia. Meille tuo oli pelastus. Kun tyttareni oli 8 kk, han nukkui vain 8 tuntia vuorokaudessa. Kun tein tuo uniohjelman, niin han alkoi nukkumaan 11 tuntia vuorokaudessa ja JAI YKSIN NUKKUMAAN. Kylla se siita, voimia!

Me ollaan miehen kanssa ajateltu että tää on nyt tämmöstä vaikka tosiaan hermot menee kun toinen on ihan kierroksilla ja tietty kierrokset lisääntyy kun vanhemmalla menee hermot. Ja meillä vielä kuopus nukkuu samassa huoneessa jotenka ei voi isompaa jättää melskaamaan sinne huoneeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta on kauheaa, että löit sitä lasta poskelle. Ja sitten äyskit täällä ihan kuin on ok, että jos vauva ärsyttää niin et mahda sille mitään. Parempi jättää se vauva nukahtamaan pinnariin itsekseen, vaikka kuinka kauan riekkuis, kuin että sinä alat riehumaan ja pahoinpitelemään sitä lasta suutuspäissäsi.

Olen samaa mieltä!

Kyllä sillä nukkumaanmeno-ja heräämisajalla on väliä, vaikka valvotun ajan määrä olisikin eri rytmeissä sama. Lapset ovat luonnostaan väsyneitä alkuillasta ja lapsen kuuluisi herätä aikaisin aamulla eikä vasta klo 10.

Sanot et nousee ylös riekkumaan sängyssä jos jäät huoneeseen. Miten kauan kestää? olisko mahollista kokeilla viikko, siten et samat rutiinit illalla. Toinen teistä jää sinne huoneeseen vaikka lattialle sängyn viereen "nukkumaan", valot pois, sanotte iltajutut ja hyvät yöt ja sit annatte olla. Riekkukoon vaikka puoleen yöhön jos niikseen tulee ja annatte riekkua, kyllä se tylsyys alkaa jossain vaiheessa tympiä...?

Meillä tyttö ollut aina kova pörräämään sängys, eikä sihhen ole auttanut kun et on siinä vierellä. Rauhottaa jos tulee parku ja muuten on vaan. Välillä nukahtaa paremmin ja välillä taas ei millään..

Mulla on kyllä muutakin tekemistä kuin "nukkua" sängyn vieressä vaikka parisen tuntia...! Päiväaikaan en ehdi tehdä kotona mitään kotitöitäkään, joten on saatava iltaisin aikaa tehdä ne! Pari kertaa oon kokeillut kuinka kauan valvoo: ekan kerran 45min ja toisella kertaa 1.5h. Siihen jäi ne kokeilut!

No eikö se lapsi ole tärkeämpi kuin jokin pyykkivuori. Uusavuttomia nuoria...

Laskut täytyy maksaa, ruokaa tehdä, siivota kotia, lemmikkieläimiä käyttää ulkona ja pyykkiäkin pestä!

Minusta on kauheaa, että löit sitä lasta poskelle. Ja sitten äyskit täällä ihan kuin on ok, että jos vauva ärsyttää niin et mahda sille mitään. Parempi jättää se vauva nukahtamaan pinnariin itsekseen, vaikka kuinka kauan riekkuis, kuin että sinä alat riehumaan ja pahoinpitelemään sitä lasta suutuspäissäsi.

Olen samaa mieltä!

Näin. Ei mikään oikeuta käyttämään fyysistä ylivoimaa.

Mutta hyvä, että ap tuntui itsekin nyt tajuavan, että näin ei voi jatkua. Vielä kun keräät voimasi ja mietit, mitä konkreettisesti aiot tehdä tilanteen parantamiseksi. Koska muuten koko ajan pinnasi kiristyy, tilanne tulehtuu, paineet kasvavat, ja joku kerta rysäytät kovemmin tai painat tyynyä vähän kauemmin.

Kyllä sillä nukkumaanmeno-ja heräämisajalla on väliä, vaikka valvotun ajan määrä olisikin eri rytmeissä sama. Lapset ovat luonnostaan väsyneitä alkuillasta ja lapsen kuuluisi herätä aikaisin aamulla eikä vasta klo 10.

Näin on. Ysin aamu kuulostaa tietty ihanalta, mutta se saattaa hyvinkin olla osasyyllinen vuorokausirytmin ongelmiin.

Siis onko sulla mies? Miten hän osallistuu tähän sirkukseen?

Sanot et nousee ylös riekkumaan sängyssä jos jäät huoneeseen. Miten kauan kestää? olisko mahollista kokeilla viikko, siten et samat rutiinit illalla. Toinen teistä jää sinne huoneeseen vaikka lattialle sängyn viereen "nukkumaan", valot pois, sanotte iltajutut ja hyvät yöt ja sit annatte olla. Riekkukoon vaikka puoleen yöhön jos niikseen tulee ja annatte riekkua, kyllä se tylsyys alkaa jossain vaiheessa tympiä...?

Meillä tyttö ollut aina kova pörräämään sängys, eikä sihhen ole auttanut kun et on siinä vierellä. Rauhottaa jos tulee parku ja muuten on vaan. Välillä nukahtaa paremmin ja välillä taas ei millään..

ei kyllä kuulosta kauheen hyvällä tuollainen asenne, että on saatava tehdä kotityöt illalla..... lasten kanssa se vaan on sitä, jotta ne kotityöt tehdään vaikka yöllä tai huomenna tai sitten mies tekee ne. lapsi tulee kaikessa ensimmäisenä, tai ainakin meillä tulee ja kotityöt on kaukana jäljessä.

Ja sitten ihan ystävällinen vinkki tuohon kokeiluun, kaksi kertaa on aika vähän, jotkut lapset vaatii useita viikkoja (kuten meidän lapsi) kokeilua ja vielä sittenkin saattaa olla nukkumaan käynti tahtojen taistelua. Eli kannattaisi varmaan hieman pidempään tehdä noita kokeiluja ja vaika kuinka olisi muutakin tekemistä kun maata sängyn vieressä lasta nukuttamassa, niin se vaan on niin, että kun lapsia on niin niistä olisi huolehdittava ja niiden kanssa olisi hermojen kestettävä.

Olen samaa mieltä!

Näin. Ei mikään oikeuta käyttämään fyysistä ylivoimaa.

Mutta hyvä, että ap tuntui itsekin nyt tajuavan, että näin ei voi jatkua. Vielä kun keräät voimasi ja mietit, mitä konkreettisesti aiot tehdä tilanteen parantamiseksi. Koska muuten koko ajan pinnasi kiristyy, tilanne tulehtuu, paineet kasvavat, ja joku kerta rysäytät kovemmin tai painat tyynyä vähän kauemmin.

En ole painanut enkä paina tyynyllä lastani!!!

Näin on. Ysin aamu kuulostaa tietty ihanalta, mutta se saattaa hyvinkin olla osasyyllinen vuorokausirytmin ongelmiin.

Siis onko sulla mies? Miten hän osallistuu tähän sirkukseen?

Ei ole miestä.

Alkuperäinen kirjoittaja persikkatassu:
Alkuperäinen kirjoittaja persikkatassu:
Aamulla herätkää aina samaan aikaan. Päiväunia max. 2 tuntia. Päivällä paljon tekemistä, ulkoilua jne. Illalla kunnon kylpy. Joka päivä samat rutiinit. Näillä konsteilla meidän muksu nukahtaa illalla tosi nopsaan.

Herätään aamulla yleensä samoihin aikoihin, 9-10. Päivällä lapsi touhuaa vaikka mitä, ulkoilua ja sisäleikkejä. Joka ilta ei käydä kylvyssä, ehkä kerran viikossa koska muuten lapsen iho kärsii! Muuten on ihan samat rutiinit joka päivä ja ilta.

Teillä vaihtelee siis vuorokaudessa heräämisaika tunnilla ja päiväunien pituus tunnilla. Se tekee yhteensä jo kaks tuntia ja vaikuttaa varmasti iltanukahtamiseen. Aamulla kello soimaan klo 9.00 ja sängyssä ei loikoilla.

Ei lapsi välttämättä jaksa herätä vielä tuohon aikaan, jos on eilinen nukuttaminen taas kestänyt toista tuntia. :(

Herää kun herätetään. Kestät sen väsyneen lapsen kiukuttelun, pidät rytmistä kiinni ja muutamassa päivässä vaivannäkö palkitaan. Sitten ei sunkaan tarvitse mennä nukkumaan vasta klo 01, kun oma aika alkaa jo hieman aiemmin lapsen nukahdettua. Voit valvoa hyvin puoleenyöhön ja sulle jää silti 9 h uniaikaa.

Miksi et saa kotitöitä tehtyä päivällä. Pyykkikoneen päälle laittaminen ei kyllä paljon aikaa vie, ja kotityöt, mitä tarvitsee tehdä, voi tehdä päivällä. Hullua jättää kaikki sitten illaksi. Ja sanoithan, että lapsi nukkuu päikkärit.

Tai no, omaa napaa sen verran, että itse en tee yhtään mitään kotitöitä enää kun lapsi nukkuu. Se on sitten omaa aikaa.

Tätä tämä äidin elämä on..
Silmäpussi ja mustat silmänaluset..
Aamulla herätyskellon kanssa ylös, jotta saa muksun ylös, jotta saa sen päiviksille ajoissa (ja itse samalla, ja taas herätyskello soimaan 1,5h päästä) jotta saa sen lapsikullan taasen ajoissa illalla nukkumaan.
Näin me kaikki äidit opimme mitä väsymys on.
Älä koskaan, älä ikinä kuuntele mitä kaverit kertoo omista kullan nupuistaan. Koita vain tehdä teidän elämä mukavaksi!
Ulkoilu, ulkoilu ja vielä kerran ulkoilu, varsinkin koko loppupäivä päikkyjen jälkeen saattaisi auttaa myös, puhti pois pienestä.

-Tiedän, ei kiva ajatus, ei heräämiset, ei kokopäivän ulkoilu, mutta kokeile, jos auttaisi, ja jos sitten se olisi kuitenkin mukavampaa kuin nykyinen tahti?

Alkuperäinen kirjoittaja .:
ei kyllä kuulosta kauheen hyvällä tuollainen asenne, että on saatava tehdä kotityöt illalla..... lasten kanssa se vaan on sitä, jotta ne kotityöt tehdään vaikka yöllä tai huomenna tai sitten mies tekee ne. lapsi tulee kaikessa ensimmäisenä, tai ainakin meillä tulee ja kotityöt on kaukana jäljessä.

Ja sitten ihan ystävällinen vinkki tuohon kokeiluun, kaksi kertaa on aika vähän, jotkut lapset vaatii useita viikkoja (kuten meidän lapsi) kokeilua ja vielä sittenkin saattaa olla nukkumaan käynti tahtojen taistelua. Eli kannattaisi varmaan hieman pidempään tehdä noita kokeiluja ja vaika kuinka olisi muutakin tekemistä kun maata sängyn vieressä lasta nukuttamassa, niin se vaan on niin, että kun lapsia on niin niistä olisi huolehdittava ja niiden kanssa olisi hermojen kestettävä.

Näin juuri. Teet hommat minimitasoisena ja päiväsaikaan. Opettelet hoitamaan ne niin, että lapsi leikkii vieressä ja sinä ripustelet pyykkejä. Tilapäisesti teette maailman yksinkertaisimpia ruokia. Varaatte aikaa uusien rutiinien opettelulle, se ei tapahdu heti eikä parissa päivässä. Oikeasti, se kiristää sun hermoja, jos ajattelet koko ajan niitä tekemättömiä töitä. Kyllä ne odottaa aamuun. Jos saat nukuttua yöllä paremmin, jaksat aamulla tehdä niitä hommia lapsen kanssa.

Olen siis yh, mulla on yksi lapsi ja koira sekä kissa. Asutaan omakotitalossa (joka rakennettiin ukon kanssa...), mies lähti kun lapsi täytti 4kk. Lapsi nukkuu yläkerrassa, samassa huoneessa mun kanssa, omassa sängyssään. Mun täytyy hoitaa koko talo yksin, kaikki mahdolliset asiat joten EI ole aikaa nukuttaa lasta tuntikaupalla vaan täytyy tehdä kotihommiakin iltaisin ja öisinkin... enää ei kuulu itkua yläkerrasta, lapsi on kai nukahtanut tai sitten valvoo hiljaa. En uskalla mennä yläkertaan, en vaan uskalla... itkettää ajatellakin, että löin lastani. Rakasta, pientä, avutonta lasta! :(

Alkuperäinen kirjoittaja Aiti Englannista:
Harmi, ettet reagoinut mitenkaan tuohon viestiini. Itse olin siis samassa asemassa kuin sina ja paasin siita eroon noin puolessa toista viikossa.

En osaa englantia niin hyvin että kannattaisi tilata kirjaa... :(

Tai sanot lapselle, että nyt nukkumaan, äiti lähtee nyt pistämään pyykit koneeseen, hyvää yötä. Jätät oven raolleen, että kuulee sinun puuhailut, ja jos alkaa huutamaan, niin huikkaat ovelta, että hiljaa nyt, nyt nukutaan. Huone pimeäksi, ei leluja tai etkä juttele enää mitään kiinnostavaa.

Miksi et saa kotitöitä tehtyä päivällä. Pyykkikoneen päälle laittaminen ei kyllä paljon aikaa vie, ja kotityöt, mitä tarvitsee tehdä, voi tehdä päivällä. Hullua jättää kaikki sitten illaksi. Ja sanoithan, että lapsi nukkuu päikkärit.

Tai no, omaa napaa sen verran, että itse en tee yhtään mitään kotitöitä enää kun lapsi nukkuu. Se on sitten omaa aikaa.

Sen ajan jonka lapsi nukkuu päivällä käytän syömiseen, opiskeluun ja teen jotain kotijuttujakin mutta ei aika riitä millään. Suurin osa tulee tehtyä kun lapsi on yöunilla.

Olen siis yh, mulla on yksi lapsi ja koira sekä kissa. Asutaan omakotitalossa (joka rakennettiin ukon kanssa...), mies lähti kun lapsi täytti 4kk. Lapsi nukkuu yläkerrassa, samassa huoneessa mun kanssa, omassa sängyssään. Mun täytyy hoitaa koko talo yksin, kaikki mahdolliset asiat joten EI ole aikaa nukuttaa lasta tuntikaupalla vaan täytyy tehdä kotihommiakin iltaisin ja öisinkin... enää ei kuulu itkua yläkerrasta, lapsi on kai nukahtanut tai sitten valvoo hiljaa. En uskalla mennä yläkertaan, en vaan uskalla... itkettää ajatellakin, että löin lastani. Rakasta, pientä, avutonta lasta! :(

No sä oot nyt väsynyt. Mene nukkumaan. Usko pois, kyllä ne hommat odottaa aamuun. Mitä väliä, jos kaksin olette, jos on pyykkiä vähän pesemättä? Tai jos on tilapäisesti vähän sotkua? Tää on vain tällainen elämänvaihe, nää on lasten kanssa juuri vaiheita, jotka tulee ja menee. Tän hetken sun pitäis osata hellittää omista tutuista rutiineistasi ja elää hetkessä. No, voimia!!

Laita se lapsi sinne pinnasänkyyn ja ole itse lähellä. Lue vaikka kirjaa tai lehteä, tai tee vatsapunnerruksia kuten minä :) Älä kiinnitä mitään huomiota lapseen kun hän yrittää sitä.
Kun huomaa ettei saa sulta huomiota, kyllästyy ja nukahtaa.
Mä olen tehnyt näin kun lapsi oli pinnasängyssä ja hyvin toimi.

Kun lapsi siirtyy isompaan sänkyyn, niin sitten onkin taas uusia ongelmia...Tulet huomaamaan.
Ymmärrän täysin, yh minäkin ja illalla tosiaan haluasi tehdä jotain muutakin kuin nukuttaa lasta 2-3 tuntia. Ja muista tosiaan säännöllinen rytmi, se on todella tärkeää iltarutiinien lisäksi.

Kyllä kai pesukoneen voi laittaa päälle tai pyykit ripustaa lapsen leikkiessä siinä vieressä? Myös ruokaa voi laittaa lapsen ollessa hereillä? Ei kai sinun tarvitse koko aikaa olla hänelle vierihoitoakaan antamassa sentään?
Ulos menette lapsen kanssa ja käytät lemmikkiä samalla tietty ulkona, eikös?
Illalla sitten käyt kuitenkin netissä ja sähköpostissa, maksa silloin myös ne laskut.

Kyllä se lapsi oppii nukkumaan menon vielä.. muista että hän on vielä todella, todella pieni ja tarvitsee sinua, huomiotasi ja huolenpitoasi. Älä hyvänen aika lyö tai muutenkaan kohtele häntä kaltoin. Siitä voi jäädä pelkotiloja ja vakavampaakin.
Tsemppiä kuitenkin tulevaan.

Yhteistyössä