N
njaa
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja voodoo doll:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja voodoo doll:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja voodoo doll:Toisaalta onko se neekeri sana sitten sanana niin paha? Jos ajattelee sitä vain sanana? itse en sitä käytä. Mutta moni mun ikäinen kyllä saattaa käyttää ilman että olisi rasisti. Onhan se tavallaan aika ristiriitaista että ensin opetetaan se sana lapsille koulussa ja sitten yks kaunis päivä sanotaan "hyi ei saa sanoa neekeriksi".
Et taida olla kovin sivistynyt henkilö?
Jos se tekee musta sivistymättömän että ymmärrän niitä ihmisiä joilla on vaikeuksia kitkeä puhekielestään tuo paljon kohuttu neekeri sana. Niin sitten olen täys moukka.
Tätä keskustelua lukuunottamatta en käytä kyseistä sanaa. Vaikka mun lapsuudessa se olikin normali puhekielen sana jolla kutsuttiin mustaihoisia.
Toisaalta voihan se olla niin että juuri sinä olet se sivistymätön teini, joka ei edes tiedä mitä koulussa on lapsille opetettu ennen omaa aikaasi.
Ei. Olen 30 -kymppinen korkeakoulutettu ihmisoikeuksista kiinnostunut henkilö. Mietin, missä sinunlaisiasi ihmisiä kasvaa? Ei kuulunut neekeri -sana ainakaan minun lapsuuteeni. Olin kai liian sivistyneistä piireistä.
Mun lapsuudessani myös niissä sivistyneissä piireissä käytettiin samoja koulukirjoja mitä meidän moukkien kouluissa. Ja niissä todellakin puhuttiin neekereistä.
Ihmettelen missä kaltasiasi ihmisiä kasvaa.
Ootko ehkä 110 -vuotias? Siitä on kuule aika tovi, kun sanaa neekeri käytettiin koulukirjoissa. Tämä on kuitenkin ensisijaisesti odotajille/ kotona asuvien lasten vanhemmille tarkoittettu palsta, joten ei luulisi täällä olevan moisia fossiileja, jotka ovat nähneet tuota sanaa viljellyn oppimateriaalissaan. Ihmisiä, jotka eivät voi poistaa kielenkätöstään usean kymmenenkään vuoden aikana toisia loukkaavaa sanaa, ei tarvitse ymmärtää. Ihmisen kuuluu ajatella muita ja seurata aikaansa.
Tämä on niin ihmisestä kiinni. Moni suomalainen vihaa venäläisiä pääasiassa talvisodan tähden. Pappani haavoittui ko sodassa, mutta jo sodan aikana kohteli venäläistä sotavankia ystävällisesti ja kivasti ymmärtämättä koskaan tätä venäläisvihaa. Koska hän osasi ajatella omilla aivoillaan, ja ymmärsi rasismin olevan väärin ja turhaa. Ehkä minun ajatteluuni on iskostunut juuri isoisäni takia niin syvälle rasismin ja syrjinnän vastaisuus.
syrjintää tuokin, toisen nimittely moukaksi ja se ettei hyväksy omastaan eriävää ajattelua. Et ole yhtään muita parempi vaikka kuinka niin luulet. Ei ole lainkaan sivistynyttä, että ei kykene asettumaan toisten asemaan.