Mä oon järkyttynyt!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en halua olla teinin äiti...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Itse menetin neitsyyden 16-vuotiaana seurustelusuhteessa ja sen takia, että halusin sitä. Jos olisin alkanut seurustella 14-vuotiaana, niin sitten neitsyys olisi mennyt siinä iässä. Minkään näyttämisen halun takia mun ei ole koskaan tarvinnut seksiä harrastaa, koska sellainen on kypsymättömyyttä iästä riippumatta.

siis kysyin miten hän on löytäny tänne. en haukkunut millään tavalla. ihmettelin vain miksi 18 vuotia neitsyt on täällä. se oli ensimmäinen viestini

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja vanha:
Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:
noh, siitä ei kyllä niin älyttömän kauan ole kun itse olin yläasteella joten muistan kyllä sen miten tuossa iässä oli hyvinkin eri tavalla kehittyneitä nuoria.

Kyllä mä ton tiedän. Enkä yleistä, mutta aika usein ne, jotka aloittivat seksin yläasteiän alussa, olivat niitä vähemmän kypsiä nuoria. Ei se seksielämän aloittaminen kerro yhtään mitään henkisestä kypsyydestä. Olen edelleen sitä mieltä, että se osoittaa vastuuta ja kypsyyttä, ettei aloita seksielämää liian nuorena. Minä olin 13v:nä ja yleensäkin yläasteiässä mielestäni melko kypsä ja fiksu nuori eikä mulle silti olisi tullut edes mieleen harrastaa vielä siinä iässä seksiä. Mä olen varmaan tosi epäkypsä ja alikehittynyt, kun en nyt 18v:nä, täysi-ikäisenäkään ole aloittanut seksielämääni =)

Tytsi kuulehan.
Tässä huomasin sellaisen asian, että sinä tässäkin ketjussa korotat itsesi jollekkin kultaiselle jalustalle. Sun mielestä ne ikätoverisi jotka ovat aikaisin seksielämänsä aloittaneet, ovat juuri niitä kypsymättömiä typeryksiä. Kirjoituksestasi nyt oikein kuultaa läpi halveksuntasi vastakohtiasi kohtaan.
Että jos nämä sun ikätoverit on tuossa asiassa kypsymättömiä, niin ainakin mun mielestä jollain tapaa sinä olet joiltain osin hyvin kypsymätön. Mielipiteesi yleensäkin ovat teinille tyypillisesti hyvinkin mustavalkoisia, ja kovin herkästi tuomitset "toisinajattelijat". Mutta kuten ennenkin täällä on todettu, se toki suotakoon sinulle iästäsi johtuen. Enkä sano nyt tätä millään pahalla, enkä loukatakseni. Ihan vaan havainnoin tällaisen asian.

Ja asiaan muuten, kyllähän se itselläkin kammottavalta skenaariolta tuntuu, että oma 10½ vuotiaani reilun kahden vuoden kuluttua seksielämänsä aloittaisi. Mutta jos näin käy, en koe epäonnistuneeni kasvattajana. Meistä kun ei kukaan voi niitä lapsiaan siellä pullossa pitää.
Ap:lle kovasti voimia tuohon elämänvaiheeseen..Luopumistahan se on tuokin eräällä tapaa, ja meille jokaiselle edessä :/
Vaan väistämätöntä...

Kyllä se on kypsymättömyyttä aloittaa seksi jo 13-vuotiaana. Harvinaista se on, että noin aikaisin aloittaa ja esim. meidän koulussa noin aikaisin aloittaneet olivat juuri sellaisia, jotka tekivät sen painostuksen alaisena, saadakseen huomiota tai ollakseen jotenkin niin "kovia ja aikuisia". Kypsää on ymmärtää, että seksi ei todellakaan kuulu noin nuoren elämään vielä muutamaan vuoteen!

Kypsyyttä on tietää milloin on itse valmis ja mihin, ja milloin ei ole. Se, että sä et ollut valmis ei tarkoita ettei joku toinen voisi olla. Kypsyyttä on myös ymmärtää ja hyväksyä erilaisuutta, olla arvostelematta toisia ja heidän tekemiä päätöksiä.

Seksi ei kuulu 13-vuotiaille, jos sitä ei ymmärrä niin on kyllä huonosti asiat. Oli 13-14v sitten miten kypsä tahansa niin seksi ei siihen ikään/elämänvaiheeseen kuulu. Se on nimenomaan kypsymättömyyttä, jos aloittaa seksin noin nuorena. Kaikkiko pitäisi "erilaisuuden hyväksymisen" nimessä hyväksyä? Mitä, jos 11-12v lapsi kokee olevansa valmis seksiin, hyväksytkö asian mukisematta? Joku raja tässäkin asiassa pitää olla..lapsuutta pitäisi suojella, EI lyhentää! Kyllä on huolestuttavaa tämä asenne, että on ihan OK, jos 13-vuotias harrastaa seksiä :| Miettikää vähän, mitä kirjoitatte!

Mieti itse hieman mitä kirjoitat..ei todellakaan ole sama asia onko 11-vuotias vai 13-14vuotias,toi on just se vaihe kun kehitys tapahtuu vauhdilla. Oma eka kertani oli 14-vuotiaana,olin seurustellut jo jonkin aikaa,ehkäisy oli kunnossa ja ihan selvinpäin oltiin. Koko tapauksesta jäi ihana muisto enkä todellakaan kadu sitä ja voitko kuvitella,mä vielä nautin siitä!! Ihan olen normaali nuori nainen..Mistä sä voit tietää muiden ajatukset tai ylipäätään tuntea jokaisen tuon ikäisen niin hyvin että voit varmuudella sanoa että aikaisin aloitettu seksielämä on AINA kypsymättömyyttä? Mä en ylipäätään ymmärrä minkä ihmeen takia sä puutut sellaiseen asiaan josta et itse yhtään mitään tiedä? Aikaisemmin oon vaan hymähdelly sun jutuilles,mut tää sai jo karvat pystyyn,suoraan sanottuna oot raivostuttava.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis kysyin miten hän on löytäny tänne. en haukkunut millään tavalla. ihmettelin vain miksi 18 vuotia neitsyt on täällä. se oli ensimmäinen viestini

Miksi tuollaista ihmetellä? Ja lisätä loppun tuo paksutukkainen- kommentti?
Jos nyt oikeen ruvetaan vääntämään :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Mä en käsitä mitä kypsymättömyyttä on harrastaa nuorella ikää seksiä jos kerran tuntee olevansa siihen valmis. Kyllä mä ainakin tiedän pari 12-vuotiaana neitsyyden menettänyttä, mutta eivät he mitään kypsymättömiä ole olleet. Ovathan ne olleet nuoria (liiankin nuoria ) mutta mulla on kyllä näköjään eri käsitys kypsymättömyydestä kuin tytsillä.

No kyllä on varsin kypsymätön henkisesti, jos 12v:nä aloittaa seksin, herranjestas, ala-asteikäisenä :o Sen ikäiset on todellakin lapsia! Jos 12v luulee olevansa valmis seksiin, on hän menettänyt lapsuutensa aivan liian aikaisin, mikä ei todellakaan ole normaalia. Siinä iässä pitäisi olla ihan muut asiat mielessä. Miettikää nyt hiukan, ettekö kauhistuisi jos oma tyttärenne aloittaisi seksin 12-14-vuotiaana? Alle 15v on ihan lainkin mukaan vielä lapsi. Jos minä olen tiukka näissä asioissa niin kysykääpä mielipidettä ammattilaisilta, jotka työskentelevät lasten/nuorten parissa.

Mä en käsitä mitä kypsymättömyyttä on harrastaa nuorella ikää seksiä jos kerran tuntee olevansa siihen valmis. Kyllä mä ainakin tiedän pari 12-vuotiaana neitsyyden menettänyttä, mutta eivät he mitään kypsymättömiä ole olleet. Ovathan ne olleet nuoria (liiankin nuoria ) mutta mulla on kyllä näköjään eri käsitys kypsymättömyydestä kuin tytsillä.

No kyllä on varsin kypsymätön henkisesti, jos 12v:nä aloittaa seksin, herranjestas, ala-asteikäisenä :o Sen ikäiset on todellakin lapsia! Jos 12v luulee olevansa valmis seksiin, on hän menettänyt lapsuutensa aivan liian aikaisin, mikä ei todellakaan ole normaalia. Siinä iässä pitäisi olla ihan muut asiat mielessä. Miettikää nyt hiukan, ettekö kauhistuisi jos oma tyttärenne aloittaisi seksin 12-14-vuotiaana? Alle 15v on ihan lainkin mukaan vielä lapsi. Jos minä olen tiukka näissä asioissa niin kysykääpä mielipidettä ammattilaisilta, jotka työskentelevät lasten/nuorten parissa.

Tytsi puhuu täyttä asiaa, näin minäkin ajattelen

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jotenki ei oikein mene läpi nuo sun jutut. Jos täällä ekaa kertaa pyörit nii tuskin kuittailisit mistää paksuista hiuksista. Ja jos taas et pyöri ekaa kertaa, nii tiiät tasan että nuo paksut hiukset mainitaan aina silloin ku halutaan olla ilkeitä ja NIIIN vitsikkäitä.

Jos joku tuntee olevansa valmis seksiin 14-vuotiaana, niin miten se on sulta pois? Mä jo kirjoitin tuonne, että jos olisin tuossa iässä seurustellut niin varmasti olisi neitsyys mennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:

Tytsi puhuu täyttä asiaa, näin minäkin ajattelen

Kuin myös minä

Alkuperäinen kirjoittaja ResuMehiläinen:
No sitten kun oma melkein lapsi tyttärenne/ poikanne on aloittamassa aikuisten leikit, voi se sitten tuntua vähän pahemmalta.
Ja kun ottaa huomioon miten usein tytöt aloittaa seksin harrastamisen liian nuorena vain siksi, että kaikki muutkin niin tekee tai poikaystävä haluaa ja ehkä jättää jos sille ei anna.
Ja veikkaan että tämä on yleisempää kuin se että oiikeasti olisi kypsä ja itsekin siihen valmis.
Mielestäni niille nuorille tytöille olisi tärkeämpää painottaa sitä että vielä ei tarvi haluta eikä vielä ole siihen edes valmis, ku alkaa opastaa ehkäisyssä niin että nuori saa vielä kotoakin samaa palautetta että kyllä se nyt on jo aika.

Samaa mieltä.Näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut tosi kiva,jos äiti olisi valistanut mua enemmän.Meillä seksi oli tabu,eikä siitä puhuttu juuri lainkaan (tai aihetta välteltiin).Luulin oikeasti,että jos en suostu seksiin niin mut jätetään tai olen epänormaali( 15-v).Vasta nyt kolmekymppisenä olen oppinut nauttimaan seksistä,sitä ennen se oli lähinnä suorittamista.Vanhempien tehtävä on opastaa nuorta ja keskustella asioista.Yhdenillanjuttuja mulla on ollut useita,ei kovin hyviä muistoja niistäkään.Lähinnä etsin hyväksyntää ja lopulta en saanut niistä mitään.Hyvää kannattaa odottaa!

Minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että 13-vuotias (ja muutamaa vuotta vanhempikin) on liian nuori yhdyntään. Olin samaa mieltä myös silloin, kun itse olin tuossa iässä. Ensimmäinen poikaystävä minulla oli, kun olin 14. Hän oli monta vuotta vanhempi, täysi-ikäinen jo. En rakastellut hänen kanssaan koskaan, vaikka fyysiset halut varmasti oli kovat molemmilla. Tiesin, että mikä tahansa ehkäisy voi pettää, enkä olisi pystynyt tappamaan lasta sisälläni; lapseksi olisin hänet kokenut alusta asti, vaikka ymmärrän heitäkin, jotka näkevät asiat toisin.

Olin seurustellut useamman pojan kanssa muutamista viikoista yli vuoteen, ennen kuin ensimmäisen kerran lähes 21-vuotiaana rakastelin. Ei ole kaduttanut, että en aloittanut aiemmin. Itsetyydytystä harrastin kyllä liki kymmenen vuotta ennen sitä. Eikä tuo ensimmäinenkään kumppani ollut mikään hetken tuttavuus, vaan olimme seurustelleet useita kuukausia ennen kuin menimme sänkyyn. Kyllä naisen ja miehen välisestä seksistä ehtii nauttia aikuisenakin!

Jos joku tuntee olevansa valmis seksiin 14-vuotiaana, niin miten se on sulta pois? Mä jo kirjoitin tuonne, että jos olisin tuossa iässä seurustellut niin varmasti olisi neitsyys mennyt.

Jos sinä olet ollut 14 vuotiaana täysin varma että olet valmis, niin mikäs siinä, itsehän sen parhaiten tiedät. Yleensä poikkeuksia löytyy, mutta nyt puhutaankin asiasta yleisellä tasolla. Ja suurin osa tuon ikäisistä ei todellakaan ole valmiita. Ja silti harrastavat seksiä koska ympäristö, kaverit, poikaystävä painostaa. Ja eihän sen niin kyllä pitäisi mennä.

Jos itse olet ollut valmis, älä sano että kaikki muutkin ovat. Nyt puhutaan nimenomaan siitä eikä sinusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Asiallinen:
Minä olen ehdottomasti sitä mieltä, että 13-vuotias (ja muutamaa vuotta vanhempikin) on liian nuori yhdyntään. Olin samaa mieltä myös silloin, kun itse olin tuossa iässä. Ensimmäinen poikaystävä minulla oli, kun olin 14. Hän oli monta vuotta vanhempi, täysi-ikäinen jo. En rakastellut hänen kanssaan koskaan, vaikka fyysiset halut varmasti oli kovat molemmilla. Tiesin, että mikä tahansa ehkäisy voi pettää, enkä olisi pystynyt tappamaan lasta sisälläni; lapseksi olisin hänet kokenut alusta asti, vaikka ymmärrän heitäkin, jotka näkevät asiat toisin.

Olin seurustellut useamman pojan kanssa muutamista viikoista yli vuoteen, ennen kuin ensimmäisen kerran lähes 21-vuotiaana rakastelin. Ei ole kaduttanut, että en aloittanut aiemmin. Itsetyydytystä harrastin kyllä liki kymmenen vuotta ennen sitä. Eikä tuo ensimmäinenkään kumppani ollut mikään hetken tuttavuus, vaan olimme seurustelleet useita kuukausia ennen kuin menimme sänkyyn. Kyllä naisen ja miehen välisestä seksistä ehtii nauttia aikuisenakin!

Sulla on ollut samanlaiset ajatukset kuin mulla! =)

Sulla on ollut samanlaiset ajatukset kuin mulla! =)

Täällä on esitetty sinulla kysymyksiä ja kommentteja, joissa ollaan eri mieltä kanssasi. Niihin et vastaa. Miksi?

Ja sitten on meitä jotka eivät jaksa odottaa kuukausia vaan sänkyyn mennään melko nopeasti.

Eikös sitä lasta voi kasvattaa sillä tavoin, että hänestä tulee vahva, itsevarma ja itsenäinen nuori? Joka ei alistu ympäristön, kavereitten tai seurustelukumppanin painostukseen? Jos hän on sitten varma omasta päätöksestään ja tekee sen omasta halustaan, tietoisena seurauksia, mitä väliä sillä on onko hän 13 vai 17? Harva asia on mustavalkoinen, yleensä elämässä on paljon harmaata aluetta. Ei pidä olla niin ehdoton ja heti kauhistella.

Ei muuten riitä, että 14v kokee olevansa valmis seksiin ja osaa ottaa vastuun ehkäisystä, on oltava valmis myös niihin seurauksiin. Ja kaikki varmaan ymmärtävät, että 13-14v:n keho ei ole vielä kovinkaan valmis kantamaan/synnyttämään lasta :/ Saati, että tuossa iässä joutuisi tekemään abortin :| Jos tuntee 14v:nä olevansa valmis johonkin, se ei todista, että olisi tarpeeksi kypsä siihen. Näistä asioista voi olla niin montaa mieltä. Mielestäni osoittaa kypsyyttä, jos ymmärtää olevansa yläasteiässä liian nuori seksiin =) Ja ymmärtää, ettei mitään kiirettä ole.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä