Mä olen vissiin tyhmä, mut en tajua (kotihoidontuesta)...

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Jos hoidan kotona vauvaa + kahta yli 3-vuotiasta, kuitenkin alle kouluikäistä, niin tuleeko vauvasta ensin se äitiyspäiväraha ja vanhemmista lapsista sitten mitä? Ja kun siirtyy vauvasta kotihoidontuelle, niin tuleeko vanhemmista silloin hoitoraha/-lisä, ja miten nekin eroaa...???

Juu, luin kyllä Kelan sivut, mutta ei mun kuumehöyrynen pääni tajunnut täysin.

Äitiyslomalla ei muistaakseni tule mitään, tai sitten se sisarusraha on tulosidonnainen. Kotihoidontuella saat alle kouluikäisistä sisaruksista muistaakseni 50?/lapsi/kk sisarusrahaa. Maksaminen loppuu sen kuun lopussa, jolloin täyttää 7-vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja AulisKotityöläinen:
Äitiyslomalla ei muistaakseni tule mitään, tai sitten se sisarusraha on tulosidonnainen. Kotihoidontuella saat alle kouluikäisistä sisaruksista muistaakseni 50?/lapsi/kk sisarusrahaa. Maksaminen loppuu sen kuun lopussa, jolloin täyttää 7-vuotta.

Okei... Kiitos =) :flower:

Jos saat äitiyspäivärahaa niin muista lapsista ei silloin saa mitään. Sitten kun jäät kotihoidontuelle niin saat sen vajaa 300e ja kahdesta alle kouluikäisestä muistaakseni noin 50e per pää. (Tuloista riippuen sitten se lisäosa yhdestä lapsesta)

Vielä: Hoitoraha = k-hoidontuen perusosa, joka tulee kaikille. Hoitolisä on tulosidonnainen ja siihe vaikuttaa perheen koko ja yhteiset bruttotulot. Näiden lisäksi saa vielä sen sisarurahan niistä alle kouluikäisistä yli 3-vuotiasta.

Juu, sisarusraha tulee alle 3 vuotiaasta 90? ja yli 3 vuotiaasta 60?. Tämä siis kotihoidontuen päälle ja tähän ei vaikuta tulot. Tulot vaikuttavat vain erikseen haettavaan hoitolisään joka on max 160? muistaakseni.

Alkuperäinen kirjoittaja piip:
kyllä mä saan nyt äippärahakaudella meidän alle 3-veestä noin 20 e kk.

Mä taas en saa tuosta reilun kahden vanhasta mitään. Ainoastaan äitiysrahaa saan nyt, mutta mä saan ansiosidonnaiset ä.rahat.

Kannattaa hakea kotihoidontukea myös äitiys/vanhempainrahakaudella! Vaikka mä saan ansiosidonnaista äp-rahaa, ja mies palkkaa (pientä, mutta kuitenkin), niin tulen saamaan todennäköisesti HOITOLISÄÄ. Eli tuloista riippuu - jos saat minimiäippärahaa, ja mies ei juuri tienaa, niin voit saada paljonkin. Ehdottomasti hakemus sisään - ei se ota jos ei annakkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja piip:
kyllä mä saan nyt äippärahakaudella meidän alle 3-veestä noin 20 e kk.

Hmm..? :o

Jos äitiysraha on pienempi kuin kotihoidontuet- ja lisät, niin saa hoitoilisää. Eli siis pienellä äippärahalla voi saada.

no ei mene noin, kyllä mulla oli tuplat tohon nähden mitä saan kh ja lisäosaa nyt...sitä lisäosaa saa hakea kaikki, eri asia paljon myönnetään kun tulot lasketaan