Mä olen vihdoinkin vapaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minä kun huomasin eriarvoisen kohtelun jatkuvan lapsenlapsissa, vähitellen vähennettiin välejä. Nyt ilman vanhempien ja isovanhempien "rakastavaa" seuraa jo monta vuotta ja voin sanoa, että ELÄN vasta nyt! Menihän tuota 30+ vuotta siinä, että yritti miellyttää vanhempiaan, ei onnistunut, eikä siinä onnistunut lapsenikaan niin antaa olla! Helmiä sioille! Minä en koe mitään velvoitteita tuollaisia ihmisiä kohtaan, lapset eivät ole KOSKAAN eikä MITÄÄN velkaa vanhemmilleen. Voimia!

ja ps. itsekin luulin olevani koulutukseni takia asian kanssa "sinut" ja kykenevä analysoimaan asian järjellä, mutta tarvitsin silti terapiaa, tuo on surullisinta mitä ihmiselle voi sattua, surutyö kannattaa tehdä.

pistäähän tämä kyllä miettimään, että millaista elämä olisi, jos "irtautuisi" vanhemmistaan, siis ei piittaisi heidän toiveistaan, ei yrittäisi miellyttää, tekisi vain oman ja perheen tahdon mukaan eli katkaisisi lopullisesti napanuoran... :D

Silti en oikein ymmärrä sitäkään, että voit sanoa ettei rahalla ole väliä. Itse olen kyllä niin ahne (tai oikeudenmukainen) että haluan tasan puolet siitä mitä oma siskonikin. KUmpikin on oltu yhtä hyviä tai huonoja lapsia enkä kyllä hyväksyisi sitä että jäisin vähemmälle, tosin enempääkään en halua saada.
Tiedän vaan itsestäni että olen varmasti ikuisuuteen asti katkera jos toinen saisi enemmän (ja niin olisi siskonikin) kaippa meillä vaan se sisaruskateus on voimissaan. (ollaan hyviä kavereita jne kuitenkin) Sen takia ollaan jo nyt tehty niin että jos jotain on saatu vanhemmilta "jaettavaksi" siis vaikka vanhoja sukkia =) niin on jaettu niin ettei varmasti toiselle jää pahamieli. Kun isoäitimme kuoli, saimme jakaa "jämät" ja samoin tehtiin jako tosi tarkkaan, koska tiedämme itsemme..

Hienoa tietysti mutta vähän ihmeellistä on se, ettet ajattele haluavasi puolta tai edes niin puolta kun tuosta firmasta jäisi (siis sisko saisi sen ja sinä muut) vaikka sitten joku tonni menisikin enemmän toiselle, muttei kohtuuttomasti. Miten se ei tee sinusta katkeraa, voisithan niillä rahoilla esim. hoitaa lastesi lapsia joskus tai pitää sapattivapaan tai jäädä aiemmin eläkkeelle, tai auttaa lapsiasi taloudellisesti jne.
(siis jos nyt puhutaan vaan rahasta, eikä kaikesta mielipahasta mitä kaiken kaikkiaan tämä juttu sisältää) ja miten siskosi voi pitää päästöstä oikeudenmukaisena??

Kaikki sympatiat siis sinulle (vaikka viesti voi muuten olla vähän tökerö) eikä pakko tientenkään ole vastata.

Alkuperäinen kirjoittaja laila:
Silti en oikein ymmärrä sitäkään, että voit sanoa ettei rahalla ole väliä. Itse olen kyllä niin ahne (tai oikeudenmukainen) että haluan tasan puolet siitä mitä oma siskonikin. KUmpikin on oltu yhtä hyviä tai huonoja lapsia enkä kyllä hyväksyisi sitä että jäisin vähemmälle, tosin enempääkään en halua saada.
Tiedän vaan itsestäni että olen varmasti ikuisuuteen asti katkera jos toinen saisi enemmän (ja niin olisi siskonikin) kaippa meillä vaan se sisaruskateus on voimissaan. (ollaan hyviä kavereita jne kuitenkin) Sen takia ollaan jo nyt tehty niin että jos jotain on saatu vanhemmilta "jaettavaksi" siis vaikka vanhoja sukkia =) niin on jaettu niin ettei varmasti toiselle jää pahamieli. Kun isoäitimme kuoli, saimme jakaa "jämät" ja samoin tehtiin jako tosi tarkkaan, koska tiedämme itsemme..

Hienoa tietysti mutta vähän ihmeellistä on se, ettet ajattele haluavasi puolta tai edes niin puolta kun tuosta firmasta jäisi (siis sisko saisi sen ja sinä muut) vaikka sitten joku tonni menisikin enemmän toiselle, muttei kohtuuttomasti. Miten se ei tee sinusta katkeraa, voisithan niillä rahoilla esim. hoitaa lastesi lapsia joskus tai pitää sapattivapaan tai jäädä aiemmin eläkkeelle, tai auttaa lapsiasi taloudellisesti jne.
(siis jos nyt puhutaan vaan rahasta, eikä kaikesta mielipahasta mitä kaiken kaikkiaan tämä juttu sisältää) ja miten siskosi voi pitää päästöstä oikeudenmukaisena??

Kaikki sympatiat siis sinulle (vaikka viesti voi muuten olla vähän tökerö) eikä pakko tientenkään ole vastata.

Keittis antais varmaan viimeisen sukkaparinkin jalastaan jos joku sitä sattuis enemmän tarvitsemaan.. :D
...se on meidän keittis :heart:

Minäkin ymmärrän sen et jos esim. firma halutaan pysyvän suvussa ja sen vuoksi tehdään testamentti. Mutta sitä en ymmärrä miksi osaa ei haluta huomioida mitenkään. Miksei voisi tehdä esim. niin että yksi (firman jatkaja) saa ehkä enemmän mutta kuitenkin kaikki olisivat saaneet osansa, vaikka sitten vähän pienemmän mutta kummiskin ei olisi tullut tunnetta että ovat eriarvoisessa asemassa. Meillä tosiaan appiukon kuoltua kävi ilmi että olivat anopin kanssa tehneet testamentin jossa perintö menee sit anopin kuoltua anopin kolmelle pojalle, joista yksi kuollut, ja mun mies jolle anoppi siis äitipuoli saa pienen osan ja miehen sisko ei saa mitään. No tää sisko sitten päätti vaatia lakiosaansa niin anoppikos nosti siitä kamalan metelin. Eivät olleet tajunneet testamenttia laatiessaan et perillisillä on oikeus vaatia lakiosansa vaan anoppi oli ilmeisesti luullut et testamentilla voi määrätä ihan kaikesta. Anoppi oli vielä tosi törkeesti tokassut mun miehelle et "mitä se Maijakin on vailla kun eihän Mikko ollut ees sen oikee isä", kyseessä siis adoptioisä. Meijänkin tapauksessa olisi monelta mielipahalta vältytty ja ehkä suvun riitaantumiseltakin jos testamenttia laatiessa olisi vähän enemmän ajateltu.

Ehkä syy on se, että mun elämässäni on riittävän monta kertaa tapahtunut tuskaa tuottavia asioita, joiden tapahtumista ei olisi miljardeillakaan voinut estää. Olen elänyt myös ajan, jolloin olin taloudellisesti erittäin tiukoilla. Olen tehnyt paljon työtä sen eteen, että nyt meidän perheen taloudellinen tilanne on huomattavasti parempi kuin yksinhuoltajilla keskimäärin. Omalla työlläni korvaan keskivertoperheestä sen toisenkin palkansaajan osuuden. Vaihdoin alaa kutakuinkin nelikymppisenä, opiskelin työn ohella. Mulla on jo se tilanne, että voisin pitää sapattivuoden, avustaa lapsiani jne.

Mulla on hyvät ja luottamukselliset välit lapsiini ja kaikesta muusta olen elämässäni valmis luopumaan paitsi lapsistani. Ja siis tästä hyvästä suhteestani lapsiini. Juuri äsken likka soitti ja puhuttiin pitkään puhelimessa. Huomenna ollaan menossa likan kanssa markknoille, jos likan flunssa vaan on paranemaan päin. Maanantaina mennään ostamaan sille pöytä, lupasin maksaa taksin huonekaluliikkeestä kotiin.

Mä olen jo siinä tilanteessa, että saan kaiken sen, mitä tarvitsen, ihan omalla työlläni. Ja tarvittaessa myös sen, mitä lapseni tarvitsevat. En kaipaa mitään muuta. Mun elämäni on tällä hetkellä niin hyvää kuin ikinä ja koskaan aiemmin uskoin sen jonain päivänä olevankaan. Olen saanut kaiken sen,mitä halusin, ja olen tyytyväinen siihen. Siskoni on toista maata, hän haluaa aibna vain lisää ja lisää. Pitää muakin ekohöperönä, kun kulutusjuhlan sijasta maalailen kierrätyshuonekaluja ja syön luomuruokaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Joo, minä vetäisisin tosta semmoiset palot nenääni, etten olisi enää missään tekemisissä vanhempieni kanssa. Sanoisin, että se siskonpoika hoitanee teidän asianne.
Kertoiko vanhempasi itse sulle ton testamentin? Siis onko se täysin varmaa, että heidän tahtonsa todellakin on tuo?
Ei vanhempani vaan siskoni. Mutta systeri, siskonpoika ja faija on kaikki samassa perheyrityksessä töissä. Ei mua muu sureta kuin tuo likka. Se, että se niin kovasti yritti osoittaa mummille ja ukille, että vammaisenakin pärjää. Onhan neiti niin monet kerrat saanut takkiinsa tässä hommassa. Mutta aina yrittänyt uudestaan ja uudestaan. "Mummi, mun runoni on julkaistu Tammen runokokoelmassa". "Ukki, mun öljyvärimaalaukseni on eisllä Helsingin keskustassa taidenäyttelyssä". "Mummi ja ukki, mut on valittu maajoukkueeseen edustamaan Suomea Japanissa pidettäviin kisoihin". Mutta ei mun vanhemmat kyllä ole koskaan olleet kiinnostuneet likan menestyksestä
:(

tämän lukeminen musersi täysin... :'( :'( :'(

:hug: :hug: :hug: :hug: kylläpä on kylmiä ihmisiä maan päällä... ei voi muuta sanoa... :(

Ehkä syy on se, että mun elämässäni on riittävän monta kertaa tapahtunut tuskaa tuottavia asioita, joiden tapahtumista ei olisi miljardeillakaan voinut estää. Olen elänyt myös ajan, jolloin olin taloudellisesti erittäin tiukoilla. Olen tehnyt paljon työtä sen eteen, että nyt meidän perheen taloudellinen tilanne on huomattavasti parempi kuin yksinhuoltajilla keskimäärin. Omalla työlläni korvaan keskivertoperheestä sen toisenkin palkansaajan osuuden. Vaihdoin alaa kutakuinkin nelikymppisenä, opiskelin työn ohella. Mulla on jo se tilanne, että voisin pitää sapattivuoden, avustaa lapsiani jne.

Mulla on hyvät ja luottamukselliset välit lapsiini ja kaikesta muusta olen elämässäni valmis luopumaan paitsi lapsistani. Ja siis tästä hyvästä suhteestani lapsiini. Juuri äsken likka soitti ja puhuttiin pitkään puhelimessa. Huomenna ollaan menossa likan kanssa markknoille, jos likan flunssa vaan on paranemaan päin. Maanantaina mennään ostamaan sille pöytä, lupasin maksaa taksin huonekaluliikkeestä kotiin.

Mä olen jo siinä tilanteessa, että saan kaiken sen, mitä tarvitsen, ihan omalla työlläni. Ja tarvittaessa myös sen, mitä lapseni tarvitsevat. En kaipaa mitään muuta. Mun elämäni on tällä hetkellä niin hyvää kuin ikinä ja koskaan aiemmin uskoin sen jonain päivänä olevankaan. Olen saanut kaiken sen,mitä halusin, ja olen tyytyväinen siihen. Siskoni on toista maata, hän haluaa aibna vain lisää ja lisää. Pitää muakin ekohöperönä, kun kulutusjuhlan sijasta maalailen kierrätyshuonekaluja ja syön luomuruokaa :D

Tässähän se on, koko asia.Otsikkosi ja siihen fakta.

Onnea.!! vilpittömästi. sun lapsesi(kin) selviää tästä voittajana !!!(molemmat lapset )

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
tämän lukeminen musersi täysin... :'( :'( :'(

:hug: :hug: :hug: :hug: kylläpä on kylmiä ihmisiä maan päällä... ei voi muuta sanoa... :(
Täytyy myöntää, että kirpaisi kyllä aikanaan minuakin. Kun siskon likka esiintyi aikoinaan Tanssii tähtien kanssa - ohjelmassa, se toki katsottiin ja nauhoitettiinkin. Kun likka oli illan pääuutisissa, vanhempoani eivät edes katsoneet koko lähetystä. Mistään nauhoituksista puhumattakaan. Mutta paskaaks sillä väliä, olihan likka myös Japanin television haastattelussa ja luultavasti "jokunen" japanilainen sen lähetyksen katsoi :D

Mä olin aina kuvitellut, etten koskaan elämässäni saa järjestää mieleistäni joulua, mutta nyt saan. Ja ilman mitään omantunnontuskia, vaikka mutsi vinkuisi miten siitä, että joutuu olemaan faijan kanssa joulun kaksin. Mulle alkaa jo tulla joulufiilis, kun ajattelen, että meidän ensimmäinen IKIOMA joulu :heart:

Tuosta mä olen sun puolesta jopa onnellinen :D Muutoin tilanne kuulostaa todella sydämettömältä ja kylmältä, mutta oma joulu... se on lämmin ja tunnelmallinen :heart: *haaveilee*

Vaikka rahalla ei rakkautta ostetakaan, niin se, että joku saa perintöä vähemmän kuin toinen osoittaa ikalailla sen, mitä mieltä testamentin tekijä perillisistään on. Olen todella pahoillani tyttösi puolesta, mutta toisaalta, kuten sanoit, olet nyt vapaa. Ihan hyvä, että sait tietää tästä asiasta etukäteen.

:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Tuosta mä olen sun puolesta jopa onnellinen :D Muutoin tilanne kuulostaa todella sydämettömältä ja kylmältä, mutta oma joulu... se on lämmin ja tunnelmallinen :heart: *haaveilee*
Me pidettiin 5-6 vuotta sitten likan kanssa salajoulu. Valehdeltiin sujuvasti - hyi minua - suvulle, että ei olla maisemissa aattoiltana. No oltiinhan me. Muistan, miten koko aatto kuljettiin takapihan kautta, ettei etupihaan jää lumeen jalanjälkiä. Ei laitettu valoja vaan hengailtiin kynttilöiden kanssa. Syötiin jouluruoka silloin, kun meille tuli nälkä. Mentiin sitten vierekkäin mun sängylleni katselemaan telkkaria. Nukahdettiin. Likka siitä heräili ja tuumasi: "niin, oliko meillä sitä suklaata". Ja hain julmetun suklaarasian, josta mussutettiin naamamme finneille telkkaria katsoessamme. Paras joulu, mitä mulla on ikinä ollut. Ainoa huono puoli se, että junnu oli joulun isällään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Keittis, mä uteliaana kysyn että mitä lajia tyttösi harrastaa kun on päässyt illan pääuutisiinkin joskus =)
Ei varsinaisesti mitään lajia. Viime vuonna Suomi lähetti ensimmäistä kertaa maajoukkueen Abilympics-kisoihin. Vastaa siis World Skills kisoja, mutta on vammaisten kisat. Likka oli niistä neljästä kisaajasta varmaankin verbaalisesti taitavin ja vähiten esiintymiskammoinen, joten häntä sitten Helsinki-Vantaalla haastateltiin uutisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Keittis, mä uteliaana kysyn että mitä lajia tyttösi harrastaa kun on päässyt illan pääuutisiinkin joskus =)
Ei varsinaisesti mitään lajia. Viime vuonna Suomi lähetti ensimmäistä kertaa maajoukkueen Abilympics-kisoihin. Vastaa siis World Skills kisoja, mutta on vammaisten kisat. Likka oli niistä neljästä kisaajasta varmaankin verbaalisesti taitavin ja vähiten esiintymiskammoinen, joten häntä sitten Helsinki-Vantaalla haastateltiin uutisiin.

Aa, ok :)

Me pidettiin 5-6 vuotta sitten likan kanssa salajoulu. Valehdeltiin sujuvasti - hyi minua - suvulle, että ei olla maisemissa aattoiltana. No oltiinhan me. Muistan, miten koko aatto kuljettiin takapihan kautta, ettei etupihaan jää lumeen jalanjälkiä. Ei laitettu valoja vaan hengailtiin kynttilöiden kanssa. Syötiin jouluruoka silloin, kun meille tuli nälkä. Mentiin sitten vierekkäin mun sängylleni katselemaan telkkaria. Nukahdettiin. Likka siitä heräili ja tuumasi: "niin, oliko meillä sitä suklaata". Ja hain julmetun suklaarasian, josta mussutettiin naamamme finneille telkkaria katsoessamme. Paras joulu, mitä mulla on ikinä ollut. Ainoa huono puoli se, että junnu oli joulun isällään.

Oiii, kuulostaa niin rennolta ja lempeän lämpöiseltä joululta, että tuon perusteella voisin pitääkin joulusta :D jospa se joskus meilläkin... perinnönjaosta ei vaan voi - tai kannata - riidellä, kun sitä ei liiemmälti ole tulossakaan, joten katsotaan nyt, kuinka pitkälle hamaan tulevaisuuteen vietämme joulua suvun ehdoilla.

Mun on pakko kysyä, että onko teillä ollut perheessä jo lapsesta asti sama asetelma yleensäkin? Etkö sinäkään koskaan riittänyt, mutta siskosi "riitti"? Pettyivätkö vanhempasi valinnoistasi myöhemmälläkin iällä? Olivatko tukena silloin kun sulla oli isoja vaikeuksia elämässä?

Ollaan sun kanssa keskusteltu eri ketjuissa aiemminkin elämäsi tapahtumista minä näin harmaana ja silloinkin kun olin vielä "musta". Olen ihaillut selviytymistäsi elämässäsi vaikka tapahtumat olisivat voineet lynkata toisella luonteenlaadulla olevan ihmisen täysin. Susta jos kenestä voi sanoa, että olet oman elämäsi sankari!

Miten vanhempasi suhtautuivat silloin kun tyttö syntyi ja hänessä olikin vamma? Onko lastenlasten erilainen arvostaminen alkanut myöhemmällä iällä vai onko kuvio ollut alusta asti sama? Jos näin niin on varmaan ollt pienen lapsen kanssa rankkaa olla yksin eriarvoisena kun miehesikin menetit ja elämä oli silloin varmasti kaiken kaikkiaan aika mustaa. Mutta sinusta hohtaakin lämpö ja elämänviisaus, jonka eletty elämä vaikeuksineen on tuonut mukanaan-empaattinen olet ollut varmaan jo ennen sitäkin alunperäisestä ammatinvalinnastasi päätellen :)

Voi herranjestas mitä mä luen täällä :( Tippa tuli linssiin.... Kuinka joku isovanhempi VOI olla noin julma! Tönisi edes tuntemattomia kaupan kassajonossa, mutta että omaa lapsenlasta kohtelee noin. *haleja*

Alkuperäinen kirjoittaja minttu:
Tuntuu järkyttävältä lukea tämä ketju sen jälkeen mitä toisessa ketjussa mm.vispilä laukoi vammaisista. Vaikea kuvitella miten noin ahdasmielisen sisällä voi mitään hyvää ollakaan.
Kamalia ihmisiä, tulee oikein paha olla. Vispilät, sun vanhemmat, sun muut eivät tiedä rakkaudesta mitään. Rakkaus ei syrji.
Onneksi tyttäresi syntyi sinun lapseksi, olet ihana ihminen.

Äläpä puhu rakkaudesta mitään mun kohdalla. Osaan kyllä rakastaa. Mutten osaa muistaa mainita, ettei mun negatiivinen tunne vammaisia kohtaan koske fyysisesti vammaisia.

Ja jos mulla olisi joskus vammainen (oli sitten fyysisesti tai henkisesti vammainen) lapsenlapsi, edes minä en olisi niin kylmä ja tunteeton, että jättäisin perinnöttä tai pitäisin jotenkin huonommassa asemassa. Jos lapseni rakastaisi vammaista lastaan, rakastaisin minäkin, koska rakastan lapsianikin.

Oiii, kuulostaa niin rennolta ja lempeän lämpöiseltä joululta, että tuon perusteella voisin pitääkin joulusta :D jospa se joskus meilläkin... perinnönjaosta ei vaan voi - tai kannata - riidellä, kun sitä ei liiemmälti ole tulossakaan, joten katsotaan nyt, kuinka pitkälle hamaan tulevaisuuteen vietämme joulua suvun ehdoilla.
Kyllä se meilläkin on aina mennyt suvun ehdoilla. Suustä, että äitini ei yksinkertaisesti vaan halua viettää joulua pelkästään isäni kanssa. Hassua sinänsä, sillä mun lapsuudessani me ei menty isovanhemmille jouluksi. Mutta joo, äitini on taitava manipuloija, saa sut kolmessa minuutissa tuntemaan itsesi syylliseksi tapahtumasta, josta vielä 3 minuuttia aiemmin et ollut edes tietoinen. Mutta se on taas ihan oma juttunsa. Aikoinaan sovittiin systerin kanssa, että joka toinen joulu mä olen vanhempieni kanssa ja joka tpoinen joulu systeri on vanhempieni kanssa. Kuullosti silloin oikeesti hyvältä idealta. Mutta kuis kävikään? AINA, kun oli systerin "vuoro", systeri hävisikin jonnekin hotelliin tai mökille jouluksi. Ja koska en halunnut aiheuttaa mielipahaa vanhemmilleni, me vietettiin aina joulu yhdessä.

Mutta vielä tähän avaukseeni.... mulla on varmasti universumin paras isä. Isäni on kuitenkin kolmen naisen loukkuun jäänyt mies: vaimo ja 2 tytärtä. Äitini kutreille voisin laskea miljoonin timantein koristellun marttyyrinkruunun. En ole koskaan elämässäni tavannut toista ihmistä, joka yhtä nopeasti saisi sut tuntemaan syyllisyyttä tietämättä edes mistä sitä syyllisyyttä tunnet. Äitini on tässä asiassa aivan omaa luokkaansa. Jostain käsittämättömästä syystä isäni on rakastanut äitiäni jo pian 60 vuotta.Jos suututan äitini, isäni saa tuntea sen nahoissaan. Olen elämäni aikana siis niellyt monenlaista, jotta isäni ei joutuisi siitä kärsimään.

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Siskoni oli vanhemmilleni se "parempi", ja kun hän sitten meni ja kuoli syöpään, ilmoitti isäni minulle, että hän tulee testamenttaamaan kaiken omaisuutensa Suomen Syöpäyhdistykselle. Ei tunnu kivalta tuokaan...
Mä tiedän, millaista on olla aina se huonompi :hug: Kohta 47 vuoden kokemus asiasta.

Hei minäkin tiedän mitä on olla lapsista se joka ei ikinä täytä odotuksia, minkään asian kohdalla....

Lähes 35 vuotta siihen meni että yritin kaikkeni riittääkseni/kelvatakseni äidilleni mutta nyt tajuan etten siihen ikinä pysty, miksi siis itseäni asialla enää rasittaisin. Tammikuussa pistin välit poikki ja voi taivas kuinka helpottunut on oloni!

Ja keittis, todella paha mieli tyttösi puolesta! Tajuan täysin mitä hän joutuu kokemaan, itsekin äidin vanhempia aina olen auttanut, hoitanut jos sitä tarvetta ollut, vienyt ruokaa, käynyt heillä tekemässä heille ruokaa, siivonnut, käyttänyt sairaalassa yms yms. Yrittänyt siis kaikkeni ollakseni hyvä, kuitenkaan en ikinä saa heiltäkään siitä arvostusta, veljeni ja sisareni kyllä saavat vaikka eivät juuri koskaan ehdi heitä katsomaankaan. Isovanhempani ovat jo iäkkäitä, paappa 84-v ja mamma 81-v. Äitini vanhempia ovat joten ei ole omena kauas puusta pudonnut....