Mä olen niin kateellinen niille, joiden lapset nukkuu läpi yön.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamun piristys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aamun piristys

Vieras
Myönnän ihan rehellisesti, että näin on. Ja tulen vihaiseksi, jos mulle kaveri valittaa kuinka kuoleman väsynyt on, jos nuhan tai hampaiden takia joutuu yhtenä tai kahtena yönä heräilemään. Mä olen yli kolme vuotta jo herännyt joka hiton yö monta kertaa. Mulle hyvä yö on sellainen, että herään vain kolmesti eikä tule yli vartin heräämistä kerralla. Enkä mä kehtaa edes valittaa yleensä, kun tiedän että on olemassa koliikki vauvoja jotka valvoo enemmän ku mun lapset.

Anteeksi vuodatus, pakko vaan purkaa välillä ku ei viitsi kavereille mitään sanoa, enhän mä ole mikään väheksymään toisen väsymystä. Silloin vaan tekis mieli sanoo et ole onnellinen ettet joudu heräämään ku erikoistilanteissa... Meille ku yöheräilyv on normaali arkea ja on vaan jaksettava vaikkei sais nukuttua ku muutaman katkonaisen tunnin itse.

Harvinaisen tuttu tunne ja tohon on aika vaikea sanoa mitään,koska väsymys ei lähe kun nukkumalla..Mun tyttö oppi nukkumaan yöt miltei heräämättä 3,5v mutta nyt meillä onkin sit 1v6kk ja vajaa 6kk vanhat lisäks,että mä olen kans valvonu jo ton reilu 3,5v ja valvon varmaa ainaki saman verran lisää tulevaisuudessa ;) Toivotan vaan paljon voimia ja koita saada joku joskus hoitamaan lapsia et saisit nukkua ihan rauhassa :hug:

Mä en jaksa enää ku vitsailla et kaipa ne murrosiässä nukkuu jo ilman äitiä tai isää. Monesti aamulla en jaksa ku itkeä väsymystä... Lapset katsoo joka aamu kaikki lastenohjelmat että mä voin juoda kahvia ja itkeä väsymystä pois.

En tiedä mitä mä olen väärin tehny. Mutta itseppä olen lapseni tehny, ei auta kitinä ei.

Totta. mutta toiselta kantilta katsottuna niinkun kirjoitit, se on sulle arkea ja sun elimistö on tottunut siihen. toinen äiti joka on tottunut nukkumaan yön kokonaan on paljon väsyneempi herätessään yhtenä tai kahtena yönä.
Mulla oli myös "rutiinia" jossain vaiheessa herätä usein kun esikoinen pissasi sänkynsä 1-3 kertaa yössä, toinen näki painajaisia ja kolmas heräsi 1-2 kertaa yössä syömään.
mutta sitten osasin kyllä nukkua pienetkin päikkärit kun vauva nukkui niin keksin isommille tekemistä ja torkahdin hetkeksi sohvalle.
Mutta voimia sinulle. olisiko sulla joskus mahdollista mennä jonnekkin nukkumaan niin, että saisit nukkua vaikka yhden yön kuukaudessa kokonaan?

Eikä noita kukaan yöks ota, miks ihmeessä ottais ku ne karjuu yöllä tai vähintään vinkuu ja kitisee. Ja joskus kun on mummoloissa kokeiltu sitä, että isompi nukkuis mummon vieressä niin siitäkös huuto syntyi ku ei ollutkaan äiti tai isi vieressä kk heräs yöllä. Vuorotellen vkl aamuisin yritetään nukkua pitkään miehen kans. Aika laiha lohtu se.

Niin olin minäkin aikoinaan.Meillä aina jompi kumpi heräs yöllä ja pisteenä ii:n päälle oli kun tuolla kuopuksella oli vaihe, että heräsi joka klo 4.30-5.00 ei auttanut vaikka laittoi myöhempään nukkumaan, eikä mitkään muutkaan poppakonstit.Tätä kesti varmaan noin 1/2 vuotta sitten alkoi helpottamaan.Nyt meillä nukutaan yöt(lapset 7 ja vajaa 5)jos ei vessassa käyntejä lasketa.Itse vaan len aika huono nukkuja noin muuten.En tiedä onko vuorotyöllä siihen oma osuutensa, mutta nyt me nautitaan täysistä yöunista kuitenkin....

Ymmärrän kyllä sua. voimia! Mulla on kaksi lasta ja nyt tää vauva on nukkunu tosi hyvin pienen ikänsä. On nyt 4kk ja nukkunut läpi yön melki pari viikkosesta asti. Esikoisen kanssa joutu enemmänkin valvomaan.
Mutta....mua ärsyttää se että mä en sais nyt olla mistään väsynyt tai ärsyyntynyt..koska meillähän nukutaan yöt. Mistään et sais sanoo vaan kaikki sun pitäs jaksaa. Tää vauva ei ole päivisin nukkunut kun max puol tuntia kerrallaan ja sekin ähisten..kyllä muakin väsyttää.

Meidän esikoinen (3v.) on kanssa nukkunut aina huonosti, heräili usein itkien, kuorsasi ja hänellä oli muuten vaikeuksia hengittää öisin, nukkui levottomasti ja näki painajaisia(?), ongelmat loppui kun hän pääsi kitarisaleikkaukseen ja nyt nukkuu ihan hyvin.
Nyt valvon vauvan kanssa mutta toivottavasti hän alkaa kohta nukkua paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Eikä noita kukaan yöks ota, miks ihmeessä ottais ku ne karjuu yöllä tai vähintään vinkuu ja kitisee. Ja joskus kun on mummoloissa kokeiltu sitä, että isompi nukkuis mummon vieressä niin siitäkös huuto syntyi ku ei ollutkaan äiti tai isi vieressä kk heräs yöllä. Vuorotellen vkl aamuisin yritetään nukkua pitkään miehen kans. Aika laiha lohtu se.

Kyllä minä auttaisin sinua jos voisin.
Olisiko sulla mahdollisuus mennä joskus vaikka sinne mummolaan nukkumaan?
että lapset jäis isän kanssa ja sitten toisella kertaa toisin päin että mies saisi nukkua ja sinä hoidat lapsia.

Meillä oli tuo kierre onneksi vain parivuotta. Kyllä se aika toivottomalta vaikutti silloin,väsyneenä kun kaikki vielä saa suuremmat raamit.
Voin lohduttaa nyt kun olen nukkunut yöni hyvin vuoden päivät niin tuo valvominen unohtuu, vaikka vieläkin saa sen väsymyksen esiin kun sitä muistelee.

Onneksi elimistö tottuu valvomiseen. Halaus sinulle.

Minkä ikäisiä lapset on? Oletko miettinyt, miksi heräilevät? Meillä esikoinen heräili yhteen aikaan jopa 2-3 kertaa yössä. Kokeilin kaikkeni, kuten valoja pidin yöllä päällä ja huoneen ovea auki. Eipä pahemmin auttanut. Taisi olla joku vaihe, että näki painajaisia ja siihen heräsi. Nyt onneksi jo alkanut nukkumaan yöt läpeensä.

Tiedän miten raskasta on heräillä monta kertaa yössä ja rauhoitella lasta/lapsia. :hug:

Nykyään täällä palstailtuani olen alkanut tajuta miten hiton onnekas olen ollut meidän lasten kanssa... Molemmat on jo ihan parikuukautisesta lähtien nukkuneet pitkiä yöunia ilman katkoksia. Esikoisen kohdalla olin ihan hermona siitä, kun sitä piti aina herätellä yösyötölle, luulin että raukka kuolee nälkään... =) Kuopuksen kanssa otin jo rauhallisemmin, kun tajusin että kyllähän se lapsi herää jos sillä on kova nälkä.

Nykyään meidän 1- ja 3-vuotiaat nukkuu pitkiä öitä, yleensä jotain 10-12 tuntia putkeen. Molemmilla on omat huoneet, mutta ollaan huomattu että nukkuvat paremmin samassa huoneessa, joten meillä on yksi huone pelkästään lasten "unihuoneena" ja sitten leikkihuoneet erikseen. Luulen että sekin rauhoittaa, kun unihuoneessa vain nukutaan eikä touhuta muuta.

Kateellinen täälläkin. Kaksoset 1v 4kk heräävät öisin vielä rinnalle, joskus yhteensä kymmenenkin kertaa. Ja jos samaan aikaan, siinä onkin sitten hommaa, että saan uudelleen ne nukkumaan. Mies on auttanut onneksi, saa usein toisen taputeltua tai syliteltyä uneen takaisin. Harvinaista ei ole, että ite olen toista imettänyt ja toista taputellut samalla. Ja sitten isommilla on välillä katkonaisia öitä. 4v 10kk useimmiten nukkuu katkotta, mutta 2v 9kk herää usein öisin itkemään. Pahinta on ehkä se, kun aamuisin kaksoset ovat heti kimpussa, tai ainakin toinen. Ei ole kiva, kun huonon yön jälkeen rauhaa ei saa lainkaan. Toisaalta, jos ollut huono yö, vaikuttaa varmasti lastenkin jaksamiseen ja väsymystä kiukuttelevat. No, menee tää ohi sitten joskus.

Nukkuuko lapset perhepedissä tai teidän kanssa samassa huoneessa? Miellä alkoivat nukkua ïtä heti paremmin kun pantiin omiin huoneisiin. Oma unenlaatu parani kun ei herännyt pikku tuhinaan tai turhiin inahduksiin. Herkkäunisena kun kuulen kaiken unen läpi. Jos lapset tottuneet nukkumaan teidän välissä, niin nyt vaan raasti opettelemaan omiin sänkyihin ja omiin huoneisiin.

Jos olet väsynyt, niin kokoperhe voi mennä ensi-ja turvakotiin lepäämään. Sinne ei aina mene ongelmaperheet, vaan ihan tavallisetkin perheet jotka ovat jaksamisensa äärirajoilla. TIedän perheen, joka meni sinne unikouluttaan lapsensa. Nuorimmainen kun heittäyty hirvi¨ksi pikkusisaren synnyttyä eikä talossa nukkunut enää kukaan. Perhe paloi vaivan piippuun. Henkil¨kunta auttoi unikouluttamisessa ja vanhemmille annettiin mahdollisuus levätä. Mutta jos teillä vaan vähääkään virtaa on, niin varmaan pitää yrittää eka uusia järjestelyjä kotosalla. Jotkut lapset saattavat nukkua huonosti niinkin pienestä syystä kuin että huone on liian valoisa. Säkkipimeässä nukkuvat paremmin. Näin luin kerran yhdestä kirjasta jossa käsiteltiin lasten uniongelmia. Syitä ja ehdotuksia ratkaista onhgelmia oli monenlaisia ruokavaliosta lähtien. Ehkä sun kannattais googlata ja ryhtyy kokeilemaan nyt aivan kaikkea. Helvettihän siinä on varmasti eka valloillaan, mutta ehkä se siitä kuitenkin lopulta.

Mua ärsyttää myös se, etten jaksa koskaan tehdä mitään. En jaksa lähteä kerhoihin tai muualle.

Eikä ole mahdollisuutta mennä mihinkään nukkumaan, koska mummolat ja muut sukulaiset asuu monen tunnin ajomatkan päässä. Ainoa vaihtoehto olis hotelli ja se tulee liian kalliiksi.

Myös meillä lapset nukkui pienenä (nyt toinen ei nuku ja toinen jatkaa samaa tyyliä) 15min.-30min päiväunia. Mä en muuten koskaan kenellekään sano, etteikö sais olla väsynyt. Yritän lohduttaa kun joku valittaa mulle ettei saanut viime yönä nukuttua. Mutta kyllä täytyy sanoa että välillä tuntuu äärettömän pahalle. Kaikista pahimmalle tuntui se, kun mulle sanottiin että ei lapset herää jos niitä ei herätä. Ja sepä se, mähän nimenomaan herätän noi joka yö monta kertaa! Siitä kommentista kyllä tiesi ettei tyypin omat lapset ole heräilleet. Mutta joo, lopetan valittamisen ja häviän. Kiitos haleista ja myötätunnosta :)

Niin tuttua, niin tuttua.. Tyttö 3 v 10 kk heräilee öisin, lähes poikkeuksetta.. Esim. viimeyönä, heräs itkemään kymmenen jälkeen, nukahti sit, uudestaan heräs ennen yhtä. Levotonta siitä eteenpäin, 4 aikaan katoin vikan kerran kelloo, seiskalta reippaasti ylös ja päiväkotiin..

Eli aika normi yö meillä.. Ja kyllä se kuluttaa, kun ei saa yöllä nukkua niin ei tahdo tulla mistään mitään. Ittellä on kans näiden valvomisten myötä yöunet kadoksissa, ollu jo pari vuotta. Eli jos sattuiskin sellainen ihmeellinen yö että sais suunnilleenki nukuttua niin eipä tule uni. Muisti heikentyny kauheesti, keskittymiskyky mennyt jne.. Ei oo helppoo mutta eipä mulla oo tapana ollu ollakkaan.. Joo, elimistö tottuu valvomiseen, tiettyyn pisteeseen asti..

Kovasti jaksuja sulle, yritä saada apua ennenku menee väsymyksen kanssa liian pitkälle! :hug: :hug:

Muoks: Niin ja sitä piti vielä tulla sanomaan että jos haluat jutella jonku kans jolla samanlaisia ongelmia, niin laita yv:tä! :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Mua ärsyttää myös se, etten jaksa koskaan tehdä mitään. En jaksa lähteä kerhoihin tai muualle.

Eikä ole mahdollisuutta mennä mihinkään nukkumaan, koska mummolat ja muut sukulaiset asuu monen tunnin ajomatkan päässä. Ainoa vaihtoehto olis hotelli ja se tulee liian kalliiksi.

Myös meillä lapset nukkui pienenä (nyt toinen ei nuku ja toinen jatkaa samaa tyyliä) 15min.-30min päiväunia. Mä en muuten koskaan kenellekään sano, etteikö sais olla väsynyt. Yritän lohduttaa kun joku valittaa mulle ettei saanut viime yönä nukuttua. Mutta kyllä täytyy sanoa että välillä tuntuu äärettömän pahalle. Kaikista pahimmalle tuntui se, kun mulle sanottiin että ei lapset herää jos niitä ei herätä. Ja sepä se, mähän nimenomaan herätän noi joka yö monta kertaa! Siitä kommentista kyllä tiesi ettei tyypin omat lapset ole heräilleet. Mutta joo, lopetan valittamisen ja häviän. Kiitos haleista ja myötätunnosta :)

Jestas mitä typeryyttä sulle on lauottu!

Vastaan nyt vielä, että kaikkeni olen tehny. On kokeiltu perhepeti (joka on paras täällä), oma huone, pimeä, valoisa, unikoulut, itsestään nukahtaminen ja kaikki. Olen puhunut neuvolassa, muttei niillä ole muuta sanomista kuin että toiset lapset ovat herkkäunisempia. Että kai noi vaan on herkkä unisia. Mietitty on myös allergia jutut ja testattu esim. Laktoositon ruokavalio. No, mun lohtu on että murrosiässä ne ei varmaan enää yöllä herätä mua, vaikkeivat nukuttua saisikaan.

meillä myös heräillään öisin ja pahin heräilijä on esikoinen 5v. nyt viime yö meni heräämättä josta olen tyytyväinen, mutta en usko että yöheräilyt ovat loppuneet. 5v on tapana 2-3krt herätä öisin ja vielä on 2 pienempää jotka myös joskus heräilevät öisin. kyllähän se kuluttaa kun ei saa öitä nukkua rauhassa mut jotenki oon ni tottunut siihen etten jaksa monestikaan siitä välittää tai oon liian väsynyt välittääkseni siitä..huoh...

Tuttua on. Meillä lapset ovat alkaneet nukkua kolme-vuotiaana täydet yöt = 8h putkeen. Pienin on vielä 1v6kk ja muut 3 ja 4, eli valvoa saa edelleen. Itse uuvuin, joten koita saada apua neuvolan, ensi-ja turvakodin, tukiperheen tai minkä tahansa kautta, jotta voisitte kaikki paremmin. Tähän prosessiin ryhtyminen on ponnistus, mutta se ja vain se mahdollistaa lopulta lepoa, jota ilman ei jaksa. Itse olen saanut nyt nukkua pari yötä ilman lapsia ja täytyy sanoa, että silloin kun joutuu valvomaan niin kroppa vetää ylikierroksilla ja aivot on tahmeena ja kun saa lepoa niin kroppa lopahtaa ja aivot tuntuu paremmin pyörivän :-)...villi homma. Mut siis, voimia kovasti!

Anteeksi jos masennan jotakuta, ei ole tarkoitus...

Meillä luulen että lasten hyväunisuus johtuu pitkälti siitä, että lapset ovat päivisin tosi paljon ulkona ja heillä on päivittäin niin paljon virikkeitä, että ovat vaan illalla niin uupuneita että nukkuvat kuin tukit. Meillä esim. ei katsota tv:tä juuri lainkaan (siis lapset eivät katso, minä katson kun he nukkuvat) . Olen huomannut että tv:n katselu tekee lapsista jotenkin ärtyisiä ja hermostuneempia.

Yksi millä saan lapset usein rauhottumaan illalla on musiikki. Jo raskaana ollessa kuuntelin paljon klassista musiikkia iltaisin. Nykyään soitan sitä illalla ennen nukkumaanmenoa tai sitten soitan itse pianoa. Tällaiset rutiinit minun mielestä auttavat nukahtamisessa sen ulkoilun ja aktiivisen tekemisen lisäksi.

Yhteistyössä