Mä jatkan valitusta siitä, ettei päästä lääkärille (sikainfluenssa).

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saippuasuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hanne88:
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Kannattaa nyt muistaa että joku lapsi voi olla tosi kipeä jo 39 asteessa ja joku toinen suht pirteä vielä 40 asteessa... yleiskuntoa kannattaa enemmän seurata kuin asteita. Ja sen yleiskunnon arvioi kyllä se lapsensa tunteva äiti parhaiten, tai tietysti lääkäri... nämä on kyllä hankalia ratkaisuja nyt, kun tk:ta ei pitäisi turhaan kuormittaa mutta tottakai todella sairas lapsi pitäisi saada lääkärin arvioitavaksi.

mutta tässä tapauksessa kuulostaa kyllä siltä että lapsi ei ole tosi tosi kipeä jokainen ihminen niin lapsi kuin aikuinenkin nukkuu kipeänä viittaan siihen kun ap sanoi lapsen torkahtelevan sohvalle. Ja mikä tossa kuumeessa sen parempi on kuin nukkua niin saa voimia.

Eihän se oo kummakaan että kuumepotilas nukkuu ja torkahtelee. Eriasia jos ei saa hereille ja tajunta laskee.
Kyl tääkin muksu nukahtelee kuumeessa ja virkistyy sitten paranemisen myötä.

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
eipä se kuulkaa edes ihan noin mene että kuume 38 niin hakasempa tamiflu reseptin. Ap sairasti eka itse, hyvin näytti parantuneen ilman lääkäriäkin.....

toki saahan sitä maksaa mistä vaan jos välttämättä haluaa, mutta järjenkäyttö on sallittua näissäkin asioissa, jättäsit senkin ajan sille joka oikeasti sairastaa pikkasen vakavemmin, etkä tukkisi panikoinillasi kaikkia puhelinlinjoja.

38 risat on normikuume lapsella, oletko sä noin paniiissa ainakun lapset sairastuu? :xmas:

Oma tautini oli vissiin jotain muuta kun meni kahden päivän lämmöillä ohi. Yskä ja kurkkukipu jäi. Mene ja tiedä sitten.

Meillä on tosiaan tuolla 2,5veellä ollut infektio jos toinenkin (muutamaan kertaan oltu TAYSin infektio-osastollakin) ja korvatulehduksia vinopino. Silti kuume ei ole koskaan noussut yli 38,5. Tää on ensimmäinen kerta kun kuumetta on lähemmäs 39. Kyllä tää huolestuttaa.

sitäpä suuremmalla syyllä jäisin odottamaan vielä sitä lääkäriin menoa, harvemmin se kuitenkaan niin menee et kaks perheestä sairastaa peräkkäin ERI tautia. Eli oletettavaa on et muksukin voi paremmin jo huomenna/ylihuomenna.

Sikainfluenssassa on oireenmukainen hoito, eli kuumeeseen kuumelääkettä, yskään yskänlääkettä jne. Se tamiflu ei ole ihmelääke, tutkitusti se lyhentää influenssaa yhdellä päivällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Saippuasuu:
Vime viikolla sain p*skaa niskaani kun täällä sanoin, etten päässyt edes lääkäriin (olen riskiryhmää ja oli kuumetta tasan 38 ja yskää ja kurkkukipua). No, nyt meidän 2,5v neidille nousi eilen kuume, joka yltyi yöllä aina vain korkeammaksi. Nyt aamulla lämpö oli kainalosta mitattuna 38,8. Yskä on sellainen röhnäinen (samankuuloinen kuin esikoisella oli keuhkoputkentulehduksen aikaan) ja eilen ei tyttö syönyt oikein mitään, valitetteli pahaa oloaan. Aamulla aikaisin soitin tänne meidän tuppukylän arvauskeskuksen päivystykseen ja kysyin, että lähdetäänkö lääkärille. Ei kuulemma tarvitse lähteä, vaan riittää että lapsi saa kuumelääkettä ja juomaa ja lepää tarpeeksi.

Jeps. Me taidetaan lähteä yksityiselle teettämään testi ja tarpeen vaatiessa hakemaan Tamiflu -resepti nyt kun ei ole vielä 48 tuntia oireiden alkamisesta...

Itsellä kaksi päivää kuume liki 40 koko ajan, en hinkunut silti sairaalaan, epäilen että sikaflunssa, mutta odottelen tuleeko hengitysoireita. Silloin otin kuumelääkettä kun se kuume oli siellä 40 hujakoilla (2 päivää), sit oli 2 päivää 38 ja risat niin en ottanut mitään kuumetta alentavaa että kuolee pöpöt pois. Ei nuo oireet minustakaan ole sellaiset että pitäisi mitään asialle sairaalassa tehdä. Omilla lapsilla nyt röhää, katsotaan mihin tilanne menee. Sairaalasta soittelen ohjeita jos niilläkin nousee lähelle 40 kuume tai muuta huolestuttavaa kuten hengitysoireet, muuten mennään kotihoidolla. Kyllä meillä aina flunssassa lapset nukkuu melkein koko ajan ja voi olla että eivät syö juuri mitään pariinkaan päivään

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja:
Onko lapsi siis tosi huonovointinen vai miksi pitäisi mennä lääkärille? Kun suurimmalla osallahan toi on ihan tavallinen kuumetauti, miltä se siis myös aloituksen perusteella kuulosti.

Sataa varmaan kakkelia niskaan, mutta mulle heräsi tismalleen samat ajatukset :ashamed:. Lapsellehan nousi kuume vasta eilen.

Eri asia jos yleiskunto alkaa olla huono.

Tätä minäkin vähän ihmettelen. lapsi kuulostaa hyväkuntoiselta...

Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Siksi juuri ne päivystykset on niin tukossa, kun sinne mennään niin herkästi. Minusta hyvä nyrkkisääntö on, että sitten mennään kun ei enää kotona pärjätä. Ja jos ei pärjää, niin ei ne puhelimessakaan kiellä tulemasta.

Pelkkä kuume ja yskä ei vielä edellytä lääkäriä. Eri asia, jos lapsen hengitys vaikeutuu, hän menee veltoksi yms. eli yleiskunto menee huonoksi,

Niinpä. Hyvinhän ne pärjäs vielä kotona sen torniolaisen tytönkin kanssa.

Mutta ehkä mä oon ainoa, jota tää tauti pelottaa ihan oikeasti. Mukavaa, että te voitte antaa lapsellanne olla kurkkukipua, yskää ja 40 astetta kuumetta päiväkaupalla, mutta mä en siihen pysty tässä tapauksessa.

Mutta te voitte lakata nyt huolehtimasta: mä sain yksityiselle ajan ja siellä sanottiin, että on hyvä tulla näytille jos yskä kuulostaa keuhkoputken tulehdukselle. Onneksi meillä on vakuutus, niin ei tarvii jälkeenpäin miettiä että olisko sittenkin pitänyt käydä lääkärissä.

Torniolaisen tytön äidin kertoma on, että lapsille oli kokoajan korkea kuume, lapsi oksenteli rajusti, ifluenssan oireet katosivat mutta palasivat entistä rajumpana sunnuntai iltana, hengitys katkoksia ja maanantaina tytön tila romahti. Sä et voi verrata mitenkään tuohon sun lapsen kuntoa mitä olet kertonut.

Yleinen ohje lapsen hoitoon pääsystä täyttyi torniolaistytön tapauksessa näiltäosin "lapsi vietävä lääkäriin jos oksentaa rajusti ja oireet ovat voimakkaat" toinen kohta "lapsi vietävä lääkäriin jos influenssan oireet loppuvat mutta alkavat uudestaan" "kolmas kohta jolloin ensisijainen numero olisi ollut 112 "lapsen hengitys on katkonaista". Näissä kaikissa tapauksissa lapsen hoitoon ottaminen tyrmättiin.

Siis possuflunssa, eli niilllä tloksilla ei taida olla vaikutusta juurikaan siihen hoitoon.. Meillä yksityisellä maksaa 222e possutesti ja sitä ei kalleuden vuoksi edes tehdä.. Ainoostaan hus tekee testit.. Mut siis enivei, testitulosten valmistumiseen menee aika paljon aikaa, kauemmin kuin missä ajassa tamiflu pitäis aloitt5aa. Ja tamiflu ei todellakaan ole mikään kauheen suositeltava lääke mihin tahansa nuhaan.. Miettisin kyllä kaks kertaa enneku niitä droppeja laittaisin lapseni suuhun..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siksi juuri ne päivystykset on niin tukossa, kun sinne mennään niin herkästi. Minusta hyvä nyrkkisääntö on, että sitten mennään kun ei enää kotona pärjätä. Ja jos ei pärjää, niin ei ne puhelimessakaan kiellä tulemasta.

Pelkkä kuume ja yskä ei vielä edellytä lääkäriä. Eri asia, jos lapsen hengitys vaikeutuu, hän menee veltoksi yms. eli yleiskunto menee huonoksi,

Mutta ehkä mä oon ainoa, jota tää tauti pelottaa ihan oikeasti. Mukavaa, että te voitte antaa lapsellanne olla kurkkukipua, yskää ja 40 astetta kuumetta päiväkaupalla, mutta mä en siihen pysty tässä tapauksessa.

Mutta te voitte lakata nyt huolehtimasta: mä sain yksityiselle ajan ja siellä sanottiin, että on hyvä tulla näytille jos yskä kuulostaa keuhkoputken tulehdukselle. Onneksi meillä on vakuutus, niin ei tarvii jälkeenpäin miettiä että olisko sittenkin pitänyt käydä lääkärissä.

Torniolaisen tytön äidin kertoma on, että lapsille oli kokoajan korkea kuume, lapsi oksenteli rajusti, ifluenssan oireet katosivat mutta palasivat entistä rajumpana sunnuntai iltana, hengitys katkoksia ja maanantaina tytön tila romahti. Sä et voi verrata mitenkään tuohon sun lapsen kuntoa mitä olet kertonut.

Yleinen ohje lapsen hoitoon pääsystä täyttyi torniolaistytön tapauksessa näiltäosin "lapsi vietävä lääkäriin jos oksentaa rajusti ja oireet ovat voimakkaat" toinen kohta "lapsi vietävä lääkäriin jos influenssan oireet loppuvat mutta alkavat uudestaan" "kolmas kohta jolloin ensisijainen numero olisi ollut 112 "lapsen hengitys on katkonaista". Näissä kaikissa tapauksissa lapsen hoitoon ottaminen tyrmättiin.

Juu. Tämä on tullut jo selväksi. Meille ei voi tapahtua mitään vastaavaa, koska jo puhelimitse ja netin välityksellä on selvää, että tuo kuopus on ihan ok eikä kaipaa kuin kuumelääkettä, nestettä ja lepoa. Silti haluan kuulla mitä se yksityinen lääkäri sanoo ja siksi sinne iltapäivällä menemme. Anteeksi.

Juu. Tämä on tullut jo selväksi. Meille ei voi tapahtua mitään vastaavaa, koska jo puhelimitse ja netin välityksellä on selvää, että tuo kuopus on ihan ok eikä kaipaa kuin kuumelääkettä, nestettä ja lepoa. Silti haluan kuulla mitä se yksityinen lääkäri sanoo ja siksi sinne iltapäivällä menemme. Anteeksi.

Mene vain, lääkäriin mennään kun on syytä... yksityiselle voi mennä vaikka tyhjästä mutta lasku tulee sulle.

Jaksaisitko tulla vielä kertomaan lääkärin kommentit tänne kun olette käyneet siellä? Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, mitä lääkärit tällaisissa tapauksissa sanoo. Että voivatko/tekevätkö ylipäätään mitään, kun oireet ei kumminkaan kuulosta kovin vakavilta (voi tietty olla, että ovat pahemmat miltä vaikuttaa näin netin välityksellä)

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:

Jaksaisitko tulla vielä kertomaan lääkärin kommentit tänne kun olette käyneet siellä? Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, mitä lääkärit tällaisissa tapauksissa sanoo. Että voivatko/tekevätkö ylipäätään mitään, kun oireet ei kumminkaan kuulosta kovin vakavilta (voi tietty olla, että ovat pahemmat miltä vaikuttaa näin netin välityksellä)

Ilman muuta tulen kertomaan. :) Kyllä mä kestän jos sieltä annetaan samat ohjeet, ei se ole ongelma. Ainoa, mitä mä haluan on se että mun lapseni tutkitaan eikä heitetä puhelimitse diagnooseja.

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
sitäpä suuremmalla syyllä jäisin odottamaan vielä sitä lääkäriin menoa, harvemmin se kuitenkaan niin menee et kaks perheestä sairastaa peräkkäin ERI tautia. Eli oletettavaa on et muksukin voi paremmin jo huomenna/ylihuomenna.

Sikainfluenssassa on oireenmukainen hoito, eli kuumeeseen kuumelääkettä, yskään yskänlääkettä jne. Se tamiflu ei ole ihmelääke, tutkitusti se lyhentää influenssaa yhdellä päivällä.

Tutkitusti Tamiflu auttaa vain jos sen aloittaa influenssan ensimmäisinä päivinä. Mitään tarvetta ei ole odotella sitä, että tauti ensin menee pahaksi. Tamiflun toiminta perustuu siihen, että se hidastaa viruksen toimintaa. Joten sen avulla voidaan välttää jo ensi alkuun taudin eteneminen vakavaksi.

Siksi Tamiflu tulee aloittaa heti taudin alussa -tai sitten sille ei ole tarvetta ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:

Ilman muuta tulen kertomaan. :) Kyllä mä kestän jos sieltä annetaan samat ohjeet, ei se ole ongelma. Ainoa, mitä mä haluan on se että mun lapseni tutkitaan eikä heitetä puhelimitse diagnooseja.

mä olen ihan samaa mieltä, kun nuo mun muksut siihen sairastuu, niin en tosiaan jää kotia odottamaan jos vähääkään epäilyttää lapsien tila. todellakin parempi katsoa kun katua, ja ap teki ihan oikein! =) paranemisia

meillä ollut lapsilla 40 asteen kuumetta 3 päivää,oltiin siis influenssassa kaikki viime talvena..ei tullut mieleenikä lekuriin mennä..meillä aina pojilla korkee kuuma jos on influenssa,lääkkeillä laski aina.ja toki jos olis yli 5pvää kestäny s ni sit lekuriin.( t'äällä pääsee näytille jos on ollu 5pvää kuumetta . )

Iltaa! Yksityisellä käyty! Tytöllä on kurkunpään tulehdus ja alkava keuhkoputken tulehdus. Saimme antibiootit ja lisäksi kyypakkauksen kurkun turvotusta varten. Ohjeistus oli pitää kuume mahd. matalana ja tarvittaessa viedä muksu pihalle jos alkaa yöllä pahasti yskityttää ja kurkku turvota. Sikainfluenssaa ei testattu koska lääkärin mukaan kurkunpään tulehdus on vakavampi kuin possulenssu. Kovasti ihmetteli tämä lastentautien lääkäri, vanhempi herra, että miksi meitä ei otettu edes näytille päivystykseen... Että en mä ihan turhasta vauhko ole. :xmas:

Nyt olen tyytyväinen ja tiedän mikä likalla on hätänä. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
meillä ollut lapsilla 40 asteen kuumetta 3 päivää,oltiin siis influenssassa kaikki viime talvena..ei tullut mieleenikä lekuriin mennä..meillä aina pojilla korkee kuuma jos on influenssa,lääkkeillä laski aina.ja toki jos olis yli 5pvää kestäny s ni sit lekuriin.( t'äällä pääsee näytille jos on ollu 5pvää kuumetta . )

En tiedä miten itse toimisin jos olisi normaalia että nousee korkea kuume. Kuten sanoin, meillä on ollut monta infektiota ja korvatulehduksia eikä koskaan ole ollut kuume yli 38,5. Nyt on ekaa kertaa ollut kuume koko päivän Pronaxenista ja Panadolista (maksimiannokset) huolimatta 39 tuntumassa.

Iltaa! Yksityisellä käyty! Tytöllä on kurkunpään tulehdus ja alkava keuhkoputken tulehdus. Saimme antibiootit ja lisäksi kyypakkauksen kurkun turvotusta varten. Ohjeistus oli pitää kuume mahd. matalana ja tarvittaessa viedä muksu pihalle jos alkaa yöllä pahasti yskityttää ja kurkku turvota. Sikainfluenssaa ei testattu koska lääkärin mukaan kurkunpään tulehdus on vakavampi kuin possulenssu. Kovasti ihmetteli tämä lastentautien lääkäri, vanhempi herra, että miksi meitä ei otettu edes näytille päivystykseen... Että en mä ihan turhasta vauhko ole. :xmas:

Nyt olen tyytyväinen ja tiedän mikä likalla on hätänä. :heart:

Adenovirus jyllää ainakin täällä Turussa ja aiheuttaa tota kurkunpääntulehdusta. Kunnallisella puolella on niin kovat ruuhkat että kaikki eivät sinne pääse, näin vaan on. Hyvä että menitte yksityiselle :)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Sikainfluenssaa ei testattu koska lääkärin mukaan kurkunpään tulehdus on vakavampi kuin possulenssu.

Oikeesti sanoi noin?

Jee, sikalentsu"pelkoni" pieneni taas puoleen entisestään :D

Näin pienellä kuulemma kyllä, varsinkin sen kurkun turpoamisen vuoksi. Kuten sanottua: mä en ole tämän alan ammattilainen, joten en osaa kommentoida kuin sen mitä mulle kerrottiin. Oletko sä lääkäri / hoitaja?

Näin pienellä kuulemma kyllä, varsinkin sen kurkun turpoamisen vuoksi. Kuten sanottua: mä en ole tämän alan ammattilainen, joten en osaa kommentoida kuin sen mitä mulle kerrottiin. Oletko sä lääkäri / hoitaja?

Mä opiskelen hoitoalaa ja mulla on kaksi kuumekouristus-korvakierre-laryngiitti-influenssa-kaikkimuutlentsut- lasta.

Jos lääkäri (lastensellainen) on tuota mieltä niin se kuulostaa mukavalle :), alituisen paniikinlietsonnan sijasta.

Kurkunpääntulehdus, yleinen.
Menee usein itsestään ohitse, nopeasti.
Virusperäinen, ei auta antibiootti.
Jos hengitys vaivalloista- sitten lääkäriin tietenkin.
Yleensä täysin vaaraton.

Mutta hei, jotainhan oli tehtävä ettei sun rahat hukkaan menis :D
Ok, no lääkkeet ns. ennalta ehkäisyksi sitten. Toivotaan ettei paska lennä antibiootista; hakitsitko siihenki Imodiumit lekurista...

Yhteistyössä