Mä jatkan valitusta siitä, ettei päästä lääkärille (sikainfluenssa).

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saippuasuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tämä menee pahasti pilkun viilaamiseksi, mutta jos kuume menee yli 40 asteen, niin sitten ei tariv enään mennä minnekkään. Verihän hyytyy suoniin 42 asteessa.

Pyh...ai että yli 40 asteen kuume olisi tappava? Vai mitä tarkoitat tuolla ettei tarvi enää mennä minnekään?

Ei mun poikani veri näy hyytyneen, vaikka kuume on 42 asteessakin ollut, kun hän oli vauva. Itsekin oon mennyt lääkäriin kun kuume nousi yli 40 asteeseen rintatulehduksen iskettyä, ja elossa & hyvinvoiva olen.

Etenkin pikkulapsilla kuume voi helpostikin nousta neljäänkymppiin. Tottakai se pitää vakavasti ottaa, mutta ei se nyt mikään hengenhätä vielä ole.

40 ei välttämättä ole hengenhätä mutta 42 alkaa kyllä olla. Mä soittelin joskus päivystykseen kun 2 v:llä oli silloin 40,5 kuumetta, käskivät vielä tarkkailla mutta ohje oli lähteä heti jos kuume vielä nousee tai lapsi menee huonoon kuntoon.

Hyvä, tee sä noin. Mä vien lapseni takuulla jo aiemmin lääkäriin.

Alkuperäinen kirjoittaja Saippuasuu:
Vime viikolla sain p*skaa niskaani kun täällä sanoin, etten päässyt edes lääkäriin (olen riskiryhmää ja oli kuumetta tasan 38 ja yskää ja kurkkukipua). No, nyt meidän 2,5v neidille nousi eilen kuume, joka yltyi yöllä aina vain korkeammaksi. Nyt aamulla lämpö oli kainalosta mitattuna 38,8. Yskä on sellainen röhnäinen (samankuuloinen kuin esikoisella oli keuhkoputkentulehduksen aikaan) ja eilen ei tyttö syönyt oikein mitään, valitetteli pahaa oloaan. Aamulla aikaisin soitin tänne meidän tuppukylän arvauskeskuksen päivystykseen ja kysyin, että lähdetäänkö lääkärille. Ei kuulemma tarvitse lähteä, vaan riittää että lapsi saa kuumelääkettä ja juomaa ja lepää tarpeeksi.

Jeps. Me taidetaan lähteä yksityiselle teettämään testi ja tarpeen vaatiessa hakemaan Tamiflu -resepti nyt kun ei ole vielä 48 tuntia oireiden alkamisesta...

Voiko possuflunssatestin teettää yksityisellä? Onko minkä hintainen? Voi kun voisikin, jos meille joku raju tauti iskee niin haluaisin tietää onko possua vai ei, etten sitten turhaan ota rokotuksia kun niihin joskus päästäisiin.

Voi teettää, kysyin samalla kun varasin ajan. Testi + normaali käyntimaksu on yhdessä noin 80 e. Näin mulle juuri puhelimessa sanottiin.

KIITOS! Onpa hyvä juttu! Onkohan tuo yleinen käytäntö nykyisin?

Mä menisin sun sijassasi tekemään testin ja hakemaan sen mahdollisen Tamiflu-reseptin yksityiseltä. :)

En tiedä yleisyydestä, mutta ainakin täällä toimii näin. Ja onneksi toimii, kun kuntapuoli ei toimi kuin tulipalojen sammutteluun.

Joo mä olen ihan valmis maksamaan tuon 80 euroa varmasta tiedosta, kun tk:n kautta testeihin ei ilmeisesti pääse ennenkuin on suunnilleen hengityskoneessa. Täytyy alkaa selvittelemään mitkä yksityiset lääkärit täälläpäin noita testejä tekevät.

40 ei välttämättä ole hengenhätä mutta 42 alkaa kyllä olla. Mä soittelin joskus päivystykseen kun 2 v:llä oli silloin 40,5 kuumetta, käskivät vielä tarkkailla mutta ohje oli lähteä heti jos kuume vielä nousee tai lapsi menee huonoon kuntoon.

Mä kyllä tiedän, mutta odottelin tuon vieraan perusteluja "jos kuume menee yli 40 asteen, niin sitten ei tarvi enään mennä minnekkään. Verihän hyytyy suoniin 42 asteessa"- väitteelleen.

Kun sällin kuume oli 42 asteessa tuona eräänä yönä, menin vauvan kanssa pikaisesti lumihankeen seisomaan, poika pelkässä vaipassa, ja samantien sairaalaan. Aikaisemmin ei voinut mennä, koska illalla nukkumaan mennessä ei kuumetta ollut.

Mä en nyt oikein ymmärrä miksi tsti perusterveen teettää se testi perusterveen kohdalla? Testin valmistumiseen menee muutamia päiviä ja toodennäköisesti oireet ovat jo silloin pois. Kenen elämään helpottaa että mulla oli sikainfluenssa viikko sit mut ei enää?

Alkuperäinen kirjoittaja hanne88:
Mä en nyt oikein ymmärrä miksi tsti perusterveen teettää se testi perusterveen kohdalla? Testin valmistumiseen menee muutamia päiviä ja toodennäköisesti oireet ovat jo silloin pois. Kenen elämään helpottaa että mulla oli sikainfluenssa viikko sit mut ei enää?

No tietää ainakin onko ollut sitä vai ei. Mä vaan haluaisin tietää. Ja tosiaan ei sitten tarvi ottaa turhaan sitä rokotetta mihin saattaa myös liittyä riskejä.

No tietää ainakin onko ollut sitä vai ei. Mä vaan haluaisin tietää. Ja tosiaan ei sitten tarvi ottaa turhaan sitä rokotetta mihin saattaa myös liittyä riskejä.

Totta mäkin haluaisin teitää jos tauti olisi meillä ollut. Mutta mun mielestä jokainen saisi itse maksaa omasta pussistaan sen tiedon. Eikä kunta tai vakuutusyhtiö.

Kumma juttu, että täällä morkataan äitejä, jotka ovat huolissaan lapsestaan jo ennen kuin hän 'makaa flegmaattisena' kuten joku kertoi. Mun isä -pitkän linjan kokenut yleislääkäri- ei koskaan neuvoisi odottamaan noin pitkään ennen lääkäriin menoa.

Mä käyn ihan ANTEEKSIPYYTELEMÄTTÄ lääkärissä lapseni kanssa just silloin kuin huolestuttaa ja vaadin hoitoa. On systeemin ongelma, miten asian järjestävät, ei mun. Isäni tietysti olisi meidän oma lääkäri, jos ei asuisi kaukana meistä..

Rokotteeseen liittyy yhtä paljon riskejä kuin muihin rokotteisiin. Ja jos on perusterve miksi se rokote tarvii ottaa? Meijän pojalla on astma ja siksi rokotteen otin muuten ei sitä oltaisiin otettu koska kyseessähän on samankaltainen kuume-flunssa tauti kuin ihan normaali influenssa virus.. Eikä sitäkää kukaan lietso vaikka siihen kuolee joka vuosi n.1000 ihmistä ja tähän on kuollut 2 ihmistä suomessa.

Rokotteeseen liittyy yhtä paljon riskejä kuin muihin rokotteisiin. Ja jos on perusterve miksi se rokote tarvii ottaa? Meijän pojalla on astma ja siksi rokotteen otin muuten ei sitä oltaisiin otettu koska kyseessähän on samankaltainen kuume-flunssa tauti kuin ihan normaali influenssa virus.. Eikä sitäkää kukaan lietso vaikka siihen kuolee joka vuosi n.1000 ihmistä ja tähän on kuollut 2 ihmistä suomessa.

Normaali influenssa on sekin raju tauti. Tavallinen nuhakuume on se puhekielen 'flunssa', jonka ihmiset sairastavat joka vuosi useastikin. Influenssa on paljon harvinaisempi -myös se kausi-influenssa. Mä en esim. ole sairastanut yhtään kausi-influenssaa mutta nuhakuumeen sairastan lähes joka vuosi..

Mä en oikein tiedä onko tuo esikoinen perusterve vai ei, infektioastman vuoksi. Kysäisen tänään normi neuvolakäynnin yhteydessä. Oli miten oli, olen päättänyt rokotteet ottaa noille muksuille, mutta jos tauti tulee sitä ennen niin haluaisin tietää onko sitä itseään jolloin voisi jättää ne (mahdollisesti riskialttiit) rokotukset ottamatta. Mutta olen kyllä valmis maksamaan testin itse, jos vaan joku yksityinen täälläpäin testaa.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Totta mäkin haluaisin teitää jos tauti olisi meillä ollut. Mutta mun mielestä jokainen saisi itse maksaa omasta pussistaan sen tiedon. Eikä kunta tai vakuutusyhtiö.

Jokainen joka ei kuulu riskiryhmään pitäisi maksaa itse testi tästä olen samaa mieltä. Mutta en vain sitä käsitä että miksi lapsi pitää viedä lääkäriin yhden kuume päivän jälkeen kun kuumekkin on alle 39 astetta? Tällä juuri saadaan kuorimitettua koko terveyden huolto ja ne ihmiset jotka oikeasti lääkäriä tarvitsee eivät pääse sinne/kehotetaan vielä odottamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja:
Onko lapsi siis tosi huonovointinen vai miksi pitäisi mennä lääkärille? Kun suurimmalla osallahan toi on ihan tavallinen kuumetauti, miltä se siis myös aloituksen perusteella kuulosti.

Sataa varmaan kakkelia niskaan, mutta mulle heräsi tismalleen samat ajatukset :ashamed:. Lapsellehan nousi kuume vasta eilen.

Eri asia jos yleiskunto alkaa olla huono.

Oonkohan mä jotenkin välinpitämätön äiti... Mun tytöllä oli öisin kuumetta 39,5 korkeimmillaan (laski kuumelääkkeellä asteen verran) ja päivisin 38,5 neljän-viiden päivän ajan. Yski kyllä eikä juuri syönyt. Mutta pystyi leikkimään ja juttelemaan ja joi paljon, niin en vieny lääkäriin. Mitä ne siellä lääkärissä muuta tekee, kuin toteaa, että kuumelääkettä ja seuraile. Ja ohihan tuo meni. Ei kai sinne lääkäriin tarvi heti juosta kun vähän kuume nousee?

Monikaan lääkäri ei määrää perusterveelle lapselle influenssa-oireisiin Tamifluta. Meillä saa vain riskiryhmiin kuuluvat lapset Tamiflu-kuurin. Perusterveet potee ilman tuota Tamifluta. Kanta sama myös yksityisellä puolella.

Mutta käytäntö vaihtelee varmasti alueittain ja tapauskohtaisestikin.

Voimia kaikille sairastuneille :hug: :hug:

Mä en oikein tiedä onko tuo esikoinen perusterve vai ei, infektioastman vuoksi. Kysäisen tänään normi neuvolakäynnin yhteydessä. Oli miten oli, olen päättänyt rokotteet ottaa noille muksuille, mutta jos tauti tulee sitä ennen niin haluaisin tietää onko sitä itseään jolloin voisi jättää ne (mahdollisesti riskialttiit) rokotukset ottamatta. Mutta olen kyllä valmis maksamaan testin itse, jos vaan joku yksityinen täälläpäin testaa.

Te kuulutte infektio astman vuoksi riskiryhmään joten teille rokote on oikeutettu ja ymmärrän sinun tapauksessasi jos vaadit lääkärin vastaanottoa kun flunssa kuumeilu ja flunssa ilmenee.

Kannattaa nyt muistaa että joku lapsi voi olla tosi kipeä jo 39 asteessa ja joku toinen suht pirteä vielä 40 asteessa... yleiskuntoa kannattaa enemmän seurata kuin asteita. Ja sen yleiskunnon arvioi kyllä se lapsensa tunteva äiti parhaiten, tai tietysti lääkäri... nämä on kyllä hankalia ratkaisuja nyt, kun tk:ta ei pitäisi turhaan kuormittaa mutta tottakai todella sairas lapsi pitäisi saada lääkärin arvioitavaksi.

eipä se kuulkaa edes ihan noin mene että kuume 38 niin hakasempa tamiflu reseptin. Ap sairasti eka itse, hyvin näytti parantuneen ilman lääkäriäkin.....

toki saahan sitä maksaa mistä vaan jos välttämättä haluaa, mutta järjenkäyttö on sallittua näissäkin asioissa, jättäsit senkin ajan sille joka oikeasti sairastaa pikkasen vakavemmin, etkä tukkisi panikoinillasi kaikkia puhelinlinjoja.

38 risat on normikuume lapsella, oletko sä noin paniiissa ainakun lapset sairastuu? :xmas:

Mä kyllä tiedän, mutta odottelin tuon vieraan perusteluja "jos kuume menee yli 40 asteen, niin sitten ei tarvi enään mennä minnekkään. Verihän hyytyy suoniin 42 asteessa"- väitteelleen.

Kun sällin kuume oli 42 asteessa tuona eräänä yönä, menin vauvan kanssa pikaisesti lumihankeen seisomaan, poika pelkässä vaipassa, ja samantien sairaalaan. Aikaisemmin ei voinut mennä, koska illalla nukkumaan mennessä ei kuumetta ollut.

Ruumiinlämpöä säätelee aivoissa eräs elin joka laskee lämpötilaa hieman kun mennään kuumaan ja nostaa taas vähän kun ollaan kylmässä tai kun taistellaan bakteereita vastaan koska taudinaiheuttajatkaan eivät pidä liian lämpimästä. Lämpöä ei voi kuitenkaan nostaa tai laskea paljon koska se vaikuttaa haitallisesti sisäelinten toimintaan ja esimerkiksi aivoihin. Jos kehon sisälämpötila nousee yli 40 asteen, silloin on tosi kyseessä koska, aivoista tulee kokkelia vain muutamaa astetta lämpimämpänä. On kuoleman vaarallista jos kuume nousee yli 40 asteen. Silloin on ehdottomasti otettava peitot tai vaatteet pois päältä ja yritettävä pitää lämpö alle 40 asteen vaikka se olisi potilaasta kuinka ärsyttävää tahansa. Jos kuitenkin lämpö siitä huolimatta nousee, niin silloin on mentävä kylmään suihkuun tai kylpyyn niin että kylmä vesi jäähdyttää kehoa. Ulos pakkaseen meneminen ei auta koska, kuten äsken kerroin, lämpö ei johdu ulkoilmaan pois ruumiista ulkoilman liian vähäisen kosteuden vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja selvennystä:

Normaali influenssa on sekin raju tauti. Tavallinen nuhakuume on se puhekielen 'flunssa', jonka ihmiset sairastavat joka vuosi useastikin. Influenssa on paljon harvinaisempi -myös se kausi-influenssa. Mä en esim. ole sairastanut yhtään kausi-influenssaa mutta nuhakuumeen sairastan lähes joka vuosi..

Mutta ei kukaan juoksi hakemaan Tamiflu kuuria tavalliseenkaan influenssaan meijän pojalla oli tavallinen influenssa 3kk vanhana kävin toki lääkärissä kun oli niin pieni silloin vielä mutta silloinkin ohje oli että kuume lääkettä ja nestettä! Ja tuo kausi-influenssa yhtälailla riivaa joka talvikausi ja siihen sairastuu todella moni että en kyllä puhuisi harvinaisesta taudista.

Ruumiinlämpöä säätelee aivoissa eräs elin joka laskee lämpötilaa hieman kun mennään kuumaan ja nostaa taas vähän kun ollaan kylmässä tai kun taistellaan bakteereita vastaan koska taudinaiheuttajatkaan eivät pidä liian lämpimästä. Lämpöä ei voi kuitenkaan nostaa tai laskea paljon koska se vaikuttaa haitallisesti sisäelinten toimintaan ja esimerkiksi aivoihin. Jos kehon sisälämpötila nousee yli 40 asteen, silloin on tosi kyseessä koska, aivoista tulee kokkelia vain muutamaa astetta lämpimämpänä. On kuoleman vaarallista jos kuume nousee yli 40 asteen. Silloin on ehdottomasti otettava peitot tai vaatteet pois päältä ja yritettävä pitää lämpö alle 40 asteen vaikka se olisi potilaasta kuinka ärsyttävää tahansa. Jos kuitenkin lämpö siitä huolimatta nousee, niin silloin on mentävä kylmään suihkuun tai kylpyyn niin että kylmä vesi jäähdyttää kehoa. Ulos pakkaseen meneminen ei auta koska, kuten äsken kerroin, lämpö ei johdu ulkoilmaan pois ruumiista ulkoilman liian vähäisen kosteuden vuoksi.

Kyllä mä sen tiedän, että viilennys on kuumeessa tärkeää (kuumetta alentavan lääkityksen kera) mutta en allekirjoita tuota että kuumeen nouseminen yli 40 asteen olisi hengenvaarallinen tila. Eikä tuollaista oo opetettu myöskään fysiologian, ensiavun tai lääkehoidon luennoilla...

Ulos pakkaseen- neuvo tuli Tyksin lasten päivystyksestä. Ilmeisesti ovat väärässä.

Tämä menee pahasti pilkun viilaamiseksi, mutta jos kuume menee yli 40 asteen, niin sitten ei tariv enään mennä minnekkään. Verihän hyytyy suoniin 42 asteessa.

Pyh...ai että yli 40 asteen kuume olisi tappava? Vai mitä tarkoitat tuolla ettei tarvi enää mennä minnekään?

Ei mun poikani veri näy hyytyneen, vaikka kuume on 42 asteessakin ollut, kun hän oli vauva. Itsekin oon mennyt lääkäriin kun kuume nousi yli 40 asteeseen rintatulehduksen iskettyä, ja elossa & hyvinvoiva olen.

Etenkin pikkulapsilla kuume voi helpostikin nousta neljäänkymppiin. Tottakai se pitää vakavasti ottaa, mutta ei se nyt mikään hengenhätä vielä ole.

Keuhkokuumeessa aikuisellakin on kuume 40:ssä eikä vielä kuole mutta sairaalaan aikoinaan vuorokaudeksi minutkin otettiin kunnes lääke alkoi auttamaan.
Mutta on kyllä aika vauhkoa kun kuumetta vuorokausi päälle 38, lapsella. Heti lääkäriin. Onneksi sentään menevät yksityiselle.

Kannattaa nyt muistaa että joku lapsi voi olla tosi kipeä jo 39 asteessa ja joku toinen suht pirteä vielä 40 asteessa... yleiskuntoa kannattaa enemmän seurata kuin asteita. Ja sen yleiskunnon arvioi kyllä se lapsensa tunteva äiti parhaiten, tai tietysti lääkäri... nämä on kyllä hankalia ratkaisuja nyt, kun tk:ta ei pitäisi turhaan kuormittaa mutta tottakai todella sairas lapsi pitäisi saada lääkärin arvioitavaksi.

mutta tässä tapauksessa kuulostaa kyllä siltä että lapsi ei ole tosi tosi kipeä jokainen ihminen niin lapsi kuin aikuinenkin nukkuu kipeänä viittaan siihen kun ap sanoi lapsen torkahtelevan sohvalle. Ja mikä tossa kuumeessa sen parempi on kuin nukkua niin saa voimia.

Ulos pakkaseen- neuvo tuli Tyksin lasten päivystyksestä. Ilmeisesti ovat väärässä.

No mitä ne nyt tyksissä tietäs ;)

Kummastelen minäkin, että ensin ap kertoo lapsellansa olleen vuorokauden kuume 38 ja lapsen yskivän ja jaksavan katsoa telkkaria.
Sitten hän vastaa minun viestiin kirjoittaen 40 asteen kuumeesta...
Että kummin se nyt oli?

Tuo 38 on lapselle ihan normaali kuume. Jos sen LISÄKSI on muita vakavampaan viittaavia oireita, tottakai mennään lääkäriin...

Tuohon kuumeasiaan palataakseni: Mitä välinpitämöttömyyttä siinä on jos lapsen lämpö 38,5-vajaa 40c kolme päivää? Sehän on ihan normaalia, että pienillä lapsilla kuume nousee paljon korkeammalle kuin aikuisilla ja kestää pidempään kuin päivän kaksi. Lapseni joi hyvin vaikkei oikein mitään syönytkään (vaipoissa hyvin pissaa), hengitys kulki vaikka yskiessä tuntuikin, että oksennus tulee (sekin täysin normaalia pienillä lapsilla koska herkempi oksennusrefleksi) ja kuumeessa nyt jokainen on väsyneempi (myös ne lapsen jotka normaalisti eivät pysy hetkeäkään paikoillaan).

MUTTA kun kuume nousi uudelleen 2 päivän jälkeen soitin HETI tk:hon ja aika saatiin noin 3h päähän, saattinpahan poissuljettua mm. keuhkokuume/keuhkoputkentulehdus ja korvatulehdukset. Mutta ehkä se, että itse on sairaanhoitaja antaa vähän näkökantaa myös oman kipeän lapsen hoitamiseen...

Yhteistyössä