Mä ihmettelen.. Sukulaisen vauvasta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Manskumamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Manskumamma

Aktiivinen jäsen
19.08.2005
1 025
0
36
Mulla ei ole tapana puuttua toisten asioihin, mutta tää asia mua kyllä vaivaa ja jotain täytyis jonkun tehdä!

Siis sukulaisen vauva, nyt 5kk. Saa kuulemma jo vaikka mitä ruokaa, kuten ruskeaa kastikettakin.
Mutta hassuinta täs on se, että tää vauva ei kuulemma tykkää maidon mausta :o
joten vauva saa VAIN velliä ja mehua jano juomaksi. Vesi ei kelpaa pelkästään, mutta veteen sekoitettu mustaherukkamehu kelpaa.

Siis ajatelkaa nyt 5kk ikäinen vauva ei saa muuta kuin mehua ja velliä koska vauva ei tykkää maidon mausta!!!Ei ollenkaan maitoa!!! :o

Meillä saman ikäinen vauva.. Ei mulla kävis mieleskään antaa ruskeaakastiketta,joka on todella rasvaista tai mehua noin pienelle, tai olla antamatta maitoa.

Siis kyllähän tuon ikäinen vauva tarvii sitä maitoa kiinteiden lisäksi ainakin sen 6dl / päivä, ei kyllä pelkkä mehu tai velli riitä.

Siis mä ällistyin niin kun tuon kuulin etten tietystikään saanu suutani auki, et olisin jotain sanonu..
Mitähän mun pitäs tehdä? Täytyyhän sen vauvan maitoa saada?
Kyllähän mä tiedän, et sotahan siitä syttyy jos suuni avaan tästä asiasta sukulaiselle :/

Oho! Vaikka meijenkin omat on saaneet kotiruokaa ennen aikojaan niin ei todellakaan noin aikaisin ja vielä pitkää aikaan. :ashamed: Ja nyt tämä 5kk vanhaa typykkää ei soseet kiinnosta ollenkaan vaan maitoa olla pitää. :)

minä varmaan soittaisin vauvan neuvolaan ja kertoisin sinne. saisivat sitten sieltäpäin ottaa yhteyttä vauvan vanhempiin.

vauva saisi maidon, äiti opetuksen ja itse jäisin salaiseksi ilmiantajaksi

No kuulostaa ehkä hiukka omituiselle, niin no vellissä toivon mukaan saa maitoa mut eiks se ollu niin noin pieni ei vielä tartte kauheasti kuituja mitä taas muuten noista viljoista tulee. Varmasti lapsi oppii mehua juomaan jos sitä aletaan jo pienestä antaa.

No ihmeellistä on. Eihän ruskeassa kastikkeessa ja mehussa ole mitään ravintoaineita. Velli tietysti vastaa aika hyvin äidinmaidonkorviketta, joten jos vauva saa sitä riittävästi niin asia on varmasti ihan ok. Mutta en mä noin pienelle todellakaan antaisi vielä mitään muuta kuin maitoa, enkä ainakaan aikuisten ruokia.

Eipä ole meidän ruskea kastikekaan rasvaa nähnyt; jauhot ruskistetaan paljaaltaan pannulla ja lisätään vettä sekä mausteet....mutta muuten tuohon asiaan, vihon viimistä mitä voi tehdä, on totuttaa lapsi juomaan mehua pullosta. Ja ylipäätään, mun mielestä tuon ikäinen vauva ei tarvitse vielä ollenkaan sitä mehua. Oisko äiti tarjonnut vauvalle joskus pilaantunutta korviketta tms? Ja meillä esim. vauva juo korviketta ainoastaan lämmitettynä eli huoneenlämpöisenä tai kylmänä ei tykkää juoda ollenkaan.

Jotkut vauvat eivät vain pidä maidosta. Poikani kummien tyttö ei suostunut vauvana ollenkaan juomaan maitoa, nokkamukilla yrittivät hörpyttää, mutta ei niin ei. Korvasivat maitoa kalsium-tableteilla. Nykyään reipas ekaluokkalainen, normaali lapsi. Ei kuulema vieläkään juo maitoa, mutta piimä ja jugurtti yms. happamet maitotuotteet uppoavat kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minä varmaan soittaisin vauvan neuvolaan ja kertoisin sinne. saisivat sitten sieltäpäin ottaa yhteyttä vauvan vanhempiin.

vauva saisi maidon, äiti opetuksen ja itse jäisin salaiseksi ilmiantajaksi

Sä hyviä vinkkejä annat!

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ruskeakastike rasvaista? Vettä ja jauhoa..

Maitotuotteita taitaa saada vellin muodossa, mut sen mehun mä jättäisin vielä pois..

Useimmat kai tekevät perinteisen ruskean kastikkeen rasva-jauho-vesi yhdistelmästä. Eli silloin on aika rasvaista.

En ole koskaan kuullut moisesta ruokatarjonnasta noin pienelle vauvalle, yleensä jos vaikka maitoallergian vuoksi vauva kieltäytyy maidosta, on tilalle tarjottava soija- tms. maitoa. Voitko soittaa esim. heidän neuvolaansa, jos keskustelu ei onnistu? Tietenkin neuvolassa voi kukin puhua mitä haluaa..

Miksei voisi hedelmämehuja/marjamehuja antaa? Eivät ne mielestäni paljoa eroa hedelmä/marjasoseista. Paitsi että ne juodaan ;) Itse olen pojalle mehuja antanut jo 4kk iästä lähtien, maidon lisäksi en siis maidon korvikkeena! LÄhinnä janojuomana siis, ihan kuin vesikin. Olen itse puristanut mehua appelsiineistä ja omenoista, ja lantrannut vedellä niitä.

Mun vauvat söi ton ikäsenä vain tissiä. Velliä eivät raukat oo saaneet koskaan, eivätkä mehuakaan kuin vasta reilu vuoden iässä ja silloinkin vain tooooooooooooosi harvoin...

Alkuperäinen kirjoittaja balou:
Miksei voisi hedelmämehuja/marjamehuja antaa? Eivät ne mielestäni paljoa eroa hedelmä/marjasoseista. Paitsi että ne juodaan ;) Itse olen pojalle mehuja antanut jo 4kk iästä lähtien, maidon lisäksi en siis maidon korvikkeena! LÄhinnä janojuomana siis, ihan kuin vesikin. Olen itse puristanut mehua appelsiineistä ja omenoista, ja lantrannut vedellä niitä.
Mun käsittääkseni mehuja ei suositella vauvaikäisille ollenkaan, koska ne juodaan vielä tuttipullosta eikä se oo hyväksi hampaille plus että turha totuttaa makeaan juomaan jo vauvana. Sose on eri asia.

MITEN vauva on oppinut hylkimään maitoa, eihän sen ikäisen pitäisi kuin vasta korkeintaan opetella syömään muuta ruokaa kuin sitä maitoa. Eikös se niin mene, että sitä ei voi kaivata mistä ei mitään tiedä, eli jos vauvalle ei anna mehua, ei sitä osaa halutakaan maidon sijaan. Onneksi edes velliä saa, voihan siitä saada päivittäisen maitoannoksen.

Ruskea kastike ruskistetaan pannulla, vauvoille ei suositusten mukaan saa antaa paistettua ruokaa. Karsinogeenejä niiden jauhojenkin ruskistamisessa syntyy. Ja vauvalle kannattaa kyllä tarjota jotain ravitsevampaa kuin valkoisista vehnäjauhoista tehty kastike.

Mä itse epäilen, että ei saa kyllä vellistä päivän maitoannosta.
Meidän vauvolla on siis noin viikko ikäeroa.
Heillä oli tosi kiire aloittaa kiinteät. Vauva oli silloin 1.5kk ikäinen.Silloin jo mietin, et kylläpäs on kiire..
Nyt tää vauva saa puuroa aamuin illoin sekä soseita kaks kertaa, viljat ja lihat on jo käytössä, kuulemma kaikkia viljoja ja lihoja on syöty jo..
Tämä äiti vain ihmetteli, kun kerroin, että meillä vasta maistellaan pikkuhiljaa lihaa, et ei kiirehditä. Tuumas vain että kylläpä teillä on tytöllä yksinkertainen ruokavalio :kieh:

Yks mun tuntemani vauva on syönyt ihan pienestä asti vanukkaita, suklaata, keksejä, leivoksia yms. tavallisia sokeria jogurtteja, tavallista maitoa, muroja, kaakaota, pilli- ym. mehuja epäterveellisiä suolaisia ja mausteisia ruokia, roskaruokaa ym. epäterveellistä. Oon kertonut ko. tapauksesta täälläkin. Suurin osa ketjuun vastanneista haukku mut ja oli sitä mieltä, että ei haittaa vaikka vauva elää melkein vastasyntyneestä asti em. ruokavaliolla.

Yhteistyössä