Mä ihmettelen.. Sukulaisen vauvasta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Manskumamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Kaikki vauvat tykkää maidosta, ellei niille ole muuta opetettu.
Mehua ei mun mielestä kuulu vauvaikäiselle antaa ollenkaan.

Samaa mieltä. Ei olisi tullut mieleenkään, ettei vauva olisi maitoa juonut...

Alkuperäinen kirjoittaja toinen:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ruskeakastike rasvaista? Vettä ja jauhoa..

Maitotuotteita taitaa saada vellin muodossa, mut sen mehun mä jättäisin vielä pois..

Useimmat kai tekevät perinteisen ruskean kastikkeen rasva-jauho-vesi yhdistelmästä. Eli silloin on aika rasvaista.

En ole koskaan kuullut moisesta ruokatarjonnasta noin pienelle vauvalle, yleensä jos vaikka maitoallergian vuoksi vauva kieltäytyy maidosta, on tilalle tarjottava soija- tms. maitoa. Voitko soittaa esim. heidän neuvolaansa, jos keskustelu ei onnistu? Tietenkin neuvolassa voi kukin puhua mitä haluaa..

Eikös siinä kastiikkeessa kuitenkin suolaa ole? Se ei noin pienelle sovi...

Niin mäkin luulen, että tykkää maidosta, jollei ole muuhun opetettu. Maitoa ja vettä ja vauvansoseita tuon ikäiselle.

Niin, ja mun mielestä ylipäänsä pannullla paistettu ruoka (olipa rasvassa tai ilman) paistettu ei ole vauvan ruokaa. Joskus ainakin tällainen neuvo oli, että vauvalle keitettyä tai uunissa/ mikrossa valmistettua ruokaa.

Mä ainakin sanoisin mielipiteeni ihan suoraan kaverilleni. Ystävällisesti, mutta sanoisin kumminkin.

No meidän poikaki heitti maidon juonnin ihan tyystin 6kk vanhana siitä asti vaan velliä ja mehua juonut....Mutta oikeaa ruokaa kyllä syönyt reilu vuoden ikäisestä vasta..... (Neuvolassa puhuttiin asiasta ja sano et jos ei millään juo maitoa niin vellikin käy )

No just..

Tästä tulikin mieleen, et isänäiti laittoi tytöllemme jäätelöä kulhoon, sanoin, et ei se kyllä ihan jäätelöä voi syödä. Mummo tuumas, et nii joo, taitaa olla vähän liian kylmää, mut voithan vaikka lämmittää mikrossa. Meidän typy oli kuukauden ikänen B)

Velli vastaa koostumukseltaan suurimmaksi osaksi korviketta joten turha sinällään huolestua siitä jos vauva ei maitoa juo "puhtaana" maitona. Ruskean kastikkeen rasvakaan ei ole vauvalle pahaksi, kyllä vauva rasvaa tarvitsee aika runsaastikin.

Mehu jatkuvasti juotuna ei ole hyväksi kenellekään, mutta tuskin se vauvan terveyttää tuhoaa yhtään sen enempää kuin kiisseli tai hedelmäsosekaan, eipä niissä loppujen lopuksi paljoa ole eroa. Eihän tuo ruokavalio ihanteellinen ja suositusten mukainen ole, mutta täällä saadaan se kuullostamaan suunnilleen siltä kuin vauvalle syötettäisiin arsenikkia :kieh:

Meidän pieni poikamme on tällä hetkellä 4,5kk vanha. Pienestä pitäen on saanu syömisen kanssa tapella..siis ihan laitokselta asti! Ekat 2,5kk oli vatsan väänteitä joten johtui varmaan siitä, mutta kun ne loppuivat niin sama tappelu maidon kanssa jatkui. Lopetin imettämisen 3,5kk iässä, koska pullosta suostuu juomaan enemmän kerralla. 4kk neuvolassa neuvottiin aloittamaan kiinteät, sillä paino hipoo aivan alarajoilla. Vieläkin sama juttu maidon kanssa, ettei vaan ole innostunut juomaan. Joskus vetää max. 150ml kerralla. Mutta yleensä sen 50-100ml ja sitten pärskitään ulos. Ei kuulemma vaikuta että allergiaa oisi, eli en tiedä miksi ei herralle maito maistu. Ja emme ole koskaan muuta tarjonnut maidon ja nytten kiinteiden lisäksi

Alkuperäinen kirjoittaja evv:
Alkuperäinen kirjoittaja balou:
Miksei voisi hedelmämehuja/marjamehuja antaa? Eivät ne mielestäni paljoa eroa hedelmä/marjasoseista. Paitsi että ne juodaan ;) Itse olen pojalle mehuja antanut jo 4kk iästä lähtien, maidon lisäksi en siis maidon korvikkeena! LÄhinnä janojuomana siis, ihan kuin vesikin. Olen itse puristanut mehua appelsiineistä ja omenoista, ja lantrannut vedellä niitä.
Mun käsittääkseni mehuja ei suositella vauvaikäisille ollenkaan, koska ne juodaan vielä tuttipullosta eikä se oo hyväksi hampaille plus että turha totuttaa makeaan juomaan jo vauvana. Sose on eri asia.

Emmäkään nyt oikeesti käsitä mitä eroa siinä on jos annetaan lapselle hedelmää joko mehun tai soseen muodossa? Okei, mehussa ei ole niin paljoa sitten muuta kun vettä, mutta tavallaan samat aineethan se saa jos syö sosetta ja juo vettä kuin että jois sen mehun... vai miten? Toi makeaan totuttaminen ehkä joo, mutta ei kyl sitten sais syöttää hedelmiäkään.

Ei tykännyt meidänkään vauva maidosta koskaan ja viimeistään 3.5kk iässä alkoi saamaan kiinteitä eli kasvista ja makuun päästyään alkoi yökkiä maitoa vaan enemmän. Lapsen syöttäminen oli hankalaa kun hän raivosi pullo suussa, häntä sai käelyttää ja kieputtaa että saatiin maito menemään. Välillä vain 4dl päivässä. 9kk iässä teki täys-stopin jolloin saatiin antaa hapanmaitotuotteita korvaamaan ja ihan pian tavallista lehmän maitoa. Se onkin ollut suurta herkkua nykyään.

Mitä velliä tarkoitat muuten? Tiesithän että kaupan vellit ovat ihan samaa kuin korvike, mutta niihin on ruokalusikallisen verran lisätty maissijauhoa tai riisijauhoa,riippuu tietysti vellistä.
Eli tuskin sillä sen suurempaa väliä on juottaako lapselle maissivelliä vai korviketta, koska niissä on samat aineet kalsiumia myöten. Maissivelli ei ole hirveästi paksumpaakaan. Jos kaverisi tekee itse vellin, siinä varmaan käyttää sitten jotain maitoa?

helppohan se on huudella jos on helppo vauva, jos meilläkin kaikki lapset olisi ollut yhtä helppoja vaan eipä ole. Tiedänpä sen 100% varmaksi että kyllä vauva voi vieroksua maitoa, siinä ei ole mitään ihmeellistä ja silloin pitää keksiä tilalle jotain vastaavaa. Nykyajan vauvanpuuroissakin tiedoksi lisätty kaikki sama mitä äidinmaidonkorvikkeeseen.

Ota selvää mikä on sen lähin neuvola. Ilmoita sen nimen kera se asia ja sano et jollai tapaa urkkisivat äidiltä nuo asiat esiin ja alkaisivat tekeen jotain. Vaarallista pelleilyä. Voisimpa uskoa ettei annan d-vitamiinejakaan. Taitaa olla hiukan älyllisesti vajaa se äiti. Lapsi raukat.

Alkuperäinen kirjoittaja ddd:
Ota selvää mikä on sen lähin neuvola. Ilmoita sen nimen kera se asia ja sano et jollai tapaa urkkisivat äidiltä nuo asiat esiin ja alkaisivat tekeen jotain. Vaarallista pelleilyä. Voisimpa uskoa ettei annan d-vitamiinejakaan. Taitaa olla hiukan älyllisesti vajaa se äiti. Lapsi raukat.

vuoden vanha ketju!

Yhteistyössä