Mä haluaisin muuttaa perheeni kanssa jonnekin etelään, esim. Espanjaan... mitä kaikkea olisi otettava huomioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "unelma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sama";22804591]Tietääkö kukaa?[/QUOTE]

Siis ihan tosissaanko kysyt?:confused: No ei todellakaan maksa, sen nyt vielä puuttuisi, että sosiaalitoimisto maksaisi ulkomailla asuvien vuokrat, kun ei maksa niitä aina kotimaassakaan asuville. Sosiaalitoimistot ovat kuntakohtaisia, sossu maksaa esim. muuttoavustusta vain saman kunnan sisällä tapahtuvasta muutosta, ei edes kaupungista kaupunkiin puhumattakaan toiseen maahan. Kysyin asiaa joskus aikoinani, kun muutin Pohjanmaalta Helsinkiin opiskelemaan ja epäilen syvästi, että sossu olisi näin perustavanlaisesti muuttanut käytäntöään. Luulin tätä kysymystä ensin vitsiksi, mutta ilmeisesti joku pohtii moista tosissaan :O Itse maksan verot Suomeen saamatta takaisin minkäälaisia tukia (en saanut edes äitiyspakkausta, prkle), ja jos joku aikoo kusettaa sossua tai kelaa asumalla ulkomailla, mutta nostamalla tukia, niin ilmiannan ihan varmasti :kieh:

Itse asun täällä Fugessa ja olen tyytyväinen. Eläminen on halpaa ja kaikki sujuu hyvin, eikä suinkaan "mañana", kuten usein väitetään. Jotkin paperit saattavat viipyä virastoissa hyvän aikaa, mutta mitäpä siitä, kun asia on hoidossa.
Paikallinen apteekki on hakenut kauan aikaa työntekijää, mutta en tiedä onko paikka jo täytetty. Työn saanti täällä on varmaankin kiven alla, mutta tuskin sentään mahdotonta. Kielitaito ei olisi pahitteeksi, siis espanjan kielen... Suomella täällä pärjää muuten ihan hyvin.
Täällä toimii Suomalainen Koulu, joka on hyvä. Se on vähän kuin "puoliyksityinen" ja lukuvuosi maksaa reilut pari tonnia.
Työpaikat kannattaa hankkia etukäteen ja sitten vasta asunto. T-Taksi tuo tavarat sukkelasti tänne.
Ihan kaikkeen täällä ei tarvitse kalliita asioimistoimistoja, sillä täältä löytyy runsaasti kielitaitoisia tulkkeja jotka hoitavat tavallisimmat hommat hyvin edullisesti, joten käytännön ongelmia ei juuri tule.
Sää on paras mitä Eurooppa voi tarjota.
Ei muuta kuin töitä hakemaan. Palkkataso on alhainen, mutta kuten sanoin, eläminenkin on halvempaa.

Onko kukaan asunut Bulgariassa. Perheeni, 4v tytär ja mies, haaveilee talon ostamisesta Bulgariasta. Minkähän tasoinen perusopetus siellä mahtaa olla ja ovatkohan kaikki paperit kyrillisillä kirjaimilla?

...äiti teki puhelinmyyntiä ja oli illat/viikonloput tarjoilijana.
Tuo ei nyt minusta kuulosta niin kauhean houkuttelevalta (työ)elämältä. Espanjan kieli on kuitenkin suomalaiselle yksi helpoimmista kielistä oppia, olisiko helpomaa & järkevänpää tulevaisuuden kannalta panostaa 2-3 kk aikaa täyspäiväiselle kielen opiskelulle ja sitten hakea ihan oman alansa töitä eikä mennä kahteen eri orjatyöhön joista ei voi edetä mihinkään. Mietin vain... :)

Yhteistyössä