Mä haluaisin muuttaa perheeni kanssa jonnekin etelään, esim. Espanjaan... mitä kaikkea olisi otettava huomioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "unelma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olisitko valmis tekemään suomessa esim. siivousta? Entä oletko valmis tekemään siivousta Espanjassa huonommalla palkalla kuin tekisit sitä Suomessa? Entäs pystyttekö maksamaan lapsille ja itsellenne edes jonkinlaisen elintason, kun teette miehenne kanssa kaikkein huonoimmin palkattuja hommia (kielitaidottomina ette muita luultavasti saa).

Eri asia jos teillä on sellaiset ammatit ja hyvä englannintaito, että saatte alaa vastaavaa hommaa sieltä.

[QUOTE="unelma";22800465]Haluaisin muuttaa pois täältä Suomesta, kaipaan vaihtelua ja isoa elämänmuutosta. Jos muuttaisimme Espanjaan (tai jonnekin muualle) niin mitä täytyisi ottaa huomioon? Mitä järjestelyitä olisi ennen muuttoa ja sen aikana/jälkeen? Löytyykö Espanjasta töitä kielitaidottomalle? Vai pitäisikö ensin opiskella kieli?[/QUOTE]

Mitä teette täällä Suomessa? Miltä alalta teillä on työkokemusta eniten?
Olisiko oman työpaikan / nykyisen työnantajan kautta jotain kontakteja Espanjaan / jonnekin muualle? Ne kannattaisi ihan ensin selvittää, helpottaisi kummasti käytännön järjestelyjä, jos olisi edes jotain valmiita kontakteja, joita hyödyntää.

Alussa varmaankin toisen vanhemmista pitäisi jäädä kotiin lasten kanssa eli olisi vain yksi joka hankkisi.. vaikeaa tulee alussa varmasti olemaan mutta eihän se ole mahdotonta onnistua luomaan parempi elämä ulkomailla. Kyllä moni onnistuukin. Ei kannata lähteä kutenkaan ruusunpunaiset lasit silmillä, alku on aina kovaa vaikka olisi työpaikat sun muut valmiina.

Kavisiko teille tallainen "etelan maa" Hollanti? Tallakin hetkella aurinko paistaa ja viimeisetkin lumet sulivat.

Mieheni on espanjalainen, mutta emme edes harkitse sinne muuttoa tyotilanteen vuoksi. Taas taalla Hollannissa saamme todella hyvaa palkkaa ja olemmekin vaurastuneet ihan muutaman vuoden sisalla huomattavasti.

Toinen vaihtoehto on etta muutatta Etela-Espanjaan ja kaytte Gibraltarilla toissa, sielta loytyy paljon englanninkielista hommaa. Tamankin kokeilimme, mutta Hollanti vei voiton.

[QUOTE="Sis";22801093]Kavisiko teille tallainen "etelan maa" Hollanti? Tallakin hetkella aurinko paistaa ja viimeisetkin lumet sulivat.

Mieheni on espanjalainen, mutta emme edes harkitse sinne muuttoa tyotilanteen vuoksi. Taas taalla Hollannissa saamme todella hyvaa palkkaa ja olemmekin vaurastuneet ihan muutaman vuoden sisalla huomattavasti.

Toinen vaihtoehto on etta muutatta Etela-Espanjaan ja kaytte Gibraltarilla toissa, sielta loytyy paljon englanninkielista hommaa. Tamankin kokeilimme, mutta Hollanti vei voiton.[/QUOTE]

Muutitteko suomesta hollantiin?
onko millainen vuokra taso? Mites lapsiperheiuden etuudet?

[QUOTE="mmm";22800974]Olisitko valmis tekemään suomessa esim. siivousta? Entä oletko valmis tekemään siivousta Espanjassa huonommalla palkalla kuin tekisit sitä Suomessa? Entäs pystyttekö maksamaan lapsille ja itsellenne edes jonkinlaisen elintason, kun teette miehenne kanssa kaikkein huonoimmin palkattuja hommia (kielitaidottomina ette muita luultavasti saa).

Eri asia jos teillä on sellaiset ammatit ja hyvä englannintaito, että saatte alaa vastaavaa hommaa sieltä.[/QUOTE]

Olen siivonnut Suomessa ja olen valmis tekemään sitä myös Espanjassa. Olen ammatiltani farmaseutti, olisikohan sieltä mahdollista saada ihan oman alan töitä apteekista...? Toki varmaan täytyisi espanjaa ensin oppia. :/

Mistä sä sait tietoa käytännöistä ja velvollisuuksista ym. kun aloitte muuttamaan? Tarkoitan näitä kaikkia juttuja mitä täytyy tietää Suomen päässä ja Espanjan päässä... kuten nuo residenciat ja Suomen sosiaaliturvat jne.

Onko sun mies espanjalainen vai mikä teidät sai muuttamaan...?

Paljonko on vuokra kuukaudessa ja minkäkokoinen asunto? Missä päin Espanjaa?

Pitääkö se paikkaansa, että Espanjan viranomaiset on tosi nihkeitä ulkomaalaisia kohtaan eli jokin yksinkertainen homma vie tosi kauan aikaa hoitaa jne.?

Kuinka hyvin osaat(te) espanjaa?

Hmm.. Tietoa saatiin.. öö.. emmä tiiä :D Googlea käytin ahkerasti. Esim. espanja.orgista saa hyvin tietoa ja Kelasta varmistelin jotain juttuja.

Mies on suomalainen. Mä olen oikeastaan ihan mukulasta asti halunnut lämpimään ja Espanja on ollut mun suosikki aina. Sitten se siskon anoppi täällä ja edes auttava kielitaito. Siksi Espanja.

Asunto on 79m2. 4h (makkarit tosi pieniä), 2 vessa, keittiö, pesukonehuone, patio ja taloyhtiössä uima-allas. Comunitat Valencianassa asutaan, rantsuun on parikymmentä kilsaa.
*muoks* Niin se vuokra on 450€

Virastotoiminta täällä on ihan omaa luokkaansa.. Mutta ei nää mitenkään kiusallaan ole hankalia, vaan ei vaan kertakaikkiaan ole systeemit niin kehittyneet kuin Suomessa. Meidän kunnantalo on sikäli omituinen paikka, että niillä on KOPIOKONE. Esimerkiksi siellä Policia Nationalissa konetta ei ole, vaan itsellä pitää olla kopiot niistä papereista, joista kopio vaaditaan. (kannattaa ottaa kopio kaikista lipuista ja lapuista ja passeista ja kaikista, ihan varmuuden vuoksi). Sitten näillä ei ole mitään järjestelmää, että kaikki tiedot näkyisi kaikissa virastoissa. Esimerkiksi meidän vauvan syntymätodistukseen tuli teksti "vanhemmat omien sanojensa mukaan naimisissa". Tättärä oli erittäin kummastunut, kun ei mulla ollut esittää mitään todistusta, että ollaan naimisissa. Ei oikein ymmärtänyt kun sanoin, ettei Suomessa tarvita siitä paperia, eikä mulla siksi ole sellaista olemassakaan. Sitten tuola Fuengirolassa ja muualla kaikki valittaa, että esim. Residenciassa kestää monta viikkoa/kuukautta, mutta kyllä me saatiin kaikki lippuset ihan samantien, ei mitään ongelmia. Täällä tosiaan ovat tosi ystävällisiä myös meille mamuille, en tiedä miten muualla Espanjassa. Varmaan jos on enemmän mamuja, on myös enemmän ongelmia ja siten tympeämpää palvelua..

Erikseen on olemasssa firmoja, gestoria(?), jotka hoitaa asioita. Ei sitten tarvitse itse yrittää jos ei halua. Vaikka kyllä mä olen ihan tyytyväinen että on itse juostu virastot. Samallahan tätä touhua on opittu :)

Minä olen lukenut espanjaa lukiossa, kirjotin C:n. Mies ei osannut espanjaa laisinkaan valmiiksi. Ihan hyvin on tultu toimeen, neuvolat ja muut onnistuu ihan sujuvasti espanjaksikin. Ja sitten jos meinaa hätä tulla, niin pyydetään siskon anoppi jeesiin.

Viimeksi muokattu:
Hmm.. Tietoa saatiin.. öö.. emmä tiiä :D Googlea käytin ahkerasti. Esim. espanja.orgista saa hyvin tietoa ja Kelasta varmistelin jotain juttuja.

Mies on suomalainen. Mä olen oikeastaan ihan mukulasta asti halunnut lämpimään ja Espanja on ollut mun suosikki aina. Sitten se siskon anoppi täällä ja edes auttava kielitaito. Siksi Espanja.

Asunto on 79m2. 4h (makkarit tosi pieniä), 2 vessa, keittiö, pesukonehuone, patio ja taloyhtiössä uima-allas. Comunitat Valencianassa asutaan, rantsuun on parikymmentä kilsaa.
*muoks* Niin se vuokra on 450€

Virastotoiminta täällä on ihan omaa luokkaansa.. Mutta ei nää mitenkään kiusallaan ole hankalia, vaan ei vaan kertakaikkiaan ole systeemit niin kehittyneet kuin Suomessa. Meidän kunnantalo on sikäli omituinen paikka, että niillä on KOPIOKONE. Esimerkiksi siellä Policia Nationalissa konetta ei ole, vaan itsellä pitää olla kopiot niistä papereista, joista kopio vaaditaan. (kannattaa ottaa kopio kaikista lipuista ja lapuista ja passeista ja kaikista, ihan varmuuden vuoksi). Sitten näillä ei ole mitään järjestelmää, että kaikki tiedot näkyisi kaikissa virastoissa. Esimerkiksi meidän vauvan syntymätodistukseen tuli teksti "vanhemmat omien sanojensa mukaan naimisissa". Tättärä oli erittäin kummastunut, kun ei mulla ollut esittää mitään todistusta, että ollaan naimisissa. Ei oikein ymmärtänyt kun sanoin, ettei Suomessa tarvita siitä paperia, eikä mulla siksi ole sellaista olemassakaan. Sitten tuola Fuengirolassa ja muualla kaikki valittaa, että esim. Residenciassa kestää monta viikkoa/kuukautta, mutta kyllä me saatiin kaikki lippuset ihan samantien, ei mitään ongelmia. Täällä tosiaan ovat tosi ystävällisiä myös meille mamuille, en tiedä miten muualla Espanjassa. Varmaan jos on enemmän mamuja, on myös enemmän ongelmia ja siten tympeämpää palvelua..

Erikseen on olemasssa firmoja, gestoria(?), jotka hoitaa asioita. Ei sitten tarvitse itse yrittää jos ei halua. Vaikka kyllä mä olen ihan tyytyväinen että on itse juostu virastot. Samallahan tätä touhua on opittu :)

Minä olen lukenut espanjaa lukiossa, kirjotin C:n. Mies ei osannut espanjaa laisinkaan valmiiksi. Ihan hyvin on tultu toimeen, neuvolat ja muut onnistuu ihan sujuvasti espanjaksikin. Ja sitten jos meinaa hätä tulla, niin pyydetään siskon anoppi jeesiin.

Kuulostaa siltä, että meidän tarvii vielä "hetki" sulatella asiaa... ottaa selvää jutuista ja miettiä mikä on järkevintä. Me kun ei esim. osata lainkaan espanjaa (mitä nyt muutaman sanan opinut Espanjan matkoilla... :D), niin voi olla vaikeuksia joka asiassa. Täytyy mennä kielikurssille ekana.

Vuokra ei ainakaan ole kovin paha, mutta mitenkäs muuten se eläminen, onko kallista...? Mitä kuluu ruokaan ja muuhun elämiseen (ja montako henkeä teitä on)? (Eli millaiset tulot tarviis olla, että voi edes kuvitella selviävänsä?)

Kuulostaa siltä, että meidän tarvii vielä "hetki" sulatella asiaa... ottaa selvää jutuista ja miettiä mikä on järkevintä. Me kun ei esim. osata lainkaan espanjaa (mitä nyt muutaman sanan opinut Espanjan matkoilla... :D), niin voi olla vaikeuksia joka asiassa. Täytyy mennä kielikurssille ekana.

Vuokra ei ainakaan ole kovin paha, mutta mitenkäs muuten se eläminen, onko kallista...? Mitä kuluu ruokaan ja muuhun elämiseen (ja montako henkeä teitä on)? (Eli millaiset tulot tarviis olla, että voi edes kuvitella selviävänsä?)

Eläminen on halvempaa kuin Suomessa, mutta tokihan se on valintoja täälläkin. Ja sitten on jotain juttuja, jotka on yhtä kalliita tai kalliimpia kuin Suomessa. Esimerkiksi kempparit on kalliita kaikki. Me pärjätään halpiskuukausi 1000€ (= asumiskulut+ruoka+diesel). Vakuutukset ja isommat hankinnat nostaa tietenkin kuukausimenoja (ja mun jakuvat kirjaostokset :ashamed:). Me on laskettu, että jos toinen olisi töissä, niin 1500€/kk olisi riittävä palkka. Sillä pärjättäisiin siihen asti, että lapset on isompia ja toinenkin pystyy menemään töihin. Mutta meillä on kyllä jonkun verran säästössä rahaa. Ilman säästöjä en ehkä uskaltaisi jäädä noin pienille tuloille.

Verotuksessa on lapsivähennykset ja verotus on muutenkin kevyempää. Muuten tukia ei juurikaan ole. Esimerkiksi lapsilisä on 100€/kk, mutta vain sellaiselle äidille, joka käy töissä..

Itse asun Italiassa, mutta en kyllä suosittele sitä lapsiperheille, ellei ihan seikkailumielellä halua kokeilla siipiään ulkomailla. Työllisyystilanne on Espanjan tasoa eli surkea, kielitaidottomille tarjolla siivoustöitä, jos niitäkään. Suomen palkkatasosta ei kannata haaveillakaan, mitään tukia ei ole lapsiperheille. Subjektiivinen päivähoito-oikeus yli 3-vuotiaille on periaatteessa, käytännössä se tarkoittaa, että pistät muksusi jonoon ja toivot parasta :)

Itse olen asunut Italiassa sekä sinkkuna että parisuhteessa, mutta ensimmäiset 3 vuotta menivät pelkkään totutteluun, meno on niiiin erilaista kuin Suomessa. Nyt kun olen asunut täällä jo 13 vuotta, on elämä mallillaan ja lapsen syntyessä kaksi vuotta sitten olin jo niin sopeutunut, ettei täysin erilainen raskauden seuranta tai synnytyslaitos oikein kyenneet hämmästyttämään. Mutta en itse valitsisi Italiaa, jos lapsien kanssa pitäisi ummikkona muuttaa ulkomaille.

Jos taas suomalainen työnantaja lähettää komennukselle, eli palkka pysyy Suomen tasolla, autetaan asunnon löytämisessä jne niin sitten Italia on kyllä loistokohde. Täällä on ihana elää, jos ainakin toisella on hyväpalkkainen työ, mutta todella kurjaa, jos yrittää sinnitellä huonolla palkalla. Englantia hyvin puhuvat voivat kyllä ummikkonakin etsiä enkunopettajan töitä yksityisistä kielikouluista (julkiselle puolelle on turha haaveillakaan pääsevänsä), mutta keskipalkka on n. 10€ tunnilta nettona käteen. Vuokrat ovat mielestäni aika kalliita eikä vuokra-asuntoja ole edes helppo löytää varsinkaan isoissa kaupungeissa.

Kuulostan varmaan kauhean negatiiviselta, mutta vaikka itse rakastan Italiaa ja haluan asua nimenomaan täällä, en usko, että elämäni olisi täällä niin miellyttävää, ellei mieheni olisi italialainen ja kaiken lisäksi hyväpalkkaisessa ammatissa.

Mites se verotus menee... Suomeen vai Espanjaan? :ashamed: Ja tuleeko se lapsilisä siis Espanjasta vai Suomesta?

Kun muutat pysyvästi pois Suomesta, et kuulu enää Suomen sosiaaliturvan piiriin, eli et ole oikeutettu mihinkään suomalaiseen tukee. Sen sijaan verotus menee periaatteessa niin, että maksat veroja näistä kahdesta maasta sen kalliimman mukaan. Eli jos olet aikeissa muuttaa joskus vielä takaisin Suomeen ja nostaa sieltä eläkettä, täytyy sinun kertoa Suomen verottajalle tulosi Espanjassa ja Suomen valtio ottaa sitten sen verran veroja palkastasi, että verotus pysyy Suomen tasolla. Jos siis Espanjan verotus on alhaisempaa kuin Suomessa, maksat periaatteessa silti Suomeen veroja sen eron verran. Tämä ainakin joskus kymmenen vuotta sitten, kun itse asiaa tiedustelin ja tietenkin vain siinä tapauksessa, että teet kaiken laillisesti. Italiassa verotus on kovempi kuin Suomessa, niin että itse en joutunut maksamaan tuloistani mitään Suomeen, enkä loppujen lopuksi enää tulojani sinne tilittänytkään :)

Verot menee sinne maahan, josta on tuloja. Noin niinkun yleisesti ottaen. Me kun kuulutaan Suomen sosiaaliturvaan ja rahat (vanhempainpäiväraha ja lapsilisät) tulee Suomesta, niin Suomeen menee verotkin. Jos tekee täällä töitä, niin sekä sosiaaliturva että verotus siirtyy tänne.

Alkuperäinen kirjoittaja Penaalin terävin kynä;22801982:
Sen sijaan verotus menee periaatteessa niin, että maksat veroja näistä kahdesta maasta sen kalliimman mukaan. Eli jos olet aikeissa muuttaa joskus vielä takaisin Suomeen ja nostaa sieltä eläkettä, täytyy sinun kertoa Suomen verottajalle tulosi Espanjassa ja Suomen valtio ottaa sitten sen verran veroja palkastasi, että verotus pysyy Suomen tasolla. Jos siis Espanjan verotus on alhaisempaa kuin Suomessa, maksat periaatteessa silti Suomeen veroja sen eron verran. Tämä ainakin joskus kymmenen vuotta sitten..

Enpä ole näin mistään lukenut, on varmaan muuttunut siitä 10 vuoden takaisesta. Toivottavasti ainakin.. En ole vielä erityisen perehtynytkään kyllä, kun on ajankohtaista vasta kohta.

Viimeksi muokattu:
Enpä ole näin mistään lukenut, on varmaan muuttunut siitä 10 vuoden takaisesta. Toivottavasti ainakin.. En ole vielä erityisen perehtynytkään kyllä, kun on ajankohtaista vasta kohta.

Löysin hiukan tietoa sinullekin Varman sivuilta :) Tämä on eläkeläisille, mutta tuo tekstin alku pätee myös muihin ja oli suuri se vastaus, jonka itse sain silloin 10 vuotta sitten.

Ulkomailla asuvan eläkkeensaajan verotus
Jos olet Suomen kansalainen ja muutat pysyvästi ulkomaille, sinua pidetään verotuksellisesti Suomessa asuvana eli yleisesti verovelvollisena muuttovuoden ja kolmen sitä seuraavan vuoden ajan. Tänä aikana sinua verotetaan ikään kuin asuisit Suomessa. Muuttoa seuraavan neljännen vuoden alusta sinut katsotaan verotuksellisesti ulkomailla asuvaksi eli rajoitetusti verovelvolliseksi. Tällöin Varma pyytää Suomen verottajalta rajoitetusti verovelvollisen verokortin eläkettäsi varten.

Eläke verotetaan yleensä Suomessa myös ulkomaille muuton jälkeen
Suomen lainsäädännön mukaan suomalaiset eläkkeet verotetaan Suomessa, vaikka saaja asuisi ulkomailla.
Ulkomailla asuvan eläkettä verotetaan samalla tavalla kuin Suomessa asuvan eläkettä. Veroprosentti määräytyy tulojen suuruuden perusteella.
Suomella on yli 60 valtion kanssa verotusta koskeva sopimus. Tavallisesti verosopimuksissa on sovittu, että Suomesta maksettava eläke verotetaan Suomessa.

Viimeksi muokattu:
Olen siivonnut Suomessa ja olen valmis tekemään sitä myös Espanjassa. Olen ammatiltani farmaseutti, olisikohan sieltä mahdollista saada ihan oman alan töitä apteekista...? Toki varmaan täytyisi espanjaa ensin oppia. :/

kuulemma irlannissa tai iso-britanniassa (en muistra kummassa oli) on pula farmaseuteista ja hyvät palkat (tai oli ainakin muutama vuosi sitten). Siellä pärjäisi englannillakin..

"Jos lähdette ulkomaille työskentelyvaltiosta olevan työnantajan palvelukseen, kyseisellä työskentelyvaltiolla on käytännöllisesti katsoen aina oikeus verottaa kyseinen palkka***. Veroprosentti määräytyy työskentelyvaltion lainsäädännön mukaan. Kyseisestä palkasta on kuitenkin annettava veroilmoitus myös Suomeen. Jos tulo verotetaan Suomessa, kaksinkertainen verotus poistetaan, ks. kohta 9."

Meillä ei myöskään jää Suomeen siteitä, jotka pitäisivät meidät Suomessa verovelvollisina. Jos ja kun siis aletaan työskennellä täällä, niin hypätään ton viimeisen sivun testinkin mukaan Espanjan verotukseen ja vapaudutaan Suomen veroista. Sairasvakuutusmaksu menee kyllä vissiin silti Suomeen.

Kiitos linkistä :flower:

Huomioikaa, että Suomessa verovelvollinen olet vain, jos sinulle jää olennaisia siteitä Suomeen (asunto, perhe, työnantaja, sosiaaliturva jne.). Itse esim. muuttaessani pysyvästi ulkomaille mieheni luo, minulle ei ole jäänyt mitään noista eli olen täysin uuden maan asukas enkä täten verovelvollinen Suomeen. Nämä tiedot löytyvät tuosta em. verohallinnon dokumentista. Eläkkeensaajilla säilyy side tietenkin siksi, että saavat eläkettä Suomesta. Normaalisti ulkomaalaisen työnantajan töissä käyviin, jotka muuttavat pysyvästi tämä ei päde.

Meillä ei myöskään jää Suomeen siteitä, jotka pitäisivät meidät Suomessa verovelvollisina. Jos ja kun siis aletaan työskennellä täällä, niin hypätään ton viimeisen sivun testinkin mukaan Espanjan verotukseen ja vapaudutaan Suomen veroista. Sairasvakuutusmaksu menee kyllä vissiin silti Suomeen.

Jos saat äitiyspäivärahaa tms. etuuksia Suomesta, niin silloinhan teillä on "siteitä" Suomeen? Sinuna varmistaisin verotoimistosta tuon asian, ettei tule mitään jälkiveroja myöhemmin.

Ymmärtääkseni teidän pitää olla kokonaan ulkomaan sosiaaliturvassa (eli oleskelun kestänyt yli yhden vuoden), että oleskelu katsotaan pysyväksi.

Jos saat äitiyspäivärahaa tms. etuuksia Suomesta, niin silloinhan teillä on "siteitä" Suomeen? Sinuna varmistaisin verotoimistosta tuon asian, ettei tule mitään jälkiveroja myöhemmin.

Ymmärtääkseni teidän pitää olla kokonaan ulkomaan sosiaaliturvassa (eli oleskelun kestänyt yli yhden vuoden), että oleskelu katsotaan pysyväksi.

Niin siis enhän mä sitten enää kuuulu Suomen sosiaaliturvaan, enkä nosta etuuksiani Suomesta, kun töihin täällä menen. Ja sitä ennen maksan toki veroni Suomeen.

Yhteistyössä