mä en ymmärrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaargghhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aaargghhhh

Vieras
Siis kertokaas mulle nyt että miksi niille vauvoille / pienille lapsille tarvii juottaa mehuja/limsoja tai syöttää pullaa ja karkkia yms herkkuja? Siis mä en oo mielestäni mikään niuho,mutta tuota en ymmärrä, miksi totuttaa lapsi herkkuihin jo pienestä pitäen? Kyllähän niitä ehtii syömään isompanakin!

Mä en taas ymmärrä miksi lapselle ei sais antaa herkkuja, eihän se mitään tarkoita että sitten on riippuvainen jostain sokeripalasta jos karkkia antaa, parempi se on pitää lapsi tyytyväisenä eikä juottaa pelkkää vettä ja kertoa kauhutarinoita lentävistä sokerikeijuista.

Riippuu vähän minkä ikäisestä puhut ja millaisista määristä on kyse. On eroa juotetaanko 8kk vauvalle limua päivittäin vai annetaanko 2v taaperolle joskus pullaa juhlissa ;)

Mä oon kans kyllä samaa mieltä. Minkä ihmeen takia antaa lapselle makeaa, kun ei lapsi itse sitä edes vielä kaipaa? Mun mielestä parempi antaa olla ilman ainakin niin kauan kun ei sitä itse osaa vielä pyytääkkään. Kyllä niihin karkkeihin ja muihin ehtii vielä liiankin kanssa tottumaan myöhemminkin. Aikamoinen karhunpalvelus totuttaa jo valmiiksi epäterveelliseen vain siksi, että on kiva kattoa kun vauva tykkää.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Mä oon kans kyllä samaa mieltä. Minkä ihmeen takia antaa lapselle makeaa, kun ei lapsi itse sitä edes vielä kaipaa? Mun mielestä parempi antaa olla ilman ainakin niin kauan kun ei sitä itse osaa vielä pyytääkkään. Kyllä niihin karkkeihin ja muihin ehtii vielä liiankin kanssa tottumaan myöhemminkin. Aikamoinen karhunpalvelus totuttaa jo valmiiksi epäterveelliseen vain siksi, että on kiva kattoa kun vauva tykkää.

Tässä tulee just ero onko kyse vauvasta vai pienestä lapsesta. Kyllä yli 1v ainakin ymmärsi erittäin hyvin että kaikilla muilla on jotain hyvää kun kahvipöydässä istuttiin, toinen on sitten käsi pitkänä vieressä. Ei mun mielestä ole reilua että muut saa herkutella mutta hän ei. Alkuun annettiin jotain maissinaksua tms. mutta kun ei ole samaa kun muilla niin ei kelpaa. Ei se pullanpala ihan niin suurta syntiä ole..

Alkuperäinen kirjoittaja fg:
Mä en taas ymmärrä miksi lapselle ei sais antaa herkkuja, eihän se mitään tarkoita että sitten on riippuvainen jostain sokeripalasta jos karkkia antaa, parempi se on pitää lapsi tyytyväisenä eikä juottaa pelkkää vettä ja kertoa kauhutarinoita lentävistä sokerikeijuista.

Kyllä meidänkin lapsi on hyvin tyytyväisenä pysynyt vaikka ei ole koskaan juonut limsaa ja syönyt pullaa, juhlissa tms hän on hyvin tyytyväinen porkkanaan, näksuihin, riisikakkuihin,ruisleipään, kurkkuun tms.. ja ikää nyt 2,5 v ei se ole mitenkään tyytymätön siihen että hei miks mulle ei anneta tota herkkua, kun eihän se tiedä sen olevan herkkua :) enkä mä ainakaan mitään kauhutarinoita oo kertoillu

Alkuperäinen kirjoittaja e:

Otatteko samalla tavalla kantaa vanhempien ostoskoreihin tai -kärryihin kun ostavat eineksiä joita sitten syöttävät pienille lapsilleen? Paljon epäterveellisempää se on syödä suolaista, lisäaineilla kyllästettyä epäterveellistä ruokaa päivittäin kuin herkkuja joskus. Jos vertailla halutaan ;)

Aika moni vanhempi taitaa syödä herkkuja itse ja syöttää niitä lapsilleen siksi, että niin kuuluu tehdä. Tapa on opittu omassa kodissa aikanaan, kahvin kanssa on ollut aina pullaa tarjolla ja sitten myöhemmin on syöty karamellejakin aina kun niitä on ollut saatavilla.

Sitä ei sitten tule missään vaiheessa kyseenalaistaneeksi, ajatellaan vain, ettei siitä mitään välitöntä vaaraa voi olla.

Tämän luulisin olevan yksi yleisimmistä syistä. Juuri kukaan ei varmasti tule ajatelleeksi asiaa sen enempää tai pidemmälle.

En minäkään mitään pullan totaalikieltoa ole ajamassa kuin käärmettä pyssyyn, mutta ihmetyttää kuitenkin se, että pullan syöminen on jonkinlainen itsestäänselvyys. Jos pullasta kieltäytyy, tarjoaja saattaa loukkaantua pahanpäiväisesti, ja ihmetellä mikä on kun ei tarjottavat kelpaa.

Kulttuurikysymys kai tämä siis on. Jospa tämän asian tiimoilta heräisi enemmän keskustelua. Ei sellaista syyttävään sävyyn tapahtuvaa, koska se saa ihmiset vain puolustuskannalle, vaan asiallista, pohdiskelevaa käsittelyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Riippuu vähän minkä ikäisestä puhut ja millaisista määristä on kyse. On eroa juotetaanko 8kk vauvalle limua päivittäin vai annetaanko 2v taaperolle joskus pullaa juhlissa ;)

no tää tulis siin siitä että tänään rannalla 10kk ikänen tyttö joi tuttipullosta limsaa, sai se sitä sitten ensimmäisen tai 10 kerran niin en ymmärrä,miksi sille ei voitu antaa jotain muuta. ja tarjolla oli myös vettä tai mehua...

Alkuperäinen kirjoittaja aaargghhhh:
Siis kertokaas mulle nyt että miksi niille vauvoille / pienille lapsille tarvii juottaa mehuja/limsoja tai syöttää pullaa ja karkkia yms herkkuja? Siis mä en oo mielestäni mikään niuho,mutta tuota en ymmärrä, miksi totuttaa lapsi herkkuihin jo pienestä pitäen? Kyllähän niitä ehtii syömään isompanakin!

Pienen karkin saanut siitä asti kun täytti 5v, joka viikonloppu.
Ollut hyvin tyytyväinen ja osaa nauttia karkkipäivästään.
Mehua ja limsoja meillä ei juoda, eikä pullia syödä. Piparkakkuja leivotaan jouluna vasta ja poika leipoo mukana ja tykkää nauttia joulupiparia jouluiltasella meidän kanssa.
Ei ei ole tarvis syöttää ja juottaa mehuja ja limsoja, mutta vanhemmat kun ovat niin välinpitämättömiä ja laiskoja nykyään, niin pistämällä tikkarin vauvan suuhun, saavat sen hiljaiseksi sen sijaan että tarvisi syöttää tai vaihtaa vaippaa tai ylipäätänsä osallistua lapsen elämään.

Terveellinen ruoka ja oikea elämä on paljon tärkeämpää lapselle kuin saada juoda kokakolaa mielinmäärin ja nauttia sokerisista tuotteista pienestä pitäen.

Mä kannatan kohtuutta. Jos joku pystyy olemaan antamatta juhlissa, päiväkodin synttäreillä jne. karkkia, keksiä pullaa tms. niin täytyy nostaa hattua. Ja se vasta vaatiikin jos isompi syö mutta pienempi jää ilman. En tiedä kyllä miten lapsi tämän kokee. Meillä lapset syö satunnaisesti herkkuja ja ajoitan sen aina ruokailun tai välipalan yhteyteen. En koe että tässä olisi mitään ihmeellistä, kamalaa tai edes mitään terveydellä haitallista :)

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla harmaana:
Mä kannatan kohtuutta. Jos joku pystyy olemaan antamatta juhlissa, päiväkodin synttäreillä jne. karkkia, keksiä pullaa tms. niin täytyy nostaa hattua. Ja se vasta vaatiikin jos isompi syö mutta pienempi jää ilman. En tiedä kyllä miten lapsi tämän kokee. Meillä lapset syö satunnaisesti herkkuja ja ajoitan sen aina ruokailun tai välipalan yhteyteen. En koe että tässä olisi mitään ihmeellistä, kamalaa tai edes mitään terveydellä haitallista :)

Samaa voisin kirjoittaa minäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla harmaana:
Ja lisää vielä ettei minustakaan vauvan tai ihan pienen taaperon ruokavalioon karkit ja limsa kuulu.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:

niinpä. kavereilla on muna-maito allerginen lapsi, taitaa olla jotain kaikkia muitakin. mut on siis joutunut koko 2 vuotta elämästään syömään banaaneja kun muut syö pullaa. eikä näytä haittaavan. ette usko kuin onnellinen se oli kun sai ekakerran keksiä kun löysin sattumalta kaupasta hänelle sopivia. ja nyt tofujäätelö on pop. mut todennäköisesti olis mennyt viel pitkään ennekuin olis tajunnut 'jäävänsä jostain paitsi'. eli ei ne oikeasti niitä tarvitse. herkkuna voi olla vaik se kuivattu omenalastu. miksi aina keinotekoinen karamelli tai sokerinen kakku tms.

Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
herkkuna voi olla vaik se kuivattu omenalastu. miksi aina keinotekoinen karamelli tai sokerinen kakku tms.

Jep, mieluummin luonnonkarkki kuin se keinotekoinen sokeri pläjäys, jota mainokset pakottaa sut ostamaan, heti kun vauva tulee sen ikäiseksi että on omat hampaat joilla purra, siihen vain pillitikkareita

Alkuperäinen kirjoittaja hh:
herkkuna voi olla vaik se kuivattu omenalastu. miksi aina keinotekoinen karamelli tai sokerinen kakku tms.

Jep, mieluummin luonnonkarkki kuin se keinotekoinen sokeri pläjäys, jota mainokset pakottaa sut ostamaan, heti kun vauva tulee sen ikäiseksi että on omat hampaat joilla purra, siihen vain pillitikkareita

noi omppulastut oli omaa herkkua kakarana. mummu niitä teki ja salaa kävin pussin tyhjntään ku äiti oli 'piilottanut' kaappiin. viime syksynä alkoi meillä sama operaatio ja vuoden päästä taitaa olla iso urakka tiedossa kun sit on sellainen pieni mussuttajakin jo meidän talossa....

noi omppulastut oli omaa herkkua kakarana. mummu niitä teki ja salaa kävin pussin tyhjntään ku äiti oli 'piilottanut' kaappiin. viime syksynä alkoi meillä sama operaatio ja vuoden päästä taitaa olla iso urakka tiedossa kun sit on sellainen pieni mussuttajakin jo meidän talossa....

Jep, ne on tosi hyviä kun et syö mitään sokerista niiden kanssa ja kaikesta voi kuivattaa tuollaisia herkkuja. Mutta kun ekan kerran olet syönyt jotain makeaa ja keinotekoista, niin nuo ei maistu enää niin karkilta, sempä takia ei saisikaan lapselle antaa mitään makeaa ja turhaan, koska hän ei sellaista tarvi ja luonnontuotteet kelpaa hyvin vaikka koko iän ilman sokeria

Meidän taaperon ruokavalioon ei kuulu einekset eikä makea, ei sipsit eikä mitkään muutkaan. En tiedä koska annan maistaa jotakin, ehkä sitten kun menee ekoille kaverisynttäreilleen, ehkä sitten joskus kun menee päiväkotiin... en tiedä mutta vielä ei tulisi mieleenkään.

Yhteistyössä