Mä en ymmärrä tuota meidän koiraa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emäntä ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

emäntä ihmeissään

Vieras
Yllensä se tulee kutsusta luokse, ei mitään ongelmaa. Mutta tänään sitä ei ois saanut millään huudettua sisälle. Luimistelee vaan pihalla, mutta ei tule. Äskettäinkin menin hakemaan sen yöksi sisälle, niin ei. Alkoi ontumaan toista takatassuaan ja häntä oli ihan koipien välissä, niin surkean näköisenä kuin ois selkäänsä saanut. Ja kun esitin että mulla on kädessä namia ja hihkuin ihan ylionnellisena oven suussa, niin koira astui ihan normaalisti ja heilutteli häntäänsä jne. Se siis vaan esitti, että tassu on kipeä! Voiko olla mahdollista?!

Ja tuo, mä en ymmärrä miks se tekee niin. Että kun pyydetään, eikä se halua tulla, niin miks se vetää hännän koipien väliin ja luimistelee ja on ihan sen näköinen kuin ois tehnyt suurtakin tuhoa ja pahuutta viimeiset hetket? Mä en käsitä.

Mikä sitä vaivaa? Miks se on tuommoinen? Miksei se halua tulla yöksi sisälle? Päivällä se ei halunnut tulla sisälle siksi, kun näki lasten menevän autoon ja ukkonen jytisi jossain taustalla. Tiesi siis jäävänsä yksin kotiin. Yritti autoon lähteä mukaan. Mutta nyt. Nukkumaanmenoaika, mikä sitä vaivaa? Ja mikä tuo ontumisjuttu oikein on? Se on tehnyt tuon kerran aiemminkin, mutta melkein samassa hetkessä kuitenkin alkanut jo astumaan ihan normaalisti. Ei arista, ei patteja, ei mitään. Vain siinä hetkessä kun pitäis vastentahtoisesti liikkua, niin ontuminen alkaa.

Ja kyseessä vajaa viisvuotias kultsu. Ja ei, sitä ei ole hakattu tai mitään muutakaan, mikä selittäis tuon käytöksen.

Meidän pikkuruinen narttu tekee tuota samaa jalan ontumista. Se aloitti joskus puolen vuoden ikäisenä ollessaan alle kilon painoinen, ja sitä kerran oikeasti sattui jalkaan niin että se aristi sitä vajaa viikon. Tuon jälkeen se ilmeisesti hoksasi saavansa lisähuomiota säälittelyn muodossa kun jalka oli kipeä, ja siitä lähtien se on feikannut ontumista aina välillä jos joku ei mene sen mielen mukaan tai jos sen tekee mieli syliin hellittäväksi. Välillä tosiaan sitä saa harhautettua, jolloin se lopettaa ontumisen kuin seinään, ja välillä taas "kipeä" jalka saattaa vaihtua ihan lennossa. :D Se kyllä jää melkeen aina kiinni tuosta huijauksesta, mutta on se melko ärsyttävää kun koskaan ei tiedä onko jotain sattunut oikeasti, varsinkin kun kyseessä on helposti jalkansa katkova rotu.

En kyllä sinänsä osaa auttaa tuohon ongelmaan, me ollaan vaan jätetty koira ilman huomiota kunhan ensin on varmistuttu ettei ole tosi kyseessä. Tuota luoksetulemisen lakkoa en ymmärrä teidän koiran kohdalla myöskään. Veikkaisin kuitenkin (niin kuin itsekin mainitsit) että liittyy jollain tavalla juuri ukkoseen.

tuttavalla on kultsu, joka alkaa ontumaan aina näyttelykehässä.. :D ei onnu koskaan ennen kehään menoa eikä kehän jälkeen vaan aina kehässä.. ja silloinhan sitä ei arvostella... samaten tämä kultsu ei tykkää autolla matkustamisesta, silloinkin alkaa ontumaan vaikka ei muuten olisikaan ontunut, kerran olen nähnyt sen jopa "pyörtyvän" kun pyydettiin tulemaan autolle, mutta kun auton ovi lyötiin kiinni niin herra pomppasi pystyyn ja oli niinkuin ennenkin :D ja olen kuullut monista muistakin koirista jotka ovat "kipeitä" aina kun pitäisi tehdä jotain mistä eivät tykkää :D
omat koirat ei ole onneksi tuota vielä keksineet :D

mutta tuo ettei tule sisälle, siitä onkin jo vaikeampi sanoa.. olisi koiran mielestä sisällä kuuma? tms?
se on kuitenkin ilmeisesti yleensä sisällä päivät ja yöt?

Tuo on aina yöt sisällä. Päivisin saa olla pääosin ulkona, paitsi jos on kauheat pakkaset tai sataa vettä kaatamalla tai jos lähdetään muualle kuin ihan lyhyesti piipahtamaan jossain. Koira on näin kesäisin asustanut yöt tuossa lasiverannalla, joka taitaa olla talon viilein paikka kellaria lukuunottamatta. Eikä sillä ole juuri aiemmin tuottanut vaikeuksia sisälle tulo, nyt on jotenkin kumma.

Minulla on myöskin 5-vuotias kultsu, ja kokemusta on kaikenlaisista tempuista. Yleisin on semmoinen, että kun ei halua jonnekin lähteä lyö maaten ja on mukamas niin väsynyt, ettei jaksa tulla mukaan.

Tällaisena perus-koiranomistajana sanoisin, että koirallasi on jonkinlaiset traumat mainitsemastasi ukkosesta, yhdistettynä tulevaan yksinoloon...
Meillä ei koira pelännyt juurikaan ukkosta, kunnes viime vuonna, niiden hirveiden myrskyjen aikaan, joutui olemaan yksin kotosalla ja nykyään pelkää ukkosta.

Muuta neuvoa en osaa antaa, että tee koiran sisälläolo mahdollisimman mukavaksi. Trauman hoidossa voi mennä pitkäänkin, koita jaksaa!

Yhteistyössä