ymmärrän sinua täysin sillä itselläni sama tilanne - sillä erotuksella että sadistinen sosiopaatti-isä on tehnyt nämä luokíttelut hyvään tyttäreen ja pahaan tyttäreen ja äitini sitten toimii isän antamien ohjeiden mukaisesti.
Olen akateeminen (itse koulutukseni maksanut), johtotehtävissä, minulla on puoliso, talo ja puitteet omalla rahalla hankitut ja kunnossa. Siskoni on yhä työtän ja pätkäopiskelija, epästabiili ja roikkuu aina hunsvottimiesten kanssa. Silti aina saan kuulla miten minä olen epäonnistunut kaikessa, häpeäksi vanhemmilleni, kiittämätön ja paha tytär ja miten siskoni on ihana ihminen, upea, kunniaksi vanhemmilleen ja niin edeleen... tiedät varmaan nämä saarnat
Omien lasteni syntymän jälkeen lähdin terapiaan koska kärsin kaikenlaisista univaikeuksista ja stresseistä. Siellä käsiteltiin lapsuuteni myös, ja sadistinen väkivaltainen narsisti-isä ei ollut ainoa ongelmani vaan myös tunnekylmä äitini. Koska vanhempani eivät välitä MINUSTA, niin seurauksena on se että eivät välitä myös lapsistanikaan. Heidän ainoat lapsenlapsensa eivät saa koskaan mitään korttia/puhelinsoittoa/huomiota/lahjaa. Miksi siis saisivatkaan kun eiväthän he ole minustakaan kiinnostuneet.
No, terapian myös opin tärkeimmän opetuksen elämästäni: sellaista on ihan turha haaveilla mitä ei koskaan saa toteutumaan! Kuulostaa naiivilta ja yksinkertaiselta mutta oli tosiaan valaisevaa oikeasti tajuta tuo.
Tällä tarkoitan sitä että minäkin koko ikäni haaveilin tyyliin "saisinpa hyväksyntää äidiltäni" , "kuulisinpa edes kerran vanhemmiltani että olen hyvä ja rakastettava" tai "saisinpa lapsilleni ihanat ja rakastavat isovanhemmat".
Vasta terapian myötä oikeasti tajusin sen että mikään muutos tai mullistus maailmassa ei vanhempiani saa muuttumaan ja vaikka miten toivon, unelmoin ja rukoilen, se on hukkaan heitettyä energiaa minkä voisin kanavoida johonkin muuhun.
Tie on ollut raskas ja kova mutta olen onnistunut luopumaan epärealistisista toiveistani ja myöntänyt rehellisesti itselleni sen että vanhempani eivät rakasta minua, vaan ainoastaan sisartani, ja heillä tavallaan on oikeuskin tehdä niin vaikkei se missään nimessä hyväksyttävää ja kunnioitettavaa olekaan. Tätä myöten olen luopunut haavesta saada rakastava ja tukeva lapsuudenperhe, ja kas - unelmasta luopumisen jälkeen elämä on helpottunut monin tavoin!!!
Suosittelen sinullekin terapiaa, jossa asioita käsitellään ratkaisukeskeisesti.