Mä en tiedä jaksanko vielä mennä töihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työntekijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työntekijä

Vieras
Yskin, ääni on käheä, kamalan räkäinen olo. Lämpö on viikon aikana noussut pieneen lämpöön ja sitten taas välillä laskenut normaalia alemmaksi. Nyt se on taas alempi. Tiedän ettei tuota lasketa miksikään oireeksi tuota lämmön laskua, mutta kyllä se mulla ainaki aiheuttaa saman paikkojen kolotuksen yms. kuten kuume. Kuumetta ei siis kuitenkaan ole ollut, sairaanhoitaja on mitannut että pientä lämpöä on.

Tähän päälle vielä se, että olen astmaatikko. Työ on fyysistä ja nyt pitäisi jaksaa iltavuoroon tänään. Hengästyn edelleen aika helposti ja tuskanhiki tulee helposti jos teen vähänkin enemmän jotakin.

Ei kyllä näin listattuna kuulosta työnkuntoiselta ihmiseltä, mutta mutta... olen jo kolme päivää ollut pois. Pitääkö tässä ny vieläkin pidempään olla pois.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs vaan;30348892:
On kai sun fyysisestä työstä vielä oltava pois, ettei pahene tauti. Työterveyslääkääriin?

Meidän firmalla ei ole sellaista sopimusta, että sairaslomajutut kuuluisi työterveyteen. Siihen kuuluu vain terveystarkastukset. Terveyskeskukseen pitää varata lääkärinaika.

On ihan luonnollista että flunssan jälkimainingeissa hengästyttää ja hikoiluttaa. Osaathan astmastikkona myös lisätä lääkityksiäs taudin aikana ja tarpeen mukaan.

Minulta et sais sairaslomaa.

Lämpö on nyt 0,2 astetta matalampi kuin mitä tunti sitten ja olossa sen kyllä huomaan, sen takia otinkin mittarin taas esille. Äsken piti rykiä kun kurkussa tuntuu olevan limaa.

Huoh, mua ei vain huvita soittaa töihin että olen edelleen sairaana koska siellä joillakin on ajatus ettei töistä olla pois kuin pää kainalossa.

Et voi ees olla tosissas??
Toivottavasti Porvoossa paistaa edes aurinko, nii saat vähän iloa ja valoa surkeutees

No mikäs siinä jos sä tässä kunnossa kokisit jaksavasi tehdä raskasta hoitotyötä, mutta en mä taida jaksaa. Helppohan se on sanoa jos ei ole astmaa. Kun mun pitää ottaa avaavaa lääkettä vaikka en tekisi mitään. Kuinkahan mahtaisi olla töissä.

Mulla äiti makaa tällä hetkellä keuhkokuumeessa, kun meni puolikuntoisena flunssan jälkeen töihin. Että kannattaa tarkkaan miettiä oletko työkykyinen vai et.

Virustaudissa tyypillistä, että vointi tuntuu kohenevan levossa, mutta kun alkaa liikkumaan niin hikeä pukkaa ja voimat tuntuu häviävän.
Itse kävin kerran flunssan jälkimainingeissa tarkistuttamassa korvan kun se tuntui vielä tukkoiselta. Sairaslomaa en ollut hakemassa. No, sainkin hirveät nuhteet lääkäriltä, että olen liian aikaisin lähtenyt töihin. Virustaudissa kolme päivää ei vaan kuulemma riitä! Jos levossa on hyvä olla niin se ei vielä merkitse mitään. Ja jos liian aikaisin alkaa liikkua niin tauti ottaa takapakkia. Lähdin lekurista hieman pöllästyneenä viiden päivän saikkulappu kädessä. Ohjeet oli etten saa tehdä MITÄÄN. En kuulemma edes ajatella töitä. Tietokoneella ja kirjan lukeminenkin saattaa kuulemma olla liian rasittavaa ja jos haluaa oikeasti parantua mahd nopeasti täytyy koko kropan aivoja myöten levätä. Täytyy sanoa, että oli kyllä vaikea saikku eikä ohjeet ihan onnistunut, mutta kerrankin tulin flunssasta kokonaan terveeksi, enkä kitkutellut sen kanssa kuukausi tolkulla niin kuin yleensä.

Eli itse sanoisin: älä mene vielä töihin!

[QUOTE="a p";30348953]No mikäs siinä jos sä tässä kunnossa kokisit jaksavasi tehdä raskasta hoitotyötä, mutta en mä taida jaksaa.[/QUOTE]

Alan ihminen eikä itse osaa arvioida omaa työkykyään?

Ihan ottamatta kantaa siihen mikä aloittajan vointi on ja mitä hän on sairastanut niin aina jaksaa ihmetyttää, mitenm ihmiset eivät itse osaa arvioida omaa työkuntoaan..?! Mullekin alaiset soittaa ja kysyy, että "olenko kipeä vai tulenko töihin kun mulla on.... oireet". What?
Mulle on kyllä aina ollut aika selvää jaksanko lähteä töihin vai olenko vielä sairas. En tarvitsisi siihen edes lääkärin mielipidettä, mutta joskus se on haettava, jotta saa sairausloman ajan palkan.

No en tiedä onko tää homma ala kohtaista, mutta itsekkin juuri hoitoalalla työskentelevänä tiedän ettei tuo oman kunnon arviointi ole aina helpoin homma. Painostus töistä päin voi olla melkoista. Annetaan selkeästi ymmärtää kuinka muut joutuvat kärsimään kun joku on poissa, kuinka sijaisia ei saa ja kuinka kyllä muut tulevat flunssassakin töihin. Sitten kun menet saikun jälkeen töihin niin katselet niitä pitkiä naamoja ja huokailuja..
Että vaikka itse osaisikin arvioida työkunnon niin esimiehen ja työtiimin suhtautumisella on iso merkitys. Luottamus omaan arvioon alkaa pikkuhiljaa heikentyä kun katselee muita työnsankareita paahtamassa töissä vaikka missä sairaudessa eikä esimies kommentoi asiaa mitenkään. Ja tottakai sitä miettii niitä työkavereita ja potilaita jotka saattavat ihan oikeasti jotua kärsimään kun olet saikulla..

No en tiedä onko tää homma ala kohtaista, mutta itsekkin juuri hoitoalalla työskentelevänä tiedän ettei tuo oman kunnon arviointi ole aina helpoin homma. Painostus töistä päin voi olla melkoista. Annetaan selkeästi ymmärtää kuinka muut joutuvat kärsimään kun joku on poissa, kuinka sijaisia ei saa ja kuinka kyllä muut tulevat flunssassakin töihin. Sitten kun menet saikun jälkeen töihin niin katselet niitä pitkiä naamoja ja huokailuja..
Että vaikka itse osaisikin arvioida työkunnon niin esimiehen ja työtiimin suhtautumisella on iso merkitys. Luottamus omaan arvioon alkaa pikkuhiljaa heikentyä kun katselee muita työnsankareita paahtamassa töissä vaikka missä sairaudessa eikä esimies kommentoi asiaa mitenkään. Ja tottakai sitä miettii niitä työkavereita ja potilaita jotka saattavat ihan oikeasti jotua kärsimään kun olet saikulla..

Tässäpä kerrottuna se miksi tulee mietittyä onko kykenevä töihin vaikka onkin itse hoitoalalla töissä ja pitäisi pystyä arvioimaan oma kuntonsa.

Mä nyt sitten olin paska ihminen ja soitin töihin etten tule. Kävin verikokeissa ja tuskanhikisenä ja yskivänä siellä odotin vuoroani.

Mulle on kyllä aina ollut aika selvää jaksanko lähteä töihin vai olenko vielä sairas. En tarvitsisi siihen edes lääkärin mielipidettä, mutta joskus se on haettava, jotta saa sairausloman ajan palkan.

Mun on pakko mennä lääkäriin koska meillä pitää olla aina todistus hoitajalta tai lääkäriltä. Hoitajalta olen saanu lapun kolmeksi päiväksi eikä hän voi enempää kirjoittaa joten pitää mennä lääkärille.

[QUOTE="a p";30349270]Tässäpä kerrottuna se miksi tulee mietittyä onko kykenevä töihin vaikka onkin itse hoitoalalla töissä ja pitäisi pystyä arvioimaan oma kuntonsa.

Mä nyt sitten olin paska ihminen ja soitin töihin etten tule. Kävin verikokeissa ja tuskanhikisenä ja yskivänä siellä odotin vuoroani.[/QUOTE]

Ihan oikein teit.
Ja kyllähän me hoitoalalla tiedetään kaikki, että kun on kipeänä niin pitäisi olla lupa sairastaa. Silti kaikki menee pikkuhiljaa mukaan sellaseen ihme kuplaan kun on kauhea kiire ja säästöä pitäis vaan tehdä, ei sijaisia jne..
Itse olen pienessä paikassa töissä joka voi olla käytännössä tyhjillään jos en mene töihin. Minulla pitäisi olla hyvät perustelut jos koen tarvitsevani sijaisen, mutta mistä minä tiedän mitä tilanteita sattuu kun en ole poissa (pitkälle saikulle sitten koittavat aina järjestää). Koitapa siinä sitten sairastaa kun mietit mitä töissä odottaa.. Joo, ihmisläheisellä alalla muka ollaan, mutta välillä on inhimillisyys kaukana. Koitetaan kuitenkin pitää järki mukana, koska kyllähän jokaisella pitää olla oikeus sairastaa! Itsekkin koitan hokea tätä työkavereille, vaikka kyllähän se yksin töissä olo on aika rankkaa välillä..

Yhteistyössä