Mä en tajua miksi jotkut antaa kaikkein suosituimmat nimet lapsilleen.

Koskaanhan ei voi tietää mikä on kohta suosittu. Miä olin niin pinnallinen että yksi kriteereistä oli ettei nimi ole suosittu :ashamed: Mutta jos johonkin nimeen tykästyisin niin varmaan antaisin sen vaikka se olisi joka toisella =)

Varmaan siks kun vanhempien ikäluokka on suurin piirtein sama aina saman ikäisillä lapsilla ja tietty ikäluokka pitää tietyistä (yleensä isovanhempien tai isoisovanhempien aikaisista) nimistä.

Mutta kyllä muakin ihmetyttää aina kun luen lehden kastettuja-palstaa, kuinka paljon ne samat nimet siellä viikosta toiseen pyörii.

No, ehkä ihan siitä syystä, ettei kaikki halua antaa lapselleen erikoista nimeä. =) Meillä toisen lapsen nimi viime vuosien top 5 joukossa ja toisen top 20 joukossa ja meillä ei lähipiirissä eikä vähän kauempanakaan löydy yhtäkään saman nimistä. Ja kannattaa muistaa, että tänä päivänä suosituimpien nimien osuus ikäluokasta on korkeintaan 2%/nimi, eli sitä kaikkein suosituintakin nimeä on annettu n.500 lapselle per vuosi ja kun syntyneitä on vuodessa vajaa 60 000, niin ei nuo yleisetkään niin yleisiä ole. Se on sitten eri asia, jos "kasautuvat" samalle seudulle.

itsekkään en halunnut antaa kaikkein yleisintä nimeä joten hylkäsin suositumpien nimen listalla keikkuvan sannin ja annoin samantapaisin muttei niin suositun nimen.. mutta miun tuurilla sekin keikkuu kohta nimilistan ykkösenä ! :D

Jospa he vaikka pitävät eniten juuri niistä nimistä?...

Oma 2004 syntynyt poikani on Veeti, olin päättänyt nimen jo kauan ennen lapsen syntymää. Kuvittelin antaneeni aniharvinaisen nimen, mutta onhan noita kaimoja olemassa. Tosin tutuillamme tai päiväkodissamme ei ole ketään toista Veetiä.

Mielestäni Veeti nyt vaan sattuu olemaan maailman kaunein pojan nimi, eikä minua haittaa vaikka hänen luokallaan tulisi olemaan kaima, tuskin poikaakaan.

Itselläni on oman aikani erittäin suosittu nimi mutta eipä ole haitannut, itseasiassa päinvastoin, enpä ole joutunut silmätikuksi ainakaan nimen takia=)

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Samaa ihmettelen, enkä koskaan nimeäisi lastani esim Nicoksi. Kiva, kun samalla luokalla on 5 samannimistä!

Milläs luokalla on viisi Nicoa?
Aika harvinaista, kaikkien täytyy varmaan sitten keksiä uusia nimiä ja ehdottaa lakia joka katsoo ettei kenelläkään ole samaa nimeä keskenään...

No mistä sinä tiedät, vaikka jollain luokalla olisikin? ;)

Me huomattiin vasta ristiäisten jälkeen, että nimi on suosituimpien kärjessä. Olin kyllä lukenut listaa, mutta katsoin silloin muita nimiä ja juuri tämä ei osunut silmään :/ Nimi kyllä sopii pojalle kuin...tikku silmään ;)
Tätä ette varmaan edes usko, mutta huomattiin myös VASTA ristiäisten jälkeen, että pojalla on nimpparit myös synttäripäivänä =)

No se nyt on ihan sattumankauppaa mitä nimiä siellä lapsen luokassa on monta... meidän pojan muskariryhmässä (12 lasta) ainoa nimi jota oli kaksi oli Seela. Ja poitsu itse kun on Akseli eikä kaimoja ihan aina vastaan tule niin eilenpä kerhossa olikin kolme Akselia.

Ja minä en käsitä miksi se ketään haittaa kuka mitenkin lapsensa nimeää ? Silloin kun me annoimme lapselle nimen käytimme sen valikoimiseen ihan perinteistä nimipäiväallakkaa mikä on kalentereiden lopussa emme tutkineet netistä tai mistään muualtakaan suosituimpien nimien listaa vaan valikoimme nimen mikä meistä lapselle sopi parhaiten !!

Meillä on valittu lapsille aika paljon käytetyt nimet ihan huomaamatta. En ole noita listoja seurannut vaan nimiä on valittu niin että ollaan listattu kalenterista kaikki miellyttävät nimet paperille. Sitten niistä karsittu pois ne minkä nimisiä lapsia jo tunnetaan :) Sen jälkeen karsittu vielä ne nimet pois mistä jompi kumpi meistä ei ole pitänyt ja jäljelle jääneistä sitten valittu lapsille nimi/nimet =)

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Mä en ymmärrä miten toisten ihmisten nimivalinnat voivat aiheuttaa niin paljon päänvaivaa ja vatsanväänteitä ja harmia ulkopuolisille?

niinpä.olis sitten kyse niistä harvinaisuuksista, erikoisuuksista tai yleisimmistä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja mä en tajua, miten jotkut ei kykene löytämään kaelnterista lapselleen normaalia nimeä, vaan pitää ihme väännöksiä keksiä.

onko se joku sääntö että pitää juuri suomalaisesta kalenterista katsoa?

Annoin lapsilleni sellaiset nimet joista mieheni kanssa pidimme ja sellaiset joilla on jotain merkitystä esim. suvusta peritty. Ei me mitään tilastoja katseltu. Mulle on ihan sama onko kaimoja 10 000 000 vai 10.

Alkuperäinen kirjoittaja dip:
Esim. tänään oli kyläpaikassa toinen perhe, jonka lapset oli Onni, Emma ja Aino - kaikkein yleisimmät nimet viime vuosina. Onks sit kiva ku luokalla ja tulevaisuuden työpaikoilla on joka kolmannella sama nimi?

ei näytä olevan mitään järkevää mietittävää..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Samaa ihmettelen minäkin että miksi niitä suosittuja nimiä pitää antaa.
Ystäväni lapset on Eetu ja Onni.
Järkyttävät.

Sun asenne on aika järkyttävä. Kummassakaan noissa nimessä ei ole mitään vikaa. Mä en käsitä tuollaasta asennetta.

Voihan olla niinkin, että toiset kun kuulee/lukee jotain nimeä niin alkaa pitämään siitä ja jos ei haittaa tuo yleisyys niin antaa nimen lapselleen.

Tässä meidän kylällä on 8 savua ja monessa talossa saman nimisiä poikia. tai miehiähän ne jo on. Naurattaa kun yhden kolmen talon ryppään "laitataloissa" on isännät Hannu ja Antero niin keskimmäisen talon poika on Hannu Antero=)

Itselläni on yleiseksi sanottu nimi 70-luvulta mutta kaimoja en tunne kun yhden käden sormilla laskettavan määrän ja omalla luokallani tai päiväkodissa ei koskaan ollut saman nimistä tyttöä.

Meidän lapsille on annettu nimet ihan oman maun mukaan, mistä on itse tykätty. Kenenkään nimi ei ole top10 listalla, esikoisella on yksi kaima koulussa, kakkosella ei yhtään. Mutta siis ihan tavallisia nimiä, oikeastaan ne on nimiä jotka on ollut muodissa josksu kymmenen-viisitoista vuotta sitten. Jälkijunass atullaan=)

Enemmän kuin yleisen nimen antamista ihmettelen juurikin niitä erikoisuuden tavoittelijoita jotka antavat ihan kummallisia nimiä lapsilleen, kyllä lapsi enemmän sellaisesta kärsii ja joutuu kiusatuksi kuin olemalla vaikka Juho III luokassaan.

Minä taas en ymmärrä sitä, että nimien valinnassa täytyy tarkistaa väestörekisterikeskuksesta, että eihän vaan oo samannimisiä ja onhan tämä nyt varmasti erikoinen nimi?!
Me ollaan annetttu lapsillemme nimet, jotka ovat meidän mielestämme kauneimmat, piittaamatta siitä, paljonko heidän kaimojaan on kastettu vuosien varrella.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Silloin kun likalle nimi valittiin, niin mä en edes tiennyt sen olevan suosittu. En mä pahemmin seuraa noita mitkä ovat suosittuja nimiä.

Tämän kappaleen kuullessani ajattelin, että Siiri olisi kiva nimi. Istuin silloin autossa odottamassa kun tuleva isä tankkasi autoa, oltiin neuvolan käskystä matkalla äitiyspolille. Likka syntyi pari päivää myöhemmin ja arvaako joku mikä hänen nimensä on? :whistle:

http://www.youtube.com/watch?v=j_Tbn4i0Chc

Tää oli jotenkin liikkis tarina. Taitaa mulla olla samanniminen pieni kummitytär.
:heart: