Mä en jaksa tuota miehen valitusta siintä, että mene töihin!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsytys kohtaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ei kai laiskaa saa patistaa?:
Alkuperäinen kirjoittaja Juures Suikale:
Nyt meni kyllä yli hilseen niin että hujahti, arvoisa "laiskaa patistamaton" :xmas:

Oikeastaan en ole yllättynyt...
Täällähän kaikki perustuu huutoäänestykseen.

No mutta siehän se voit fiksuna immeisenä kertoa, miten tuo siun kovin hieno lainaus liittyi aiheeseen :)

Yleiseen palstan ilmapiiriin ja asenneilmastoon.

Aha, no sitten. Ei siis sinänsä liittynyt juuri tähän aiheeseen?

No mutta. Palstan ilmapiirikö mahdollisesti kokisi muutoksen parempaan, jos mammat luottais enemmänkin siankärsämöihin ja teelehtiin, kuin järkeväksi olettamaamme tietoon? Mikäs siinä.

Kupponen teetä tekisikin terää :)

Nyt meni kyllä yli hilseen niin että hujahti, arvoisa "laiskaa patistamaton" :xmas:

Oikeastaan en ole yllättynyt...
Täällähän kaikki perustuu huutoäänestykseen.

No mutta siehän se voit fiksuna immeisenä kertoa, miten tuo siun kovin hieno lainaus liittyi aiheeseen :)

Yleiseen palstan ilmapiiriin ja asenneilmastoon.

No mutta. Palstan ilmapiirikö mahdollisesti kokisi muutoksen parempaan, jos mammat luottais enemmänkin siankärsämöihin ja teelehtiin, kuin järkeväksi olettamaamme tietoon? Mikäs siinä.

Hämmennetään lisää, ettei pala pohjaan. Kotiläksyt, osa 2

"Vaihdelkaa toimintatapaa. Muunnelkaa menetelmiä. Se hämmentää muita, erityisesti kilpailijoita, ja herättää heidän uteliaisuutensa ja kiinnostuksensa. Jos aina toimitte ensimmäisen aikeenne mukaan, muut huomaavat samanlaisuuden ja ehkäisevät hankkeenne tai jopa tekevät ne tyhjiksi. On helppo ampua suoraan lentävä lintu, mutta ei lintua, joka kaartelee. Älkää aina puhuko samalla lailla peitellystikään, sillä juoni paljastuu jo toisella kerralla. Pahuus on aina väijymässä, sen voittaminen vaatii suurta oveluutta. Tottunut pelaaja ei koskaan lyö pöytään vastustajansa odottamaa korttia, saati tämän toivomaa."

Jesuiitta Baltasar Gracián y Morales (1601-1658) teoksessa Maallisen viisauden käsikirja

Joopa joo, hyvähän se kirjasta suoraan on lainata "viisauksia".. Täytyypä kans hakea kaikki paksukantiset tähän niin saan myös alkaa pätemään..

Hei ihan tosi.. Ei tätä kannata niin kauheen vakavasti ottaa...

Hämmennetään lisää, ettei pala pohjaan. Kotiläksyt, osa 2

"Vaihdelkaa toimintatapaa. Muunnelkaa menetelmiä. Se hämmentää muita, erityisesti kilpailijoita, ja herättää heidän uteliaisuutensa ja kiinnostuksensa. Jos aina toimitte ensimmäisen aikeenne mukaan, muut huomaavat samanlaisuuden ja ehkäisevät hankkeenne tai jopa tekevät ne tyhjiksi. On helppo ampua suoraan lentävä lintu, mutta ei lintua, joka kaartelee. Älkää aina puhuko samalla lailla peitellystikään, sillä juoni paljastuu jo toisella kerralla. Pahuus on aina väijymässä, sen voittaminen vaatii suurta oveluutta. Tottunut pelaaja ei koskaan lyö pöytään vastustajansa odottamaa korttia, saati tämän toivomaa."

Jesuiitta Baltasar Gracián y Morales (1601-1658) teoksessa Maallisen viisauden käsikirja

Kuule, ettet vaan olisi terästänyt ommaa teetäsi :D

No hei, kaikki eivät ole kuulkaa ensinnäkään niin loistavia vanhempia, ettäkö lapsella olis aina parempi olla kotona vanhempiensa kanssa. Moni kotona oleva äiti on pahantuulinen ja sippi kotiäidin duunissaan eikä lapsella ole aina niin ruusuista kiukkuavan äidin huomassa... Olen nähnyt useitakin tällaisia kotiäititapauksia. Joillein tekisi oikeasti ihan hyvää lähteä takaisin työelämään tuulettumaan!

Ja ymmärrän kyllä, että toisesta osapuolesta voi olla pirun rankkaa olla se ainoa taloudesta vastuuta kantava taho perheessä. Kun molemmat tienaa, on perheen talous varmemmissa kantimissa ja perusasiat on helpommin turvattu. Rahasta ei tarvitse riidellä niin paljon ja on rahaa tehdä hauskoja arjen irtiottoja yhdessä koko perheenä. Kyllä ymmärrän, jos toinen osapuoli toivoo perheelle tasaisempaa ja turvallisempaa elintasoa ja toivoo, ettei vastuu perheen ylläpidosta ole yksin hänen. Tavallaan tilanne on eri silloin, kun puolison palkoilla ei tosiaan päästä taloudellisesti plussalle lainkaan päivähoito- ja kulkukulujen jälkeen, mutta pääasiassa musta on ihan oikeutettua, jos puoliso haluaa jakaa vastuun taloudesta siinä missä me vaimot haluamme jakaa vastuuta lastenhoidossa puolisoidemme kanssa. Ja niin, vaikka vaimon työ ei heti muhkeaa leipää perheelle toisi, on työnteko usein reitti paremmille leiville myöhemmin kun taas kotonaolo ei kohenna työllistymis- ja urakehitysmahdollisuuksia.

Eli juu, kyllä musta puolisolla saa olla toiveita taloudellisen vastuun jakamisen suhteen siinä missä meillä puolisoilla on toiveita jakaa vastuuta lastenhoitoasioissakin. Kuinka monesti kannatammekaan "osallistuvaa isyyttä"?? Monesti kyllä, mutta emme sitten halua keskustella taloudellisesti osallistuvasta äitiydestä??? Niin, meillä naisillahan se on vaan yksinoikeus sanella, miten perheessä asioita hoidetaan.

En voisi olla kotona tilanteessa, että se ei olisi miehelle ok. tuollaiset asiat pitäisi mielestäni puhua etukäteen.Jos taas asia on äidille mahdottomuus, siis töihinmeno, olisi ero ainoa vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja Melukylän Mutsi:
Joopa joo, hyvähän se kirjasta suoraan on lainata "viisauksia".. Täytyypä kans hakea kaikki paksukantiset tähän niin saan myös alkaa pätemään..

Kirjoista on hyvä hakea taustatietoa, jotta voit luoda oman maailmankuvasi. Jos edes joku palstalaisista pysähtyisi lukemaan ja _miettimään_ lainauksia, ei lukemiseni olisi mennyt teosten kohdalla hukkaan. Lukeminen kannattaa aina, kuten Donnerkin mainosti.
Onko se pätemistä, jos tuo kiinnostuneille muutakin ajattelemisen aihetta kuin vaippojen hinta Lidlissä? Hämmästyttävän alentuva asennoitumistapa.

meillä niin päin että haluaisin töihin mutta ukko on sitä mieltä että mun pitää hoitaa lapset kouluikään asti kotona.ei suostu kuuntelemaan kuinka jo kaipaan aikuisten seuraan ja töihin,meillä nuorin kohta 1v6kk.tta.ukko sanoo aina että saanhan aikuiskontakteja puistossa kun olen lasten kanssa ulkona

Alkuperäinen kirjoittaja Melukylän Mutsi:

Kirjoista on hyvä hakea taustatietoa, jotta voit luoda oman maailmankuvasi. Jos edes joku palstalaisista pysähtyisi lukemaan ja _miettimään_ lainauksia, ei lukemiseni olisi mennyt teosten kohdalla hukkaan. Lukeminen kannattaa aina, kuten Donnerkin mainosti.
Onko se pätemistä, jos tuo kiinnostuneille muutakin ajattelemisen aihetta kuin vaippojen hinta Lidlissä? Hämmästyttävän alentuva asennoitumistapa.

Ei millään pahalla tietenkään, mutta sankoin joukoin täällä tuntuu olevan kiinnostuneita aiheeseesi..Ehkä haukkasit liian suuren palan kumminkin kun saattaa juttusi nousta hieman korkeisiin fääreihin. Mutta jos haluat, niin teehän oma alotus tästä aiheesta, saat varmasti lisää kiinnostuneita.
=)

yhden lapsen kohdalla ei tuota ongelmaa ole että hoitomaksut olisi niin isot että jäisi samanverran käteen käy töissä tai ei. kuitenkaan ei kovinpaljoa saa kun kotihoidontuella on kotona. 294+100 ja mahdollinen kuntalisä.. voithan mennä iltatöihin jos teillä on tiukkaa ja tehdä joskus viikonloppuja. sillon voit hoitaa lasta kotona päivisin eikä tarhapaikkaa tarvita. lapsesi on kuitenkin tosi pieni vielä,itsellä samanikäinen. meille tulee kolmas lapsi ja saan äitiyslomanjälkeen kuukaudessa käteen n.900? toki mies sanoi että pitää mennä töihin mahd. nopeesti mutta kun laskimme kannattaako niin tuloksena olis se että saan samanverran rahaa olen töissä tai kotona. meillä menee täydet päivähoitomaksut. ja mun työpaikkani on 30km päässä joten saa laskea bensaankin rahaa. kun nuorin lapsi on vuodenikäinen olen kuitenkin ajatellut hakea töitä lähempää ja kokopäiväistä työtä. saa nähdä miten käypi. ajatuksena oli myös että olisin ruvennut hoitamaan ystäväni kahta lasta kun hän menee töihin. siitä olisi saanut extraa ja he säästäisivät päiväkotimaksuissa. rahaa kuitenkin tarvitaan vaikka mies hyvin tienaakin. asumismenoja meillon 1300? kuussa ja ruoat siihen päälle. pärjätään nytkin,mutta aina se helpompa olisi jos enemän tulisi. koittakaa löytää joku ratkaisu. mutta älä anna sen ukon hyppiä silmille.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Tietenkin se on eri asia, jos olet kotona vain sen takia, ettet tahdo mennä töihin. Sitä sanoisin jo todelliseksi laiskuudeksi ja miehelläsi on täysi oikeus patistaa sinua!

Täälläpä ei taida monellakaan äidillä olla koulutusta tai työpaikkaa odottamassa. Lapsia vaan tehdään säännöllisin väliajoin ettei vain tarvitse kouluttautua tai töitä etsiä.
Ja perse levii!
Pitäisi puhua tuollaiset asiat jo ennen lapsen tuloa ollaanko kotona vai töissä äippäloman loputtua.

Juu..ei se oo hyvä , jos toinen haluu mennä töihin ja toinen ei päästä - eikä sitten se, että toinen ei haluu mennä töihin ja toinen pakottaa...Asioista pitäisi kummiskin keskustella. Ihan siis taloudellisella tasolla ja mutu-tasolla - eli siis miltä kummastakin tuntuu. Silloin olis pelisäännöt kumpasellekin selviä. Mun on hyvä tässä puhua, kun keskenmenon jälkeen (kolme lasta ennestään) mies sano: Ekkös menis töihin? Ja sillä tiellä ollaan... :D

Alkuperäinen kirjoittaja miehelläkin sananvaltaa:
Tietenkin se on eri asia, jos olet kotona vain sen takia, ettet tahdo mennä töihin. Sitä sanoisin jo todelliseksi laiskuudeksi ja miehelläsi on täysi oikeus patistaa sinua!

Täälläpä ei taida monellakaan äidillä olla koulutusta tai työpaikkaa odottamassa. Lapsia vaan tehdään säännöllisin väliajoin ettei vain tarvitse kouluttautua tai töitä etsiä.
Ja perse levii!
Pitäisi puhua tuollaiset asiat jo ennen lapsen tuloa ollaanko kotona vai töissä äippäloman loputtua.

vastaanpa tähän sinulle näin, minulla on ammatti. Olen ravintolakokki. Sitä työtä en ole tehnyt päivääkään, vaan tarkotuksena oli hankkia vielä toinen ammatti. Allergiat rajoittaa tuota työtä. Menin töihin silti melkein heti koulun loputtua ( työtä joka ei liity ravintolakokin hommiin ) ja jäin sitten omasta tahdosta pois kyseisestä työpaikasta ja tarkotus oli lähteä opiskelemaan/ uuteen työhön. Toisin kävi ja lapsi ilmotti tulostaan. Että siksi minulla ei ole paikkaa mihin vaan palata, kun siltä tuntuu. Niin ja tuosta puhumisesta. Puhuttu on jo vaikka kuinka monesti asioista, mutta ainakin tuolla mun ukolla on ihme juttu toi että jankuttaa silti asiasta josta ollaan puhuttu. Ja hän ei ite suostu jäämään kotia jos minä etin töitä ja menisin töihin. Ja sit jossain vaiheessa kun tulee puheeksi lapsen hoitoon laittaminen hän menee ihan sanattomaksi. vaikee selittää, mutta puhuttu on ennen ja jälkeen. Ja tilanteetkin on muuttunut ennen ja jälkeen meidän elämssä. Ja niitä en tänne jaksa käydä raportoimaan. Älä tuomitse ketään, ennenkun tiedät tosiasioista jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minä olen sen takia kotona, kun haluan lapseni hoitaa kotona niin pitkään kun vain suinkin mahdollista ja siinä ei ole mitään väärää.. töihin haluisin, mutta lasta en haulua vielään laittaa hoitoon. ja älkääs unta nähkö et mun mies jäis kotiin :D se haluu vaan tehä töitä, töitä, töitä.. no tehkööt sit, mut ei tartteis mulle valittaa..

Mietihän MIKSI sen miehen täytyy olla aina töissä? Että sä voisit olla lapsen kanssa kotona. Melko kiittämätön asenne.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Minä olen sen takia kotona, kun haluan lapseni hoitaa kotona niin pitkään kun vain suinkin mahdollista ja siinä ei ole mitään väärää.. töihin haluisin, mutta lasta en haulua vielään laittaa hoitoon. ja älkääs unta nähkö et mun mies jäis kotiin :D se haluu vaan tehä töitä, töitä, töitä.. no tehkööt sit, mut ei tartteis mulle valittaa..

Mietihän MIKSI sen miehen täytyy olla aina töissä? Että sä voisit olla lapsen kanssa kotona. Melko kiittämätön asenne.

siis miten niin kiittämätön?? No tottakai se on hyvä että töissä käy, mielummin minäkin töissä olisin jos vain hän olisi kotona. Mutta hän ei suostu siihen, että minä menisin töihin tienaamaan ja hän kotona. ja minä taas en suostu lasta vielä hoitoon viemään.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

No tuskinpa se laiskuutta on jos haluaa vauvaa hoitaa kotona!!

No ei kyllä ahkeruuttakaan!

Voisitko Sörhipöykerö siirtyä takavasemmalle vihantäyteisellä asenteellasi? Olet todella törkeä kommentteinesi. Luot negatiivisen sävyn tähän keskusteluun!

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Käske sen mennä parempi palkkasiin hommiin, jos rahapula ketuttaa: sun paikkasi on kotona vielä sen pienen kanssa. :hug:

Lain äidille suoma automaattinen oikeus olla kotona on 11-kuisen äidillä jo mennyt, ts. äitiysloma on jo loppunut (vanhempainvapaanhan voi kätyyää kumpi vanhempi tahansa; tosin sekin on jo ohi ap:n tapauksessa).

Missään ei lue, että nimenomaan isän pitää elättää perhe yksinään ja äidin pitää olla lapsen kanssa kotona. Tuo ei ole mikään automaattinen asia, vaan perhe- ja tilannekohtainen sopimus, jossa pitää huomioida molempien vanhempien mielipide. Säälittää se mies, jota puoliso kohtelee noin.

Älä viitsi: pieni se 11 kuinen on vielä. jos meillä mies käskis mun nyt mennä töihin, mä käskisin sen painua pellolle meidän elämästä. Mun lapseni on vielä vauva, vasta 13 kk vanha. Se tarvitsee äitiä kotona ennemmän kuin me tarvitaan lisätienestiä. Tämä vaihe on hetken vain, eikä kestä ikuisesti: luulisi, että sellaisesta yhdessä selviää, jos haluja on.

Tietenkin vuosikas on vielä pieni. Se ei ollut kommenttini pointti. Kotona olevalla äidillä ei mielestäni ole oikeutta automaattisesti olettaa, että mies elättää hänet ja lapsen. Äiti on isän lailla yhteisvastuullinen perheen elättäjä, ja äidin kotonaolon pitäisi mielestäni olla yhteinen sopimus, ei kummankaan osapuolen sanelema tilanne.

No jossain tapauksissa on pakko toisen antaa periksi ja tyytyä siihen mitä toinen sanoo: ei aina kaikesta kaikki pääse yhteiseen sopimukseen.

Käske sen mennä parempi palkkasiin hommiin, jos rahapula ketuttaa: sun paikkasi on kotona vielä sen pienen kanssa. :hug:

Lain äidille suoma automaattinen oikeus olla kotona on 11-kuisen äidillä jo mennyt, ts. äitiysloma on jo loppunut (vanhempainvapaanhan voi kätyyää kumpi vanhempi tahansa; tosin sekin on jo ohi ap:n tapauksessa).

Missään ei lue, että nimenomaan isän pitää elättää perhe yksinään ja äidin pitää olla lapsen kanssa kotona. Tuo ei ole mikään automaattinen asia, vaan perhe- ja tilannekohtainen sopimus, jossa pitää huomioida molempien vanhempien mielipide. Säälittää se mies, jota puoliso kohtelee noin.

peesi tälle!

Älä viitsi: pieni se 11 kuinen on vielä. jos meillä mies käskis mun nyt mennä töihin, mä käskisin sen painua pellolle meidän elämästä. Mun lapseni on vielä vauva, vasta 13 kk vanha. Se tarvitsee äitiä kotona ennemmän kuin me tarvitaan lisätienestiä. Tämä vaihe on hetken vain, eikä kestä ikuisesti: luulisi, että sellaisesta yhdessä selviää, jos haluja on.

Tietenkin vuosikas on vielä pieni. Se ei ollut kommenttini pointti. Kotona olevalla äidillä ei mielestäni ole oikeutta automaattisesti olettaa, että mies elättää hänet ja lapsen. Äiti on isän lailla yhteisvastuullinen perheen elättäjä, ja äidin kotonaolon pitäisi mielestäni olla yhteinen sopimus, ei kummankaan osapuolen sanelema tilanne.

Jälkiviisasta tietty, mutta näistähän pitäisi puhua ennen kuin lapsia saadaankaan, miten kumpikin toivoo asiat järjestettävän ja sittenkin pitäisi ottaa huomioon, että mieli voi muuttua, puolin ja toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
noi äijät ei ole mihinkään tyytyväisiä ja auta armias jos tienaat enempi kuin mies niin taas alkaa napina...tämäkin todettu

Heikko mies sinulla, minä tienaan enemmän kuin mies, ja olen koko yhdessä olomme ajan niin tehnyt. Tyynesti vain toteaa mamma betalar, tai sanoo olevansa EVP - elää vaimonsa palkalla

:D

Yhteistyössä