Mä en jaksa tuota miehen valitusta siintä, että mene töihin!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsytys kohtaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ällistyttävää:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minä olen sen takia kotona, kun haluan lapseni hoitaa kotona niin pitkään kun vain suinkin mahdollista ja siinä ei ole mitään väärää.. töihin haluisin, mutta lasta en haulua vielään laittaa hoitoon. ja älkääs unta nähkö et mun mies jäis kotiin :D se haluu vaan tehä töitä, töitä, töitä.. no tehkööt sit, mut ei tartteis mulle valittaa..

Mietihän MIKSI sen miehen täytyy olla aina töissä? Että sä voisit olla lapsen kanssa kotona. Melko kiittämätön asenne.

Voisitko Sörhipöykerö siirtyä takavasemmalle vihantäyteisellä asenteellasi? Olet todella törkeä kommentteinesi. Luot negatiivisen sävyn tähän keskusteluun!

:D Käsittääkseni keskustelupalstalla saa esittäää erilaisia mielipiteitä asiasta, ja minä toin tähän keskusteluun nyt tällaisen näkökulman. Naiset pitää automaattisena oikeutenaan olla kotona ja maksattaa elatus miehillä - miesten oikeus odottaa naisenkin osallistuvan perheen elatukseen on sellainen minusta tärkeä pointii, joka täällä harvemmin nousee esiin. Jos tämä jotakuta haittaa, poistukoon keskustelusta itse.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Käske sen mennä parempi palkkasiin hommiin, jos rahapula ketuttaa: sun paikkasi on kotona vielä sen pienen kanssa. :hug:

Lain äidille suoma automaattinen oikeus olla kotona on 11-kuisen äidillä jo mennyt, ts. äitiysloma on jo loppunut (vanhempainvapaanhan voi kätyyää kumpi vanhempi tahansa; tosin sekin on jo ohi ap:n tapauksessa).

Missään ei lue, että nimenomaan isän pitää elättää perhe yksinään ja äidin pitää olla lapsen kanssa kotona. Tuo ei ole mikään automaattinen asia, vaan perhe- ja tilannekohtainen sopimus, jossa pitää huomioida molempien vanhempien mielipide. Säälittää se mies, jota puoliso kohtelee noin.

Älä viitsi: pieni se 11 kuinen on vielä. jos meillä mies käskis mun nyt mennä töihin, mä käskisin sen painua pellolle meidän elämästä. Mun lapseni on vielä vauva, vasta 13 kk vanha. Se tarvitsee äitiä kotona ennemmän kuin me tarvitaan lisätienestiä. Tämä vaihe on hetken vain, eikä kestä ikuisesti: luulisi, että sellaisesta yhdessä selviää, jos haluja on.

Tietenkin vuosikas on vielä pieni. Se ei ollut kommenttini pointti. Kotona olevalla äidillä ei mielestäni ole oikeutta automaattisesti olettaa, että mies elättää hänet ja lapsen. Äiti on isän lailla yhteisvastuullinen perheen elättäjä, ja äidin kotonaolon pitäisi mielestäni olla yhteinen sopimus, ei kummankaan osapuolen sanelema tilanne.

Jaahas, no mitä sitten ajattelet niistä hoitosuosituksista, kun lapsen on tutkimusten mukaan hyvä olla kotona kolmevuotiaaksi? Vai vetoatko vain lakiin? Eikö varhaiskasvatuksella ole mitään väliä?

Päätös lapsen hoitamisesta pitäisi olla vanhempien YHTEINEN. Ei niin, että äiti ilmoittaa jäävänsä kotiin kolmeksi vuodeksi jättäen miehen repimään selkärangastaan perheen elannon samalla kun joutuu kuuntelemaan vaimon valitusta siitä, kuinka on jatkuvasti töissä, ei osallistu tarpeeksi perheen arkeen, lastenkasvatukseen jne. Tasa-arvo on sitä, että päätökset noin isoista asioista tehdään aidosti yhdessä ja niin, että perheen kokonaishyvinvointi otetaan päätöksessä huomioon.

Mun mielestä teidän pitäis tehdä nyt kompromissi. Onhan 11 kk vanha VAUVA vielä liian pieni hoitoon menemään, vaikka jotkut toki lapsensa jo tuolloin hoitoon laittavatkin.

Mutta siis jos vaan mahdollista, niin muutamakin lisäkuukausi kotona olisi hyväksi. Eli sopikaa joku aika mihin mennessä sä menet töihin ja lapsi hoitoon. Neuvottelette ja molemmat tulette toisianne vastaan.

Minä olen sen takia kotona, kun haluan lapseni hoitaa kotona niin pitkään kun vain suinkin mahdollista ja siinä ei ole mitään väärää.. töihin haluisin, mutta lasta en haulua vielään laittaa hoitoon. ja älkääs unta nähkö et mun mies jäis kotiin :D se haluu vaan tehä töitä, töitä, töitä.. no tehkööt sit, mut ei tartteis mulle valittaa..

Mietihän MIKSI sen miehen täytyy olla aina töissä? Että sä voisit olla lapsen kanssa kotona. Melko kiittämätön asenne.

Voisitko Sörhipöykerö siirtyä takavasemmalle vihantäyteisellä asenteellasi? Olet todella törkeä kommentteinesi. Luot negatiivisen sävyn tähän keskusteluun!

:D Käsittääkseni keskustelupalstalla saa esittäää erilaisia mielipiteitä asiasta, ja minä toin tähän keskusteluun nyt tällaisen näkökulman. Naiset pitää automaattisena oikeutenaan olla kotona ja maksattaa elatus miehillä - miesten oikeus odottaa naisenkin osallistuvan perheen elatukseen on sellainen minusta tärkeä pointii, joka täällä harvemmin nousee esiin. Jos tämä jotakuta haittaa, poistukoon keskustelusta itse.
Useinhan se vain on niin että mies ei halua jäädä lasta hoitamaan kotiin vaan olla työelämässä.
Se pitäisi molempien tajuta että kun lapsia saa niin ne tarvii hoitaa ja hoitoon viedään kun molemmat vanhemmat siihen valmiita.
Jos mies ei halua itse jäädä lasta hoitamaan kotiin niin nainen jää.

varmasti voidaan pihistellä sen aikaa kun lapset pieniä.. Miksi miehen pitäisi ottaa vastuu perheen varoista..

esim meillä oli yhteinen tili. minä hoisin meidän talouden mies vain käi töissä josta palkka tuli mutta minä katsoin että raha riittää elämiseen.

eihän miehellä ole muuta vastuuta kuin työssä käyminen mutta jos ei huvita voi jäädä kotiin ja vaimo töihin..

Meillä kyllä niin hieno tilanne että mies siis halusi että olen kotona niin kauan kuin haluan ja olin huono siivoamaan,ruuan kyllä tein.Mutta itse halusin töihin kun lapsetkin jo isoja

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:

Useinhan se vain on niin että mies ei halua jäädä lasta hoitamaan kotiin vaan olla työelämässä.
Se pitäisi molempien tajuta että kun lapsia saa niin ne tarvii hoitaa ja hoitoon viedään kun molemmat vanhemmat siihen valmiita.

varmasti voidaan pihistellä sen aikaa kun lapset pieniä.. Miksi miehen pitäisi ottaa vastuu perheen varoista..

esim meillä oli yhteinen tili. minä hoisin meidän talouden mies vain käi töissä josta palkka tuli mutta minä katsoin että raha riittää elämiseen.

eihän miehellä ole muuta vastuuta kuin työssä käyminen mutta jos ei huvita voi jäädä kotiin ja vaimo töihin..

Meillä kyllä niin hieno tilanne että mies siis halusi että olen kotona niin kauan kuin haluan ja olin huono siivoamaan,ruuan kyllä tein.Mutta itse halusin töihin kun lapsetkin jo isoja

Tummennetuissa kohdissa on mielestäni paha ristiriita. Selittäisitkö?

Ja oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että perheen elättäminen = rahan kantaminen on miehen ainoa vastuu- ja velvollisuusalue perheessä? Ei lasten hoito- ja kasvatusvastuuta? Ei osallistumista kotitöihin? Ei se ihme ole jos miehet pettää, jättää, juopottelee ja kohtelee kaltoin, jos niiden ihmisarvo ja arvo sekä puolisona että isänä mitataan tilipussin paksuudella.

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:

Tummennetuissa kohdissa on mielestäni paha ristiriita. Selittäisitkö?

Ja oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että perheen elättäminen = rahan kantaminen on miehen ainoa vastuu- ja velvollisuusalue perheessä? Ei lasten hoito- ja kasvatusvastuuta? Ei osallistumista kotitöihin? Ei se ihme ole jos miehet pettää, jättää, juopottelee ja kohtelee kaltoin, jos niiden ihmisarvo ja arvo sekä puolisona että isänä mitataan tilipussin paksuudella.

etkö sä lukenut mun tekstiä vai onko se niin sekavaa ettei sitä ymmärrä. ehkä...

sanoin siinä että jumman kumman aikuisen tarvii sitä lasta katsoa jos ei toinen halua hoitoon viedä. ja yhdessä päätetään kumpi kattoo.

Minusta kotityöt on hyvä jakaa ja tottakai mihen kuuluu olla oman lapsensa kanssa jo omasta halustaa. jotain vialla jos ei näin ole.

sanoin ettei miehen tarviitse ottaa vastuuta taloudenhuollosta vaikka se sen tilin tienaa.
ymmärrätkö.. nainen voi tilistä/tuista maksaa laskut,lakea budjettia mitä on varaa käyttää yms.. siis eihän se etä tienaa siinä perheessäö sen ainoan palkan tukien lisäksi tarkoita että hällä olisi se vastuu kaikesta.. ei..

Mutta arvoa se ei vähennä. molemmat ovat yhtä arvokaita nainen ja mies..mutta se lapsi pitää laittaa kaiken edelle ja itse uskon että pienen lapsen paikka on kotona..niin taitaa uskoa myös ap.

tuliko tämä yhtään selvemmäksi..vai vieläkin kirjoitin jotenkin sekavasti?

Meillä mies on muutaman kerran sanonut jotain tuon tyylistä, mutta se ei kuitenkaan halua että poika menee hoitoon kodin ulopuolelle..eli on vaan narissut aikansa kuluks ;)
Ja kerran sille ehdotinkin että jäisi kotiin 4kk ajaksi ja mä meen töihin, mutta se ei sitten kelvannutkaan :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja sörhikseen kyllästynyt:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhikseen kyllästynyt:
Sörhis....vastaa jo!
Aina sä oot täällä taistelemassa ja pilkkua viilaamassa :(

Mihin mun pitää vastata?

No ei mihinkään....Ei voi mittään jos kärryiltä putosit...heh..

Okei sitten. Jos tarkoitot tuota Dietorellen kirjoitusta, niin ymmärsin kysymykset enmmänkin retorisina. Ja mietiskelin tuossa, että mitä vastaisin... puhuttiin D:n kanssa samasta asiasta ihan eri abstraktiotasolla.

Alkuperäinen kirjoittaja sörhikseen kyllästynyt:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhikseen kyllästynyt:
Sörhis....vastaa jo!
Aina sä oot täällä taistelemassa ja pilkkua viilaamassa :(

Mihin mun pitää vastata?

No ei mihinkään....Ei voi mittään jos kärryiltä putosit...heh..

Okei sitten. Jos tarkoitot tuota Dietorellen kirjoitusta, niin ymmärsin kysymykset enmmänkin retorisina. Ja mietiskelin tuossa, että mitä vastaisin... puhuttiin D:n kanssa samasta asiasta ihan eri abstraktiotasolla.

Hienoa sanojen helinää sörhis :)

Tarviiko niitä muksuja ääliöiden kanssa siittää? Jos mies ei halua jäädä kotiin hoitamaan lasta ja valittaa kun sä olet kotona niin mene ihmeessä töihin. Tai voithan sä kokeilla jättää kaikki koti hommat tekemättä ja antaa "paskan" kasaantua, hoidat vaan vauvan ja sitten sanoa miehelle työpäivän jälkeen että aletaan siivoamaan. Sellastahan se olisi jos olisit töissä. Alkaa mieskin tajuamaan että kotona on muutakin hommaa kun "oleilu".

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Tarviiko niitä muksuja ääliöiden kanssa siittää? Jos mies ei halua jäädä kotiin hoitamaan lasta ja valittaa kun sä olet kotona niin mene ihmeessä töihin. Tai voithan sä kokeilla jättää kaikki koti hommat tekemättä ja antaa "paskan" kasaantua, hoidat vaan vauvan ja sitten sanoa miehelle työpäivän jälkeen että aletaan siivoamaan. Sellastahan se olisi jos olisit töissä. Alkaa mieskin tajuamaan että kotona on muutakin hommaa kun "oleilu".

Peesaan tätä. Sitä saa mitä tilaa. Omassa perheessäni totesimme, että toisen auton hankkiminen, lasten päivähoitomaksut ja viikottainen siivooja syövät suurimman osan palkastani, joten perheen tulot eivät juuri kasva vaikka menen töihin. Pääni takia menen siitä huolimatta. Mies on sitä mieltä, että voin tehdä kuten parhaalta tuntuu, hänhän meidät kuitenkin elättää. Jääpä pikkuisen taskurahaa ja pääsen harrastelemaan työntekoa.

No eipä ole onneksi ollut tuollaista onkelmaa. Lapsen ollessa pieni tein viikonloppuisin yötyötä, lyhennetty työaika, isä hoiti silloin. Arkisin olin kotona itse hoitamassa. Jotain kotihoidon tukea sain myös, kun lapsi ei ollut kunnallisessa hoidossa. Hoitoon meni sitten 3-vuotiaana. isä oli kotihoidontuella 4 kk, ennenkuin lapsi täytti sen 3, minä menin silloin kokopäivätyöhön.

Ei ollut paljon valinnanvaraa, halusin pitää työpaikan josta äitiyslomalle jäin, ja olin siihen aikaan sijaisena.

Kotityöt yms. ollaan aina tehty yhdessä.

Yhteistyössä