Mä en jaksa olla enää tällainen kuin olen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tällainen minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tällainen minä

Vieras
mitä voin tehdä?
ainainen mokailija, alisuorittaja ja epäonnistuja. oikein kunnon vajakki. tekis mieli vaan mennä johonkin pimeään komeroon istumaan ja jäädä sinne. pois kaikkien näkyvistä jaksa enää jatkuvasti hävetä.

Ymmärrän.

Aika monille tulee välillä tuollaisia tunteita. Siitä vaan nokka pystyyn ja uusien asioiden pariin. Pikku pikku hiljaa saat elämääsi sellaiseksi miksi haluat.

Tämä toimii: Kirjoita ylös paperille kaikki mitä toivot saavuttavasi viiden vuoden päästä. Aivan kaikki kreisimmätkin haaveet. Alitajuisesti alat työstää niitä kohti, ja huomaat 5v päästä että olet päässyt pitkälle tavoitteissasi, ellet ole saavuttanut niitä kaikkia :)

Jos sulla on vain tuollainen tunne. Yrität johonkin täydellisyyteen. Missä mokailet ja otatko opiksesi ettet samaa virhettä tee, ootko varma ettei muut mokaile samoja asioita myös. Missä tilanteissa näitä hävettäviä asioita tapahtuu?

En mä mun mielestä täydellisyyttä tavoittele edes. Töissä tuntuu jatkuvasti että ymmärrän asiat väärin tai etten vaan osaa. Sama juttu opiskeluissa. Muut tajuaa heti miten kaikki hommat tehään mä saatan olla kysymysmerkkinä vielä siinäkin vaiheessa kun mulle on selitetty asia moneen kertaan. Monesti vaan tuntuu että asioita nykyään selitetään kauhean huonosti. Oletetaan että ihmiset hoksaa kaiken ihan ite.

[QUOTE="Mom";30705973]Mulla samoja fiiliksiä. Olen TYHMÄ !!
Kaupan päälle olen menettänyt ulkonäköni. Olen vanha , ruma ja lihava ryysyissä kulkeva harmaa jätesäkki.[/QUOTE]

Olet sitten kohtalontoveri. En tunnista enää ihmistä joka katsoo takaisin peilistä.

Kommentoin sen mukaan mitä ehdin. Yritän lukea kommentit ajatuksella.

Tuota listaa vois kokeilla. Vois selkiyttää ajatuksia siitä mitä oikeasti haluaa. Mulla nimittäin pyörii päässä tosi paljon asioita mitä haluaisin toteuttaa mutta olen silti epävarma niistä onko ne oikeasti sellaisia mitä mä haluan ja koen tärkeäksi.

Joo, samma här. Miten voikin laahata niin paljon muiden perässä?! Toiset hiffaa heti, osaavat puhua ja ovat sujuvia. Itse änkytän, mokaan enkä ymmärrä...! Äh.

Ehkä lohduttaa, että meitä on muitakin. :)

elkee verratko itteenne muihin niin ootte omina itsenä avonaisina kun uskallatte hyppää tuntemattomaan.

toi musta ei oo mihkään tehkää näin matkin räbittiä peilin ees ja hoin vattu mä teen sen monta kertaa mitä enemmän joku juttu jännittää sitä useemmin toistakaa sitä ja mitä vatun väliä jos mokaa ei schaissenkaan välii ja oppii nauraan itelleen t vakavuuteenkin taipuvainen.

Onhan sillä väliä jos mokaa niin että työpaikka lähtee alta tai opinnot ei etene. Kyllä siinä saa sitte aikalailla kärsiä jos mokaa eikä vaan ite vaan koko perhe.

Mitä ap tarkoitit työssä mokaamisella? Mikä voisi olla sellainen moka, että työpaikan menettää? Jotenkin tunnit tosi ankaralta itseäsi kohtaan. Täydellinen tuskin kukaan on. Vähän lasket rimaa niin johan helpotta!!

No ei nyt menetä työpaikkaa. Eihän sitä voi menettää kun ei mitään vakityöpaikkaa olekaan. Mutta jos usein mokailee kun saa työpätkiä niin eipä kukaan sua enää töihin pyydäkään enää.

Mä ainakin koen että olen hirmu huono työssäni. Olen lastenohjaaja yleensä päiväkodit on työpaikkana. Musta tuntuu että oon tosi huono pitämään kuria. Lisäks mulla on sika huono muisti, unohtelen lastenlaulujen sanat helposti. En mä nyt tiedä onko nuo mitään järkkyjä "vikoja" mutta mua ne ärsyttää ja muut tuntuu hallitsevan nuo. muutoin lasten kanssa on mukava olla ja tykkään puuhastella niiden kanssa.

Minulta alkaa ulkonäkö rupsahtaa ja muisti on mennyt totaalisesti. En tahdo enää nähdäkään mitään ja myös se aiheuttaa töissä hankaluuksia. Mutta en minä silti tunne itseäni luuseriksi tai epäonnistujaksi. Se on vain elämää ja heitänkin vitsiä muistamattomuudestani ja kämmeistäni. Olkaa te muutkin armollisia itsellenne.

Varmaan enemmistöllä on noita "mä oon ihan paska luuseri" -kausia, mutta toiset pääsee niistä yli nopeammin kuin toiset.

Eikö ookin ärsyttävää, kun ilmaisee tuollaisen pettymyksen itseensä, ja vastaukset on vain "älä vaadi itseltäsi niin paljon, ei kukaan oo täydellinen, ole itsellesi armollinen", ja kun ei edes oikeasti ole perfektionisti tai haluakaan mitään loistosuorituksia, olis vaan kiva olla edes joskus keskivertoa parempi :D Mutta on noissa perääkin. Luultavasti kukaan muu ei huomaa sussa niitä "vikoja", mistä itseäsi ruoskit. Ja kun jää sen oman huonommuusajatuksensa vangiksi, ei pystykään kehittymään kun siihen ei ole motivaatiota ja kaikki tuntuu ihan turhalta, kun on niin tyhmä muka. Tai ei pysty nähdä niitä omia vahvuuksiaa, vaikka kaikilla on sellaisia.

En pysty auttamaan, paitsi sympata tuntojasi. Olen itse tällä hetkellä kamalassa negaatioalemmuuskompleksikierteessä. Ja teoriassa tiedän miten tästä pääsisi pois ja ymmärrän märisemiseni naurettavuuden, mutta käytännössä en kykene irroittautumaan tästä 14-vuotiaan "olen uhri" -angstista.

Yritetään vain saada kiinni niistä omista vahvuuksistamme, ja jotenkin koittaa nähdä itsessä ja taidoissa ne hyvät puolet. Ei kaikkien tarvitsekaan olla jokaisella osa-alueella loistava.

No.

Sitten olet kaikessa rauhassa alituinen mokailija ja alisuorittaja ja epäonnistuja :). Hirveen hyvin osaat tunnistaa itsesi! Mutta - samalla opettele hyväksymään noikin puolesi. Uhallakin ;). Eli jos mokaat, niin - mitä sitten; mokailee niin moni muukin ja suakin isommalla pallilla oleva herra. Opettele nauramaan itsellesi ja sietämään keskeneräisyyttäsi.

Mainitsit, että et esim. muista laulun sanoja. Uskallatko heittäytyä siinä tilanteessa ja keksiä lennossa siihen jonkun toisen korvaavan sanan? Jos kuulijakuntasi koostuu lapsista, niin välttämättä eivät huomaakaan - ja jos huomaavat että lauloit väärin, voit heittää "Ai sä huomasit, hyvä! Mä ajattelin vähän testata teitä, että kuunteletteko ollenkaan..". Ja entäs sitten jos olet huono vaikka niissä lastenlauluissa - hyvä olet jossain muussa asiassa, kuten juuri tuossa, että tulet hyvin toimeen lasten kanssa. Eli toinen alue tasoittaa toisen heikkoutta. Ja - jokaikinen päivä oppii uutta :).

En mä nyt ihan purematta niele tätä juttua, että oisit niin kauhian huono ihminen kuin mitä yrität tässä väittää :). Näitä tämmösiä hetkiä tulee meille kaikille ja tulee näitä päiviä, jolloin tarpoo siinä omassa riittämättömyydessään. Mutta - jos oikein katot ympärilles, niin sullakin on asiat hyvin. Sulla on työpaikka, missä sä kuitenkin viihdyt ja saat onnistumisen kokemuksia! Sulla on toiveita ja unelmia, jotka haluat toteuttaa - sitten vain pienin askelin niitä kohti! Ja millaista se elämä lopulta olisikaan, jos ei ollenkaan epäonnistuisi....mun mielestä todella tylsää, koska silloin jäisi itsestään oppimatta monia asioita, ei olisikaan olemassa mitään persuksille potkivaa porkkanaa näkökentässä mitä havitella ja tavoitella, kaikki olisi liiaksi valmiiksi pureskeltuna eli liian helppoa...

Nyt ei muuta kuin - kevättä kohti :)! Kliseistä - toki! - mutta senkin uhalla: pää pystyyn! Sinä olet hyvä juuri tuollaisena ja kelpaat noin. Aina voit ja pystyt kehittämään itseäsi ja yllättämään itsesi iloisesti. Aina :)! Unelmia ja haaveita tavoittelemaan siitä, mars!

mun suusta lennossapa hyvinkin ne sanat :) ne vasta lämpöä sua :)

:)

Ei tää elo kuitenkaan niin vakavaa saa olla, että unohtaa kyvyn itselleen nauramiselle. Se on oikeesti ihan parasta hekotusterapiaa, kun huomaa, että - kappas vaan, taas mä tein tällä tavalla ja lopputulos on kaukana strömssööstä. Mutta - tadaa! - siinäpä onkin se iso oppiminen heti: huomasin, että tein väärin taas. Tiedän siis, missä mokaan ja miten eli - seuraavalla kerralla yritän väistellä houkuttelevaa mokailua ja teenkin sen oikein!

Toisaalta siinä voi myös huomata hyvin senkin, että - homma toimii mokailusta huolimatta :)! Joten ei käynyt kuinkaan. Jokainen meistä on niin ainutlaatuinen tapaus ja ihminen, että siitä kannattaa olla ylpeä. Pienistä vastoinkäymisistä ei kannata lannistua ja jos suurempia on näköpiirissä niin - itkukin auttaa toisinaan isosti :).

no just näin se on iso plussa jos ite huomaa mokanneensa mul oli se täs työn alla jos teen väärin toista kohtaan ni heti käsittelyyn muuten ruoskin itteäni siitä asiasta puolen vuoden päästäkin :) itselleen armollinen joo joskus tekee mieli itkeä yleensä kauneuden edessä :)

Yhteistyössä