mä en jaksa mun äitiä enää yhtää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kuha

Aktiivinen jäsen
15.01.2007
5 027
0
36
se on maailman paras äiti ja mummu. mulla ja mun siskolla on ollu tosi onnellinen lapsuus,porukat ollaan nähty kännissä ainoostaan esim.juhannuksena kun on ollu koko suku paikalla (aina oli selvinpäin porukkaa myös meitä kakaroita varten) ja joskus isän nähny tulevan jostain saunaillasta tms kännissä kotiin,mut mitää traumoja ei viinaa kohtaan oo jääny. meil on tapana useesti juoda ruuan kanssa viiniä tai olutta.
mut viimesen sanotaanko kahden vuoden aikana,mun äiti on ruvennu juomaan tosi paljon.. :ashamed: sil on epäsäännölliset työpäivät,joten jos se menee seuraavana päivänä vasta kahteentoista,niin se vetää kalsarikännit kotona edellisenä iltana.. eka se meni niin et se joi vaan jos meni seuraavana päivänä myöhempään,mut nykyään tuntuu et se on koko ajan kännissä.
nyt kun sil on ollu kesäloma,niin ollaan oltu tosi paljon mökillä mun äidin ja mun pojan kanssa,mut nekin reissut on menny päin helvettiä kun yhtäkkiä huomaan et äiti onkin kännissä... ja täl viikol oon kolmena iltana soittanu sille ja hyvä kun oon puheesta selvää saanu :ashamed:
se siis ei juo kenenkään nähden,käy piilopullollaan ja yhtäkkiä huomataan et ohhoh,onpa se humalassa :ashamed:
tää on niin monimutkanen juttu ja mua hävettää ja vituttaa. tekis mieli pyyhkiä tääkin kirjotus pois... :ashamed:
ja joku jos miettii et miten mun isä vois asiaa auttaa -tai mun sisko- niin ei mitenkään.

mun sisko on sitä mieltä et äiti ei oo alkoholisti koska se käy kuitenki töissä :headwall:
ja siitä voin lyödä vaik pääni vetoa,et töitään se ei jätä juomisen takia,mut kaikki sen kaa vietetty vapaa-aika on ihan hanurista nykyään :ashamed: mun poikakaan ei enää halua jäädä mummun viereen yöks,vaistoohan lapset tietty kun toinen on ihan jurrissa |O
oon sille niin vihanen,ajattelis ees lapsenlastaan jos ei muuta |O |O |O

Niin kyllähän alkoholistikin töissä voi käydä. Ongelma on jo tuossa vaiheessa pitkällä kun aletaan huolestuun. Oman äitini kohdalla kun rupesin miettiin, että koskahan oon sen viimeksi nähnyt selvinpäin, oli jo ongelma niin vaikea, että ensin lähti ajokortti, sitten työpaikka ja kohta oltiinkin sairaalassa odottamassa maksansiirtoa. Ja se ikävä tosiasia on että äitisi on ainoa ihminen joka voi itseään auttaa. Tukena voi olla. Raskasta oli monta vuotta, mutta nyt on oma äitini ollut 2v raittiina. Muista että alkoholismi on sairaus. Ei silloin pysty ajattelemaan muuta kun sitä alkoholia. Voimia sinne!

Äitisi on ainakin alkoholisoitumassa. Ensimmäiseksi sinun pitää hyväksyä se, että sinä et, vaikka miten haluaisit, voi estää sitä. Se on äitisi valinta. Sisarellesi asia lienee vielä vaikeampi ja hän näyttää kieltävän koko jutun kokonaan.

Toiseksi hae itsellesi apua ja tukea jostakin AA-ryhmästä, joka on keskittynyt alkoholistien läheisten tukemiseen. Niitä on miltei jokaisella suuremmalla paikkakunnalla. Heillä on tietotaitoa alkoholistin lähellä elämisestä, hänen auttamisestaan ja tukemisestaan, ja tätä tietotaitoa sinä tulet kiivaasti tarvitsemaan lähitulevaisuudessa.

Piika-äiti

tutun kuulloista..mutta kun se on niin ettei kukaan voi auttaa ennen kuin alkoholisti itse myöntää ongelmansa ja haluaa muutosta..ja monesti just ne äidit ,mummot on niitä "salaa"juojia kun tietävät ettei sitä hyväksytä ja häpeävät varmaan sisimmässään itsekin..

Alkuperäinen kirjoittaja kuha:
se on maailman paras äiti ja mummu. mulla ja mun siskolla on ollu tosi onnellinen lapsuus,porukat ollaan nähty kännissä ainoostaan esim.juhannuksena kun on ollu koko suku paikalla (aina oli selvinpäin porukkaa myös meitä kakaroita varten) ja joskus isän nähny tulevan jostain saunaillasta tms kännissä kotiin,mut mitää traumoja ei viinaa kohtaan oo jääny. meil on tapana useesti juoda ruuan kanssa viiniä tai olutta.
mut viimesen sanotaanko kahden vuoden aikana,mun äiti on ruvennu juomaan tosi paljon.. :ashamed: sil on epäsäännölliset työpäivät,joten jos se menee seuraavana päivänä vasta kahteentoista,niin se vetää kalsarikännit kotona edellisenä iltana.. eka se meni niin et se joi vaan jos meni seuraavana päivänä myöhempään,mut nykyään tuntuu et se on koko ajan kännissä.
nyt kun sil on ollu kesäloma,niin ollaan oltu tosi paljon mökillä mun äidin ja mun pojan kanssa,mut nekin reissut on menny päin helvettiä kun yhtäkkiä huomaan et äiti onkin kännissä... ja täl viikol oon kolmena iltana soittanu sille ja hyvä kun oon puheesta selvää saanu :ashamed:
se siis ei juo kenenkään nähden,käy piilopullollaan ja yhtäkkiä huomataan et ohhoh,onpa se humalassa :ashamed:
tää on niin monimutkanen juttu ja mua hävettää ja vituttaa. tekis mieli pyyhkiä tääkin kirjotus pois... :ashamed:
ja joku jos miettii et miten mun isä vois asiaa auttaa -tai mun sisko- niin ei mitenkään.

Sun äidilläsi on alkoholiongelma ja koska hän juo piilossa, se ongelma on jo aika paha. Usko minua, tiedän mistä puhun. Koettakaa saada äitinne näkemään oma tilansa ja suostutelkaa hoitoon.

luulen että äitisi on masentunut. hän on alkoholisoitumassa tai on jo alkoholisti. ensin äitisi täytyisi myöntää itselleen että on ongelma sitten häntä pystyy vasta parhaiten auttamaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Äitisi on ainakin alkoholisoitumassa. Ensimmäiseksi sinun pitää hyväksyä se, että sinä et, vaikka miten haluaisit, voi estää sitä. Se on äitisi valinta. Sisarellesi asia lienee vielä vaikeampi ja hän näyttää kieltävän koko jutun kokonaan.

Toiseksi hae itsellesi apua ja tukea jostakin AA-ryhmästä, joka on keskittynyt alkoholistien läheisten tukemiseen. Niitä on miltei jokaisella suuremmalla paikkakunnalla. Heillä on tietotaitoa alkoholistin lähellä elämisestä, hänen auttamisestaan ja tukemisestaan, ja tätä tietotaitoa sinä tulet kiivaasti tarvitsemaan lähitulevaisuudessa.

Piika-äiti

Piika-äiti on fiksu! Itselläni melkein samalla ikähaitarilla syntyneet lapset!

kiitos kaikille,eipä kai tässä muuta voi kun vierestä seurata.
mun on ihan turha mennä sille mistään hoidoista puhuun,se loukkaantuis mulle niin verisesti siitä että minä väitän häntä alkoholistiksi :whistle:
ja välillä tuntuu kun se on kännissä,et se luulee et me ei tajuta et se on kännissä.. tiätteks mitä tarkotan..? :ashamed:

wannabemommy otan yhteyttä jossain välissä yynä =)

mun sisko on sitä mieltä et äiti ei oo alkoholisti koska se käy kuitenki töissä :headwall:
ja siitä voin lyödä vaik pääni vetoa,et töitään se ei jätä juomisen takia,mut kaikki sen kaa vietetty vapaa-aika on ihan hanurista nykyään :ashamed: mun poikakaan ei enää halua jäädä mummun viereen yöks,vaistoohan lapset tietty kun toinen on ihan jurrissa |O
oon sille niin vihanen,ajattelis ees lapsenlastaan jos ei muuta |O |O |O

Meidän äiti kävi töissä monta kymmentä vuotta ja oli varmasti alkkis, työnantaja vaan oli turhan joustava turhan pitkän aikaa.

Äiti kans joi ja juo kai vieläkin salaa, varma alkkiksen tuntomerkki - tosi äiti täytti ne kaikki ja täyttää edelleenkin :/

Just oli Valituissa Paloissa juttua naisten alkoholiongelmista... Hyvin kirjoitettu juttu. Naiselle alkoholismi on hävettävä asia, sitä piilotellaan niin kauan kuin voidaan. Naisen on vaikea myöntää että on alkoholiongelma. :/

hmm.mulla samanlainen äiti,en tosin enää äidiksi kutsu.totesi viimevuoden kesällä että hänellä on oikeus juoda ja jos me muut emme sitä hyväksy niin ei tarvitse enää soittaa.en ole soittanut eikä ole sieltäkään suunnasta oikeen mitään kuulunut.
sairastaa chronin-tautia,siis suolisto syöpää joka nyt tällä hetkellä taltutettu.
omasta mielestään se on perustelu juomiselle,omasta mielestäni ei.tämä kuitenkin pilasi nuoruuteni ja lapsuuteni.
aa-kerhossa on käynyt mutta sielä valehteli/vääristeli juomisiaan joten eihän siitä apua ollut.ei ollut esim kertonut lääkityksestään sielä,ja niiden myrkkyjen kanssa ei missän nimessä saanut alkoa ottaa.mutta kännissähän sitä oltiin joten lääkkeet jäi ottamatta!
:hug: ehkä raa'asti sanottu mutta toista ei voi auttaa jos hän ei itse ongelmaa näe,ehkä pieni etäisyys tekisi hyvää?
vai onko äitisi elämässä tapahtuut lähiaikoina jotain minkätakia äitisi olisi mahdollisesti alkanut juomaan?

ei oo tapahtunu mitää mullistavaa viime aikoina... itseasiassa aikoihin..
etäisyys on puolimahdotonta,koska mökillä haluan kesäni viettää ja siellä on väistämätöntä olla äidin kaa tekemisissä. ja isääni haluan nähdä -samoin kun poikani vaariaan :)
täytyy koittaa pitää perhepalaveri.. :|

ei oo tapahtunu mitää mullistavaa viime aikoina... itseasiassa aikoihin..
etäisyys on puolimahdotonta,koska mökillä haluan kesäni viettää ja siellä on väistämätöntä olla äidin kaa tekemisissä. ja isääni haluan nähdä -samoin kun poikani vaariaan :)
täytyy koittaa pitää perhepalaveri.. :|

niinuu siinä mielessä etäisyyttä on hankalaa ottaa kun olette muuten lkuitenkin niin läheiset.
oletko isän kanssa puhuneet asiasta?harmittaa ihan sun puolesta :/ :hug:

olen puhunu isäni kanssa,mut tuntuu et se ei joko myönnä tilannetta iteleen tai sit ei tajua oikeesti totuutta..... en tiedä mistään muusta mitään kun siitä,et mä en jaksa enää yhtäkään kännistä keskustelua mun äitini kanssa. |O :ashamed:

kiitos kaikille,eipä kai tässä muuta voi kun vierestä seurata.
mun on ihan turha mennä sille mistään hoidoista puhuun,se loukkaantuis mulle niin verisesti siitä että minä väitän häntä alkoholistiksi :whistle:
ja välillä tuntuu kun se on kännissä,et se luulee et me ei tajuta et se on kännissä.. tiätteks mitä tarkotan..? :ashamed:

wannabemommy otan yhteyttä jossain välissä yynä =)

Tiedän liiankin hyvin miten sitä pelkää sanoa äidilleen suoraan. Uskooko sua kukaan muu perheessänne, vai oletko ainoa joka on tajunnut äitinne tilanteen? Jos sulla on tukijoukkoa ympärillä niin menkää yhdessä puhumaan äidillenne suoraan, mutta todella rakkautta osoittaen. Sitä kutsutaan väliintuloksi. Äitisi käy sanallisesti vuoronperään jokaisen teidän kimppuun ja silloin toisten pitää puolustaa sitä jolle hän huutaa ja haukkuu.
Koeta saada mukaan joku ulkopuolinen tuki teille ja koeta saada siskosi nostamaan päänsä sieltä pensaasta pois, hän ja äitisi ja kukaan teistä ei sellaisesta silmien sulkemiselta hyödy.

olen puhunu isäni kanssa,mut tuntuu et se ei joko myönnä tilannetta iteleen tai sit ei tajua oikeesti totuutta..... en tiedä mistään muusta mitään kun siitä,et mä en jaksa enää yhtäkään kännistä keskustelua mun äitini kanssa. |O :ashamed:

voi olla että sun isäkään i välttämättä halua myöntää itelleen tilannetta,on kova paikka kun rakas läheinen ihminen sairastuu tommoseen,eikä ite näe ongelmaa eikä muut osaa auttaa.
entäs jos jätät atsaamatta iltasin jos sun äiti soittaa?tai istten pidätte akka palaverin kun sun äiti on selvinpäin..?

Mä oon jo pitkään soittanut mun kovin vastaavankuuloiselle äidilleni vain aamuisin tai töihin, jolloin se ei ole juonut. Jos soitan klo 18 jälkeen ei tuu kuin karseen paha mieli, ei niitä jurrijuttuja jaksa kuunnella. Ja samaisesta syystä en ole kertaakaan jättänyt lapsiani hänelle hoidettavaksi vessareissua kauemmaksi, sillä en kertakaikkiaan luota siihen että pystyisi silloin olemaan juomatta.

mä etukäteen aina sanon että on oltva selvimpäin ku tullaan, mul on 10kk vauva. juhannuksen oli kokonaan selvä mut yks ilta ku oltiin käymässä niillä ni kesken alko silmät harottaa yms. otin puheeksi ja kielsi. no siinä vähän riideltiin ja luulin et onkin vaan väsynyt ja pyysin anteeksi. sit jossain vaiheessa huomasin että joi salaa viinitonkasta. sitten riideltiin onko ongelmaa vaiei. suutuin aivan hirveesti kun antoi ymmärtää mun olevan väärässä ja pyytää siltä aiheettomasti anteeksi. aa:han ollaan oltu menossa monesti mut äiti on aina perunut. nyt se on ollu kipeenä ni käsittely on hyllyllä ja leikitään normaaleja.
äidin uus mies ei oikeen sisäistä asiaa,kieltää ja on masentunu ku äiti ei pidä lupaustaan. mies ei jaksa puhua koko asiasta.tai siis on ne ollu yhdessä jo melkeen 10v ja naimisissakin 3v mut se on "uus mies"kun ei ole mun isä :|

Yhteistyössä