Mä en jaksa enää syödä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan vaan semmoinen kysymys, että mistä sie voit etukäteen tietää mitä se ravintoterapeutti sanois?
Kertoiko se niin tarkkaan jo siskollesi nuokin asiat, kun hän kävi siellä vai mistä?

Ja vielä semmonen juttu ap:

Et sä oo ainoa joka ruokapäiväkirjaa on joutunu pitämään. Mä pidin sitä koko raskausajan koska mulla oli raskausdiabetes ja ruokavaliohoito siihen. Mä pidin sitä myös pitkään synnytyksen jälkeen. Siinävaiheessa kun mun lapsella oli ummetusta, mä pidin sitä hälle, samoin kun lääkäri käski erotella kaikki ruoka-aineet että saataisiin selville mikä tuo paukamia käsivarsiin. Mä pidän sitä tällä hetkellä terveydellisistä syistä myös itseni syömisistä.

Joten se on oikeesti ihan pikkuhomma. Se, että se ois aikaavievää, on paskapuhetta ja sitä vastuun siirtämistä muualle.

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Ihan vaan semmoinen kysymys, että mistä sie voit etukäteen tietää mitä se ravintoterapeutti sanois?
Kertoiko se niin tarkkaan jo siskollesi nuokin asiat, kun hän kävi siellä vai mistä?

Ähh, siitä on jo aikaa ku sisko kävi. Rt oli keskustelun päätteeks sanonut, että sulla on jo homma hanskassa ku olet ollu kasvissyöjä niin kauan, jatka samalla linjalla. Pitkän aikaa tosiaan söin siskon ruokia ja nykyäänkin teen aika samankaltaista ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Entäs sitten:

Et sä oo ainoa joka ruokapäiväkirjaa on joutunu pitämään. Mä pidin sitä koko raskausajan koska mulla oli raskausdiabetes ja ruokavaliohoito siihen. Mä pidin sitä myös pitkään synnytyksen jälkeen. Siinävaiheessa kun mun lapsella oli ummetusta, mä pidin sitä hälle, samoin kun lääkäri käski erotella kaikki ruoka-aineet että saataisiin selville mikä tuo paukamia käsivarsiin. Mä pidän sitä tällä hetkellä terveydellisistä syistä myös itseni syömisistä.

Joten se on oikeesti ihan pikkuhomma. Se, että se ois aikaavievää, on paskapuhetta ja sitä vastuun siirtämistä muualle.

Mäkin pidin ku tytöllä oli ummetusta ja mä koin sen vaikeaks. Se oli aikaavievää.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Ähh, siitä on jo aikaa ku sisko kävi. Rt oli keskustelun päätteeks sanonut, että sulla on jo homma hanskassa ku olet ollu kasvissyöjä niin kauan, jatka samalla linjalla. Pitkän aikaa tosiaan söin siskon ruokia ja nykyäänkin teen aika samankaltaista ruokaa.

Mutta sä et ollenkaan ota huomioon sitä että sun kehosi (yllätys, yllätys) muuttuu kokoajan kun ikää tulee lisää. Se, mitä se on sun siskolles sanonu, ei välttämättä päde suhun. Okei, sanot että söit siskos ruokia, olitko silloin kylläinen? Ja mitä siskosi teki toisin kun itse nyt teet?

Mäkin pidin ku tytöllä oli ummetusta ja mä koin sen vaikeaks. Se oli aikaavievää.

Siihen tulee rutiini eikä se enää silloin ole aikaavievää. Siihen ei mene kun viis minuuttia joka päivä. Usko pois, mä tiedän.

sähän just kerroit ketjussa että jäit nälkäiseksi siskon ruoista? kaipa se kertoo jotain? sulle ei kasvikset ja kevyet sapuskat RIITÄ.

Juo vasta aterian jälkeen, jos syöt ruoan kanssa, ei ruokaa mahdu vatsaan samalla tavalla. Näin lapsillekin opetetaan. Samasta syystä.

Mutta sä et ollenkaan ota huomioon sitä että sun kehosi (yllätys, yllätys) muuttuu kokoajan kun ikää tulee lisää. Se, mitä se on sun siskolles sanonu, ei välttämättä päde suhun. Okei, sanot että söit siskos ruokia, olitko silloin kylläinen? Ja mitä siskosi teki toisin kun itse nyt teet?

En ollu silloinkaan kylläinen kunnolla. Lasten mentyä nukkumaan jatkoin syömistä aika samoilla herkuilla ku nykyäänkin; pastalla, tummalla suklaalla, pähkinöillä. Silloin söin vielä suolapähkinöitä paljon. Silloin mua ei haitannu yhtä paljoa kun mun ei tarvinnu valmistaa itse ku aamupala, lounas ja ne iltasyömiset :/

Siskon ruoissa ei ollut ollenkaan lihaa, joten söin vähemmän lihaa ku nykyään. Sisko käyttää ruuissansa jonkun verran myös lehmänmaitotuotteita, lähinnä juustoa, ruokakermat olivat kaura/soijapohjaisia. Sisko käyttää enemmän niitä pirun palkokasveja mitä munkin pitäis. Muita eroja ei oikeastaan ole. No, siskon ruoat nyt on paremman makusia :D Mutta siis muuten.

Lisäys: Eiks metabolismin pitäny hidastua ku tulee ikää ja lapsia? :D

Mikään asia ei ole vaikeaa jos siihen paneutuu.

En osta liha- tai maitotuotteita kotiin. Fazerin tumma on poikkeus :D

Lohta haluaisin ostaa useammin, mutta 20-25 ?/kg hinta pistää vähän ongelmiks.

Jauheliha ei ole mitään kunnon lihaa. Eikä pidä mulla nälkää kummosesti kuten tuli ravintolassa todettua ku 400g pihvin jälkeen oli vielä nälkä.[/quote]

No jopas on lohella kilohintaa. Juuri eilen ostettiin lohta tarjouksesta ja kilohinta oli 3.99 euroa /kg. Tosi usein on täällä tarjouksessa hintaan 5-6euroa/kg. Ja normaalihintakaan ei kyllä ole sattunut silmään kun 12e/kg ja kerran poikkeuksena 17e/kg.

Meillä syödään paljon lohta ja usein se on edullisempaakin kuin moni liha.

Alkuperäinen kirjoittaja laihsa:
En osta liha- tai maitotuotteita kotiin. Fazerin tumma on poikkeus :D

Lohta haluaisin ostaa useammin, mutta 20-25 ?/kg hinta pistää vähän ongelmiks.

Jauheliha ei ole mitään kunnon lihaa. Eikä pidä mulla nälkää kummosesti kuten tuli ravintolassa todettua ku 400g pihvin jälkeen oli vielä nälkä.

No jopas on lohella kilohintaa. Juuri eilen ostettiin lohta tarjouksesta ja kilohinta oli 3.99 euroa /kg. Tosi usein on täällä tarjouksessa hintaan 5-6euroa/kg. Ja normaalihintakaan ei kyllä ole sattunut silmään kun 12e/kg ja kerran poikkeuksena 17e/kg.

Meillä syödään paljon lohta ja usein se on edullisempaakin kuin moni liha.
[/quote]

No sori mun sekavasta sepustuksesta :D Ei olis pitäny sanoa lihatuotteita vaa lihaa. En osta siis lihaa kotiin. Kalaa saatan ostaa, ja ostamani kala on ollu aina aika kallista :( Tonnikalan poislukien. Se on kaapissa hätävarana ku tulee tällanen ilta.

Asiasta kukkaruukkuun. Mua pyörryttää. Taidan mennä nukkumaan. Ei kyllä väsytä, on vaa tosi heikko olo. Verenkierto taas vatsassa :D

Öitä!
:wave:

En tajuu; jos sulle ei kelpaa neuvo ravitsemusterapeutin luokse menemisestä, niin mee sit sinne lääkäriin tutkituttamaan ittes, yksinkertasta!

Ja mä kyllä olisin iteki nälkänen noilla ruoilla, makaroonii ku vetää, niin kohta on heti taas nälkä.

Mä oon käynyt ravintoterapeutilla, pidin 2 viikkoa ruokapäiväkirjaa. Musta se oli helppoja ja kivaa, näki tosiaan mitä on syönyt, positiivinen kokemus jo sinänsä ilman terapeuttiakin.

nyt ei oikeasti millään pahalla vaikka tiedän että vedät tästä herneet nenään, mutta ninaTT olet ihan oikeasti tosi hoikka ja luultavasti kärsit jonkun sortin aliravitsemustilasta. aliravittu kun voi olla vaikka ei olisikaan alipainoinen, jopa lihava voi olla aliravittu kun ravinnosta ei saa kaikkia tarpeellisia ravintoaineita. Ja se tekee sen että jatkuvasti on nälkä.

jos niin on, se ei korjaannu muutaman päivän ylensyönnillä, eikä edes yleensä muutaman päivän terveellisellä ruokavaliolla, elimistöllä kestää palautuminen nälkiintymisestä(jota ravintoaineiden puute on) pitkään.

Kuten moni muukin on todennut olisi mullakin VALTAVA nalka tuollaisella ruokavaliolla, ja joka tapauksessa olen yosyoppo aina ollut. Kasvisruokakin voi olla tosi nopeaa ja tayttavaa, mutta nimenomaan ala korvaa ruokaa korkea kalorisilla naposteltavilla vaan tee jotain joko valmiiksi tai nopeaa. Esim sipulista, valkosipuleista ja mausteista kastike ja lisaa paalle tolkillinen kidney papuja murskattuina seka reilu loraus oliivi oljya ja syo hyvan leivan kanssa. Muita ideoita voisi olla vaikka keitetyista kasviksista (tahteista) munakas, lammin munakoiso paprika salaatti, linssi keitto, tomaatti cannellini papu keitto, riisin tahteesta muna paistettua riisia ja sekaan paljon kasviksia tai mita sattuu loytymaan. jos saisit naista vaikka jotain ideaa ja kaveriksi aina leipaa seka reilu loraus oljya. Jotain muutakin kuin naposteltavaa kannattaa syoda vaikka silla kuinka saisikin tarvittavat kalorit silla eikai kukaan vaita etta esim 300g:sta suklaata tulisi kyllaiseksi koko paivaksi vaikka ehka kalorit tayttyisikin.

hmm, mistähän aloittaisin....
Ensinnäkin, pelkkä kalorimäärä ei kerro mitään siitä, onko ihmisellä vielä nälkä vai ei. Jos mä syön aamulla suklaalevyn, ja päivällä toisen, pvän kalorit ois masussa, mutta ihan varpina oisin tosi nälkänen.
Toiseksi, vaikka mä söisin mitä pitkin päivää, niin se nälkä ei lähde, ellen ole syöny kahta lämmintä ateriaa. Ja juuri se lämpimän aterian puute, saa ihmisen koko ajan himoamaan sitten jotain syötävää.
Ja kolmanneksi. Täällä tosi moni ihminen on sanonut sun syövän liian vähän / väärin, ja lisäksi sun lapsellas on ummetusta. Slti sä sitkeesti jaksat väittää, että teet kaiken oikein, etkä suostu edes kokeilemaan mitään muuta :(

En jaksanu kaikkee lukkee,mutta kerrompa oman tarinani...
Ooon aina ollu kauheen laiha.Ysi luokalla olin n.162cm pitkä ja painoin n.35kg.Söin normaalisti ja tuntui,että vaan laihuin(taino muuten normaalisti,paitsi että mulla oli ahmimishäiriö ).Terkkarit huolestuivat,koska tuo on jo kuollettava laihuus ja näytin vaan laihtuvan...Asiaa tutkittiin ja todettiin ylinopea aineenvaihdunta ja jottain muita juttuja ja neuvottiin syömään 3xnormi ihmisen verran.Aluksi oli tosi rankkaa,kun oli pakko syyä ihan jumalattomasti,mutta ravitsemusneuvojan neuvoilla ja sinnikkäästi vaan syömällä vatsalaukku venyi ja totuin tähän liikasyömisseen...Onneksi vanhetessa on aineenvaihunta hieman hiastunu ja ei tarte syyä "kuin" 2n eestä:D Sitten lihoin 55kiloiseksi ja venähin vielä 10cm lissää pituutta ^^ Suosittelen sitä ravitsemusterapeutilla käyntiä!!

//Muoks Jo pelkkä ääretön stressi,ahdistus,paineen alla oleminen jne,voi aiheuttaa kehhoon sellaisen tilan,jossa se käy koko ajan ylikierroksilla ja sitä vaan laihtuu,vaikka miten söisi...Mulla alkoi hiastummaan aineenvaihunta,kun muutin pois isäni luota...Eli sulla voisi joku tuommoinenkin aiheuttaa tuon...

Ap on tyhmä.
e076.gif
Ei ole mitään hyvää sanottavaa ihmisestä, joka syö, syö, syö, eikä liho.
e016.gif
;)

Mut hyvähän tuo ruokavalio on ainaki mun omaan verrattuna. Mie ollu kahvilinjalla tai sitten pari leipää päivässä. Ei ole ollut ruokahalu oikein kohdillaan. Mulla paino saaki tippua, joten ei haittaa. :xmas:

pelkkää makaronia voi syödä 3lautasellista usein, mutta soijarouhelaatikkoon kyllästyy heti.. joka asiaan on "perustelu" miksi ei voi käyttää hyviä ehdotuksia hyväkseen.
mä veikkaan joko äärimmäistä laiskuutta tai sairautta

oletko kokeillut vähentää hieman hiilareita,ja lisätä rasvaa ruokavalioon?esim.oliivi/kookos/avokadoöljyt ja voi?mulla liiallinen hiilarin syönti ruokkii nälkää ja tekee pahan olon,jos en ahda sitä ruokaa(hiilari sellasta) koko ajan.kurkkaa karppaus.infoon,sielä paljon hyviä vinkkejä.enkä ole siis tyrkyttämässä mitään laihista/nälkäkuuria =) .

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei ihme, että on nälkä koko ajan jos syö pääsääntösesti vaan puuroa ja pastaa

Mitä halpaa vatsantäytettä sit olis |O Syön päivittäin hedelmiä, kasviksia ja jotain proteiinipitoista (soijaa, kananmunaa, lihaa, kalaa) ja nuo puurot ja pastat on sitten sen päälle ku en jaksa tehä mitään oikeeta ruokaa. Öljyä lorautan jo kaikkeen aika aimo satsin.

Linssit pitää tosi hyvin nälkää loitolla