Mä aloin oikein pohtimaan näitä työ ja koulutus kysymyksiä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NeitiNasu

Aktiivinen jäsen
01.04.2004
15 255
0
36
Tuli ihan mieleeni, että minkäs takia meidän kaikkien pitäisi olla samasta puusta veistettyjä ja ysiluokalta 15 veenä päästessä pitäisi tietää, mitä meistä isona sitten todella oikeasti tulee? Kuinka monella oikeasti on hajuakaan: ja jos onkin, onko varmuus siitä, että aina ja ikuisesti tulee viihtymään? Mietin vaan itseäni ja omaa kouluttamattomuuttani. Tai siis koulutusta, jota en hyödynnä. Ja työtä, missä viihdyn, mutta mitä suurin osa pitää harrastukseen verrattavana, onhan se nyt ihmeellistä ettei ihminen halua kokopäiväduunia ja säännöllistä palkkaa. Ja sitä jo aiemmin tänään mainittua eläkkeen kerryttämistä. Ja mietin miestä, joka on tehnyt työtä jo 10 vuotta samalla alalla koko ajan, kolmella eri työnantajalla mutta jatkuvasti ilman lomia pidempiä taukoja. Ja sitä, mihin se päättyi ennen 30 v synttäreitä, totaalliseen loppuun palamiseen.

Eikö sellainen hidas tahti ja työelämään omaa tahtia tutustuminen ole ihan hyvä vaihtoehto, jos todella oikeasti ei ole käryäkään, mihin haluaisi ryhtyä? Ja vaikka tietäisi sata varmastikin mistä pitäisi: sopiihan sitä ihmisen silti ottaa vaihtoehdoista selvää ja kokeilla, ettei kaduta sitten jälkeenpäin. Toisaalta, jos 15 vuotiaana on varma, mistä haluaa eläkkeelle jäädä, ei sekään huono ole. Mutta ei sitä ehkä silti kovin sanoin kannata arvostella niitä, jotka eivät vaan tiedä. Joskus se ottaa aikaa, ja joskus olisi silloin aiemmin kannattanut toisaalta miettiä kahteenkin kertaan mihin on päänsä työntämässä.

No joo... Itse opiskeltiin miehen kanssa yli kolmekymppisinä uudet ammatit kumpikin... Joten ei varmaan lopullisia valintoja kannata ajatellakaan tekevänsä ysiluokan jälkeen. Mulle lukio oli aikanaan hyvä ratkaisu-vaikka päädyinkin alalle johon jo peruskoulussa halusin :)

en ymmärrä ollenkaan että jo lapsena pitäisi alkaa kilpailla ja suorittaa, nuorena ollaan kehäraakkeja. masentuneita ym.
ja sitten 30 vuotta eläkkeellä
mieluummin pärjää vähällä kuin oravanpyörään mukaan.

Mä sanoisin oman kokemukseni perusteella, että kyllä joku koulutus peruskoulun jälkeen kannattaa hankkia. Vaikka sen hankkiikin, niin siltikin voi kouluttautua myöhemmin uudelleen, kuten mä nyt - olen 37v ja hakeutumassa opiskelemaan itselleni kolmatta ammattia. Soveltuvuuskokeet ovat ensi viikolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Noppa:
No joo... Itse opiskeltiin miehen kanssa yli kolmekymppisinä uudet ammatit kumpikin... Joten ei varmaan lopullisia valintoja kannata ajatellakaan tekevänsä ysiluokan jälkeen. Mulle lukio oli aikanaan hyvä ratkaisu-vaikka päädyinkin alalle johon jo peruskoulussa halusin :)

Tiedätkö: mäkin varmaan tulen päätymään juuri sille alalle, jota peruskoulussa jo mietin omakseni. Ja jonka koulutukseen en sitten kuitenkaan ikinä erinäisistä syistä hakeutunut. Kun lukupäätä ei ole, heittäydyin suoraan töihin kun koulun käynnin aika olisi tullut, ja sillä tiellä olen ihan onnellisesti. Tässä on voinut lapsiakin tehdä ja vaikka mitä, kun on koko ajan saanut sen verran liksaa että on pärjännyt vähän kotonakin siinä sivussa lasten kanssa. :D Ja nyt tuntuu, että olisi koulun aika taas kunhan kuopus tulee päivähoito ikäiseksi, ja ala on se 10 vuoden takainen haaveammatti. :D

sen oman jutun voi löytää myöhemminkin. Mä aikanaan lukion jälkeen kävin 3,5 vuoden mittaisen opistoasteen koulutuksen, vaikka tiesin, ettei se tule olemaan loppuelämän juttuni. Tein töitä kyseisellä alalla ja "hankittiin" lapset tuossa kohtaa. Vasta 27-vuotiaana löysin sen oman juttuni, hain opiskelemaan, pääsin sisään ja näillä näkymin valmistun parin vuoden sisällä, 33-vuotiaana. (yksi lapsi syntynyt opiskeluaikana, joten vuosi meni vauvalomalla.) Ja tämä tuleva ammattini on muuten sellainen, jota en esimerkiksi lukioaikana kertaakaan edes harkinnut...:D

Alkuperäinen kirjoittaja Santtu:
NtiNasu uskallatko paljastaa mikä on tää 10 v takainen haaveammatti? :)

No alunperin se oli (kuvittelin olevan )kampaaja: en oikein tiennyt kauneusalalta tietenkään niin nuorena mitään muita vaihtoehtoja, ja työllistymismahdollisuuksia. Kampaajan koulutuksen hylkäsin silloisten allergioiden takia. Nyt mietin kanssa ensin kampaajaa, mutta sitten tajusin että se onkin meikkaaja maskeeraja se mun juttu. Aion hakea siis kouluttautumaan sellaiseksi. =)