Lyhyet (~150cm) synnyttäneet naiset, kysymyksiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "iituli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen 150 cm. Ekassa raskaudessa lantio kuvattiin ja todettiin, että hyvin mahtuu. Sektio kuitenkin muusta syystä. Myöhemmät raskaudet alakautta ja ei mitään ongelmia mahtumisen kanssa. Syntyneet täysi-aikaisina. Yhdessäkään raskaudessa ei ongelmia.

Mä oon 150cm pitkä ja synnyttänyt 2kertaa. Molemmilla kerroilla kävin synnytystapa-arvioissa ja lantio kuvattiin. Alateitse olen synnyttänyt, ekan rv37, vauva oli alle 3kg ja tokan rv 41+3, vauva oli 3,5 kg. Ekassa synnytyksessä tarvittiin imukuppia, mutta en usko että johtui pituudesta mitenkään. Molemmissa raskauksissa mulla oli raskaushepatoosi, mutta ei ehtinyt ekassa pahaksi kun vauva jo syntyi ja tokassa tuli vasta rv 41.

155 pätkä täällä, kiireellisellä sektiolla on ainoani syntynyt. Tosin sydänäänten laskun takia, koskaan ei synnytys ehtinyt olla edes kunnolla käynnissä joten en tiedä miten olisi mahtunut. Raskaus oli vaikea ja maha valtava, lapsikin melkein 4kg.

No mä olen pari senttiä vajaa 150, neljä normaalia alatiesynnytystä takana. Raskausajat olleet ongelmattomia ja synnytykset myös. Pojat on syntyneet noin viikolla 38. 2 käynnistetty ja kaksi ihan omasta tahdostaan silloin.

Ei lyhyys välttämättä ole siis mikään este normaalille raskaudelle ja synnytykselle. Mutta synnytystapa-arvio mulle on tehty jokaisella kerralla. Oon myös tosi hoikka ollut aina.

Äidilläni, joka on lyhyempi kuin minä, on niin ahdas lantio, että yksikään tenava ei pystyisi syntymään alakautta elävänä- eikä pysyisi hengissä synnyttäjäkään.

Minä ja sisarukseni, myös se menehtynyt esikoinen, olemme kaikki syntyneet sektiolla.

Tästä johtuen pyysin lantion kuvausta synnytystapa-arviossa, lähetteessä luki 'lyhyt ensisynnyttäjä' :D.
Mun lantioni osoittautui malliltaan ja kooltaan kuulemma oikein hyväksi isommankinkokoisille lapsille, kuin tähänastiset ovat olleet. Hyvä niin.

Esikoinen syntyi viikolla 40+2, alakautta, nuorempi viikolla 38, alakautta.
Sellaisia reilun kolmekiloisia ja +/-50 senttisiä lapsukaisia.

Raskaudet ihan 'normaalein' vaivoin, toisessa heti alkupäästä järisyttävät liitoskivut.