Lyhyet (~150cm) synnyttäneet naiset, kysymyksiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "iituli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"iituli"

Vieras
-Synnytystapasi (jos sektio, oliko suunniteltu)
-Millä viikolla synnytit?
-Millainen raskaus oli, tuliko ongelmia?

Mietityttää, onko lyhyydellä ja pienikokoisuudella esteitä alatiesynnytykseen, ainakin suvussa 80% naisista on päätynyt sektioon..

Olen 156cm eli en ihan noin lyhyt, mutta kolme alatiesynnytystä. Raskaudet ongelmallisia ennenaikaisuuden riskin takia, mutta siihen ei pienikokoisuus ollut syynä. Lapset syntyneet rv 35-37. Syöksysynnytyksiä kaikki olleet.

En ole ihan noin lyhyt, olen 155cm. Molemmat lapseni olen synnyttänyt alakautta, 39+6 ja 40+0. Molemmissa tehty synnytystapa-arvio. Eka painoi 2,6kg, sillon kätilö sanoi ettei olis paljon isompi mahtunutkaan. Toka painoi 3,3kg ja kyllä sekin mahtui ulos tulemaan.
Raskausajat oli kamalia, mutta en tiedä kuinka paljon pituus siihen vaikutti.. Mahat oli todella isoja ja edessä, selkä ja lonkat oli kovilla ja molemmissa supisteli jo puolesta välistä alkaen.

159cm olen. Eka imukuppi ja toinen nopea alatie ilman kivunlievityksiä (ei kerennyt).
Ekassa synnytyksessä oksensin 12 tuntia, joten en enää jaksanut ponnistaa. Mun voimien loppumisen takia siis autettiin imukupilla. Ekan painoi 3215g ja toka 3000g. Eli ei onneksi olleet isot lapset.

Tunnen (tai tiedän) yhden tosi pienen, varmaan alle 150cm ja 40kg, joka on kaksi synnyttänyt ihan normaalisti alateitse. Eka lapsi oli alle 3kg ja toka päälle.

Mä oon n. 150cm pitkä vai pitäskö sanoo lyhyt :D

Ihan normaali synnytys alakautta, poika synty 4 pvä etuajassa. Raskausaika oli, mitä siitä nyt muistan, nii ihan normaali.

Mun sisko taasen joka on himpun verran yli 140, nii kaikki muksut on tullu sektiolla. Olivat kätilöt sitä mieltä että liian kapea lantio normisynnytykseen.

Kannattaa keskustella asiasta lääkärin kanssa jos synnytys epäilyttää tai pelottaa yhtään.

157cm ja alatiesynnytykset viikoilla 41+3 ja 39+. Molemmissa raskauksissa hB oli alhainen, kuopuksesta olin menossa tutkimuksiin miksei hemoglobiini noussut, mutten ehtinyt kun synnytys oli jo käynnissä. Kuopuksella oli lyhyt napanuora, vain 46cm.

En usko, että synnyttäjän pituudella on vaikutusta synnytystapaan. Pikemminkin vaikuttaa lantion koko tai muut syyt, joiden vuoksi suurin osa suvustasi sitten on päätynyt sektioon..

Olen 151 cm ja olin pelkopolilla molemmista raskauksista koska pelkäsin ettei mahdu syntymään (äitini eikä isoäitini pystynyt). Sen kautta olisin päässyt magneettikuvaukseen jossa synnytyskanava olisi mitattu, mutta päädyin sektioihin ilman kuvausta.

156cm, alatie synnytyksiä molemmat.
LApset syntyny 37 ja 37+2.
Nopeita, kivuttomia. Palauduin hyvin.

Mun äiti on alle 150cm, kolme synnytystä takana. Kaikki alatiesynnytyksiä.
Ei ongelmia.

Ei se pituus välttämättä kerrokaan mitään, mutta kyllä täälä on neuvolalla ohjeistus että laitetaan synnytystapa-arvioon automaattisesti kaikki alle 155senttiset, koska lyhyillä usein on ahtaampi lantio kuin pidemmillä.

156 senttiä oon pitkä. mulla mietittiin sillon rv 36 että käynnistetään 37+1(mummulla ei oo mahtunu syntyyn) ku oon niin kapealantioinen. laittovat vielä lantiokuvaan ja siirrettiin käynnistystä 38+1 ja synty 38+3,ponnistus 30 min. toka synty muistaakseni 39+4 ja minuutin ponnistus eli hyvin mahtu. samankokosia olleet,3840 ja 3820.

Mulla meni raskaus lähes ilman mitään vaivoja, lopussa iskias vaivaili jonkun verran mutta muuten olo oli ihan mahtava! Synnytin normaalisti alakautta rv 40+3 ja oli aika nopea synnytys, muutama tunti kestoa kokonaisuudessaan.

Mulla pituutta 156.
Esikoisesta raskaus oli ihan normaali, synnytys alakautta ilman ongelmia, syntyi rv 40+4. Vauvalla kokoa 52cm ja 3,5kg.

Toinen raskaus nyt menossa, 10 viikkoa laskettuun. Kaikki mennyt hyvin tähän asti ja toivottavasti menee loppuun asti.

Täälä on vissiin muutenkin astetta parempi tuo neuvola / äpolisysteemi kun useissa muissa kaupungeissa ; Tosiaan tuo automaattinen synnytystapa-arvio jos on lyhyt, sitten on neuvolassa mahdollisuus alkuraskauden ultraan (rv ~7), keskiraskauden ultraan, ja vielä rv ~ 36 ultra. Sitten tietysti lisäks niskapoimu ja rakenneultrat.

Mä oon 152 cm ja olen synnyttänyt ihan alateitse molemmat lapseni. Toisen viikolla 36 ja toisen 38. Silloin ekan kohdalla mitattiin mahtuuko ja ois ilman ongelmia mahtunut täysviikkoinenkin. Mulla oli suht normaali raskaus, mutta olen supistusherkkä ja ja selkä kipeytyi. Tuntui todella ahtaalta, mutta niin kai aina raskaanaolevasta tuntuu.
Veljen vaimo on minua kaksi senttiä pidempi ja synnytti kaksoset muistaakseni viikoilla 36 alateitse. Sillä oli kyllä vähän hankala raskaus.

Mun tuntemat keisarinleikatut on kyllä ihan normaalipituisia kaikki. Se lantion sisämitta ei näy päällepäin. Joku jolla on leveän näköinen lantio, ei ehkä pystykään synnyttämään alakautta, koska sisämitta voi olla pieni.

Mä olen 153 senttinen, lähtöpaino ennen raskauksia 40 kiloa, hyvin siro ja pieniluinen nainen.
Takana kolme synnytystä, kaikissa tehty synnytystapa-arvio.
Ensimmäinen lapsi päätyi pitkittyneen synnytyksen ja supistusheikkouden sekä huonon tarjonnan (joo, kaikki ihan päin peetä!) takia sektioon, synnytys viikoilla 42+3. Lapsi painoi hieman yli 3600 g.
Toinen lapsi syntyi vikoilla 41+3 normaalisti alakautta, painoa hieman yli 3400 g.
Kolmas lapsi syntyi viikolla 41+0 normaalisti alakautta, painoa hieman alle 3300 g.

Raskaudet mulla on olleet aina tosi vaivattomia, jossain vaiheessa olen kärsinyt jonkun viikon iskiaksesta (kaksi ensimmäistä) ja viimeisessä iskiaksen tilalla oli kylkikipu. Liikkumaan olen pystynyt loppuun asti, tosin onhan se maha sitten ollut aina melkoisen mittava, mutta ei sille oo mitään henkseleitä kuitenkaan tarvittu.

Älä siis hätäile, jos synnytystapa-arviossa todetaan, että lapsen pitäisi mahtua, niin rohkeasti vaan synnyttämään. Sit, jos ei se tule, niin joutuuhan siitä sitten leikkuriin. Niin, ja jos ne siellä arviossa menevät möläyttämään ääneen painoarvion, niin lallattele vaikka päälle ettet kuule. Kun ei ne onneksi koskaan pidä paikkaansa, mullakin toi esikoinen olis muka painanut yli 4300 g, kummasti vaan oli kadonnut 700 grammaa jonnekin. :D

-Synnytystapasi (jos sektio, oliko suunniteltu)
* Sektio kun synnytys pysähtyi eikä edennyt. Ennen synnytystä kävin lantiokuvauksissa, jonka perusteella olisin voinut synnyttää alakautta. Tosin esikoinen oli isokokoinen (55cm, 4580g) ja kätilö mietti että olisko mahtunutkaan alakautta.

-Millä viikolla synnytit?
* 41+4

-Millainen raskaus oli, tuliko ongelmia?
* Pahoinvointia oli koko raskauden ajan lähes 24/7, raskausdiabetes, raskausmyrkytys.

Minä oon 152cm. Kaksi lasta, eka alakautta, toinen sektiolla (perätilan takia). Ei oo ollu raskauksissa ongelmia, eikö synnytyksessä lyhyydestä johtuvaa. Lapset reilusti alle 3kg. Mua ei kyllä mitenkään tutkittu edes et mahtuuko... Kyllähän yleensä pienet äidit saa myös keskimääräistä pienempiä lapsia!

Olen synnyttänyt neljä lasta alateitse ja viimeisimmän kiireeliselä sektiolla, Eipitus aikuta sihen kuina voi synnyttä, anoppi on mukain lyhempi ale 150cm ja on kolme alatiesynnytystä ja ykis sektio. Anoppi sai jopa yhdet kaksoset. on varmaan olut aika valtavan kokoinen.

Munlapset on kaikki olleet alle 3 kiloa

Alateitse olen synnyttänyt molemmat, toisen viikoilla 41+1 ja toisen 42+1. Lapset ovat olleet 50cm pitkiä ja painaneet 3500g ja 3700g. Olen 152cm pitkä. Raskausaikana ei ollut erityisiä ongelmia. Synnytyksen jälkeen piti pistää piikki persaukseen koska olen rh- ja lapset olivat keltaisia (nämä ongelmat eivät tietenkään johdu pituudestani).