Lyhyestä LH-vaiheesta "kärsivät"

Hei kaikille! Päätin aloittaa tämän ketjun, jotta selviäisi onko täällä muitakin jotka kärsivät liian lyhyestä lh-vaiheesta?

Olen nyt heinäkuusta lähtien yrittänyt raskautta mieheni kanssa eikä vielä ole natsannut. Sain kuitenkin selville sen, että oma lh-vaiheeni kestää keskimäärin 6-8päivää, joten tuo on aivan liian lyhyt siihen, että raskaus lähtisi alkuun. :(

Kierronpituus aikalailla 25päivää, ja melkeinpä poikkeuksetta ovulaation olen testannut viikkoa ennen kuin kuukautiset on alkaneet.. :/ Testinä ClearBluen digitaalinen ovulaatiotesti, joten ei ole tarvinnut arvuutella viivojen kanssa. Ihan alkuun kun ehkäisyn lopetin niin käytin pelkkiä viivatestejä, ja olin muka saanut oviksen bongattua viivoista noin pari viikkoa ennen menkkoja. Mutta kun tosiaan vaihdoin testit digitaaliseen, niin ovishymiö tulla tupsahtikin viikkoa myöhemmin kuin odotin.

Tällä hetkellä pohdinnassa, että lääkäriin lähden jos nyt ei vuoden vaihteen jälkeen tärppiä ole käynyt.

Miten te muut? Oletteko saaneet "vaivaan" hoitoa? Oletteko tulleet raskaaksi siitä huolimatta, että lh-vaihe lyhyt? Kertokaa omia kokemuksianne :)

Nyt tilanne oman kiertoni kanssa on kp28/22-27, dpo10. Kuitenkin tuhrutellut jo viime sunnuntaista lähtien, eli dpo7. Siteeseen tullut vain hentoinen rantu, lieviä menkkaoireita.. Joten saa nähdä, ennen en ole näin pitkälle kierrossa päässytkään. Testannut olen maanantaina ja tiistaina, jolloin negatiiviset testit. Tänään en testannut, seur. testin ajattelin tehdä dpo12 eli perjantaina.
 
Moikka! Itse painin saman asian kanssa. Itse jätin heinäkuun lopussa pillerit pois. Sen jälkeen ollut 4kiertoa joista pisin 41 päivää. Lh vaihe oli ensin 7-8päivää ja nyt kahdessa viimeisimmässä kierrossa 11pv. Itse ajattelin puoli vuotta yrittää ja sitten soitella terkkarille. Ilmeisesti eivät ottaudu asiaan ennen kuin vuosi yritystä takana? Ellei sitten yksityiselle mene.. Terolut varmaan olisi hyvä tukemaan tuota loppu kiertoa... Tosin en ole varma ovuloinko ollenkaan koska jostain luin että vaikka ovulaatiotesti olisi positiivinen ei ovista välttämättä tapahdu.. Tuossa 41 pv kierrossa ovis oli testin mukaan kp30...

Jospa aika näyttää ja auttaa tähänkin vaivaan
 
Täälläpä lähti uusi kierto eilen sitten käyntiin, eli kp2/22-27 nyt tällä hetkellä. Harmittaa ihan vietävästi mutta minkäs teet. Kun ei raskaudu niin ei raskaudu. Huoh.

Itse ajattelin, että soittelen lääkärille tuossa vuoden vaihteen jälkeen ihan senkin takia kun menkat noin hemmetin kipeät että taju meinaa lähtiä. Muutaman kerran oon siis jo pyörtynyt kivusta menkkojen aikana. Burana menee, joskus otan kaveriksi Panadolia. Mutta mietityttää että onko siellä jotain endoa sitten kaverina.. :/ toiv. ei sentään.

Ja minisport: Mä miettinyt tuota samaa että ovuloinko kuitenkaan, vaikka testi muka plussan antaakin.. :( Ollaan samoihin aikoihin aloteltu yrittäminen. Mä kans lopetin Nuvaringin heinäkuun lopusta. Kierrot kuitenkin pysyneet aina alle 28, ja ovis tosiaan hymiöllä saatu noin viikkoa ennen menkkoja.


Pidetään peukkuja että kierto normalisoituu vieläkin tuosta ja saahaan molemmille plussaa testiin jossain vaiheessa! :)
 
mymosa
Täällä kanssa jäi luteaalivaihe 8päivään.. mutta sainpa ainakin luomukierron mikä jo sinänsä ilostuttaa. Katotaan miten käy nyt tässä kierrossa.. kauaa en kyllä aijo ootella kun on ongelmia ollut aiemmin raskautua ja kerran clomit ollut käytössä.
 
mymosa: Hyvä että oma luomukierto lähtenyt käyntiin :) Mutta harmi kun lh-vaihe jäi noin lyhyeksi. Tsemppiä tähän kiertoon! Jospa se palautuisi normaaliksi piakkoin :)
 
Hei!

Saman ongelman kanssa olen itsekin joutunut painimaan, ja aikoinani, kun esikoisen yritys oli ajankohtainen olisin ollut todella kiitolinen tämän viestini kaltaisesta informaatiosta, joten ajattelin nyt jakaa omat kokemukseni teidän kanssa :)

Oma historiani lyhyen luteaalivaiheen kanssa alkoi, kun aloimme yrittää ensimmäistä lastamme. Multa poistettiin hormonikierukka, jonka jälkeen kierto lähti käyntiin ihan normaalin pituisena, mutta sisälsi kuitenkin juuri tota veemäistä tiputtelua ja sitten muutaman yrityskerran jälkeen ovistikut kertoivat, että tuo lh-vaihe jää lyhyeksi. Kovassa vauvakuumeessa sitten tuli etsittyä netistä kaikenlaiset vinkit kyseisen vaivan hoitoon.

En muista enää mistä tämän luin, oliko kenties joku englanninkielinen sivu, mutta siinä todettiin, että erityisesti hormonaalisen ehkäisyn ja raskauden jälkeen kehon b-vitamiinivarastot on matalat ja erityisesti pyridoksiinilla eli b-6 vitamiínilla on yhteys näihin lisääntymishormonitasoihin ja että voi kestää hetken aikaa, että varastot täyttyy.

Aiheesta löytyy paljon tietoa, jos esimerkiksi googlettaa sanat "short luteal phase b6 vitamin" tai "luteal phase defect"
Näillä hauilla löytyy paljon tietoa ongelman kanssa painivista naisista, jotka ovat sitten kokeilleet lisätä suuria määriä b6-vitamiinia ravintoonsa. Yksi hyvä, pitkä ketju aiheesta löytyy muistaakseni sellaiselta englanninkieliseltä sivustolta kuin BabyandBump - Pregnancy Forum, Trying to Conceive, Baby & Parenting Forum - Support & Advice
Muita mahdollisia apuja saattavat tarjota mm. erilaiset progesteronituet (esim. Lugesteron), akupunktio ja joillain vhh-dieetti. Näihin asioihin siis itse törmäsin netissä tietoa etsiessäni.

Oma tilanteeni aikoinaan eteni niin, että ostin purkillisen b-complex vitamiineja (sisältää muitakin b-vitamiineja) ja tilasin ajan lääkäriin. En ehtinyt aloittaa vitamiinikokeilua ennen lääkäriaikaa, joka vakuutteli, että kaikki on ihan kunnossa ja niin kuin pitääkin, mutta kuulema mielenrauhani vuoksi määräsi Lugeja. Esikoisemme saikin sitten alkunsa juuri tästä luge-tuetusta kierrosta.

Synnytyksen jälkeen menkat palasivat samanlaisina eli lh-vaihe oli lyhyt; samaisen 9-11pvä kuin aikaisemminkin. Aloin kuitenkin odottaa toista lastamme lyhyestä lh-vaiheesta huolimatta noin puoli vuotta oman kierron käynnistymisestä.

Toisen lapsen synnytyksen jälkeen kierto käynnistyi jälleen samanlaisena. Tällä kertaa lh-vaihe oli vain 8-9pvää pitkä. Kierron käynnistymisestä on nyt hieman reilut puoli vuotta ja kahdessa edellisessä kierrossa luteaalivaihe on osoittanut pidentymisen merkkejä. Ensin pidentyi muutamalla päivällä ja viimeisin lh-vaihe oli täysin keskiverrot 14 päivää! :) Jipii!

Tällä kirjoituksella haluaisin sanoa kaikille kyseisen asian kanssa painiskeleville, että toivoa on!

Toivottavasti kaikkien teidän yrityksenne palkitaan pian halutulla lopputuloksella! :)

Rauhallista joulun aikaa toivotellen,
Lavelyn

ps. Tuosta vitamiini b-6:sta pitää vielä varoittaa, että suurina määrinä käytettynä saattaa joillekin ihmisille aiheuttaa pistelyä ja tunnottomuutta. Lisäksi se kuulema värjää pissan mukavan neonvihreäksi...
 
  • Tykkää
Reactions: Maicy
mymosa
Mulla on tuolla vahvoja b-vitamiineja, ostin ne kun laihistelin ja pitääkin alkaa muistaa ottaa säännöllisesti :) Eihän niistä ole haittaakaan. Samoin pitäisi ostaa d-vitskut.
 
Lavelyn Kiitoksia todella paljon rohkaisevasta viestistäsi!! Antaa paljon toivoa kun tietää että jollain ollut samanlainen tilanne ja kuitenkin tullut raskaaksi :) Mä tosiaan varmaan lähen vuoden vaihteen jälkeen lääkärille, ei tää kivaa ole kyllä kun tietää missä vika ja mtn ei vielä voi tehdä. Odottaa vain että korjaantuisiko se itsestään vai ei.. Lääkäriltä sentään saisi tuota lääkehoitoa jos sinne pääsee. Sillä voisi tärpätä :) Täytyypä lueskella noita sinun antamia linkkejä. B-vitamiiniakin täytyy käydä ostamassa, tosin syön kyllä raskausvitamiinia (Mamavita vai mikä se oli), jossa sitä b-vitamiiniakin on. Mutta saanko tarpeeksi? En tiedä. Laihduttanut olen, eikä toistaiseksi ole siitä hyötyä ollut. Toki reilusti ylipainoinenkaan en ole, että olisi siitä kysymys raskautumisen suhteen.
 
Lavelyn, kiitos kun tulit kertomaan oma kohtaisia kokemuksia! Lohdullista tosiaan kuulla, että lyhemmälläkin luteaalivaiheella voi raskautua sillä esikoisesta tässä haaveillaan. Kuinka nopeasti yrityksen aloituksen jälkeen menit käymään lääkärillä ja sait luget käyttöön?
 
Sama vaiva täälläki. Lh-vaihe normi oloissa n.8vrk. pisin luomuna ollu mitä tutkaillu 10vrk. Mutta kaksi lasta olen saanut. Ensimmäinen luomuna, yritystä takana n.8kk pillereiden jälkeen. toinen lapsi terolutien avustamana, yritystä noin 6kk takana, kaksi kiertoa noita hormooneja söin. lääkäriin menin koska tiesin tuon syyn ja yksityiseltä sain lääkkeet. nyt yritystä takana 13kk ja toista kiertoa syön teroluteja. katsotaan miten käy. Yksityiselle menin nyt taas koska ei minua noteerattu neuvolassa mitenkään. Yksityiseltä saan lähetteen sairaalan puolelle jos ei tän reseptin aikana tulla raskaaks. eli parin kuukauden sisään. tällä hetkellä dpo on jo 11! ja tässä nyt jännätään miten käy ku e näin pitkälle ole päässy muuten kuin raskaana, hui!
 
Täälläkin saatiin esikoinen alulle alle puolessa vuodessa lyhyellä luteaalivaiheella (n 10-11 vrk). Nyt on toista tehty 15 kiertoa ja tällä hetkellä tokaa kiertoa käytössä Terolut jolla tuetaan loppukiertoa ja pidennetään sitä koska nykyään kierto on vaan 22-23 pvää luomuna (tosin ovisplussakin tulee jo kp 10-12). Lyhyttä kiertoa suurempi ongelma lienee tiputtelu joka alkaa jo viikon ovulaatiosta. Eka Terolut kierto ei tiputtelua pitänyt poissa kokonaan, katsotaan miten nyt käy.. Mulla on myös endo joten raskautumattomuus voi johtua myös siitä. Muut peruskokeet (verikokeet, simpat,aukkari jne)on tehty ja ne on kunnossa.
 
Maicy Sain sellaisen käsityksen aihetta penkoessani, että sitä B-6 vitamiinia tulisi ottaa ainakin noin 50mg ja että tulisi ottaa myös muita b-ryhmän vitamiineja samalla. Eli sen takia hankin itsellenikin sellaisen purkin, mikä oli B-complex-nimellä, missä oli useaa eri b-vitamiinia.

Minisport Mä kyllästyin siihen tiputteluun ja lyhyeen lh-vaiheeseen noin puolen vuoden yrityksen jälkeen. Mulla siihen lääkärille menoon vaikutti tietty se, että olin silloin opiskelija ja pääsin gynelle 6e hinnalla. Eli jos ennen vuoden yritystä päätät mennä lääkäriin, suosittelen yksityistä puolta. Tai sitten noita muita poppaskonsteja :)

Tuli vielä mieleen lisätä, että onhan siihen lyhyeen lh-vaiheeseen muitakin syitä tosiaan, eikä vain jokin vitamiinivaje. Korkeat prolaktiinitasot ilmeisesti vaikuttaa siihen, eli imetyksen aikana ja jälkeen on normaalia, että näin saattaa käydä. Jos prolaktiini on muista syistä koholla, niin taisi olla joku aivolisäkeperäinen juttu, mistä en sitten tiedäkään yhtään mitään. Muitakin syitä voi olla.

Sen käsityksen sain myös, että tuolla b6-vitamiinin lisäämisellä pyritään vaikuttamaan juuri siihen munarakkulankypsymisvaiheeseen, eli parempi kypsyttely -> parempi ovulaatio-> pidempi luteaalivaihe. Muistaakseni, jos jaksatte lukea tuolta mun linkkaamalta sivustolta sen tätä aihetta käsittelevän ketjun, niin siellä selitetään aika hyvin ne periaatteet.
 
Minulla ei ole kiusana ollut tiputtelija ollenkaan. Menkat alkaa kerralla ja kunnolla. Saanko lavelyn ja penny79 vielä udella että mihin aikaan kierrosta tuo ovulaatio teillä on ollut raskautuessa? Se nimittäin kanssa mietityttää kun itsellä ovis on tapahtunut kp22 ja myöhäisin bongattu kp30...

Täytyy foolihapon lisäksi ruveta siis napsimaan jotain muutakin b- vitamiini valmistetta.
 
Lavelyn: Toivotaan että tärppäisi vaikka olisikin lyhyt tuo lh-vaihe! Viime kierrosta minulla ei ainakaan onnistanut.. :(
 

Yhteistyössä