Lyhentynyt kohdunkaula

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hei!

Huolissaan oleva toista lasta odottava äiti täällä kirjoittelee. Tähän raskauteeni on mahtunut paljon huolta, stressiä ja murhetta eikä vähäisempänä jo aikaisin alkaneet alavatsakivut ja supistelut.

Rv 22 siis menossa ja neuvolalääkäri totesi, että kohdunkaula on aiemmasta 3,7cm lyhentynyt nyt 2,6cm. Lääkäri käski levätä ja välttää supistuksia aiheuttavaa toimintaa.

Ilmeisesti siis akuuttia ennenaikaisuuden uhkaa ei ole, mutta olisiko täällä ihmisillä kokemusta vieläkö raskaus voi tällä kohdunkaulan mitalla jatkua turvallisille viikoille?😭

Ahdistaa ja pelottaa että vauva kuolee.
 
vierailija
Mulla ollut esikoisen jälkeen kaikissa raiskauksista puolivälistä saakka kohdunkaula n. 2cm. Esikoisen kanssa ei mitattu kuin vasta vikalla kolmanneksella ja se oli silloin normaali 3cm niille viikoille.
Tokaa odottaessa olin vuodelevossa (kotona) rv 34 saakka ja sen jälkeen aloin liikkumaan normaalisti (eli hyvin vähän kun fyysinen kunto romahti makoillessa). Lapsi syntyi rv 38. Kolmannen kanssa ei enää vuodelepoa. Neljännen kanssa ei myöskään. Kaikki syntynyt rv 38. Esikoinen rv 39.
 
vierailija
Mulla ollut esikoisen jälkeen kaikissa raiskauksista puolivälistä saakka kohdunkaula n. 2cm. Esikoisen kanssa ei mitattu kuin vasta vikalla kolmanneksella ja se oli silloin normaali 3cm niille viikoille.
Tokaa odottaessa olin vuodelevossa (kotona) rv 34 saakka ja sen jälkeen aloin liikkumaan normaalisti (eli hyvin vähän kun fyysinen kunto romahti makoillessa). Lapsi syntyi rv 38. Kolmannen kanssa ei enää vuodelepoa. Neljännen kanssa ei myöskään. Kaikki syntynyt rv 38. Esikoinen rv 39.
Kiitos, tämä lohdutti jo paljon!! Ihana kuulla ettei lyhentynyt kohdunkaula tarkoita automaattisesti että vauva syntyy keskosena.
 

Yhteistyössä