Lyhennettynä työajasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Omppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Omppu"

Vieras
Olen äitiyslomalta palaamassa töihin. Voinko vaan ilmoittaa työnantajalle että teen neljänä päivänä viikossa töitä? Olen vakituisessa työsuhteessa ja olen osa-aikainen eli teen tunteja joskus enemmän joskus taas vähemmän. Onko kellään kokemusta kaupallisesti alalta miten tämä toimii?

Minä olen ymmärtänyt asian niin, että työnantajan on pakko antaa tehdä vajaata työviikkoa, mutta työntekijä ei voi itse päättää miten ne lyhennykset annetaan. Jos työn puolesta ei sovi, että työntekijä on yhden päivän viikosta pois, niin työnantajan ei ole pakko suostua semmoiseen vaan voi ehdottaa jotain muuta.

[QUOTE="Vieras";28903626]3-vuorotyössä hoitoalalla on 3 vapaapäivää viikossa, jos tekee osittaista hoitovapaata. Mutta oliko se 3 kk ennen, ko piti ilmoittaa, että aloittaa tuon.[/QUOTE]

Olen tehnyt vuosia osittaista ja koskaan ei olla toimittu noin. Listan kokonaistunnit piti olla sen 87 tuntia, mutta ne sai jakaantua miten vaan. Usein pidin koko viikonkin vapaata:)

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä näin;28903738:
Minä olen ymmärtänyt asian niin, että työnantajan on pakko antaa tehdä vajaata työviikkoa, mutta työntekijä ei voi itse päättää miten ne lyhennykset annetaan. Jos työn puolesta ei sovi, että työntekijä on yhden päivän viikosta pois, niin työnantajan ei ole pakko suostua semmoiseen vaan voi ehdottaa jotain muuta.

Näin se menee ja piti hakea muistaakseni 2 kk etukäteen..

Tein osittaista hoitovapaata aiemmin, työnantajan ei ole pakko suostua ihan mihin tahansa..esim itse en saanut tehdä ma-ke töitä, vaan nuo 3 työpäivää sijottui ma-pe välille.Tosin itse olen vakkari kk-palkalla, joten en tiedä miten osa-aikaisilla tuo menee.

Ja osittainen hoitovapaa pitää anoa 3 kk etukäteen.

Yhteistyössä