Lyhennetty työaika - 6h/päivä

  • Viestiketjun aloittaja kevätesikko
  • Ensimmäinen viesti
kevätesikko
Kuinka onnistuu pyytää, että tekisi 6h/päivä? Voiko työnantaja kieltäytyä tai muuten vaikeuttaa asiaa, esim. laittamalla toiseen paikkaan töihin tai myöntämällä lyhennetyn työviikon eli töitä ma-to ja perjantai vapaata?
 
Tuo oikeus lyhennettyyn on aika vahva oikeus pienten lasten vanhemmilla (TES/VES). Jos työnantaja ei siihen suostu, siihen täytyy olla erittäin vahvat perusteet. Itse olisin halunnut tehdä 4 päiväistä viikkoa, vaan jouduin tyytymään 6 h päivään. Olen tyytyväinen järjetelyyn, ei liian rankkaa äidille, eikä lapsille =) =) =) Suosittelen lämpimästi, mikä palkasta uupuu se verotuksessa tasaantuu ja ei sitä yhdessä vietettyä aikaa korvaa tietysti mikään.

Niin työnantaja tietysti aika pitkälle sanelee sitten sen työajan onko se 4 pv/vai 6 h päivä. Myös työnkuva voi tietysti muuttua, jos työnantaja katsoo sen tarpeelliseksi. Itse teen aivan samoja töitä kuin ennen äitiyslomaakin. Vain tuntimäärä putosi.<br><br>
 
hölmö hihhuli
Teen työtä jossa minun kuuden tunnin työpäivänä teettä järjestelyjä. Siitä huolimatta työnantaja ei kieltäytynyt kun tätä ehdotin. Hän sanoi, että se on vain tilapäistä ja se aika kyllä pärjätään järkkäämällä asioita niin, että voin tehdä lyhyempää työpäivää. Silloin kun voin olen tehnyt pitempääkin päivää. Minulle kun ei kerry pekkaspäiviä ja sillä tavalla voin kerryttää itselleni vapaata. Välillä kun on tilanteita,että on pakko olla pois töistä.<br><br>
 
No meillä tekee useempi samaa hommaa, töitä ei voi jättää odottaan, eli tehdään siinä tahdissa kun tulee. Asiakaspalvelutyö, joten tehdään pitkälti siinä samassa kun asiakas on paikalla. Meillä lyheni myös aukioloaika samoihin aikoihin kun aloitin lyhyemmän, se helpotti kummasti.
 
vaikuttaako tuo paljonkin pienentävästi palkkaan kuin jos olis 6 h tai 8h....meillä ku tulee olemaan paljon hoitomaksuja lapsista ja asumistukeakaan ei varmaan sitten ison vuokraan saa...

Miten teillä muilla äideillä(missä työssä)paljonko jää rahaa käteen yleensä palkasta,joilla on kolme pientä lasta?

Itse olen vasta menossa töihin ja mietityttää että jääkö raaa kuitenkaan enempää kuin nyt hoitotuella??????????????? :flower:
 

Yhteistyössä