Lyhennetty työaika?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miili
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Miili

Aktiivinen jäsen
05.09.2004
6 745
0
36
Siis pienten lasten vanhemmille, oliks se kuuden tunnin työpäivä. Mistä siitä löytyy tietoa? Hain kelan sivuilta, mut en löytäny. Kertokaa joku miten se menee, minkäikästen lasten vanhemmat sitä voi tehdä jne, tai jos tiedätte mistä löytyy tietoa niin luen mielelläni.

Kiitos ja hyvää pääsiäisen jatkoa :flower: .

Mä olen käsittänyt, että siihen työnantajan vaan on suostuttava ellei oo jotain todella hyvää syytä. Sehän on saman arvoinen järjestely kuin esim. kotihoidontuelle jääminen. Siihenkin on työnantajan samoin ehdoin suostuttava.

Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
Vakkareilta varmaa onnistuu, mut nykyää moni tekee pätkis nii turha toivo

Ja esim omalla alallani ei käy, koska ei voi lähteä työvuorosta ennen kuin seuraava on tullut tai tulla myöhemmin, kuin työvuoron alku. Jotkut ovat tehneet nelipäiviäistä viikkoa, mutta ei se oikein vastaa tarkoitustaan.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Vakkareilta varmaa onnistuu, mut nykyää moni tekee pätkis nii turha toivo

Ja esim omalla alallani ei käy, koska ei voi lähteä työvuorosta ennen kuin seuraava on tullut tai tulla myöhemmin, kuin työvuoron alku. Jotkut ovat tehneet nelipäiviäistä viikkoa, mutta ei se oikein vastaa tarkoitustaan.

Joo sama mulla. Jokaisella on 8-9 tunnin vuoro ja hommat alkaa kun kuuluu ja loppuu kun kuuluu kun kaikki asiat aina yhden vastuulla ja tehdään melkein minuutti aikataululla.

Joo sama mulla. Jokaisella on 8-9 tunnin vuoro ja hommat alkaa kun kuuluu ja loppuu kun kuuluu kun kaikki asiat aina yhden vastuulla ja tehdään melkein minuutti aikataululla.

Eli tämä lienee sellainen syy, jonka perusteella työnantaja voi kieltää työntekijältä osittaisen hoitovapaan.

"Vanhemman on oltava työskennellyt vähintään kuusi kuukautta viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana sa-man työnantajan palveluksessa ennen kuin hän jää hoitovapaalle. Hoitovapaajakso toteutetaan työnantajan ja työntekijän keskenään sopimalla tavalla." Lainaus kelan sivuilta.

Tarkottaako tää sitä et oon ollu firman kirjoilla 6 kk? Nyt oon ollu hoitovapaalla pitkään ja syksyllä palaamassa töihin. Onko mulla kuitenkin oikeus osittaiseen hoitovapaaseen?

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
"Vanhemman on oltava työskennellyt vähintään kuusi kuukautta viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana sa-man työnantajan palveluksessa ennen kuin hän jää hoitovapaalle. Hoitovapaajakso toteutetaan työnantajan ja työntekijän keskenään sopimalla tavalla." Lainaus kelan sivuilta.

Tarkottaako tää sitä et oon ollu firman kirjoilla 6 kk? Nyt oon ollu hoitovapaalla pitkään ja syksyllä palaamassa töihin. Onko mulla kuitenkin oikeus osittaiseen hoitovapaaseen?

eli jos oot ollu viimesen vuoden sisällä 6 kk:ta työssä,niin sitten sulla on oikeus..

Mä oon ymmärtänyt että äitiysloman lopusta - siihen asti kun lapsi on 2.luokkalainen voisi olla lyhennetyllä työajalla, 50-90%. Eli ei siis alle 3-v ja 1.-2.luokkalaisen kanssa, vaan koko sen välinkin. Ja pitää olla minimissään työaika lyhennetty siihen 30 tuntiin, mut vois olla enemmänkin. Itse ajattelin palata vaan puolikasta tekeen? Oonko ihan väärässä????

Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
Alkuperäinen kirjoittaja Miili:

eli jos oot ollu viimesen vuoden sisällä 6 kk:ta työssä,niin sitten sulla on oikeus..

Siis kun mä vien lapset syyskuun alusta hoitoon, niin teen helmikuun loppuun täyttä päivää ja lapset 10 h vuorokaudessa hoidossa? Sit maaliskuussa saisin tehdä lyhennettyä kun kaikki on (toivottavasti) sopeutunu tilanteeseen. Kuulostaa vähän nurinkuriselta.

Osittaiselle hoitovapaalle voi valita joko 6h päivässä tai 30h viikossa enintään töitä, vähemmänkin voi sopia. Mutta se pitää olla sellanen työ, jonka vakituisesta kokoaikaisesta lapsen hoidon vuoksi vaihtaa osa-aikaiseksi. Minä itse tein 4 pv/viikko.

Voi olla kotona siis siihen saakka kun lapsi menee kolmannelle. Tuki on vain alle 3 vuotiaalle ja eka ja tokaluokkalaisen vanhemmille. Olkaapa tarkkoja sitten, että miten lyhennätte työaikaa. Meille tuli edullisemmaksi olla töissä 4 päivää ja yksi vapaalla - päivähoitomaksu oli silloin lyhyempi. Tein 30 tunnin työviikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Voi olla kotona siis siihen saakka kun lapsi menee kolmannelle. Tuki on vain alle 3 vuotiaalle ja eka ja tokaluokkalaisen vanhemmille. Olkaapa tarkkoja sitten, että miten lyhennätte työaikaa. Meille tuli edullisemmaksi olla töissä 4 päivää ja yksi vapaalla - päivähoitomaksu oli silloin lyhyempi. Tein 30 tunnin työviikkoa.

siis eikö yli 3 vuotiaan - alle kouluikäisen vanhemmat voi tehdä lyhyempää viikkoa? Mulla kyl yks kaveri tekee lyhennettyä työaikaa vaikka sen ainoa lapsi on jo yli 3 vuotta (jotain 4 vuotias nyt). Käsittänyt itse niin että voi tehdä ko. ikäisten lasten vanhemmatkin mutta sitte ei saa Kelalta sitä huimaa korvausta (n 75 e/kk - verot). Oikaiskaa nyt jos oon ihan väärässä!!??

Yhteistyössä