Luuydinnäytteen otosta kokemuksia..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FreezeCat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minulta otetiin näyte suoliluun harjasta. Pelkäsin äyttömästi, mutta se oli turhaa.
Toimenpide oli nopea ja kivuton. Ei puudutus sattnut lainkaan ja itse näytteenotto vain vihlasi vähän. Älkää turhaan pelätkö.....

Minulla otettiin suoliluun harjanteesta tänään. Olen 32v. nainen. Pyysin leukemiaa sairastavan kaverin suosituksesta esilääkitykseksi vielä diapamit, koska pelkäsin kipua. Lopulta itse toimnepide oli lähes kivuton, ainoastaan puudutuksen laitto tuntui ihan pikkuisen ja luuydinnesteen eka imaisu tuntui outona "vihlaisuna", ei oikein edes kipuna. Koepalan ottamista en edes huomannut.

Hoitaja piti minua kädestä toimenpiteen ajan ja lääkäri oli aiemmalta käynniltä tuttu nuorehko mieslääkäri. Toimenpiteen aikana aloin itkeä, koska isäni kuoli viisi vuotta aiemmin samaan syöpään, jota minulla nyt ehkä myös epäillään. Muistot häneen liittyen ja ajatus oman elämän mahdollisesta ennenaikaisesta päättymisestä itkettivät, mutta kivun vuoksi en siis itkenyt ollenkaan.

Sain levätä hetken vielä näytteenoton jälkeen rauhoittumassa ja odottamassa diapamihuuruista selvenemistä. 10/10 Meilahden kolmiosairaalan henkilökunnalle!

Yhteistyössä